Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: juhomatias - 10.05.2016, 23:30:57

Otsikko: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 10.05.2016, 23:30:57
Eli meni tuossa n. kuukausi sitten jako sekaisin tuollaisesta 2,5tdi koneesta ja tämän johdosta kansi korjauskelvottomaksi.

Uusi kansi on purkaamolta jo sovittu, mutta nyt alkoi hieman epäilyttää, että onko purkaamolta tuleva kansi sopiva. Kun katselin tuossa muita remontissa tarvittavia osia, niin hoksasin, että volvoon oli myynnissä muutamaa erilaista venttiilikopan tiivistettä.

Nyt kysymyksenä onkin onko tuota 2,5tdi konetta tullut pihalle tehtaalta kahdella eri tyyppisellä kannella, vai voinko olla ihan huoleti ja luottaa siihen, että vaihtokansi sopii.

Purkaamolta sain runkonumeron avulla tiedot omasta sekä luovuttaja-autosta ja molemmissa moottori koodi oli 72.

Luovuttajassa oli TDI/ D5252T/ MSA 15.7 ja omassa autossa on TDI/ D5252T/ MSA 15.8. Tuolla ei ilmeisesti ole kuitenkaan mitään merkitystä, koska se vissiinkin kertoo vain moottorinohjauksen tyypin ja tuo 15.8 on uudempi?

Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: Axu85 - 11.05.2016, 00:35:27
Jos päällisinpuolin näyttää samalta että öljykanavien aukot on samoissa paikoissa (lohkon, sylinterikannen ja venttiilikoneiston kannen väliset) sekä imu ja pakosarjan aukot on samanlaisia niin heität vain paikoilleen.

Tuskin niissä kylläkään on eroja...

jotkut jopa muokannut kiisselin lohkoa sen verran että on saanut pistettyä siihen bensakoneen kannen. (avartanut sen verran että mahtuu männän varret liikkumaan) ;)
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 11.05.2016, 08:11:25
Eli on kuitenkin mahdollista, että kansia on erilaisia...

Tilanne kun on se, että auton on velipojan, joka on tällä hetkellä valtion palveluksessa kajaanissa, itse auto vanhempieni tykönä seinäjoella ja itse hoitelen nyt näitä asioita turussa ja vaihtokansi tulisi täältä päin.
Itse en ole siis nähnyt vanhaa kantta kuin kuvissa ja purkaamolta tuleva kansi oli vielä autossa paikallaa, joten pieni ulkoinen vertaileminen kuvien kanssa siihen oli ainostaan mahdollista...
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: Axu85 - 11.05.2016, 09:01:48
Olit kirjoittanut Venttiilikopan tiivisteestä...
Ettet sittenkin tarkoittanut kansipahvia, eli sylinterikannen tiivistettä?

Niitä on 3 erinlaista ja niissä on paksuus ero, muuten se sylinterikansi on identtinen 1997-2000 malleissa.
Tarkistin juuri VIDA:sta sen kun sain koneen päälle.

Eli kansi menee heittämällä paikoilleen, oikean paksuinen kansipahvi on sitten mitattava vanhasta (luovuttaja koneesta).
jos viet koneistamoon ja se ottaa paljonkin tavaraa pois kannesta, niin yksi kokoa paksumpi pahvi väliin silloin.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 11.05.2016, 11:41:00
Kyllä tarkoitin juuri venttiilikopan tiivistettä.
Ainakin motonetissä on myynnissä kahta erilaista ja myynnissä olevassa yläpään tiivistesarjassa oleva venttiilikopan tiiviste näytti erilaiselta.

Tuo kansipahvi oli kyllä tiedossa. Vanhassa pahvissa oli 2 reikää/lovea.

Uusi kansi menee purkaamon puolesta koneistamolle plaanaukseen ja koeponnistettavaksi. Eli itse tuskin saan selville paljonko siitä tavaraa pois höylätään. Todennäköisesti sinne on kuitenkin varmin varmaan laittaa samanpaksuinen kansipahvi takaisin.

Mutta hyvä jos kaikki kannet ovat samanlaisia, niin ei tarvitse miettiä, ettei maksa muutamaa sataa kannesta jolla ei sitten tekisi yhtään mitään.

E: puhuit, että tarvitsisi laittaa uusi kansipahvi luovuttajamoottoein mukaan? Tässä tapauksessa tarvitsee varmaan olla yhteydessä purkaamoon, jos viitisivät säästää vanhan paffin tai kertoa sen paksuuden...
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: ajamiseniloa - 11.05.2016, 12:01:59
Pahveja on erilaisia 1,2 ja 3 lovisina. Vastaavasti sylinterilohkossa on joko 1,2 tai 3 kohdistus tappia jonka mukaan sitten kansi ja pahvi.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 11.05.2016, 13:03:42
Pahveja on erilaisia 1,2 ja 3 lovisina. Vastaavasti sylinterilohkossa on joko 1,2 tai 3 kohdistus tappia jonka mukaan sitten kansi ja pahvi.

Eli sinun mukaasi olisi kolmea erilaista kantta?

Itse en ainakaan ole kuullut kansipahvin kohdalla olevan merkitystä muutakun paksuuden kohdalla ja sen näkee pahvissa olevien reikien/lovien perusteella.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: allu-85 - 11.05.2016, 13:40:03
Itsekin joskus etsin 2,5tdi venttiilikopan tiivistettä. VW Trasnporter t4:ssa ja Audi A6 2,5tdi:ssä ollut sama kone. Ja jompi kumpi niistä tiivisteistä on myös volvoon sopiva- Muistaakseni motonet myy väärää tiivistettä volvoon. Kannattaa katsoa, kun menee ostamaan tai sitten vanha malliksi mukaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 11.05.2016, 14:48:40
Itse kun olen asiaa tässä selvitellyt, niin ymmärtääkseni t4 transportterin kone on samanlaine kuin volvossa. Ja audin sylinterikansi ja venttiilikoppa on hieman erilainen. Audin kansi pitäisi kuulemma mennä kuitenkin suoraan volvon lohkon päälle, mutta venttiilikoppa yms pitäisi sitten olla myös audista.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: ajamiseniloa - 12.05.2016, 08:44:27
Eli sinun mukaasi olisi kolmea erilaista kantta?

Itse en ainakaan ole kuullut kansipahvin kohdalla olevan merkitystä muutakun paksuuden kohdalla ja sen näkee pahvissa olevien reikien/lovien perusteella.

Omaan volvoon kun vaihdoin kannen niin sylinterilohkossa oli 2 kohdistus tappia ja siihen kävi 2 lovinen tiviste. Ja samanlaisen volvon vaihtokannessa oli myös 2 tapin reikää. Kun kohditus tapit menevät näihin tiivisteen "loviin" eli reikiin niin uskoisin, että kohdistustappien lukumäärä määrää mikä tiiviste siihen sopii ja vastaavasti kannessa täytyy olla reiät näille tapeille.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 19.05.2016, 19:52:28
Osaisko täällä porukka sanoo nyt, että minkä paksuisen kansipahvin tuohon volvoon nyt laittaisi kun uusi kansi tulee.

Vanha pahvi oli kaksi lovinen. Koneesta, josta vaihtokansi tulee, ei ole mitään tietoa minkälainen pahvi siinä oli, sillä purkaamolla mistä kansi tulee, niin purkaessa olivat heittäneet pahvin menemään ja olivat jo koppaakin siirtäneet niin en voinut käydä sieltäkään katsomassa olisiko se jäänyt lohkon päälle.

Tuleva kansi on kuitenkin käynyt koneistamolla, eli sitä on plaanattu. Eli kannattaisiko sinne nyt laittaa sitten kaksilovinen vai kolmilovinen.

Jos sinne laittaa kolmilovisen, niin voiko siitä olla haittaa, jos se on liian paksu?
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: Kojontti - 23.05.2016, 23:00:08
En oo volvoon laittanut mutta muissa dieseleissä kansipahvin paksuus määritellään männän korkeudesta lohkon ylätasoon yläkuolokohdassa. Eli sama laitetaan kun on ennenkin ollut sen lohkon päällä, kansi ei vaikuta.

E: Paksumpi pahvikaan tuskin paljon käytännössä vaikuttaa. Hieman laskee peruspuristus, eli kylmästartissa saattaa jonkun verran hävitä.
Otsikko: Vs: V70 2,5 TDI kannen vaihto
Kirjoitti: juhomatias - 23.05.2016, 23:10:41
Juu.

Viikonloppuna lyötiin auto jo kasaan ja saman paksuinen pahvi laitettiin kun siinä olikin. Laakista käyntiin ja hyvin myös kävi.

Vaihtokansikin oli oikeanlainen ja sopi ongelmitta paikalleen.

Nyt on taas useampi kilometri volvolla edessä.