Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Osku88 - 09.05.2016, 07:50:30
-
Moro!
Eilen huomasin motarilla poistuessani rampilla, että ohjaus tuntuu jäykältä. T-liittymässä oikealle käännyttäessä oli selvää, että ohjaustehostimessa oli jotain häikkää. Kaverin pihassa avasin konepellin ja huomasin ohjaustehostimen säiliön ympäristön olevan aivan öljyssä --> oli vuotanut pihalle (säiliön pohjalla öljyä vain liru). Huomasin samalla myös, että yhden putkiliitoksen kohdalta öljyä vuoti paineella. Kaverin pihalta lähtiessä kuulin ohjaustehostimen pitävän meteliä rattia käännettäessä. Sain auton vielä lihasvoimin ajettua kotiin autohalliin, jossa tänään aamulla näin, että auton alle oli kertynyt selvä öljylammikko.
Onko ihmisillä tämmöisestä täällä kokemusta? Voiko kyseessä olla pelkkä löystynyt liitos, kun yhtäkkiä purkaantui melkein kaikki öljyt pihalle, vai onko merkki jostain vakavammasta?
-
Kaverilla ainakin tuli talvella öljyt pihalle jonkun suojateipin alla olleesta löystyneestä "putkiliitoksesta", paineputki kai oli kyseessä. Ja korjaus oli kiinnittää liitos ja laittaa nesteet.
-
Jos se on vuotanut öljyä paineella putkiliitoksesta, niin siinä on sitten vika. Uusi putki lienee helpoin vaihtoehto, alhaalla voi olla ahdasta asentaa.
Pääsit halvalla. Jos pumppu tai itse tehostin olisi porsinut, niin kustannukset kertaluokkaa isommat.
-
Eli jos käy niin hyvin, että ongelma vain tuossa liitoksessa, niin pelkkä kiristäminenkö ei ole suositeltava ratkaisu? Ajattelin tätä kokeilla hätäensiapua, koska viikonloppuna pitäisi ajella kotoani Tampereelta Virroille mökkeilemään. Reissu jää toki välistä, jos oman konstein tehty korjaus ei onnistu, sillä aika pajalle on vasta ensi tiistaille. Sopiva öljy lienee se mitä on aikaisemmissa ko aiheeseen liittyvissä aiheissa linkkailtu, eli Motonetissä joku yleisohjaustehostinöljy, joka hintaluokkaa 20€?
-
Omassa käyttänyt tätä ja hyvin on pysynyt sisällä:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/793/47566/Liqui-Moly-ohjaustehostinoljy
-
Omassa käyttänyt tätä ja hyvin on pysynyt sisällä:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/793/47566/Liqui-Moly-ohjaustehostinoljy
Kiitoksia! Vuoden 2001 ajokkini lienee vielä tuon tuotteen suositusten mukainen "uudempi" Volvo? ;)
-
Kiitoksia! Vuoden 2001 ajokkini lienee vielä tuon tuotteen suositusten mukainen "uudempi" Volvo? ;)
Joo, taitaa nämä pattikylkiset olla "uudenpia"....
Tuossa lisää tietoa tuosta öljystä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590047
Ja lisää lätinää tuosta öljystä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19758.0
-
Jes, riittääkö tuo 1L?
-
Tais olla 2 litraa järjestelmän tilavuus?
-
Tais olla 2 litraa järjestelmän tilavuus?
Onko näin? Riittääkö 1L?
-
UPDATE
Kiristin pumpussa olevaa putkiliitosta, joka oli tosiaan niin löysä, että oli pyöritettävissä käsin. Tämän jälkeen lisäsin reilu 0,5 L ehdotettua ohjaustehostinnestettä, jonka jälkeen lähdin ajamaan. Ratti kääntyi aivan kuten piti, paitsi että paikallaan kumpaankin ääriasentoon käännettäessä oli havaittavissa jonkintasoista tärinää. Lisäksi ajaessa konepellin alta kuului ikävää ulinaa (ohjaustehostimen pumppu?), jonka taajuus korreloi aikalailla 1:1 moottorin kierroksien kanssa. Toinen veikkaukseni olisi jokin laakeri(?). Lyhyen ajon jälkeen pysähdyin katsomaan vuotaako edelleen ja kyllähän se vuoti: tahti noin 1 kunnon tippa per 2 sekuntia. Noin vartin ajon jälkeen täytön jälkeen täynnä ollut ohjaustehostimen täyttösäiliö oli miltein tyhjä.
Onko voinut käydä "niin huono tuuri", että ohjaustehostinjärjestelmä on samanaikaisesti löystynyt useasta kohtaa, päästäen nestettä paineella pihalle? Pumppu nyt ainakin tuntui toimivan ihan normaalisti kunnes nesteet alkoivat olemaan vähissä => pikkuhiljaa tunsin ohjaukset kiristyvän.
-
Korjaa vuodot täytä ja ilmaa järjestelmä. Jos se pumppu vielä ilmaamisenkin jälkeen jollottaa, niin se meni rikki siitä kuivana käytöstä.