Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ppulkkin - 05.12.2010, 19:27:19
-
Onko kellään varmaa tietoa mikä ihmeen logiikka tuossa luistoneostossa oikein on?
Pystyy nimittäin ihan komiasti vetämään ripa edelllä, mutta sitten taas joskus
vilkuttaa keltainen valo kojetaulussa ja homma ei etene...
Ottaakohan tuo jotenkin pelkästään eteen tai jotain...?
-
Onko kellään varmaa tietoa mikä ihmeen logiikka tuossa luistoneostossa oikein on?
Pystyy nimittäin ihan komiasti vetämään ripa edelllä, mutta sitten taas joskus
vilkuttaa keltainen valo kojetaulussa ja homma ei etene...
Ottaakohan tuo jotenkin pelkästään eteen tai jotain...?
Luistonesto estää vain vetävien pyörien luistamista liikkeellelähdettäessä (tai kun survaiset kaasua sen verran, että vetävät pyörät alkaa sutimaan), ei siis vaikuta rivan saamiseen kuljettajaa edemmäs.
-
Meinasin juuri kysyä samaa asiaa, mihin Miksu tuossa edellä tarttui, elikä puhutaanko nyt luistonestosta/sutimisenestosta (STC) vai ajovakaudenhallinnasta (DSTC) ?
-
Juup, tästä on ollu ennenkin juttua, mutta ei kertaus pahaa tee.
Eli on olemassa kahta järjestelmää STC ja DSTC
STC pitää sisällään pidonvalvonnan TC ( siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle ) sekä SC luistoneston ( estää vetäviä pyöriä luistamasta alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia.
DSTC pitää sisällään edellämainittujen lisäksi AYC sivuluiston eston ( saa aikaan automaattisen jarrutuksen yhdessä tai useammassa puörässä ) EBA jarruvoiman tehostus ( antaa täyden jarrutehon hätäjarrutustilanteessa.
Tässäpä lyhykäisyydessään tuo homma.
-
Jollain syvempää tietoa STC:n sielunelämästä? Pikkasen se antaa sutia, varsinkin liikkeelle lähtiessä mutta millä perusteella järjestelmä päättelee että nyt lyö renkaat tyhjää? Eikös tuo vähennä vääntöä kun alkaa sutimaan eikä hillitse jarruilla kuten joissain muissa merkeissä.
-
Jollain syvempää tietoa STC:n sielunelämästä? Pikkasen se antaa sutia, varsinkin liikkeelle lähtiessä mutta millä perusteella järjestelmä päättelee että nyt lyö renkaat tyhjää? Eikös tuo vähennä vääntöä kun alkaa sutimaan eikä hillitse jarruilla kuten joissain muissa merkeissä.
TC on toiminnassa vain hitailla nopeuksilla, esim liikkeellelähdöissa, jarruttamalla luistavaa pyörää ( sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta )
SC on toiminnassa sitten jo kovemmilla nopeuksilla, jos pyörä/pyörät luistaa, niin SC alentaa vääntöä ( voidaan kytkeä pois STC/DSTC napilla.
-
TC on toiminnassa vain hitailla nopeuksilla, esim liikkeellelähdöissa, jarruttamalla luistavaa pyörää ( sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta )
SC on toiminnassa sitten jo kovemmilla nopeuksilla, jos pyörä/pyörät luistaa, niin SC alentaa vääntöä ( voidaan kytkeä pois STC/DSTC napilla.
Välillä tuntuu ettei mun autossa ole TC:tä ollenkaan mutta vaikee se on jarruttaa jos molemmat pyörät lyö hulluna tyhjää joka tapahtuu näinä aikoina tämän tästä liikennevaloissa.... Kakkosella auto alkaa jo hiukan liikkumaan eteenpäin :D Eihän vajaavetoiselta sovi ihmeitä odottaakaan :nohnoh
-
Välillä tuntuu ettei mun autossa ole TC:tä ollenkaan mutta vaikee se on jarruttaa jos molemmat pyörät lyö hulluna tyhjää joka tapahtuu näinä aikoina tämän tästä liikennevaloissa.... Kakkosella auto alkaa jo hiukan liikkumaan eteenpäin :D Eihän vajaavetoiselta sovi ihmeitä odottaakaan :nohnoh
No, kyllä se joskus ittelläkin siltä tuntuu, ettei mitään " Vakautuksia " ole päällä, vaikka omassa on tuo DSTC :D
-
Meinasin juuri kysyä samaa asiaa, mihin Miksu tuossa edellä tarttui, elikä puhutaanko nyt luistonestosta/sutimisenestosta (STC) vai ajovakaudenhallinnasta (DSTC) ?
Niinkun en tarkkaan tiiä nyt mikä systeemi tuossa on...
Luistonesto estää vain vetävien pyörien luistamista liikkeellelähdettäessä (tai kun survaiset kaasua sen verran, että vetävät pyörät alkaa sutimaan), ei siis vaikuta rivan saamiseen kuljettajaa edemmäs.
Mutta oikeastaan tämä logiikkahan nyt kyllä selittää sen miksi liikkellelähtiessä luistonesto naputtaa,
mutta ei muulloin.
Menipä kyllä pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin, kun en tätä ite hoksannut... :idiot2:
No pääasia että ajonvakautusta ei kuitenkaan ole, niin pystyy ajamaan... :)
-
Niinkun en tarkkaan tiiä nyt mikä systeemi tuossa on...
Mutta oikeastaan tämä logiikkahan nyt kyllä selittää sen miksi liikkellelähtiessä luistonesto naputtaa,
mutta ei muulloin.
Menipä kyllä pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin, kun en tätä ite hoksannut... :idiot2:
No pääasia että ajonvakautusta ei kuitenkaan ole, niin pystyy ajamaan... :)
Tiedät aivan tarkkaan kun katsot sen napin keskikonsolin vasemmalta puolelta alhaalta, lukeeko siinä STC vai DSTC nuo kolme/neljä kirjainta kertoo autossasi olevan systeemin. :)
-
Ynksinkertaisimmillaan tuo 'sutimisenesto' toimii niin, että anturit etu- ja taka-akseleilla (Joka pyörässähän on anturit, kun yleensä STC/DSTC kerää tietoa joka pyörältä erikseen) vertaavat pyörimisnopeuksia keskenään. Jos vetävä akseli pyörii tietyn määrän nopeammin, kuin se toinen, niin systeemi päättelee, että nyt sutii ja alkaa korjata tilannetta.
-
Oon huomannu tuon STC:n kanssa sellasen asian, että "huonosta paikasta" pääsee paljon paremmin liikkeelle ja liikkumaan kun tuo on kytketty päälle. Ilman sitä lyö pyörä vain suttaa.
Voi kyllä johtua 205 leveistä talvikumeistakin.
-
Tiedät aivan tarkkaan kun katsot sen napin keskikonsolin vasemmalta puolelta alhaalta, lukeeko siinä STC vai DSTC nuo kolme/neljä kirjainta kertoo autossasi olevan systeemin. :)
Ei oo nappia :D
Ja manuskassa kerrotaan, että joissain versioissa on STC ja joissain DSTC... :idiot2:
Tässä kyseisessä tapauksessa taitaa kyseessä olla STC, koskapa koko systeemistä ei
näy eikä kuulu mitään muulloin kuin liikkeellelähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa.
-
Ei oo nappia :D
Ja manuskassa kerrotaan, että joissain versioissa on STC ja joissain DSTC... :idiot2:
Tässä kyseisessä tapauksessa taitaa kyseessä olla STC, koskapa koko systeemistä ei
näy eikä kuulu mitään muulloin kuin liikkeellelähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa.
:o Pakkohan siellä on ( - 03 mallissa ) nappi tolle STC/DSTC:lle olla,,,,,tai sitte on vuosimalli joku muu,,vai mistä kaukaa auto on tänne suomen maahan eksynyt.
-
Pariin AWD malliin törmännyt jossa ei ollut kumpaakaan. Siis ei ainakaan nappia.
Nämä kylläkin oli XC malleja
-
Sutii etuveto kokoajan oli siellä dstc:t päällä tahi ei. se on tossa automaatissa niin pieni se kaasun liike, ja paksulla työjalkineella sitä tuppaa aina polkemaan liikaa, ja jos liian vähän painaa niin punto menee ohi ;). W-asennossa se pyörä taas sutii sitten liikaa kun on isompi vaihde. optimilähtöä ei riitä maltti ottaa. sitäpaitsi vaikka kytken dstc:n pois ja kiskaisen käsijarrusta niin kyllä muuten tarttuu maailman turvallisin auto luisuun heti silti >:(
Tuo on kummallinen asia kun välillä se antaa nastojen oikeen ropista urakalla että ite ehtii höllätä jo kaasun ja välillä takertaa heti? ihmeellistä. ja osittain myös perseestä :-\
-
Testailin jääradalla dstc:lla hallinnanmenetystä. Jos ei kiihdytä isoihin vauhteihin suorilla, niin voi ajaa kaasu pohjassa koko ajan ja nopeutta jotain 20km/h ;).
-
-02 ja -03 nelivedoissa ei tosiaan ole nappia STC:n poiskytkennälle. Ajonvakautusta ei ole ollenkaan, jos DSTC nappiakaan ei ole. Näillä voi pyörittää donitseja ja kurvailla kahva edellä ilman elektroniikan väliintuloa. Luistonesto jarruttaa ABS:llä kaikkia neljää pyörää tarvittaessa ja tämän kuulee aika railakkaana raksutuksena verrattuna etuvetoiseen. Toinen iso ero etuvetoisen luistonestoon on huomattavasti sallivampi luisto. Pyörät saa sutia reippaasti ennen kuin moottoritehoon puututaan.
-
Sutii etuveto kokoajan oli siellä dstc:t päällä tahi ei. se on tossa automaatissa niin pieni se kaasun liike, ja paksulla työjalkineella sitä tuppaa aina polkemaan liikaa, ja jos liian vähän painaa niin punto menee ohi ;). W-asennossa se pyörä taas sutii sitten liikaa kun on isompi vaihde. optimilähtöä ei riitä maltti ottaa. sitäpaitsi vaikka kytken dstc:n pois ja kiskaisen käsijarrusta niin kyllä muuten tarttuu maailman turvallisin auto luisuun heti silti >:(
Tuo on kummallinen asia kun välillä se antaa nastojen oikeen ropista urakalla että ite ehtii höllätä jo kaasun ja välillä takertaa heti? ihmeellistä. ja osittain myös perseestä :-\
Et saa autosta DTSC:tä pois. Napista lähtee pois vetoluiston esto, eli antaa suoraan mentäessä sutia vaikka kuinka. Mutta heti kun luistaa sivusuunnassa niin tappaa luiston.
Tänään itse huomasin että kovalla pakkasella antaa luistaa laajoja luistoja. Jos koko auto luisuu sivusuunnassa sopivasti niin järjestelmä ei huomaa sitä ollenkaan. volvon systeemi antaa sutia liikkeellelähdössä tosi paljon ennenkuin jarruttaa. Tuossa on se ikävä puoli että eturenkaat kuluu tosi paljon.
-
volvon systeemi antaa sutia liikkeellelähdössä tosi paljon ennenkuin jarruttaa. Tuossa on se ikävä puoli että eturenkaat kuluu tosi paljon.
jep. onneks on talvikiekot vaan 150e/kpl :)
-
jep. onneks on talvikiekot vaan 150e/kpl :)
Itellä on 17" kumit, ne on vähän kalliimmat :'(. Tämä talvi noilla mennään mutta ens talvelle on pakko hommata uudet.
-
:o Pakkohan siellä on ( - 03 mallissa ) nappi tolle STC/DSTC:lle olla,,,,,tai sitte on vuosimalli joku muu,,vai mistä kaukaa auto on tänne suomen maahan eksynyt.
Kaverin V70 2.5T (awd) on myös ilman tuota nappulaa (suomi-auto), vaikkakin ajonhallinta tuntuu tuossakin olevan. Nätisti vilkuttelee valoa kun yrittää saada nelipyöräluisuun ja yrittää parhaansa mukaan suoristella autoa. Ärsyttävä ominaisuus kun sitä ei saa pois, toisin kuin omassa vajaavetoisessa.
-
volvon systeemi antaa sutia liikkeellelähdössä tosi paljon ennenkuin jarruttaa. Tuossa on se ikävä puoli että eturenkaat kuluu tosi paljon.
Kokemus toisesta äärilaidasta. Aut. Zafira B, luistonesto- ja ajovakausjärjestelmää ei saa pois päältä - autolla jää kiinni lumeen kun järjestelmä tappaa kierrokset heti kun pyörä luistaa. Samaten sivuluisu ei onnistu millään, käsijarrukäännös on mahdoton kun taas V70:lla DSTC antaa tehdä helposti vaikka tuon kässärikäännöksen :)
-
V70:lla DSTC antaa tehdä helposti vaikka tuon kässärikäännöksen :)
Seiskakymppisessä pitää vaan roikkua siinä hantaakissa kuin bussissa matkustaisi, muuten räpsyttää :D
Ps. olen todennut jos tämän talven aikana, että antaa olla, saahan sitten kesällä räppäillä assulla sivikkien kanssa! talven tyydyn gt5:een
-
Et saa autosta DTSC:tä pois. Napista lähtee pois vetoluiston esto, eli antaa suoraan mentäessä sutia vaikka kuinka. Mutta heti kun luistaa sivusuunnassa niin tappaa luiston.
No mutku... ???
Jos DSTC:n kytkee "pois" nappulasta (eli siis kerrotaan autolle että kuljettaja on painanut DSTC-nappia, ja meinaa tehdä jotain typerää, mitä ei normaalissa liikenteessä pitäisi tehdä ;D ) niin mukavasti voi viedä "kylkimyyryä"... siis tuolla allekirjoituksen AWD:llä.
Toimiikos se jotenkin eri logiikalla kun nuo 2-vetoiset ?
-
No mutku... ???
Jos DSTC:n kytkee "pois" nappulasta (eli siis kerrotaan autolle että kuljettaja on painanut DSTC-nappia, ja meinaa tehdä jotain typerää, mitä ei normaalissa liikenteessä pitäisi tehdä ;D ) niin mukavasti voi viedä "kylkimyyryä"... siis tuolla allekirjoituksen AWD:llä.
Toimiikos se jotenkin eri logiikalla kun nuo 2-vetoiset ?
Sieltä lähtee kaksi järjestelmää kolmesta pois. Sinne jää vielä AYC päälle, joka on ajonvakautus. Pois lähtevät järjestelmät liittyvät vetoluistonestoon. Se salliin pienet luistot, varsinkin jos vetäset sopivassa 4-pyöräluistossa mutta kunnon luistot se tappaa. 2004 mallista eteenpäin ainoastaan ärristä sai kaiken pois päältä. Ainakaan oman auton ohjekirja ei erottele nelikkoja ja 2-vetoisia tuon suhteen.
-
Ja tarkennetaas vähän, 2002 mallissa tuli muutos, en muista tuliko siis 2003 vai 2002 vuosimalliin,
vanhemmista lähtee STC-napilla kaikki avut pois, uudemmissa ei lähe TC/ESP.
Vanhampaan Landiaan tuli joskus vuonna 2005 kirjoiteltua noista enemmänkin, Vadiksesta löytyi tarkat kuvaukset...
-
Ja tarkennetaas vähän, 2002 mallissa tuli muutos, en muista tuliko siis 2003 vai 2002 vuosimalliin,
vanhemmista lähtee STC-napilla kaikki avut pois, uudemmissa ei lähe TC/ESP.
Vanhampaan Landiaan tuli joskus vuonna 2005 kirjoiteltua noista enemmänkin, Vadiksesta löytyi tarkat kuvaukset...
Jep jep.
Tossa omassa rakkineessa -04 DSTC:n kun kytkee pois, niin poistuu vain ja ainoastaan SC toiminto, TC, AYC ja EBA jäävät.
R mallissa AYC voidaan poistaa DSTC painikkeella niin, että aktivointi toistetaan kolme kertaa peräkkäin (mikä terkoittaa viittä peräkkäistä painikkeen painallusta )
-
Anoppikokelaan -07 v70 2,5T AWD:llä ajaessani ihmettelin ensin että miten tuon oliko se nyt sitten dstc, saa pois päältä mutta nappi löytyi lopuksi vilkunviiksestä. Tämän jälkeen auton sai kyllä luistamaan mutta joku siellä koitti hiukan rutista vastaan. Piti sitten käydä ihan uteliasuudesta testaamassa parkkipaikalla että minkälainen tuo volvon neliveto oikein on. 360astetta vauhdista sai kojetauluun syttymään valon ja näyttöön tuli suurinpiirtein että ajonvakautusjärjestelmä huollon tarpeessa ja hetken päästä että tilapäisesti pois käytöstä. Ilmeisesti vika kuitenkin hävisi kun auton antoi olla sammuksissa vähän aikaa.
Eli meni ilmeisesti johonkin vikatilaan kun ei ymmärtänyt enää miten päin mennään. En nyt varmaksi sano mutta mielestäni silloin lähti kaikki pois päältä?
-
Piti sitten käydä ihan uteliasuudesta testaamassa parkkipaikalla että minkälainen tuo volvon neliveto oikein on. 360astetta vauhdista sai kojetauluun syttymään valon ja näyttöön tuli suurinpiirtein että ajonvakautusjärjestelmä huollon tarpeessa ja hetken päästä että tilapäisesti pois käytöstä. Ilmeisesti vika kuitenkin hävisi kun auton antoi olla sammuksissa vähän aikaa.
Eli meni ilmeisesti johonkin vikatilaan kun ei ymmärtänyt enää miten päin mennään. En nyt varmaksi sano mutta mielestäni silloin lähti kaikki pois päältä?
Vanhemmissa tuo tilapäisesti pois käytöstä yleensä aiheutuu siitä että jarrut kuumenevat liikaa...
-
Vanhemmissa tuo tilapäisesti pois käytöstä yleensä aiheutuu siitä että jarrut kuumenevat liikaa...
No tuo kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä selitykseltä. kyllähän ne siinä varmaan lämpenivät kun testailin tuota nelivetoa ja joku jarru rutisi kokoajan. Onkos noissa minkäänlaisia lukkoja kummassakaan päässä vai hoidetaanko se vain tuolla TC:llä sutivaa pyörää jarruttamalla?
-
Eipä taida olla lukkoja normi FWD/AWD, R:ssäkään ei taida olla tään koppaisissa?
-
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.
Volvoissa tuo tosiaan antaa sutata enemmän kuin muissa autoissa. Myös etuvetoisissa Opeleissa antaa kohtuu paljon sutata. Mersuissa ja BMW:issä tuo taas tuntuu ottavan todella hanakasti kiinni, melkein jo ennen kuin sutii ;)
-
Ei ole lukkoja, hoidetaan juurikin jarruilla 40km/h nopeuteen asti ja sen jälkeen leikataan tehoja. Tuosta syystä manuskakin käskee kytkeä dstc:n pois päältä jos haluaa/joutuu syvemmässä lumessa ym paikassa ajelemaan.
-
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.
Eipä nyt sekoiteta vellejä ja puuroja :nohnoh,,,,TC siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle pyörälle jarruttamalla sitä pyörää joka luistaa, toiminto aktiivisin hitailla nopeuksilla.
SC Estää vetävien pyörien luistamista tien pinnalla kiihdytettäessä, alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, aktiivisin yli 40km/h nopeudessa.
8) eli moottoritehoa/vääntömomenttia ei alenneta kun SC:ssä 8)
-
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.
Volvoissa tuo tosiaan antaa sutata enemmän kuin muissa autoissa. Myös etuvetoisissa Opeleissa antaa kohtuu paljon sutata. Mersuissa ja BMW:issä tuo taas tuntuu ottavan todella hanakasti kiinni, melkein jo ennen kuin sutii ;)
Just meinasin kysyä että saanko siis paremman lähdön jos pysäytän liikennevaloihin toisen pyörän jäiselle asfaltille, ja toisen lumelle?(pyörienvälineneromaksimoidaan näin)
;)
-
Eipä nyt sekoiteta vellejä ja puuroja :nohnoh,,,,TC siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle pyörälle jarruttamalla sitä pyörää joka luistaa, toiminto aktiivisin hitailla nopeuksilla.
SC Estää vetävien pyörien luistamista tien pinnalla kiihdytettäessä, alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, aktiivisin yli 40km/h nopeudessa.
8) eli moottoritehoa/vääntömomenttia ei alenneta kun SC:ssä 8)
Näinhän se on. Nuo järjestelmäthän kuitenkin toimivat yhdessä, joten pohdiskelin, että jos on oikein huono pito toisella pyörällä, niin silloin TC "käskee" SC:tä pienentämään tehoa ;D (En tiedä kyllä yhtään toimiiko se näin, omaa pohdintaa vain).
@Akemake: Itse olen tuon kitkarenkailla todennut hyväksi tavaksi kiihdyttää. Ajan monasti liikennevaloissa kaistan reunaan 8) Manuaaliaskilla olevassa autossa tuo luistonesto ei niinkään 1. vaihteella rajoita tehoa, mutta kakkosella ja varsinkin kolmosella meno hyytyy nopeastikin jos yrittää liukkalla tiellä suditella.
-
Näinhän se on. Nuo järjestelmäthän kuitenkin toimivat yhdessä, joten pohdiskelin, että jos on oikein huono pito toisella pyörällä, niin silloin TC "käskee" SC:tä pienentämään tehoa ;D (En tiedä kyllä yhtään toimiiko se näin, omaa pohdintaa vain).
Eihän tuo TC "käske" mitään, vaan siirtää vetovoimaa (ABS:n avustamana )pitävälle pyörälle, ja vain alle 40km/h nopeuksissa, sen jälkeen, kun nopeus on yli 40km/h astuu SC peliin, jolloin rajoitetaan vääntöä (eli lasketaan tehoja ) 8)
No, pelaahan nuo molemmat käyttäen abs:n tietoja, mutta eri tavalla eri nopeuksissa.
-
Eihän tuo TC "käske" mitään, vaan siirtää vetovoimaa (ABS:n avustamana )pitävälle pyörälle, ja vain alle 40km/h nopeuksissa, sen jälkeen, kun nopeus on yli 40km/h astuu SC peliin, jolloin rajoitetaan vääntöä (eli lasketaan tehoja ) 8)
Toimiihan tuo SC jo pienemmissäkin nopeuksissa jos TC:n toimet ei auta. Eli ekana siirretään voimaa pitävälle pyörälle ja jos sekään ei auta niin leikataan tehoa.
-
Aivan, jos auto on jumissa ylämäessä (tai liikkuu hiljaa eteenpäin), niin ykkösvaihteella ei saa kierroksia nostettua korkeammalle kuin 3000 rpm, kun tehoa rajoitetaan. Sitten jos painaa luistoneston nappulasta pois, niin sutii vaikka kuinka suurilla kierroksilla.
-
Aivan, jos auto on jumissa ylämäessä (tai liikkuu hiljaa eteenpäin), niin ykkösvaihteella ei saa kierroksia nostettua korkeammalle kuin 3000 rpm, kun tehoa rajoitetaan. Sitten jos painaa luistoneston nappulasta pois, niin sutii vaikka kuinka suurilla kierroksilla.
Totta kai, koska DSTC:n poiskytkentä poistaa juurikin tämän SC:n eli ei rajoita kierroksia,,,,ei tää nyt voi olla vaikeeta ::)
Yhä edelleen DSTC:n poisto poistaa vain ja ainoastaan SC:n TC,AYC, jaEBA jää päälle.
No ei mitään luistellaan,,,,,, ;D
-
Ei ole lukkoja, hoidetaan juurikin jarruilla 40km/h nopeuteen asti ja sen jälkeen leikataan tehoja. Tuosta syystä manuskakin käskee kytkeä dstc:n pois päältä jos haluaa/joutuu syvemmässä lumessa ym paikassa ajelemaan.
Ja se 'rutina' johtuu juurikin siitä jarruttamisesta - se kun toimii ihan niinkuin ABS.
-
Osaisiko joku kertoa mistä voisi johtua sellainen outo "kilinä" etupäästä ku STC on toiminnassa, ääni ei kuulu aina mut yleensä silloin kun pyörä pääsee sutimaan. Samanlaista ääntä kuuluu myös kun jarruttaa oikein voimakkaasti
-
Minulla V70 T5 ja -01 mallinen. Siinä on DSTC nappi. Automaattilaatikko.
Monia kertoja olen käynyt pyörittämässä eräällä parkkipaikalla kunnon munkkia talvella. Kun otan DSTC:n pois päältä, auto pyörii ihan miten päin vain ja sutii niin paljon kun viittii kaasuu painaa.
Eli siis siitä kytkeytyy kaikki ajonhallinta pois päältä, ei mitään rajoituksia pyöritellä lumella.
DSTC päällä, rajoittaa tehoa HETI kun rupee sutimaan, esim. liikkeelle lähtiessä. Samoin kun jos polkasee vaikka 150km/h vauhdissa liukkaalla kaasua kunnolla, rupee kolmio vilkkumaan, eikä anna sutia, eikä kiihtyä. Kiihtyy vasta kun pitoa löytyy, muuten pysyy nopeus/kierrokset samana.
Ja tuo DSTC ainakin mulla, pitää auton todella hyvin hallinnassa liukkaalla. Ihan olen kokeillut ajella mutkiin "liian kovaa" ja kyllä on kummasti DSTC pitänyt auton tiellä, kun on pikkuisenkin tapahtunut puskemista/sivuluisua, oikeastaan ei edes päästä lähtemään sivuluisuun. Ja vaikka kuinka kääntelisi rattia 50km/h vauhdissa jyrkästi, niin ei pyörähdä ympäri. Joka pyörä vaan kuuluu jarruttelevan itsekseen ja pitää auton hallinnassa.
::)
-
Osaisiko joku kertoa mistä voisi johtua sellainen outo "kilinä" etupäästä ku STC on toiminnassa, ääni ei kuulu aina mut yleensä silloin kun pyörä pääsee sutimaan. Samanlaista ääntä kuuluu myös kun jarruttaa oikein voimakkaasti
Luitkohan nyt tään topiikin ajatuksella :o jos luit, niin varmaan tuo käyttäytyminen tuli selväksi.
No, ABS jarrut siellä jarruttaa menoa,,,,
-
Onko näissä kaikissa muuten luistonesto? Itsellä ei ole stc eikä dstc nappia. -00 matalapaineturbo kyseessä.