Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: zamierm - 26.04.2016, 21:16:26
-
Pitääpäs kysellä kokemuksia jotta mitä kannattais autoon (V70 2.4D 2006) vaihtaa, kun alkaa tuo 400tkm olla mittarissa.
Autoon ei ole normaaleja huoltoja kummempia tarvinnut vaihtaa. No etulaakerit laitoin uudet viime vuonna ja yhden koiranluun turhaan.
Tietysti kaikki öljyt, laatikon öljyt ja suodattimet on vaihdeltu aikanaan, mutta lähinnä nyt mietin jousitusta/iskareita/puslia/jne.
Katsastuksen iskaritesteri antoi hyvä lukemat, mutta jotenkin tuntuu, että auto menee hiukan niinku laiva aalloilla. Raidetangon päistä toinen oli väljä niin vaihdan molempien puolien ulommat kerralla. Autolla olis tarkoitus ajaa vielä muutama sata tonnia ja kun ajelen työn puolesta niin auto pitäis huoltaa ennakolta eikä vasta sitten, kun hajoaa jotain isompaa.
Heittäkääpä vinkkiä mitä kannattais tutkia.
-
Apulaitehihna ja rullat kannattaa varmistaa että on kunnossa jottei niiden takia hajoa moottori...
Startti saattaa oireilla ettei aina "herää" jolloin sen vaihto alkaa olla ajankohtainen.
Akku (ikä) etenkin ennen talvea, onko ollut merkkejä laiskuudesta.
Laturi on mielestäni vahva, vanhemmiten alkaa pitämään ääntä(laakeri alkaa olla kuivat) mutta korjata ei sitä kannata, vaan purkaamolta vähän ajettu tai uusi tilalle.
Iskari testi saattaa antaa hyväksytyt arvot mutta teho on alhainen jolloin ajossa tulee aalloilla efekti.
-
Alatukivarret eteen, nuissa puslat tuppaa väljistymään ja sitten tuntuu tien päällä levottomalta.
-
Eiköhän se ole iskareiden (ja jousten) vaihdon paikka jos meno rupeaa olemaan kuin 70-luvun vellovalla jenkkilötköllä ajelisi.
Iskaritestit ei kerro mitään iskareiden kunnosta, munkin autossa viimeksi toinen iskari oli jo selvästi vuotanut ja silti antoi melkein samat arvot. Vaihdoin sitten leiman jälkeen niin se vuotanut oli ihan lerppa, ja se parempikin uuteen verrattuna puoli veltto :D
-
Mulla on vaihdettu 400-460 tkm välillä iskarit joka kulmaan ja takajouset. Eteen myös iskareiden laakerit ja kumit. Vaihtoon on mennyt myös alapallo kuskin puolella ja raidetangon päät, sekä molemmat alatukivarret. Lisäksi koneeseen on vaihdettu kaksi suutinta. Nyt pitää vielä vaihtaa koneen ylätuki.
-
Mä tilasin tänään iskarit, jouset ja raidetangon päät. Vaihdan vielä ohjaustehostimen öljyn ja jarrunesteet. Laatikon ja moottorin öljyt on vaihdettu ajallaan. Moottoriöljyt mä vaihdan 20tkm:n välein.
Tarkistan samalla täällä mainitut asiat niin eiköhän tuolla sitte taas sen pari sataa tonnia ajele.
Kiitos vinkeistä.
-
Jos sitten takapään puslat rupeavat hajoamaan, niin harkitsisin vakavasti kaikkien uusimista kerralla. Kallis ja työläs remontti, mutta kallista ja tympeää on myös vaihdella niitä yksi kerrallaan, etenkin jos sitten joutuu käyttämään pyöränsuuntauksessa.