Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Stinger - 26.04.2016, 16:49:19

Otsikko: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 26.04.2016, 16:49:19
Autonvaihtokuumeen nostattamiseksi tällainen aloitus ;)   Alkaa tämä nykyinen '12 XC70 D5 AWD aut lähestyä 200tkm pyykkiä ja pientä nykimistä ollut viime aikoina nettiauton suuntaan. Olen itse ajellut tällä 50tkm alkaen ja olen todella tyytyväinen autoon - siinä on minun tarpeisiin kaikki kohdillaan. Ajan paljon työn puolesta joten pidän melko tuoretta ja vähän ajettua autoa alla, vaikka sinällään tuolla voisi hyvin ajella varmasti seuraavat 100tkm ilman ongelmia.

Tylsimyksenä olen harkinnut vakavasti samanlaisen tuoreemman hankkimista. Nyt kun V70 jää pois ja korvautuu V90:llä niin ilmeisesti ensi vuonna esiteltäneen jatkajaa XC70:lle. Ajatus olisi etsiä vielä viisisylinterisellä D5:lla pari vuotta vanha noin 50tkm ajettu yksilö hyvillä varusteilla.

Tuossa kun Volvon speksejä katselin niin XC60 ei loppujen lopuksi ole takakontiltaan kauheasti pienempi kuin XC70. Kontti on hiukan lyhyempi mutta toisaalta korkeampi. Kontissa kulkee seisoja ja matkatavaraa kalterilla puoliksi jaettuna ja yleensä nuo SUV kontit on liian pieniä. XC60 kuitenkin positiivinen yllätys tässä. Takapenkillä ei meillä istu oikeastaan koskaan ketään enkä aja taksia, joten takajalkatilat on minulle aivan sama. XC60 tarjoaa näköjään myös pari senttiä enemmän maavaraa mikä sekään ei ole huono juttu tuolla eräharrastuksissa.

En ole ehtinyt vielä koeajaa XC60:stä mutta onko siinä merkittävästi erilainen tuntuma kuin jenkkimäisessä XC70:ssä? Pehmeys ei sinänsä haittaa ollenkaan, päinvastoin mutta XC70:ssä korin kallistelu ei ole minusta ihan hanskassa.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: teepee - 26.04.2016, 17:47:29
Suosittelen ns. sport-alustalla ja 18" vanteilla varustetun XC60:n kokeilemista, jos haluat ylenmääräistä kallistelua välttää. Uusi D4 FWD:n 8-pykäläinen laatikko kannattaa myös kokeilla, yllätyt varmasti positiivisesti.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Ribbe - 26.04.2016, 17:54:42
2014 tai uudempi XC60 sport nahoilla. Alusta on vakionakin parempi kuin 70-sarjalaisessa ja nuo jakkarat pesee isomman mallin sohvat. Lisäksi ainakin omaan silmään 60-sarjalaisessa koelauta hienompi.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 26.04.2016, 18:57:45
Sport alusta - tarkoittaako myös pienempää maavaraa? Kuuluuko R Designiin?

Sport nahkapenkit on todella asialliset, olen koeistunut.

Eikös 2014 löydy vielä D4:sia 5:llä sylinterillä. Nämä saa nostettua D5 teho/vääntölukemiin helposti.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: sjos - 26.04.2016, 19:03:34
R desing on aina sportti alustalla ja hieman matalampi.
Jos en väärin muista, niin -3cm.

2014 on D4 koneisia.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Ribbe - 26.04.2016, 21:25:28
Sport alusta - tarkoittaako myös pienempää maavaraa? Kuuluuko R Designiin?

Sport nahkapenkit on todella asialliset, olen koeistunut.

Eikös 2014 löydy vielä D4:sia 5:llä sylinterillä. Nämä saa nostettua D5 teho/vääntölukemiin helposti.
kaikki awd mallit taitaa olla 5 sylinterisiä. Jos näin todella vahvalla mutulla sanoo. Siis dieselit. Alusta on aavistuksen matalampi. Lukuja en muista, jossain mainosmateriaalista se löytyy varmasti
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.04.2016, 06:55:05
Sport alusta - tarkoittaako myös pienempää maavaraa? Kuuluuko R Designiin?

Sport nahkapenkit on todella asialliset, olen koeistunut.

Eikös 2014 löydy vielä D4:sia 5:llä sylinterillä. Nämä saa nostettua D5 teho/vääntölukemiin helposti.
R-Design alusta on 15mm matalampi. Xc60 D4 Awd on täysin sama 5 mukinen kone. Eli saa samat tehot ulos, kuin D5:sta.
Itsellä on tuolla D4:lla+Rican ohjelmalla varustettu 2014 mallin XC60  8)
Itse kanssa pähkäilin, että kumman hommaisin. Tilojen puolesta aluksi oli XC70, mutta kun kävin testaamassa tiloja, niin totesin tilavammaksi/avarammaksi XC60:sen ja sellainen tuli sitten tilattua :)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: PetteriK - 27.04.2016, 08:58:20
Molemmat mallit ollut täällä. R-D XC60 ja nyt XC70. Sisätiloiltaan suunnilleen samat. Kontti on 70:ssä enemmän laatikkoimainen ja sitä kautta monipuolisempi.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Dave - 27.04.2016, 09:24:51
Jos itse noista kahdesta pitäisi valita niin seiska.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.04.2016, 10:10:23
Oiskohan XC70:nen maantieajossa pitemmän akselivälin ansiosta parempi ajettava ::)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Ribbe - 27.04.2016, 10:14:05
Oiskohan XC70:nen maantieajossa pitemmän akselivälin ansiosta parempi ajettava ::)
Uskon että alusta on jämäkämpi XC60:ssä. Tietty jos XC70 on 4C alustalla niin sen saa jämäkäksi. Mutta jos budjetti kysyjällä antaa periksi 2014 mallin XC60 niin ei olisi itsellä vaikea päätös minkä ostaisin. Se olisi joko Summum tai R-D XC60.

Edit: jos ei olisi ollu eräharrastusta niin olisi voinut suositella S80 mallia. Siinä olisi vielä pidempi akseliväli :)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: P Masa - 27.04.2016, 10:17:08
Oiskohan XC70:nen maantieajossa pitemmän akselivälin ansiosta parempi ajettava ::)

Tämän kyllä uskallan allekirjoittaa ja vahvistaa...  :juhau:
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 28.04.2016, 14:16:45
Kiitoksia avusta ja tietämyksen jakamisesta!

Vaihtoehtoja käyty katselemassa ja vaihtotarjouksia saatu muutamia. Ei vielä ole syntynyt kaupanalkua mistään, jokaisessa yksilössä puuttui jotain.

XC60 on alustaltaltaan tosiaan jämäkämpi vaikka se on korkeampi. Minusta tuntuu että viime vuosina XC70:ä ei ole saanut tilatakaan 4C säädettävällä alustalla. Joskus kokeilin Volvon konfiguraattoria ja 4C ei ollut valittavissa. XC60 sen saa. Kovin on harvinainen Suomessa, ei ole montaa käytettyä tullut vastaan jossa tuo olisi.

Nyt kun katsoo XC70 tarjontaa niin nuo uudet 2016 rekisteröidyt D4 AWD Business Classicit tuntuu jotenkin edullisilta? Nettiautossakin on 56k€ pyynneillä muutamia.

XC70 iso laatikkomainen kontti on kyllä mainion käytännöllinen. Takapenkin kaatamalla käytössä on yli 2m täysin tasaista kuljetustilaa. Jääkaappipakastin siellä on kulkenut ja taloa rakentaessa hirmuisia määriä lattia/seinälaattaa yms.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 28.04.2016, 14:27:52
Kiitoksia avusta ja tietämyksen jakamisesta!

Vaihtoehtoja käyty katselemassa ja vaihtotarjouksia saatu muutamia. Ei vielä ole syntynyt kaupanalkua mistään, jokaisessa yksilössä puuttui jotain.

XC60 on alustaltaltaan tosiaan jämäkämpi vaikka se on korkeampi. Minusta tuntuu että viime vuosina XC70:ä ei ole saanut tilatakaan 4C säädettävällä alustalla. Joskus kokeilin Volvon konfiguraattoria ja 4C ei ollut valittavissa. XC60 sen saa. Kovin on harvinainen Suomessa, ei ole montaa käytettyä tullut vastaan jossa tuo olisi.

Nyt kun katsoo XC70 tarjontaa niin nuo uudet 2016 rekisteröidyt D4 AWD Business Classicit tuntuu jotenkin edullisilta? Nettiautossakin on 56k€ pyynneillä muutamia.

XC70 iso laatikkomainen kontti on kyllä mainion käytännöllinen. Takapenkin kaatamalla käytössä on yli 2m täysin tasaista kuljetustilaa. Jääkaappipakastin siellä on kulkenut ja taloa rakentaessa hirmuisia määriä lattia/seinälaattaa yms.
Itse olen vienyt FinnFoam levyjä XC60:llä, joiden pituus oli 2750mm ;)
XC60:ssä etuna on korkeampi tavaratila. Tuo tuli yllätyksenä, että 60:ssä on jämäkämpi alusta.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: PetteriK - 28.04.2016, 15:02:30
XC60 on jämäkämpi (jäykempi) alusta. XC70 on mukavempi ajettava pitkällä matkalla. Alustan osalta molemmat autot ovat kuitenkin surkeita ajo-ominaisuuksiltaan, jos rattia joutuu kääntämään. Ohjaustuntuma on niin irrallaan renkaista kuin voi olla. Itse ajattelen asian niin että jos ostan korkean auton niin mukavuus saa olla pääasia. Muut ajo-ominaisuudet löytyvät sitten muista autoista.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 29.04.2016, 10:09:29
Alustan osalta molemmat autot ovat kuitenkin surkeita ajo-ominaisuuksiltaan, jos rattia joutuu kääntämään. Ohjaustuntuma on niin irrallaan renkaista kuin voi olla.

Alustasta samaa mieltä, mukavia matka-autoja molemmat. Kova vauhti mutka-ajossa ei ole kummallekaan ominta aluetta. Ohjaustuntumasta olen eri mieltä. Kyllä tuntuma renkaiden suuntaan on varsin hyvä ja ohjaus palauttaa. Omassani on ohjaustehostuksen kolmiportainen säätö ja pidän sitä kaikkein pienimmällä tehostuksella (valikosta vaihtoehto Voimakas vaste).
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Andyks - 29.04.2016, 10:52:44
XC70 ei ole itsellä kokemusta, mutta V70 ja XC60 on.

V70 alusta selvästi löysempi ja mukavampi. Suoralla maantiellä omiaan, mutta ei sovellu mutkatielle.

XC60 alusta selvästi jäykempi ja tunnokkaampi. Hiekkatiellä yms. jopa mielestäni auton muuhun luonteeseen nähden liian kova. Alusta on mutkatiellä mielestäni ihan hyvä, mutta auton korkeudesta ja korkeasta ajoasennosta johtuen sivuttaisvoimat ovat aika kovat ja tästä johtuen mutkatiellä ei ole kiva ajaa kovaa.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: PetteriK - 29.04.2016, 12:50:16
Alustasta samaa mieltä, mukavia matka-autoja molemmat. Kova vauhti mutka-ajossa ei ole kummallekaan ominta aluetta. Ohjaustuntumasta olen eri mieltä. Kyllä tuntuma renkaiden suuntaan on varsin hyvä ja ohjaus palauttaa. Omassani on ohjaustehostuksen kolmiportainen säätö ja pidän sitä kaikkein pienimmällä tehostuksella (valikosta vaihtoehto Voimakas vaste).

Sama säädettävä ohjaustehostin on omassa XC70:ssä. Jos sitä vertaa perheen talouden kahteen muuhun autoon eli Seat Leon Cupraan ja Mitsun Evo 5 niin kyllä se ohjaus on ihan pullamössöä. Ja tuntuma ohjaukseen on parhaimmillaankin etäinen, irrallinen ja ylitehostettu. Mutta en minä XC:tä ihan tosissaan noihin vertaakaan. :)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 29.04.2016, 15:05:18
Sama säädettävä ohjaustehostin on omassa XC70:ssä. Jos sitä vertaa perheen talouden kahteen muuhun autoon eli Seat Leon Cupraan ja Mitsun Evo 5 niin kyllä se ohjaus on ihan pullamössöä. Ja tuntuma ohjaukseen on parhaimmillaankin etäinen, irrallinen ja ylitehostettu. Mutta en minä XC:tä ihan tosissaan noihin vertaakaan. :)

Sulla on vertailukohdat kieltämättä aika kovat. Omasta mielestä XC:n ohjaus on tässä autosegmentissä kuitenkin aika onnistunut, koska ei tuolla lossilla pysty ajamaan niin dynaamisesti että tarvittaisiin millin tarkkaa ohjaustuntumaa.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 07.05.2016, 14:17:23
Tulipas tehtyä kaupat! XC70 vaihtui '14 XC60 D5 AWD:hen, alle 50tkm ajettu. Summum varustetaso ja kaikki mitä autoon halusinkin, sporttipenkit kaksivärisenä, driver support, vetokoukku, VOC, Sensus, polestar ohjelmointi. On se huomattavasti napakampi alustaltaan kuin XC70. Ainoa miinus tulee ohjaustuntumasta joka on kyllä keinotekoisemman tuntuinen kuin XC70 sähköhydraulinen.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 07.05.2016, 15:41:44
Tulipas tehtyä kaupat! XC70 vaihtui '14 XC60 D5 AWD:hen, alle 50tkm ajettu. Summum varustetaso ja kaikki mitä autoon halusinkin, sporttipenkit kaksivärisenä, driver support, vetokoukku, VOC, Sensus, polestar ohjelmointi. On se huomattavasti napakampi alustaltaan kuin XC70. Ainoa miinus tulee ohjaustuntumasta joka on kyllä keinotekoisemman tuntuinen kuin XC70 sähköhydraulinen.
Onnittelut uudesta Vollesta! Kansa vaatii kuvia ;)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 07.05.2016, 18:14:21
Kiitoksia! Tässä muutama koeajofiilistely. Käytiin kahvit Shellillä niin taakse pysäköi samanlainen XC60 eri värissä :)

(http://s32.postimg.org/42knic0g1/DSC_0077.jpg) (http://postimg.org/image/42knic0g1/)

(http://s32.postimg.org/vdsxmym9t/DSC_0078.jpg) (http://postimg.org/image/vdsxmym9t/)

(http://s32.postimg.org/8phism91d/DSC_0079.jpg) (http://postimg.org/image/8phism91d/)

(http://s32.postimg.org/6dipmib7l/DSC_0080.jpg) (http://postimg.org/image/6dipmib7l/)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 07.05.2016, 19:38:18
Kiitoksia! Tässä muutama koeajofiilistely. Käytiin kahvit Shellillä niin taakse pysäköi samanlainen XC60 eri värissä :)

(http://s32.postimg.org/42knic0g1/DSC_0077.jpg) (http://postimg.org/image/42knic0g1/)

(http://s32.postimg.org/vdsxmym9t/DSC_0078.jpg) (http://postimg.org/image/vdsxmym9t/)

(http://s32.postimg.org/8phism91d/DSC_0079.jpg) (http://postimg.org/image/8phism91d/)

(http://s32.postimg.org/6dipmib7l/DSC_0080.jpg) (http://postimg.org/image/6dipmib7l/)
"Kamalan" värisen sisustan olet kelpuuttanut!
Kuva omasta ÄxCeestä ;)
(http://kuva.termiitti.com/tnimage/39458.jpg) (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=39458)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 07.05.2016, 20:00:25
Hah, sulla on yhtä huono maku!
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: vesapu - 07.05.2016, 21:22:57
Auto on juuri oikean värinen (sama kuin itsellä) mutta verhoilu on meikäläisellä mustavalkoinen.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 07.05.2016, 23:04:59
 
Hah, sulla on yhtä huono maku!
;)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 08.05.2016, 08:07:11
Onko tietoa kuuluuko kaukovaloautomatiikka 2014 autossa johonkin varustepakettiin? En viitsinyt yöllä lähteä ajelemaan testaamista varten, tulee pimeä niin myöhään
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: völvöxc60 - 08.05.2016, 09:54:01
Onko tietoa kuuluuko kaukovaloautomatiikka 2014 autossa johonkin varustepakettiin? En viitsinyt yöllä lähteä ajelemaan testaamista varten, tulee pimeä niin myöhään
Aktiiviset kaukovalot muistaakseni kuului Driver Support pakettiin. En tiedä sitten, että saiko hommattua erikseen ::)
Omassa ei ole tuota pakettia, kun en sitä raaskinut enää tähän konkurssiin raksia.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 08.05.2016, 10:11:49
Aktiiviset kaukovalot muistaakseni kuului Driver Support pakettiin. En tiedä sitten, että saiko hommattua erikseen ::)
Omassa ei ole tuota pakettia, kun en sitä raaskinut enää tähän konkurssiin raksia.

OK, tässä näyttää olevan Driver Support, High Tech, Family ja Winter paketit. Lienee siis kaukovaloautomatiikka. Nopeusrajoitusten tunnistus ja navin ohjeiden näyttö mittaristossa oli todella hyvin toteutettu. Muuten en niin välitä näistä digimittaristoista, hyvin tehty analoginen on selkeä ja hyvän näköinen. Varsinkin nämä teemat lähentelee kornia. :)
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 08.05.2016, 17:07:32
Löytyi se kaukovaloautomatiikka; pitkät kun vetää viiksestä päälle niin merkkivalon viereen tulee A ja pitkät menee pois. Näin siis kun ajovalokytkin on AUTO asennossa.
Otsikko: Vs: XC60 vai XC70
Kirjoitti: Stinger - 26.06.2016, 20:03:36
Nyt on tullut jo autolla jonkin aikaa ajeltua ja olen päässyt "asettumaan kodiksi". Lyhyesti summattuna fiiliksiä ja kokemuksia, vertailukohtana siis tuo vaihtoon mennyt '12 XC70 D5 Aut Summum.

Plussia
+ D5 polestarilla on tosi iso yllätys; paperilla aika mitätön tehon/väännön lisäys tuntuu kyllä käytännössä todella merkittävästi ajossa. Ohituskiihtyvyys 80km/h:stä on todella huikea kun laittaa vielä vaihteiston S-tilaan. Lähtee paikaltaankin kuin se iänikuinen hauki rannasta.
+ Penkit. Sport -istuimet ovat todella hyvät pitkän matkan ajoon. Ei puudu paikat ja ajoasennon saa ratin ja penkin säädöillä juuri kohdalleen. Manuaalinen ristiselänsäätökin on toimiva ja pitkäselkäisenä sitä tulee ruuvattua.
+ Alusta on XC70:stä jäykempi ja se hallitsee kallistukset paremmin eikä pohjaa heitoissa kuten XC70. Jäykkyys ei ole kuitenkaan häiritsevää kovuutta ja auto on miellyttävä ajaa epätasaisellakin hiekkatiellä.
+ Navigaattori on pätevä kun seuraava käännös näytetään myös mittariston keskellä. Pieni miinus ääniopastuksen lauseen muodostuksesta; se kun sanoo: "Käänny vasemmalle.........kahden sadan metrin päästä." Pari kertaa vaihdattanut kaistaa turhan takia tuon takia. Mutta tuon kun oppii niin mainio navi, motarilla näyttää mm. näppärästi seuraavat edessä olevat huoltsikat ja liittymät.
+ Kaukovaloautomatiikka toimii niin maan- kuin moottoritielläkin luotettavasti. Vaihtaja on himpun ylivarovainen (vaihtaa aikaisin kaukovalot alas ja odottaa turhaan vastaantulijan sivuutuksen jälkeen kaukovalojen palauttamista) mutta toimii poikkeuksetta asiallisesti ja tekee pimeässä pitkän matkan ajosta rentouttavaa. 
+ Sisätilat on toimivat. Koira sopii istumaan suorassa tavaratilassa ja pitkääkin tavaraa saa mahtumaan hyvin kyytiin.

Miinuksia
- Ohjaus on XC70:sen sähköhydrauliseen verrattuna keinotekoisen tuntuinen. Ohjauksessa on kyllä vastetta riittävästi mutta tuntuma on etäinen. Mutkatiellä kovempaa ajettaessa eturenkaiden suunnan muutosten määrää pitää oikein tietoisesti miettiä.
- Sisämelua on XC70:stä enemmän. Voi johtua isommasta 20" rengastuksesta.
- Kaistalta poistumisen vahti on liian herkkä. Tässä herkkyyttä ei saa säädettyä valikosta, kuten XC70:ssä. Nyt riittää lähellä kaistaviivaakin ajaminen aiheuttamaan äänimerkin.