Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Goofyz - 03.05.2016, 21:19:18
-
Volvo 940vm.91 nopeusmittari temppuilee. Matkamittari toimii normaalisti, mutta kun laittaa virrat päälle nopeusmittarin viiksi pompsahtaa 80km/h ja sama jatkuu kun käynnistää auton. Välillä saattaa tipahtaa nollaan tai pomppia nollan ja 80väliä.
Kaikki juotokset on käyty nopeusmittarin ja koko mittariston takaa läpi. Anturi putsattu ja näytti olevan kunnossa. Missä vika mahtaa olla?
Eikö näissä sama anturi mittaa nopeuden ja matkan? Foorumeilta ympäri nettiä koitettu metsästää ohjeita ja toimittu niiden mukaan mutta ei, alkaa usko loppua..
-
Olisikohan ihan elektroninen vika (elko) itse mittarissa?
-
Olisikohan ihan elektroninen vika (elko) itse mittarissa?
Nii suottaapi olla, tänää toimi taas normaalisti alun temppuilun jälkeen.. tiedä sitten mikä vika ja missä
-
Nii suottaapi olla, tänää toimi taas normaalisti alun temppuilun jälkeen.. tiedä sitten mikä vika ja missä
Onko vika selvinyt ja ratkaisu löytynyt. Oma 940 alko oireilla samaan malliin ja nyt katsuri vaatii toimivaa nopeusmittaria.
-
Täällä kanssa ihan samat oireet, eikä mittariston tinailukaan auttanut. Oli sitten auto nosturilla, niin hipelöin vähän perään tulevaa liitintä ja nyt toiminut pitkään moitteettomasti.
-
Minulla on ollut 940:ssä vm. 1993 noin viikon satunnaisesti myös vikaa nopeusmittarissa, merkki on Yazaki.
En aja joka päivä autollani. Todellinen ajettu km-lukema on hieman yli 393000 km.
Alkuvaiheessa nopeusmittarin neula ei noussut lainkaan, mutta Noin 10 km ajon jälkeen toimi vähän aikaa ja näytti oikeaa nopeuttakin (kierroslukumittarin lukemasta päättelin).
Sitten nopeusmittarin neula lässähti alas taas ihan 0:aan asti, ja joskus pomppasi näyttämään oikeaa lukemaa.
Tänään oli vika hieman erilainen. Liikkeelle lähdössä oli ääni, ikäänkun olisi joku jarrun jumitus napsahtanut auki. Tämä ei kylllä varmaan liity nopeusmittariongelmiin.
Nopeusmittari lakkasi kokonaan toimimasta, ja matka- ja trippimittariin alkoi tulla kilometrejä yli kolme kertaa niin paljon kuin oikeasti ajoin. Tien kylteistä pystyi seuraamaan mikä oikea välimatka jonnekin paikkakunnalle oli. Aiemmin ei mielestäni vikaa ollut lainkaan matkamittarin ja trippimittarin kilometrien kertymisvauhdissa.
Huomenna palaan mökille ja pääsen katsomaan korkeiden, kiinteiden ramppien avulla auton alle, eikö jonnekin perämurikan suuntaan mene sähköpiuha?
Muuten, virhekoodin 311 aiheuttaman vian syy on tod.näk. tässä:
https://www.brickboard.com/RWD/volvo/1591193/940/960/980/V90/S90/fix_recurrent_311_code_940_yazaki_cluster_trace_speedo.html
Tämä ei liity nopeusmittarin toimimattomuuteen, mutta ohje on hyödyllinen. Minulla on tuo 311 vaivannut jo varmaan 30000 km, eikä siitä haittaa ole ollut. Talvella on kylmäkäynnistyvyys huonompi. Tyhjäkäynti on liian pieni moottorin ollessa kylmä. Ehkä bensiinin kulutuksen lisääntyminen noin 1 - 1,5 litralla /100 km johtuu tästä, tai sitten auton moottorin huononemisesta.
-
Tervehdys hyvät Volvoharrastajat!
Auto on 940 -91 ja nopeusmittari vikaantui. Kyseessä on jo toinen mittaristo, ja tässäkin ilmeni sama vika kuin orkkismittaristossa. Nopeusmittari alkoi pomppia, ensin vain silloin tällöin, mutta muutaman viikon jälkeen neula hyppii näyttämään mitä sattuu. Taajama-ajossa aina 120km/h asti vaikka olisi esim 40-80 km/h nopeutta.
Onkohan tuo korjattavissa? Yksi kaveri oli kauan sitten korjauttanut Vistema oyssä ja muisteli korjaajan sanoneen että joku kondensaattori piti vaihtaa. (Eivät enää korjaa henkilöauton mittareita.) Ja saisihan mittariston avatuksi varmaankin, kun näyttäisi olevan ruuveilla kiinni.
Joten, onkohan kukaan Volvomiehistä ollut tekemisissä mittariston ja nopeusmittarin korjaamisen kanssa?
-
Saa purettua, nopeusmittarin konkat 99% varmuudella sököt. Vaihda nyt, ennenkuin vuotavat piirilevyn epätoivoiseksi.
-
Saa purettua, nopeusmittarin konkat 99% varmuudella sököt. Vaihda nyt, ennenkuin vuotavat piirilevyn epätoivoiseksi.
Minullakin oli toinen mittaristo vaihdettuna 1993 Volvoon, B230FD farmari. Se kesti vain pari viikkoa. Siihen tuli samanlaista vikaa kuin ekaan nopeusmittariin, eli se alkoi lopulta näyttämään nollaa, mutta km-mittariin ja trippiin tuli 5-kertaisella määrällä lisää kilometreja. Tämän uudemman mittarin korjautin, vein koko mittaristolimpun korjaamolle. Syyksi paljastui kondesaattorin vuotaminen ns. piirilevyn printin päälle. Tämä aiheutti matkamittarin liian nopean pyörimisen. Laskussa ei ollut eriteltynä montako kondensaattaria oli vaihdettu. Muistan jostain lukeneeni, että voi riittää sellaisen ison kondensaattorin, joka on nopeusmittarin piirilevyn (alaosassa?) vaihtaminen. Tieto oli ruotsalaisilla Volvon keskustelualueilla. Korjausarvio oli 50€ -150€, mutta kuitenkin mielestäni ottivat liikaa, koska 150€ (työ + kondensaattorit+piirilevyn putsaus), osat ovat hyvin halpoja. Kannattaa käyttää laadukkaita kondensaattoreita. Korjauksesta on aikaa n. 8 kk ja hyvin on koko mittaristo toiminut.
Tämä elektr. korjauspaikka löytyy Helsingistä Itäväylän varresta, Itä-keskuksen jälkeen Helsingin keskustan suunnalta tullessa oikealla puolella, juuri ennen Shell huoltoasemaa (viereinen rakennus).
-
Kiitoksia neuvoista!