Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: fast67 - 25.04.2016, 11:53:49
-
Kyseessä V70 2002, D5 automaatti, aj 469thkm. Tuostu joskus Saksasta, ollu mulla pari kk, tuli ilmoitus "huolla vaihteisto"...toimii ja vaihtaa kai suht normaalisti, ei vaikuta ajoon. Huoltokirjasta ei löydy mitään dataa, että olisi vaihdettu öljyjä. Kyselin parista korjaamosta ja sanoivat että voi tulla ongelmia jos vaihdetaan öljyt, vanha skeida lähtee liikkeelle ja tukkii laatikon tms....eli tässä hyvä riski saada laatikko hajalle? Onko jollain kokemusta vastaavasta? varmaan on ja kannattaako ottaa riski vai ajella vaan. Auto Vantalla.
-
Nykyään hyvin tarjolla laatikon pesuja. Oletko harkinnut?
-
Jos et vaihda öljyjä, laatikko hajoaa takuuvarmasti ennemmin tai myöhemmin. Vaihtamalla öljyt otat pienen riskin että laatikko hajoaa, mutta luultavimmin jatkat sen käyttöikää.
Voi olla että osa korjaamoista ei halua virhevastuiden pelossa vaan vaihdella noita vanhaan autoon...
-
Moneen olen vaihtanu öljyt vaikka ajettu yli 200tkm samoilla. Ei ole hajonu mikään. Uudet öljyt ja vikakoodien nollaus.
-
Youtubessa paljon videoita tuon mallin öljynvaihtoon jos tekee itse.
Helppo homma.
-
kiitos vastauksista, otetaan riski ja katotaan kuin käy, siis öljynvaihto ja koodien nollaus
-
kiitos vastauksista, otetaan riski ja katotaan kuin käy, siis öljynvaihto ja koodien nollaus
Minulla ei ole mitään taloudellisia tai muitakaan intressejä tuputtaa tuota pesua mutta..tuntuisi että jos aiemmasta vaihdosta on hyvin kauan niin tarvittaisiin vähän enemmän kuin perus öljynvaihto. Ne pesuthan ei maksa kovin paljoa enempää kuin öljynvaihto.
-
Minulla ei ole mitään taloudellisia tai muitakaan intressejä tuputtaa tuota pesua mutta..tuntuisi että jos aiemmasta vaihdosta on hyvin kauan niin tarvittaisiin vähän enemmän kuin perus öljynvaihto. Ne pesuthan ei maksa kovin paljoa enempää kuin öljynvaihto.
Omaani otin "pesun" ja vaihdon. Kilometrejä ei tosin puoliakaan aloittajasta. En kuitenkaan usko tuon pesun tekevän mitään ihmeitä jos paska on kertynyt vuosien myötä seinämille ja koloihin. Faktaa ei ole esittää(tuskin löytyy mistään), mutta aika tiukassa se lika yleensä on ettei se ihan hetken huljuttelulla irtoa ilman mekaanista hankausta.
-
Omaani otin "pesun" ja vaihdon. Kilometrejä ei tosin puoliakaan aloittajasta. En kuitenkaan usko tuon pesun tekevän mitään ihmeitä jos paska on kertynyt vuosien myötä seinämille ja koloihin. Faktaa ei ole esittää(tuskin löytyy mistään), mutta aika tiukassa se lika yleensä on ettei se ihan hetken huljuttelulla irtoa ilman mekaanista hankausta.
Kyllähän se kieltämättä kuulostaa hieman liian hyvältä ollakseen totta. Varmaankin vaatisi vähän eri kaliiberin myrkyt että kunnolla puhdistuisi.
Sinulla ei siis huomannut mitään eroa?
-
Ja itseasiassa ATF:llä on itsessään todella hyvät pesuominaisuudet...
Näissä laatikoissa tuollainen "pesu" voi olla aika pitkälti rahanhukkaa. Laatikko pitäisi avata ja putsata/vaihtaa se suodatin jos sieltä p*skat oikeasti pois haluaa.
Eli en usko että tuollaisella pesulla sieltä lähtee yhtään enempää likaa kuin uusilla öljyillä.
Ja useinhan tuo pitkään huoltamatta olleen "laatikon hajoaminen" uusilla öljyillä tapahtuu siten, että laatikko alkaa luistamaan uusilla öljyillä, sillä kytkimien kitkapinnat on loppu ja vanhan öljyn joukossa ollut kytkimistä irronnut kitkamateriaali poistuu.
-
Jep, ilmoitti vikakoodi jotain vapaan kykeytymisestä...öljyt vaihdettu, koodit nollattu ja viikko ajoa. Ei hajonnu laatikko...ainakaan vielä. Vaihdot nytehkä nykäsee enemmän, oli ennemmin pehmeämpi. Mutta toimii ok. Ei ne aina hajoa :)
-
Suosittelen laittamaan tätä ainetta atf.n sekaan. Itse käytän tätä kaikissa. Moottori, laatikot, perät yms. http://www.x1r.fi/tuotteet/46
-
Jep, ilmoitti vikakoodi jotain vapaan kykeytymisestä...öljyt vaihdettu, koodit nollattu ja viikko ajoa. Ei hajonnu laatikko...ainakaan vielä. Vaihdot nytehkä nykäsee enemmän, oli ennemmin pehmeämpi. Mutta toimii ok. Ei ne aina hajoa :)
Nykäiseekö kaikki vaihdot vai vain joku tietty väli?
-
d-lle laittaessa vaan
-
d-lle laittaessa vaan
Eli vaihdot toimii hyvin. Tuo D:n kytkemisestä aiheutuva tärskäys tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus enemmän ajetuissa. Neutral controlkin vielä pahentaa asiaa mikäli ei ole poistettu käytöstä.
Laatikon pesun sijaan vois olla hyvä vaihtaa ne öljyt esim. Kymppitonnin jälkeen uudelleen?
-
Kyllähän se kieltämättä kuulostaa hieman liian hyvältä ollakseen totta. Varmaankin vaatisi vähän eri kaliiberin myrkyt että kunnolla puhdistuisi.
Sinulla ei siis huomannut mitään eroa?
Ei ollut eroa ei. Toisaalta ihan hyvä, eipä siinä eroa pitäisikään olla kun edellisetkin öljyt oli alle 100tkm ajettu.
-
Minua alkais ahdistamaan jos ois yli 60tkm ajetut öljyt pyörimässä tuolla ;D Ehkä vähän ylitseampuvaa mutta toisaalta ajo on taajamaa ja taas taajamaa..
-
No niin, pari viikkoa öljynvaihdosta. Tuli pari päivää sitten taas näytölle vikakoodia: vaihteisto vaatii huollon yms...ei vaikuta laatikon toimintaan kuitenkaan. Tänään liikkeelle lähdettäessä ei pala enää vikakoodi ? eihän nää sammu ittestään ilman nollausta? ja mikä parasta, se nykäsy vaihdettaessa D:lle häipyi kokonaan ja laatikko tuntuu jopa paremmalta ? mistä on kysymys? eihän nää nyt ittestäään korjaannu? eikä ole edes joulu :)
-
No niin, pari viikkoa öljynvaihdosta. Tuli pari päivää sitten taas näytölle vikakoodia: vaihteisto vaatii huollon yms...ei vaikuta laatikon toimintaan kuitenkaan. Tänään liikkeelle lähdettäessä ei pala enää vikakoodi ? eihän nää sammu ittestään ilman nollausta? ja mikä parasta, se nykäsy vaihdettaessa D:lle häipyi kokonaan ja laatikko tuntuu jopa paremmalta ? mistä on kysymys? eihän nää nyt ittestäään korjaannu? eikä ole edes joulu :)
Ei korjaannu itsestään, mutta "vaiheisto vaatii huollon" katoaa kyllä itsestään ajotietokoneesta.
Itsellä XC90 D5 -07 eli uudempi 6-pykäläinen TF-80SC. Vaunua vetäessä pitkällä matkalla silloin tällöin alkaa vaihdelaatikko luistamaan ja lopulta ilmoittaa "Vaihteisto vaatii huollon" ja laatikko vikatilaan. Auton uudelleenkäynnistys on joka kerta poistanut ilmoituksen ruudusta ja päässyt (vielä ::)) kotiin asti. Vikakoodina jäänyt muistiin "TCM-0051 Suorakytkentäsolenoidi SLU juuttunut asentoon OFF", joka ei enää koodeja lukiessa ole aktiivinen.
Eli kyllä siellä pitäisi olla joku vikakoodi jäänyt muistiin kun "Vaihteisto vaatii huollon" on ollut näytössä.
-
Käytin omani just pesussa ja vaihdossa... oli vähän vajaat öljyt. ongelminahan mulla oli tuo huollaheti ja koodit just tuo solenoidi. tämä tosin käynyt vain kerran ja sit sen jälkeen on ollut pari semmosta vapaa vaihtoa 2-3 välissä.
Nyt vaihtaa tosi jouhevasti kun kokeilin öljynvaihdon jälkeen ajella. saas nähä kuinka pitkä ilo on.
-
Terveks! Teetätin Motonet korjaamossa pesu ja öljynvaihdon. Oireiluna oli mm. töksästelevät vaihdot, jarrulla paikallaan pidettynä lähti nytkähtäen liikkeelle. Toistaiseksi ko. oireet pysyneet poissa! Öljyä meni 10 litraa. Tais auttaa mun tapauksessa??
-
Terveks! Teetätin Motonet korjaamossa pesu ja öljynvaihdon. Oireiluna oli mm. töksästelevät vaihdot, jarrulla paikallaan pidettynä lähti nytkähtäen liikkeelle. Toistaiseksi ko. oireet pysyneet poissa! Öljyä meni 10 litraa. Tais auttaa mun tapauksessa??
Paljon maksoi laatikkoöljynvaihto?
-
n. 370€
-
Näköjään "halpojen" varaosien kate korjataan huoltojen hinnoilla. Itse kyselin wetteriltä automaattilaatikon öljyn vaihtoa mihkä tietysti vaihtaa o-renkaat yms. 265€.
-
Parin viikon päästä ois 60tkm huolto mihin varasin lisätyönä laatikkoöljyjen vaihdon. Noin 250-270€ kustantaisi tuo lisätyö merkkikorjaamolla.
Eli kyllä Motonetti jonkin verran kalliimpi tuntuisi olevan tuossa hommassa ::)
Tosin katsotaan parin viikon päästä omaa laskua...
-
Täytyy huomioida että tuossa on mainittu myös laatikon pesu. Mitä noihin pesuhintoihin olen törmännyt on ne järjestään kalliin kuuloisia.
Uskoisin pesun tarkoittavan tässä yhteydessä ihan oikeasti pesua, eikä vaan huuhteluvaihtoa.
-
Täytyy huomioida että tuossa on mainittu myös laatikon pesu. Mitä noihin pesuhintoihin olen törmännyt on ne järjestään kalliin kuuloisia.
Uskoisin pesun tarkoittavan tässä yhteydessä ihan oikeasti pesua, eikä vaan huuhteluvaihtoa.
Silloin tuon hinnan voisi ehkä ymmärtää.
Noh, vaihdan itse ja säästän...
12L 3309 ja o-renkaat yht 130é
-
Bilian essential-huollossa 189e tekivät öljynvaihto huuhtelemalla sisältää 8 litraa öljyä
-
oma maksoi 330€ josta 70€ oli pesuainetta öljyä käytettiin 10 litraa.
-
Aivan oikein, pesu + öljynvaihto. Auttoi omaan kotteroon. Satku sinne tai tänne! :)
-
Huomasin sitten ö-vaihdossa S80:een semmoisen että siinä tulee eripäin letkut lauhduttimelle kuin V70:ssä :-[
Siispä öljyt asfaltille, eikä astiaan. :D
noh, muutama desi vaan,sitten hiffasin.
-
Vähän päivitystä! Ei oo ihan virheettömiä vaihdot, toisinaan pieni nykäys. Mitä vaihtais seuraavaksi? Ehdotuksia.
Kiitos! :)
Aivan oikein, pesu + öljynvaihto. Auttoi omaan kotteroon. Satku sinne tai tänne! :)
-
Vähän päivitystä! Ei oo ihan virheettömiä vaihdot, toisinaan pieni nykäys. Mitä vaihtais seuraavaksi? Ehdotuksia.
Kiitos! :)
No eipä tuo omakaan järin sivistyneitä vaihtoja aina tee. Kylmiltään tai puolilämpimänä nyökkii koko pirssi kun vaihtaa niin verkaisesti. Lämpimänäkään vaihdot eivät ole järin huomaamattomia likikään aina. Tollainen se on ollut jo vuosikausia. Laatikko tosin tc80sc eli se uudempi.
-
Tänään oli oma TF-80SC eli uudempi 6-pykäläinen Wetterillä öljynvaihdossa. 320 euroa tuli hintaa, vaihto 120,57 euroa ja öljyt 192,72 euroa.
-
Mä vaihdatutan 60tkm välein eli alle kahden vuoden välein. Enemmän menee rahaa kuin moottoriöljyhommiin mutta elämä on
-
Mä vaihdatutan 60tkm välein eli alle kahden vuoden välein. Enemmän menee rahaa kuin moottoriöljyhommiin mutta elämä on
Ensi viikon perjantaina 60tkm määräaikaishuollossa ole lisätyönä tuollaisen autooni ottanut 8)
-
sanoivat mulle tuolla öljynvaihdossa että öljyn vaihtoväli, jota pistäävät, on sen valmistajan suosituksella 60tkm.
-
Joskus varmaan aikaisemminkin kysynyt, mutta voiko huonot vaihdot johtua antureista, esim kaasuläppä, maf, lambda jos ei ole enää iskussaan niin vaikuttaako se vaihtoihin? Vikakoodeja ei anna. Jotenkinhan tuo säätelee kaasuakin vaihdon hetkellä. Automaatti on ihan jees eikä nuo vaihdot liikaa häiritse, mutta olisi se vaan mukavampi jos olisi lähes huomaamaton.
Mietin vaan kun välillä vaihdot on huomaamattomat, esim lämpöisenä hetken seisseenä. Vähän ajan kuluttua normalisoituu. Tosi huonosti löytyy tietoa näistä mikä vaikuttaa mihinkäkin eikä summassa jaksa lähteä osia päivittämään.
-
varmaan öljyn lämpötilakin vaikuttaa ja moottorintuet jne
-
Mistäs olette öljynne hommanneet noihin vaihtoihin? Äkkiseltään katsottuna bilteemasta löytyis jopa täyssyntistä vaihtoehtoa melkein edullisimpaan hintaan.
-
Mistäs olette öljynne hommanneet noihin vaihtoihin? Äkkiseltään katsottuna bilteemasta löytyis jopa täyssyntistä vaihtoehtoa melkein edullisimpaan hintaan.
Ebay ja sieltä mannoilia. Sopii volvon 5 loviseen automaattiin ja 3€/L hinta. Itse ostin 20L pänikän joka oli kotiintuotuna 60€.
-
Ebay ja sieltä mannoilia. Sopii volvon 5 loviseen automaattiin ja 3€/L hinta. Itse ostin 20L pänikän joka oli kotiintuotuna 60€.
Kiitti vinkistä. Hinta taitaa olla jonkun kympin hypännyt mutta kohtuullinen ehkä silti.
-
Kiitti vinkistä. Hinta taitaa olla jonkun kympin hypännyt mutta kohtuullinen ehkä silti.
Tuolta vielä vähän halvemmalla:
https://www.oel-guenstig.de/
-
Tuolta vielä vähän halvemmalla:
https://www.oel-guenstig.de/
Nyt meni 20 l "miesöljyä" tilaukseen. Oli yllättäen kuitenkin muutaman euron halvempi tilata tuon saman liikkeen eBay kaupan kautta kuin suoraan kotisivuilta.
-
Mistä ja miten laitetaan öljyt jos ei tikkua ole? Veljen S60 D5-07 ei kuulemma ole laatikon tikkua löytynyt, eikä edes paikkaa...
-
Mistä ja miten laitetaan öljyt jos ei tikkua ole? Veljen S60 D5-07 ei kuulemma ole laatikon tikkua löytynyt, eikä edes paikkaa...
Joko laatikon päällä olevasta täyttöpropusta tai sitten lauhduttimelta lähtevästä letkusta (ylempi), joka lie hitaampi tapa.
Tason määritys käy niin, että öljyt pitäisi ajella 50-60 asteiseksi, ja avata laatikon pohjassa olevan tyhjennyspropun sisempi proppu, ja antaa valua pois kaikki mikä tulee. Lämpötilan voi lukea VIDAlla (tai vastaava lukija, joka osaa lukea laatikon lämpötilaa), vaihtoehtoinen tapa lie vaihteistolta lauhduttimelle menevän letkun mittailu vaikka IP-lämpömittarilla.
Ja vielä yksi tapa on punnita pois otetun ja tilalle laitetun nesteen määrä, että ovat samoja, joskin tasonmääritys olisi silti syytä tehdä.
-
Tästä lienee sopiva jatkaa, vaikka hetkeen ei ole turistukaan...
Tuossa pohdiskelin mitä tehdä lootan öljyjen suhteen. Autolla on nyt mittarissa 340tkm ja lootan öljyt vaihdettu 150tkm:ssä ja meille tullessa 300tkm:ssä. Eipä tuossa ajaessa mitään häröilyä tunnu ja laatikko tuntuu pelaavan kunnolla, mutta ajattelin silti alkaa vaihtamaan öljyjä tuon 60tkm välin mukaan. Mitä olette mieltä, että kannattaisiko tuo seuraava vaihto tehdä tuolla pesutavalla mitä aikaisemmin joku oli Motonetilta maininnut tai vaikka mitä Oilpoint mainostaa (http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/) vaiko vaan perinteisesti huuhtelemalla? Sillä mietin, että kun tuo vaihtoväli on ollut noin jumalattoman pitkä, niin mahtaisiko siellä olla sitä törkyä kertynyt sen verran enemmän, että tekisikö tuo pesu poikaa...
Edit: Viisivaihteinen laatikko siis kyseessä
-
Joko laatikon päällä olevasta täyttöpropusta tai sitten lauhduttimelta lähtevästä letkusta (ylempi), joka lie hitaampi tapa.
Tason määritys käy niin, että öljyt pitäisi ajella 50-60 asteiseksi, ja avata laatikon pohjassa olevan tyhjennyspropun sisempi proppu, ja antaa valua pois kaikki mikä tulee. Lämpötilan voi lukea VIDAlla (tai vastaava lukija, joka osaa lukea laatikon lämpötilaa), vaihtoehtoinen tapa lie vaihteistolta lauhduttimelle menevän letkun mittailu vaikka IP-lämpömittarilla.
Ja vielä yksi tapa on punnita pois otetun ja tilalle laitetun nesteen määrä, että ovat samoja, joskin tasonmääritys olisi silti syytä tehdä.
Pinnan tarkistus KÄYNNISSÄ! Ja otattehan huomioon TF80:ssä, että sitä tasontarkastuksessa ulos tulevas öljyä tarvisi tulla enemmän kuin se propun sisäputken tilavuus.
Niin kauan kun öljyt ovat maksimissaan noin puolilitraa vajaana oikeasta tasosta, niin tarkistuspropun sisäputki täyttyy öljystä kun auto sammutetaan.
-
Riittääkö 10l öljynvaihdossa tuolle aw55-50 lootalle, vai pitääkö olla enemmän?
Ajattelin juurikin sitä monen suosittelemaa Mannolia tilata ja itse vaihtaa..
Alkaisi olla ajankohtainen tässä kevään/alkukesän mittaan kun on jo vähän päälle 60tkm edellisestä vaihdosta::)
-
Riittääkö 10l öljynvaihdossa tuolle aw55-50 lootalle, vai pitääkö olla enemmän?
Ajattelin juurikin sitä monen suosittelemaa Mannolia tilata ja itse vaihtaa..
Alkaisi olla ajankohtainen tässä kevään/alkukesän mittaan kun on jo vähän päälle 60tkm edellisestä vaihdosta::)
Ellei öljy ole oikein vanhaa ja mustaa, niin pitäisi riittää.
-
Se Mannol on niin halpaa, että itse suosittelisin tilaamaan suoraan sen 20 litran pönikän ja vetämään kaiken läpi. Tuleepahan kirkkaaksi öljyt.
-
Se Mannol on niin halpaa, että itse suosittelisin tilaamaan suoraan sen 20 litran pönikän ja vetämään kaiken läpi. Tuleepahan kirkkaaksi öljyt.
Näinpä. Kahdellakymmenellä litralla tuli mullekin vasta puhtaat sisään.
-
No pitää katsoa paljonko tilaan, ei varmaan ainakaan alle 10litralla saa puhtaiksi?
~60tkm välein entinen omistaja on öljyt vaihdattanut(auto oli hänellä melkein 11vuotta ennen minulle tuloa), eikä se öljy tikunpäästä katsottuna minusta likaista ole ::)
-
Kyllä se kymppikin voi riittää jos on tosiaan hyvillä, tiuhemmilla väleillä vaihdettu.
-
Tonne FAQ ketjuun jo laitoinkin kuvan mutta pistetään tähänkin.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170415/b67240ce88ac5fe84fd9413a7af80d59.jpg)
14 l huudoin läpi mannolia. Muuttui sellaisesta ruskean kuraveden kaltaisesta tuollaiseksi tumman violetiksi. Kuvassa siis vasemmalla uutta laatikkoon menevää ja oikealla viimeinen ulos otettu satsi.
-
Tonne FAQ ketjuun jo laitoinkin kuvan mutta pistetään tähänkin.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170415/b67240ce88ac5fe84fd9413a7af80d59.jpg)
14 l huudoin läpi mannolia. Muuttui sellaisesta ruskean kuraveden kaltaisesta tuollaiseksi tumman violetiksi. Kuvassa siis vasemmalla uutta laatikkoon menevää ja oikealla viimeinen ulos otettu satsi.
Sulla on kyllä ollut todella totisessa kunnossa öljyt, sillä itse sain 12 litran jälkeen jo kirkasta ulos laatikosta johon ei vissiin ollut koskaan vaihdettu öljyjä ja metrejä oli sen ~180tkm.
-
Sulla on kyllä ollut todella totisessa kunnossa öljyt, sillä itse sain 12 litran jälkeen jo kirkasta ulos laatikosta johon ei vissiin ollut koskaan vaihdettu öljyjä ja metrejä oli sen ~180tkm.
Huoltokirjan mukaan vaihdettu säännöllisesti ekan kerran heti 300tkm kohdalla. Sen jälkeen 375tkm ja nyt 435tkm. Ei kyllä tietoa aikaisemmista onko huuhtelemalla kun Teboililla näemmä vaihdettu.
Vois varmaan vielä parin kk päästä vaihtaa uusiks jos vähän vielä kirkastuisi. Tosin nyt jo selkeä ero laatikon toiminnassa.
-
Muistelen että sinisellä ölpää kuluisi noin 8L kun laatikkoöljyt vaihtavat. He siis vain orjallisesti noudattavat työohjetta eivätkä tarkkaile ulostulevan öljyn väriä?
-
Muistelen että sinisellä ölpää kuluisi noin 8L kun laatikkoöljyt vaihtavat. He siis vain orjallisesti noudattavat työohjetta eivätkä tarkkaile ulostulevan öljyn väriä?
Edit: Laatikko on TF80 ja 60tkm välein vaihdeltu. Mutta kun ne ilmoittaa hinnan jo etukäteen ja aina se on juuri sen verran maksanut. En muista kysyvätkö edes ajokilometrejä mutta jotain vihiä auton historiasta saanevat tietokannasta kun sinisellä öljyjä vaihdeltu
-
Muistelen että sinisellä ölpää kuluisi noin 8L kun laatikkoöljyt vaihtavat. He siis vain orjallisesti noudattavat työohjetta eivätkä tarkkaile ulostulevan öljyn väriä?
Tuon verran mullakin laskuttivat viime vuonna Sinisellä (SAH-huolto).
-
Bilia myös vaihtoi essential-huollon kaverina 8 litraa. Meinaan itse vaihtaa normaalia aiemmin tuon jälkeen, mut olen muutenkin 60tkm välein homman hoitanut.
-
Moi! Lueskelin ketjua ja ajattelin että täältä vois selvitä ongelmani...
Eli mulla tollanen 200tuhatta ajettu 06/07 xc90 tuollaisella 6-vaihteisella automaatilla. Ongelma on siis kun 2 vaihteelta vaihtaa kolmoselle niin se ikäänkuin laittaa pykälän silmään ja menee sadasosasekka niin tuntuu kuin vasta silloin lakkaisi luisto eli tarrais kunnolla veto kiinni(kiinnittää huomion koska kone hieman booaa). Outoa, koska tapahtuu vain 2-3 vaihteen välissä ja kevyellä kiihdytyksellä, täysi kaasulla kiihdytettäessä ei tällaista luistoa ole. Mietin että vaihdatanko öljyt vai onko jotain fyysisempää ongelmaa olemassa, sinänsä olis tietty hyvä vaihtaa jossain välissä viimeistään, koska auto on ruotsista tuotu enkä tiedä onko huoltohistoriassa öljyjä vaihdettu, huoltokirjan mukaan ei.
Laatikko siis kyllä toimii muuten hyvin.
Toiseksi asiaksi haldexin moitteellinen toiminta, etupyörät lyö liukkaalla ties miten pitkään joutavaa(joskus useita sekunteja ja joskus vaikka lönttää lämän tiskiin niin ei mene päälle vaan runksuttaa luistoneston kanssa kävelyvauhtia eteenpäin)Argh! Tämä haldex menossa öljynvaihtoon ja saa nähdä tehoaako? Onkohan nämä muuten "ominaisuuksia" vai oikeita vikoja??? Kiitos etukäteen vastauksesta!
-
Vaihtuuko myös suodatin haldex rempassa? Siellä voi olla öljyt vähissä kun ei ota kunnolla kiinni tai sitten pumppu on menossa sököksi.
Tuossa juttua omasta haldex rempasta.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.120
-
Kyl kaikki tarpeellinen laitetaan(volvon entinen asentaja tekee). Se vaan muisteli, että noita pumppuja tosiaan mennyt näistä. Toivottavasti ei tälläkertaa
-
Haldexin öljt ja suodatin vaihdettu, pumppu avattu ja putsailtu. Piti kuulemma niin karmeen näköistä mössöä sisällään yms. Että huoltomies alkoi jännittämään omaansa(s60awd) ja meinas heti ensitöikseen ottaa työn alle
-
Moi! Lueskelin ketjua ja ajattelin että täältä vois selvitä ongelmani...
Eli mulla tollanen 200tuhatta ajettu 06/07 xc90 tuollaisella 6-vaihteisella automaatilla. Ongelma on siis kun 2 vaihteelta vaihtaa kolmoselle niin se ikäänkuin laittaa pykälän silmään ja menee sadasosasekka niin tuntuu kuin vasta silloin lakkaisi luisto eli tarrais kunnolla veto kiinni(kiinnittää huomion koska kone hieman booaa). Outoa, koska tapahtuu vain 2-3 vaihteen välissä ja kevyellä kiihdytyksellä, täysi kaasulla kiihdytettäessä ei tällaista luistoa ole. Mietin että vaihdatanko öljyt vai onko jotain fyysisempää ongelmaa olemassa, sinänsä olis tietty hyvä vaihtaa jossain välissä viimeistään, koska auto on ruotsista tuotu enkä tiedä onko huoltohistoriassa öljyjä vaihdettu, huoltokirjan mukaan ei.
Laatikko siis kyllä toimii muuten hyvin.
Toiseksi asiaksi haldexin moitteellinen toiminta, etupyörät lyö liukkaalla ties miten pitkään joutavaa(joskus useita sekunteja ja joskus vaikka lönttää lämän tiskiin niin ei mene päälle vaan runksuttaa luistoneston kanssa kävelyvauhtia eteenpäin)Argh! Tämä haldex menossa öljynvaihtoon ja saa nähdä tehoaako? Onkohan nämä muuten "ominaisuuksia" vai oikeita vikoja??? Kiitos etukäteen vastauksesta!
N. 100tkm:n ajan omassa 340tkm ajetussa XC90:ssä ollut tuttu juttu. Eli pääosin kolmoselle vaihtaessa venyttää vaihtoa juuri samalla tavalla. Viiveaika pitenee kokemukseni mukaan pikkuhiljaa. Mekaaninen kuluneisuus, luulen ma. Venapenkki, suodatin ym vaihdettu, eikä muuttunut tuo asia yhtään.
-
Sain Biliasta sähköpostitse tarjouksen automaattivaihteiston öljyjen vaihdolle Essential-huollon yhteydesssä: 249 euroa. Hinta pitää sisällään 12 litraa vaihteistoöljyä.
-
Sain Biliasta sähköpostitse tarjouksen automaattivaihteiston öljyjen vaihdolle Essential-huollon yhteydesssä: 249 euroa. Hinta pitää sisällään 12 litraa vaihteistoöljyä.
Mulla oli Biliasta muuten sama mutta 8 litraa ja 189 euroa. Tuntuu tarjoukset kovasti vaihtelevan.
-
Minulla on kulkineena vm 99 S80 T6 ja mittaristossa lukee, että laatikko kaipaa huoltoa, minkä tyyppinen laatikko tässä on ja onnistuuko tämänkin laatikon öljynvaihto kuten tuolla aiemmin on kerrottu. Onko tuon mannoilin tilaus helppoa ja onko sopivaa minun laatikkooni.
Vinkkejä kaivataan.
-
Tuolta vielä vähän halvemmalla:
https://www.oel-guenstig.de/
Miksen löydä tuota 20 litran pänikkää, onko muuten helppo nakki tilata, tarvetta olisi, sopiiko minun S80:seen kun vm 99 ja siinä on automaatin lisänä man+\-
Löytyipä!! mutta mitä noista kannattaa tilata, halvinta vai
-
Tässä kyselen kun nämä Volvot on vielä aika uusi tuttavuus. Mukavampi tehdä homma kun olisi kaikki tavarat valmiina. Tilaan Miesöljyä 20l ja huuhtelen riittävästi. Lootan öljyillä on nyt ajettu reilu 60 tkm.
-Onko kellään muistissa mikä on automaatilootan pohjapropun tiivisteen koko ja momentti?
-Huuhtelu käy ilmeisesti kätevämmin kun ottaa jäähdyttimen yläpäästä öljyletkun irti ja laittaa siihen jatkoletkun pönttöön?
-Pysyykö muovinen lukitusrengas ehjänä vai mistä/millä numerolla sen saa hankittua?
-Liittimessä on ilmeisesti O-rengas, koko?
Kiitokset etukäteen!
-
Se muovinen lukitushärpäke pysyy yleensä ehjänä, mutta varaosanumero on sille 9485149 jos tarve vaatii. Liittimessä on tosiaan kaksi O-rengasta, varaosanumero siihen on 988840, noiden koosta en ole täysin varma. Noita O-renkaita ei vissiin ole välttämätöntä vaihdella joka kerta kun liittimen käyttää auki. Itselläni alkoi hiukan vastikään tihkumaan ne renkaat, niin meni vaihtoon.
-
Katsellut Mannolia netistä, mutta näyttää hinnat pompanneet. Tarttis tilata 3-4x20 l että hinnat on kohtuulliset. Tai sitten en vaan löytänyt. Tai sitten olen vaan köyhä... :(
-
https://www.ebay.com/itm/20L-Mannol-Automatikgetriebe-Ol-ATF-Multivehicle-Getriebeol-MN8218-VW-Audi-BMW/202447762941?epid=11032705163&hash=item2f22d3b5fd:g:drYAAOSwO-xbqOvW
70€ kotiovelle tuotuna. ???
-
Olenko katsellut väärin kun mielestäni se pitäisi olla tyyppiä 8210 eikä 8218?
-
En tiedä mitä Mannolin omia luokituksia/versioita nuo kaksi numeroa ovat. Ilmeisesti tuo 8210 on jokin vanhempi versio. Molemmat täyttävät kuitenkin tuon vaaditun JWS 3309 -luokituksen (olettan, että autosi on vanhempi kuin 2010). Tarkistin niin tuo itsellänikin oleva tynnyri on tuolla 8218 numerolla varustettu ja hyvin on pelannut V70 2.5T:ssä.
-
Ookoo, vm 2006
Harmi kun noita näyttää olevan jos milläkin numerolla jossa merkintä atf 3309, eikä Ebay ym. ole kunnollisia kuvia eteiketeistä.
No, tilata pätkäytin kun löysin jonkun tuoteselosteen.
-
Tilaukseen vain tuo linkkaamani pönikkä. Hyvä siitä tulee, useampaan autoon on tuota laitettu tässäkin taloudessa ja ei valittamista. :)
-
Eiköhän se Jouluksi tule. Kiitokset linkistä!
Melko ahtaasti on tässä tuo laatikon mittatikku, tarttee vedättää letkuja sivuun nippusiteillä.
-
En löytänyt faktaa mutta muistaakseni se tyhjennysproppu oli joko 14mm tai 17mm tai 19mm, ja oli ahtaassa paikassa sikäli että en käyttänyt momenttiavainta, vaan vaihdoin tiivisteen(tärkeää) ja vedin perstuntumalla kireyteteen joka Haynesin mukaan on 40nm.
-
Olikos niin että ainakin vuosimalleissa 2005-2006 kiertää öljy niin että (syylärin) kuskin puolen yläpäädystä öljy tulee letkusta pihalle? Vanhemmissa taisi tulla ulos syylärin puolelta eli kiersi toiseen suuntaan..
Aattelin varmistaa ettei tule niin paljon sotkua ::)
-
Juurikin näin. Kuskin puolelta tulee pihalle.
-
omassa 2003-mallissa myös tuohon suuntaan