Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kuski92 - 29.04.2016, 19:02:28
-
Eli kysymys kuuluu mitkä kaikki anturit yms voisivat aiheuttaa kaasupohjassa kiihdyttäessä pätkintää kierrosalueella n.3500-4000rpm? Olin pistänyt vanhojen tulppien piikkiin rykimisen, mutta uudet vaihdettuani tosiaan ensin kiihtyy, sitten alkaa tuossa noin 3500 kohdalla rykimään ja savuttamaan mustaa eli käy tosi rikkaalla, sit 4000 jälkeen suunnilleen jatkaa täysillä voimilla kiihtymistä loppuun saakka.
Eli 2.0 t5.. Vaihdoin toisen varalla olleen imm:n, ei vaikutusta.. Jakajan tarkastuksesta ei ole kauaa joten tuskin siinä on vika.. Löytys yks käytetty puolakin jota vois kokeilla..
Kertokaas mitkä voisivat tuollaista vetoalueen alkupään rykimistä tehdä? Häiriövalo ei pala, eikä olis varaa umpimähkään jokasta anturia uusia vuoron perään jos sellaisia selkeitä vaihtoehtoja vois olla.
-
tulpanjohdot?
-
Noo johdoilla ajettu n.50 000km :o
Lisäystä edelliseen että kävin äsken testaamassa isolla tiellä, rampilta kiihdyttäessä kolmosella hanat auki jäi rykimään n.4000 kierroksen kohdalle ja pöllyytti mustaa koko ajan. Vasta kun hölläsin kaasua niin paljon että ahdot oli 0.5 nii sit vasta suostu jatkamaan kierroksien nostoo ja n.4700rpm kohdalla löin kaasun uudelleen pohjaan niin silloin lähti taas vetämään
-
tulpanjohdot?
tuolle yksi lisä ääni omassa oli just samat oireet vaihdoin omaani ni loppu rykimiset, tosin vaihdoin myös bensapumpun samalla että jompi kumpi, luultavimmin johdot :)
-
Onko lastutettu?
-
Mulla joskus muinoin paskana oleva turbo teki tätä.
En muista / tiedä mitä siinä tarkalleen oli pielessä, mutta rempatun turbon kun vaihtoi niin alkoi toimimaan normaalisti. Samalla tavalla piti kaasua höllätä siinä 4000rpm nurkilla, pyydellä hetki ja sieltä 5000rpm sai laulattaa rajoittimelle normaalisti.
-
Olisiko ollut peräti niin väljä turbo että siivet otti pesään kiinni..? :facepalm:
-
No niitä tulpanjohtoja voisin tsekata, sen tiedän ettei bensansaannissa oo vikaa kerta noin törkeen rikkaalle vetää että mustaa puhaltaa :D Jaaa itse asiassa tuo ahdin alkaa olla vähän huoltoo vailla koska esim pakokaasumittauksessa pitkään 3000rpm kierroksilla pyörittäessä alko tasainen sininen utu tulemaan putkista niin vissiin ahdin polttaa öljyä mut tosi hyvin herää ja ahtaa tasaisesti niin vähän arveluttaa :D
Ja ei oo lastutettu, ainoostaan rajapaineventtiili laitettu väliin ahtojen nopeampaan nousuun ja tasan 1bar säädetty paineet eivätkä siitä pompi :)
-
Niin että 1bar ahdot pelkällä ruuvilla?
Voisikohan mitenkään liittyä asiaan?
Joku viisaampi saattaa valaista asiaa hieman lisää. Itse en tuohon alkaisi. Toimivia lastuja saa n. 50€ eikä tarvitse ruuveilla masentaa.
-
Eikös noissa teevitosissa pitäis vielä ecun kartoissa riittää vara tuohon? Sen tiedän että fuelcut tulee 1.3bar minne kai viimestään loppuu kartatkin? Ja en näe mitään pahaa tuossa kun vakio paineensäätimellä oli ahdot 0.8-0.9 niin hädin tuskin edes huomattava piristys tuosta tuli ja toimihan tää pitkään tuolla ruuvauksella kun sitä kovaa polkemista ei kovin usein tule ihan säälistä jo
-
En tiedä tarkasti moottorinohjauksen sielunelämää mutta jos noin olisi niin kaikkihan virittäisivät kyseistä autoa nyppäämällä bypassin letkun irti.
Olen sellaisellakin ajanut ja ahdot kyllä nousivat todella nopeasti mutta fuelcut iski aika ikävästi peliin ja auto kesti ennen sulamista noin 1000km.
Jopa.
Olen antanut itseni ymmärtää että tämä Motronic ei salli senkäänvertaa manuaalista säätämistä kuin esim. lh-2.4 takavetoisessa. Eivät siis ne kartat riitä.
Ehkä olen täysin metsässä mutta ehkäpä joku joka tietää varmasti asian jatkaa tähän?
-
No siis mullahan on pässin letku kiinni.. Mulla on vain letkut irti ahtopaineensäätimeltä ja ne ovat rajapaineventtiilissä kiinni. Kai fuelcut iskee jos auto saa vapaasti ahtaa mitä kykenee, mutta jos ne ahdot on rajattu vain 0.1bar suuremmiksi kuin vakiolla paineensäätimellä niin mitä vaaraa siitä on? Veikkaan että tuolla toimenpiteellä siinä nyt on ne luvatut 226heppaa eikä joku 208 tms..
Mutta jatkettaisko alkup.aihetta kanssa? Voisin toki ne ahdot puottaa sinne 0.9 takaisin mut kun tämä ei rykiessään siedä oikein 0.5bar suurempia ahtoja niin ei tää toimis vaikka siellä olisi kullalla päällystetty ahtopaineensäädin silkkityynyllä hoitamassa turbon hönkimistä :D
-
Pudota suosista ne ahdot sinne 0.7. Mullakin oli nostettuna vakiolla ECUlla sinne kiloon, persdynon perusteella voiman määrä ei lisääntynyt paljoakaan, mutta kansipahvi oli selvä tonnin jälkeen, öljyt paisariin.
Lastu sinne ja sitten ruuvaamaan, tos ei oo mitään järkeä. Ja mä puhun kokemuksesta. ;D
-
Noniin nyt voidaan jatkaa rykimisen pohtimista, tiputin ahdot sinne 0.7bariin ja rykii edelleen vaikkakin ihan vähän lievemmin mut sen arvasin ettei nostetut ahdot ole syynä tähän :D Piru kun ne tulpatkin maksaa niin paljon, niilläkin rahoilla ois saanu uudet johdot :D
-
Liputan turbolle, edelleen.
-
Päivitetäämpäs:
Ihminen on itsepäinen joten mittailin sitten kumminkin tuota puolaa ja 60 000km on tehneet tehtävänsä.. Vastusarvoo puolan sisältä 11 950 ohmia :D Nyt on terve käytetty puola kiinni joka anto ohmeja 8,85k :)
Nyt rykiminen lieventyi taas lisää, ainakaan kakkosella saa joo pitää pedaalia lattiassa ilman että kiihtyminen tyssäis sinne 4000rpm kohdalle, isolla tiellä en käyny vielä kolmosella kokeilemassa samaa.. Kyllä tämä kai joskus vetää tasaisesti vielä :D
-
Moi
Onkos tälle ongelmalle löytynyt lopullista ratkaisua? Oma italiaano on vastikään alkanut oireilla samalla tavalla :)
-
Tosiaan, unohdin päivittää tilannetta kun ongelma ratkesi :)
Loppukesästä hävis yhtenä iltana tyhjäkäynti kokonaan ja vedot hävis puolella kanssa. Oli se tyhjäkäyntimoottorille menevä lyhyt kippura kumiletku poksahtanut :D Vaihdoin uuden letkun niin sillon loppu kaikki ongelmat!
Olin kokonaan jättänyt sen tarkastamatta ja sehän se oli ilmeisesti vuotanut pitemmän aikaa :D
Ja niistä ruuvatuista ahdoista: nyt on taas siitä asti ollu ahdot nostettuna 0.9-1bar ja hyvin toimii, sitä kun ei pole koko ajan täyskaasulla niin ei tuo bari tunnu mitään rikkovan ;)
Eli Larff: tarkista ainakin kaikki ne letkut mitkä pystyt, myös tuo paksu käppyrä siitä tyhjäkäyntimoottorilta, vaihda virranjakan hilppeet ja mittaa sytkäjohdot ja puola, tsekkaa bensanpaineet ja tulpat ja vaikka jarrukliinerillä putsaa imm, noilla luulis auttavan ;)