Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: dfan - 07.05.2016, 17:08:20
-
Eli kyseinen yksilö tuntuu imevän ainaki omasta mielestä vähän liikaa.
Tankkaamalla mitattu kulutus heilunu siinä 17-20 l/100 km välillä.
100 kmh vauhdissa ei myöskään alle kympin ole toivoakaan.
Vauhdoin vastikään huohotushilut kokonaisuudessaan lukuunottamatta ptc-anturin pitkää letkua joka oli auki, myös anturi itessään auki.
Samalla putsasin kaasuläpän ja kävin läpi kaikki huohotukseen liittyvät portit koneen päästä.
Tämän jälkeen ajotietokoneen keskikulutus hyppäs entisestään ainaki parilla litralla ylöspäin, kaasua painaessa hetkittäinen kulutus pomppaa melkein aina tappiin.
Tässä vielä jokunen asiaan liittyvä juttu
- Jarrut ei laahaa
- Imuvuotoja ei pitäis olla, kaikki putken ja letkut käytetty auki ja tarkastettu, klemmareilla kiinni
- Tulpat vaihdettu vastikään
- Suodattimet puhtaat
- maf antaa ihan järkeviä lukuja ainakin tyhjäkäynnillä, ~4,5 (g/s ?)
- Voimansiirrossa ei jumita mikään ja kardaani tällä hetkellä pois paikaltaan
- ei vikakoodeja
- ei syö öljyä eikä muita nesteitä (muutakun bensaa ihan vitusti ;D)
- Muutenkaan ajossa ei tunnu mitään omituisuuksia
Nämä nyt ainaki ekana tuli mieleen.
Mistähä pirusti vikaa lähtis ettimään? Torque löytyy että erinäisten anturiarvojen seuraaminen onnistuu.
Yksi asia mikä arvoista pistää silmään, että long term fuel trim pysyy aika tarkkaan tuossa 7-8 % välissä. Kone käy laihalla?
Kiitokset avusta jo etukäteen.
-
MAF ja sitten Lambda vaihtoon jos ei ensimmäisellä tokene.
-
MAF ja sitten Lambda vaihtoon jos ei ensimmäisellä tokene.
Ja tarkasta myös pakosarjan vuodot (haitariliitos).
-
Joo pitänee seuraavaksi tarkastaa tuo pakopuoli kunnolla. Mitä nyt anturiarvoja ja -käyriä olen tutkiskellu niin maffissa saati lambdassa ei pitäs olla mitään vikaa.
-
Pakopuolella ei ainakaan tunnu mitään vuotovan olevan, täytyy jatkaa tutkiskelua...
-
Päästöt:
tyhjäkäynti:
L 1,003
co 0,006
co2 15,04
hc 7
o2 0,07
cocor 0,006
korotettu 2000 rpm
L 1,003
co 0,006
co2 15,05
hc 12
o2 0,09
cocor 0,006
Eli näissäkään ei nyt nähtävästi ole mitään vikaa. Eikös tämä sulje lambda- ja mafviat käytännössä pois? Mikä piru tätä riivaa :buck2:
Perä roikkuu toiselta puolen jokusen sentin alempana ja vääntää ohjausta hiukan ojaa kohti, mutta eikai sekään tuommosta eroa pitäis aiheuttaa.
-
Kulutus lisääntyy merkittävästi jos auto ei kulje suoraan,
jousi poikki tai iskarissa vikaa.
-
Kulutus lisääntyy merkittävästi jos auto ei kulje suoraan,
jousi poikki tai iskarissa vikaa.
Tätä hiukan tutkineena näyttäis nivo syylliseltä. Olenki tässä yrittäny selvitellä miten tuohon saisi normijousta tilalle, uudet nivot nyt ei sattuneesta syystä hirviästi houkuttele.
Nettiä tutkineena näyttäis ettei meinaa onnistua jotain ipd:n awd-mallin iskaria lukuunottamatta. Toisaalta taas paikallisen varaosapuljun kone väittäis farkun normi-iskarin ja jousen sopivan suoraan :idiot2:
Tässä vuosimallissa näyttää olevan iskari ja jousi erillään toisistaan, nivon numero 8626027.
-
Nytpä ei enää mennyt takapään osalta katsastuksestakaan läpi. :-[
En muista onko tullu mainittua aiemmin, mutta koneen lämmettyä alkaa jakopään tienoilta kuulumaan melkoista tasaista vinkunaa. Jakopäänhilut vesipumppuineen vaihdettu hiljattain eikä vaikuttanu ääneen mitenkään. Hiukan hankala paikantaa tarkasti mistä sitä ääntä tulee. Kylmänä tosiaan sitä ei kuitenkaan kuulu lainkaan.
-
Minulla 240 vei jatkuvasti yli 13l/100km. Katsastuksessa päästöt olivat kunnossa. Syypää oli huono lambda, vieläpä tarvikemallinen.
Eli voi se lambda vika olla silti.
-
Minulla 240 vei jatkuvasti yli 13l/100km. Katsastuksessa päästöt olivat kunnossa. Syypää oli huono lambda, vieläpä tarvikemallinen.
Eli voi se lambda vika olla silti.
No perhana. Olen torquella seuraillu STFT:tä ja se vetää kyllä melkosta rallia eikä sinikäyrästä ole tietoakaan.
-
No perhana. Olen torquella seuraillu STFT:tä ja se vetää kyllä melkosta rallia eikä sinikäyrästä ole tietoakaan.
Ennemmin kait se sahalaitaa onkin kuin sinikäyrää.
-
Laitahan RE boksi , ainakin halvempi ajaa ku 0.90e/l ... mulla toi v70 2,4 kuluttaa nyt muuoksen jälkeen 7,3-8,6/100km , en tiedä mitä syö normisti koska heti ostaessani laitoin boksin..enkä ole jälkeen enää pensalla ajellu.
-
Laitahan RE boksi , ainakin halvempi ajaa ku 0.90e/l ... mulla toi v70 2,4 kuluttaa nyt muuoksen jälkeen 7,3-8,6/100km , en tiedä mitä syö normisti koska heti ostaessani laitoin boksin..enkä ole jälkeen enää pensalla ajellu.
RE85:lla tuollainen keskikulutus?
-
No niin se näyttää toi mittaristo...nyt kun telivaunua vetänny ni 10,3/100km , 80-90km/h vauhdilla.....tiedä sit pitääkö paikkaansa täysin , mut eipäs tonne tankkiinkaan mee enempää...
-
Mulla oli kerran semmonen rehellinen polttoainevuoto autossa, kun söi liikaa lörsää eli bensaputki vuosi ja oikein kunnolla, sen tosin kyllä jo haisti selvästi.
Mut ei ollu vissii tossa listassa sen bensalinjan tarkistusta?
-
Mulla oli kerran semmonen rehellinen polttoainevuoto autossa, kun söi liikaa lörsää eli bensaputki vuosi ja oikein kunnolla, sen tosin kyllä jo haisti selvästi.
Mut ei ollu vissii tossa listassa sen bensalinjan tarkistusta?
Eipä ole tullu sen tarkemmin tutkittua. Miten ecu laskee kulutuksen, näkyyköhän tuollainen siinä? Nimim. 19 ja risat keskikulutus tällä hetkellä...
-
Sen muistan, että ajokilometrimäärä tippu aika nopeaan tahtiin pienemmäksi.
Kait se silloin laskee sen polttoaine-anturin tietojen mukaan? Viisaammat kertokoot.
-
Nyt on jousituksen puoltaminen korjattu vaihtamalla normi-iskarit tilalle.
Samalla huomasin että evapin tankin letku oli irti jatkosta, mutta lienee lähtenyt taannoin alipaineletkujen tarkastelussa.
En usko että näillä kovin suurta eroa tulee mutta katsellaan....
-
Eipä tuoneet aiemmat mitään eroa tilanteeseen.
Tietääkö kukaan minkämoisia polttoainepaineita pitäis löytyä? Autodatasta löysin ainoastaan arvon 3,8 bar.
Ainaki tyhjäkäynnillä tuntuu hakkaavan aika lähellä tuota, n. 3,7-4,0 välillä.
Sammuttaessa paine tippuu samantien 2,x bar arvoon ja sitten jatkaa vielä hidastuen tippumistaan vielä lisää. Tämä ei liene ihan oikeaa toimintaa?
-
Eipä ole tullu sen tarkemmin tutkittua. Miten ecu laskee kulutuksen, näkyyköhän tuollainen siinä? Nimim. 19 ja risat keskikulutus tällä hetkellä...
Ecu ei itsessään laske kulutuksia/jäljellä olevaa matkaa vaan mittaristo/ajotietokone.
laskentakaavassa on mukana:
-polttoaineen määrä tankissa
-nopeus
-kuljettu matka
-suutinten aukioloaika eculta
Tästä johtuen jos autoon on asennettu erillinen etanoliboksi ei ajotietokoneen näyttämä pidä paikkaansa koska nuo boksit pidentää suutinten aukioloaikaa tarvittavan määrän.
-
Osaako kukaan kommentoida tuota polttoaineen painetta? Ainaki maalaisjärjellä tuntuis että jostaki vuotaa. Meinasin että jos kompuralla ajais testimielessä ilmaa suodattimelta etiäpäin?
-
Aika pienenkin bensavuodon haistaa, varsinkin jos saat auton talliin. Mutuna sanoisin, ettei se bensan paine sinne ylös jää auton sammuessa.
-
Tietääkö kukaan noille uudemmille erillispuolille mitään mittausohjetta? Putkesta kuunneltuna käynti kuulostaa hiukkasen pätkivältä. Yritin kännykällä sitä äänittää, mutta eihän tuo onnistu taltioimaan niin matalia ääniä. :facepalm: