Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Lager - 28.04.2016, 15:17:41
-
Moikka!
Pitäisi tehdä vähän johtoja uusiksi. Lähinnä Lh-Jetronicin antureille meneviä johtoja. Alkuperäisissä johdoissa näyttäisi olevan jonkinlainen häiriösuojaus. Miten tämä tehdään ja onko se pakollista? Johtosarjoissa on 3 johtoa. Vai mahtaisiko jostain löytyä 3-johtoista valmiiksi suojattua kaapelia? Uudet Boschin liittimet ym. löytyy.
Muok. No Finjectoriltahan sitä tietysti löytyi!
-
Muokkasin otsikkoa paremmin aiheeseen sopivaksi.
Noniin. Sain hommattua kaapelia jossa on 3 johtoa ja kuparisukka. Innoissani valmistelin uusia kaapeleita liittäen nuo kolme johtoa uusiin liittimiin.
Eilen sitten kaivelin autosta vanhat kaapelit pois huomatakseni, että niissä kulkeekin vain kaksi johtoa normaalisti ja kolmas johto on kiedottu näiden kahden johdon ympärille ilman eristettä. Onko tämä nyt jotain maadoitusta varten? Tuo kolmas ilman eristettä kulkeva johto muuttuu eristeelliseksi tavalliseksi johdoksi hieman ennen liittimiä.
Ilmeisesti noi johdot täytyy vetää tuolla tavalla?
Uudessa kaapelissa on tosiaan tuo häiriösuojaussukka joka ostopaikan nettisivujen mukaan on kuparia. Se on kuitenkin harmaata väriltään.
Kysymys kuuluukiin : voinko käyttää tuota häiriösuojaussukkaa kolmantena johtona? Vai olisiko sittenkin parempi kokeilla korjata noita vanhoja kaapeleita?
Näiden uusien kaapelien johtojen halkaisija on myös huomattavasti pienempi kuin alkuperäisten - liekö tällä merkitystä?
Tässä linkki uusien kaapeleiden myyntisivulle : http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/hairiosuojattu_signaalikaapeli_3_x_0_25_mm_kuparisukka_40_90_c_4_7_mm-p-449412-157/
Kaapeleita uusin siksi koska vanhoissa johtojen eristeet ovat rapisseet isolta matkalta liittimien lähistöltä.
-
Kaapeleiden kauppias oli avulias ja oli sitä mieltä, että tuona kolmantena johtona (maadoitusjohtona) voi käyttää tuota "häiriönestosukkaa".
Lisäksi ylimääräinen johto pitää myös liittää sukkaan jotta sekin maadottuu.
-
Jos helpolla olisit halunnut päästä, niin dave barton myy valmiita settejä:
http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
-
Jos helpolla olisit halunnut päästä, niin dave barton myy valmiita settejä:
http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
Joo, olen kyllä nähnyt nuo mutta tuolla on vain B280F koneeseen sarja. Minulla on B280E. Tosin voi olla, että B280:fn sarjasta suurin osa olisi samaa...
Muok :
Saman osanumeron tuo sivu antaa sekä B280F:n, että B280E:n sarjoille.
Täytyy varmaan kysellä vähän sivustojen ylläpitäjältä miten nuo osanumerot menee.
Sain kyllä jo yhden kaapelin valmiiksi omin voimin. Koko johtosarja tosin näyttää siltä, että uusittavaa olisi paljon.
-
Tuo häiriösuojaus suojaa radiota ja muita herkkiä laitteita Jetronicin aiheuttamilta häiriöiltä. Johdoissa kulkee voimakkaita pulsseja, jotka on hyvä pitää maadoitetun kuoren sisällä. Kuoressa olevat "ylimääräiset" johtimet on paras yhdistää kuoreen. Suojakuoren harmaa väri johtuu kuparin tinauksen hapettumisesta.
Paljas kupari hapettuu nopeasti jopa muovikuoren läpi, varsinkin, jos paikkakunnalla on sellutehdas, josta pääsee rikkiä ja klooria ilmakehään. Asuin Warkaudessa 7 vuotta, ja kaikki omistamani hopea- ja kupariesineet mustuivat pahanpäiväisesti.
-
Tuo häiriösuojaus suojaa radiota ja muita herkkiä laitteita Jetronicin aiheuttamilta häiriöiltä. Johdoissa kulkee voimakkaita pulsseja, jotka on hyvä pitää maadoitetun kuoren sisällä. Kuoressa olevat "ylimääräiset" johtimet on paras yhdistää kuoreen. Suojakuoren harmaa väri johtuu kuparin tinauksen hapettumisesta.
Paljas kupari hapettuu nopeasti jopa muovikuoren läpi, varsinkin, jos paikkakunnalla on sellutehdas, josta pääsee rikkiä ja klooria ilmakehään. Asuin Warkaudessa 7 vuotta, ja kaikki omistamani hopea- ja kupariesineet mustuivat pahanpäiväisesti.
Ei vaan juurikin ideana on pitää häiriöt poissa jetronicin signaalien joukosta.