Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Orlov - 09.05.2016, 13:52:00
-
Tuli tuohon pojan autoon hommattua "uusi" kansi, FK:ssa ei noita kierrätyslaitteita ole ja nyt tulpataan.
Kannen valumerkintöjen perusteella, olisi -94, joten ei liene mikään pulsair.
Pakopuolen pulsair reikiin vetästiin m10 jengat ja pultit tukkeeksi. Imupuolellakin noita reikiä on mahdottomasti :) aika isoja vielä, osaan tietysti menee anturi, mutta onhan reikiä moiseen kairattu!
En ole tämmöistä B230-sarjan konetta koskaan laitellut, joten homma on hakusessa ??? Eikai se auta, kuin katsella FK kannesta irtoavat osat reikien täytteeksi ja tukkia ylimääräiset, jos semmoisia jää? :)
Eikös nuo egr kaasut ohjata imusarjaan kuitenkin, eikä imukanaviin? Täytyy varmaan ottaa kuva mokomasta kannesta.
Sellainenkin kävi, että yritin laitella ohjurinkumeja pakoventtiileille :D Ei toivoakaan, kunnes netistä katsoin, niin eihän sinne semmoisia tulekkaan :D
-
-94 voi olla pulsair. Sellainen on pihassa. Jos on reijät pakokanavien alla on todennäköisesti juuri se. EGR menee pakosarjasta imusarjaan.
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-60850.jpg) (http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-66582.jpg)
-
Alemmassa kuvassa on EGR, jollainen omassanikin oli, kunnes sen venttiili paloi puhki.
EGR:ssä ei ole mitään muutoksia kannessa, vaan ainoastaan pakokaasut tulevat 4-pytyn pakokanavasta pakosarjan puolelta ja jatkavat venttiilin kautta imusarjaan.
Joten jos kannessa on eroja vakio 530:n, erot johtuvat pulsairista tms. jutuista, eivätkä EGR:stä.
-
Kiitoksia, on se sitten pulsair kansi.
-
En itse ehtinyt käymään, joten pyysin lähettämään kuvan. No, tässä se on :D
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/352056ab1ba2d86cf954e6dc56348018_zpszze9pbmb.jpg)
FK:n kannesta on siirretty, siirrettävissä olevat(anturit) ja kolme reikää jäi. Volvon osakuvien perusteella ja varaosanumeroilla haettu tiedot
Vasemmalta oikealle (tai alhaalta ylös) olevat tulpattavat reiät
-17,5(17,6)mm pakkastulppa (esim IKH)
EI SOVI pulsair kanteen, pitää vain sopivalla pultilla vetästä umpeen!
-3/8" NTP kierretulppa (esim Hydromarket etc)
-M14 kierretulppa (saattaa löytyä hydromarketista etc tai sitten varaosakaupasta jokin öljypohjan tulppa sopinee)
EI SOVI, kuin kierteet tekemällä. Helpompi porata 13mm kokoon ja vetästä pultilla kierteet! Kova tiuhakierteinen pultti
Siniseltä noita ei kyllä kannata hakea, 1-3€ osia tarvikkeena, sinisellä hiukan enemmän ;)
Joten helposti löydettävissä. Myös pinnapultit puuttuu imupuolelta, jos pistäis vaan pultit aluslevyillä
Samalla selvisi syy "pakosarjan vuodolle" eli vuosikin lohkon ja kannen välistä :D
Tsuptsup äänen lähde
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/61da18c9ad75165d4b864e67f2799860_zpsd0widonu.jpg)
Tämmöseen pulsair kanteen saisi helposti pakolämpöanturit kiinni :) on 8mm tuo kanava, mutta aika pitkä.
Esim tässä näkyy olevan m10 kiinnitys https://www.savalanche.com/premium_stores/product/17066/Pakol%25C3%25A4mp%25C3%25B6anturi+%252F+EGT+Sensor/?locale=en&shop_id=848
Myös Vems egt anturi näkyis sopivan, näkyy olevan 1/8 NTP . Kanavan pituus voi tuoda haasteita, kun ei tiedä kiinnikkeen/termoparin kokonaispituutta?
-
Myös Vems egt anturi näkyis sopivan, näkyy olevan 1/8 NTP . Kanavan pituus voi tuoda haasteita, kun ei tiedä kiinnikkeen/termoparin kokonaispituutta?
Täytyy käydä mittaamassa em. anturi, kun sellainen takapaksissa lojuu....
-
Kandee olla varovainen minkälaisia termoelukoita työntää turbomoottorin pakokanavaan. Hajoavat aikasen helposti.