Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hanva - 26.07.2011, 09:13:04
-
Tällainen ilmiö on vaivannut jonkin aikaa eli kun ajaa maantieajoa esim. nelosella tai vitosella kierrokset 2000 pintaan ja aavistuksen painaa kaasua niin tuntuu että aavistuksen kestää ennenkuin vastaa kaasuun ja sitten ikäänkuin tulee piikki tehoihin. Sama jos ajaa tasaisella pintakaasulla niin tuntuu että aivan kuin välillä häviäisi veto aivan pieneksi hetkeksi ja sitten taas palautuu. Käytin autoa johdon nokassa ja vikakoodi oli ilmamassamittarille. Puhdistin anturin CRC:n air mass cleanerilla ja vika tuntui häviävän, mutta nyt taas tullut takaisin.
Olin jo hommaamassa tuota ilmamassamittaria, mutta tein sitten jännän huomion. Vika ei ilmene koskaan aamulla kun lähtee töihin ja ilma on kylmempi. Ei minkäänlaista nykimistä eikä miettimistä...toki työmatka on lyhyt (8km) eikä moottori kerkiä ihan tappiin lämpiämään. Ei millään viittis hommata tuota ilmamassamittaria turhaan jos vika onkin jossain muualla.
Voisiko ilmastoinnilla olla asian kanssa mitään tekemistä?
edit: Autosta ei ainakaan tunnu että tehoja olis hävinny. Kun kaasua painaa enemmän niin tottelee ihan normaalisti.
-
Hyvinnii pitkälti johtuu ilmastoinnista.
-
Onko sille asialle tehtävissä jotain vai onko taas näitä volvon mukavia ominaisuuksia?
-
Miten tämä vika liittyisi ilmastointiin?
-
Mulla ei ole asiasta tarkempaa tietoa, amatööri kun olen, mutta herra googlella olen haeskellut ja yllättävän monessa vastaavassa viassa on tullut esiin ilmastointi joka aiheuttaa nykimistä justiin pintakaasulla ajettaessa.
edit. Se on kyllä äkkiä testattu ku tänään ajan vähän pidemmän matkan. Ilmastointi pois päältä ja katotaan vaikuttaako asiaan.
-
Mulla ei ole asiasta tarkempaa tietoa, amatööri kun olen, mutta herra googlella olen haeskellut ja yllättävän monessa vastaavassa viassa on tullut esiin ilmastointi joka aiheuttaa nykimistä justiin pintakaasulla ajettaessa.
edit. Se on kyllä äkkiä testattu ku tänään ajan vähän pidemmän matkan. Ilmastointi pois päältä ja katotaan vaikuttaako asiaan.
Voi sen tuntea kun kompressori kytkeytyy päälle, mutta ei se aiheuta tehottomuutta tai jatkuvaa nykimistä. Silloinkin jos kompressori kytkeytyy tiheeään kannattaa käydä ilmastointi täyttämässä.
-
Ei se jatkuvaa nykimistä ole mutta ajoittain tuntuu kun ajaa pintakaasulla että välillä loppuu ihan hetkeksi vääntö ja sitten palaa taas normaaliksi.
-
Ei se jatkuvaa nykimistä ole mutta ajoittain tuntuu kun ajaa pintakaasulla että välillä loppuu ihan hetkeksi vääntö ja sitten palaa taas normaaliksi.
Tuo kompuran kytkeytyminen kestää ehkä 1s luokkaa.
-
Vastais kyllä hyvin tuohon vikaan. No se selviää tänään kun pääsen töistä
-
Selkis! Otin ilmastoinnin pois päältä nii oireet katosivat ja auto tottelee pintakaasulla niinkuin pitääkin. Olis varmaan ilmastointihuollon paikka. Joku kertoi jossain palstalla että oli (en muista auton merkkiä) oireet kadonnu kun oli käynyt huollattamassa ilmastoinnin???
-
Selkis! Otin ilmastoinnin pois päältä nii oireet katosivat ja auto tottelee pintakaasulla niinkuin pitääkin. Olis varmaan ilmastointihuollon paikka. Joku kertoi jossain palstalla että oli (en muista auton merkkiä) oireet kadonnu kun oli käynyt huollattamassa ilmastoinnin???
Jos ilmastoinnissa vähän kaasua(hiljalleen vuosien saatossa häviävät normaalistikkin) joutuu kompressori työksentelemään useasti verrattuna täyteen ilmastointiin.
-
Terve,
Oletko käynyt täyttämässä ilmastoinnin ja loppuko nykimiset sillä. Itelläni sama vika ilmastointi päällä, auto S80 -99.
-
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten ilmastoinnin saa pois päältä ?
Siis v70 2005 ja automaattinen ilmastointi ??
-
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten ilmastoinnin saa pois päältä ?
Siis v70 2005 ja automaattinen ilmastointi ??
Siinä puhaltimen nopeus rullan yläpuolella olevasta napista
(http://image.motortrend.com/f/9239555+w786+ar1/112_0410_first_drive_2005_volvo_s60_v70_xc70_04z+2005_volvo_s60+front_interior_view.jpg)
-
No niin ei se vika sitten oikeasti mihinkään kadonnutkaan. Nyt on ilmastointi huollettu ja uusi ilmamassamittari vaihdettu ja ongelma jatkuu edelleen. Sellaisia huomioita olen tehnyt että nykiminen ilmenee ainoastaan silloin kun mennään pienillä kierroksilla (n.1950-2000) ja keikutaan vedon ja "vapaan" välimaastossa ja että kaasupoljin on "ylhäällä". Siitä kun aivan aavistuksen koskee polkimelle niin aivan kuin ensin katkeis yhteys, auto "niiaa" ja sitten lähtee normaalisti. Kunnon vedossa ja kaasupoljin enemmän painettuna tälläistä ei tapahdu.
Tuli mieleen että voisko vika olla kaasupolkimen ja moottorin välillä? Viisaammat varmaan osaa sanoa millainen systeemi tuossa volvossa on. Mekaaninen se ei todennäköisesti enää ole.
-
Voisko olla väljää esim moottorin tuennassa jolloin kevyellä kaasulla tuntuu että on tyhjää ja sitten nykäisee kun lähtee kiihdyttämään tms. EN tunne noita dieselin tukijuttuja mutta kannatta varmaan tarkistaa. Toiseksi voisko voimansiirrossa olla väljää esim kaksimassavauhtipyörässä tai vetoakslien nivelissä.
-
voisiko kaasupolkimen asennon tunnistimessa olla sanomista? löysällä tai kulunut.
itse en ole tutkinut millainen osa on kyseessä, mutta sähköisesti se kuitenkin toimii.
-
voisiko kaasupolkimen asennon tunnistimessa olla sanomista? löysällä tai kulunut.
itse en ole tutkinut millainen osa on kyseessä, mutta sähköisesti se kuitenkin toimii.
Yleensä noista tulee vikakoodi jos kulunut tai muuta toiminta häiriötä.
-
Näyttäisi että vika liittyy edelleen tuohon ilmamassamittariin. Eilen ilmestyi taas teksti että "moottorihuoltoon heti" ja kierrokset ei noussu yli kolmen tonnin. Ajelin jonkin matkaa niin ilmoitus poistui ja auto kulki normaalisti. Vika tuli muutaman kerran eilisen aikana (eri ajossa). Lopulta otin ilmamassamittarilta piuhan irti niin heti ilmoitti sitä moottorihuoltoa ja kierrokset rajoittui alle kolmeen tonniin eikä vika poistunut itsestään ennen kuin sitten tuikkasin piuhan takaisin kiinni niin nyt toimii moitteettomasti eikä vikailmoituksia ole tullut.
Ihmettelen vain että uusi ilmamassamittari kyseessä, toki ei alkuperäinen vaan varaosamalli. Voiskohan noissa olla tuollaisia vikoja? Toinen vaihtoehto on että liittimessä oli jotain kosketushäikkää?
Kun rupesin miettimään niin se auton nykiminen on ollut säännöllisen satunnaista ja että aina sitä ei ole ollut havaittavissa joten joku kosketushäikkä liittimessä vois olla mahdollinen.
edit: Voisko olla väljää esim moottorin tuennassa jolloin kevyellä kaasulla tuntuu että on tyhjää ja sitten nykäisee kun lähtee kiihdyttämään tms. EN tunne noita dieselin tukijuttuja mutta kannatta varmaan tarkistaa. Toiseksi voisko voimansiirrossa olla väljää esim kaksimassavauhtipyörässä tai vetoakslien nivelissä.
Ei se "nykiminen" ole senkaltaista että se liittyisi tuollaiseen. Moottori ikäänkuin tukehtuu hetkeksi jonka jälkeen taas palaa normaalitilaan.
-
Ihmettelen vain että uusi ilmamassamittari kyseessä, toki ei alkuperäinen vaan varaosamalli. Voiskohan noissa olla tuollaisia vikoja? Toinen vaihtoehto on että liittimessä oli jotain kosketushäikkää?
Käsittääkseni tuo tarvikemittareiden toiminta Volvossa on enemmän poikkeus kuin sääntö. Kahta olen kokeillut, eikä kumpikaan toiminut vaan alkoi kasata vikakoodia. Boschin valmistama alkuperäinen oli ainoa mikä toimi. Tuon vikailmoituksen näkyminen mittaristossa vaatii tietääkseni sen että vian pitää tulla esille jokusen kerran, sen jälkeen se vasta tuupataan "kärrää huoltoon" -viestinä käyttäjälle. Tästä syystä voi näyttää hetken että jopa toimisi.
Tokihan se vikakoodien luku toisi selvyyttä asiaan, ettet turhaan tuhlaa alkuperäiseen mittariin.
-
Moi
Minulla oli 2.4d -03 v70 samoja oireita vaihdoin massa mittarin ensiksi joku muu merkkinen kun boch vika ei korjaantunut ostin bochin mittarin Tampereelta ja jo rupesi pelittämään :)
-
Seuraillanpa nyt tilannetta ja pistetään boschilainen tilaukseen jos vika vielä uusiutuu.
-
No niin. Eilen vika uusiutu useampaan otteeseen ja kävin luetuttamassa vikakoodit....ilmamassamittari virhettähän sieltä pukkas. Kävin hakemassa motonetistä Boschin alkuperäisen kamppeen ja iskin paikalleen. Annoin järjestelmän "vetäytyä yöpuulle" rauhassa, otin miinuskengän irti, vaihdoin massamittarin ja annoin miinuskengän olla irti tunnin ennekuin laitoin paikalleen (kai tämä nyt tuli tehtyä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan). Nyt toimii! Ei nykimistä ei vikailmoituksia.
Nyt olis tarjolla muutamalla kympillä uusi tarvike ilmamassamittari jos joku haluaa testata toimisko jossain muussa Volvossa.
-
etkö saa rahoja takaisin siitä ilmamassa mittarista, kun ei toiminut ja on näin vähän aikaa kun ostit?
-
Laitoin viestiä niin kyllä saan...