Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: axubub - 28.04.2016, 19:10:44
-
Moro kyselisin mitä tuommonen b230fb öljyruiskulla kestää tehoa turbo käytössä.?
-
Moro kyselisin mitä tuommonen b230fb öljyruiskulla kestää tehoa turbo käytössä.?
Onko sulla joku tavote? Varmaan 500hp kestää jos ei naulaamaan pääse. Varmaan enempikin?
-
Onko sulla joku tavote? Varmaan 500hp kestää jos ei naulaamaan pääse. Varmaan enempikin?
Kanget ainakin vaihtoon siellä 250kw tuntumassa
-
Eikö tuo b230fb ole vaparin lohko? Vai olenko väärässä? Juu no kanget menee uusiks ja männätkin
-
Eikö tuo b230fb ole vaparin lohko? Vai olenko väärässä? Juu no kanget menee uusiks ja männätkin
B230FB = B230F, alakerraltaan. Alun perin ei pitäis olla edes öljyruiskuja.
-
Eikö tässä kysyttykin lohkon kestoa..?
-
B230FB = B230F, alakerraltaan. Alun perin ei pitäis olla edes öljyruiskuja.
Minulla on 960:ssä öljyruiskullinen B230FD-lohko, joten pidän todennäköisenä että myös tehokkaammasta FB:stä saattaa löytää ruiskut.
-
...heitän ajautksia/jatkokysymyksiä tuohon aloitus viestiin:
-Onko missään rikottu B230 lohkoa teholla
-Mikä on B230FB lohkon heikoin lenkki? Runkolaakeri pulttaus? Sylinteriseinät?
-Miten öljyruiskut vaikuttaa lohkon kestoon? (joo, sinne porataan pikku rei`ät)
-
Minulla on 960:ssä öljyruiskullinen B230FD-lohko, joten pidän todennäköisenä että myös tehokkaammasta FB:stä saattaa löytää ruiskut.
Käsittääkseni FB:tä on ollu vaan -91 ja -92. Tuohon maailmanaikaan öljyruiskulohkot ei ollu kovin yleisiä. Mahdollista, muttei ehkä todennäköistä kuitenkaan. Kahden FB:n sisään olen kurkistanut, ja kummassakaan ei ollut.
Käsittääkseni FD on taas uudempi kuin F ja FB, joten niissä taas on. Yhden sisässä ainakin oli :) Korjatkaa jos olen väärässä.
Mutta
-Onko missään rikottu B230 lohkoa teholla
Yhtäkaikki, oli siellä perässä mitkä kirjaimet hyvänsä, itse lohko kestää aika monen hevosen voimat.
-
Oman kokemuksen perusteella ruutat löytyy -95 ja uudemmista oli sitten vapari tai turbo. Samalla on aina se korkeampi ja suurempituottoinen öljypumppu.
Itse lohkon kestoonhan noilla ei liene mullistavaa vaikutusta, mutta mäntien kestoon kylläkin. Ainakaan puoli miljoonaa ajetuissa ruiskullisissa koneissa ei ole ollut läheskään niin jäätävää piston slappia kuin vanhemmissa koneissa on yleensä jo 300tkm kohdalla.
-
Onko missään rikottu B230 lohkoa teholla
Kiihdytys kuskit noita hajottaa, mutta ne tehot on niin kaukana todellisuudesta. Että tuskin me tavalliset virittäjät tarvi tosta lohkon kestosta huolestua :)
-
Itse lohkoa ei varmaan katukäytössä helpolla hajota, katkenneista kampuroista oon joskus nähnyt kuvia mutta aika harvinaista vissiin sekin.