Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: LoserSupreme - 12.05.2016, 20:10:26
-
Morjesta,
Eli tällänen hermoja raastava ongelma lymyillyt Vviiskybäsessäni nyt jo lähes vuoden verran. Useampi tuttu asentaja sitä käynyt ihmettelemässä ja eri hoitokeinoja kokeiltu ilman vaikutuksia. Huoltamollakaan eivät osaa ilman tarkempaa tutkimusta sanoa muuta kuin että ongelma jossain kohtaa voimansiirtoa.
Eli,
Autolla kiihdyttäessä alkaa etupää vatkaamaan/täristämään hyvin häiritsevästi, sitä enemmän mitä enemmän on vääntöä. Enimmäkseen ajelen yksikseni jolloin painolastia on vähän ja tärinä/vatkaus alkaa ilmetä vasta 4-5 vaihteilla vauhdin ollessa 80km/h ja yli. Siis jos tuolloin kiihdytetään. Mikäli kiihdytyksen jälkeen nostaa kaasun pois kokonaan tai ajaa vaikkapa vakkarilla tasaista menoa niin tärinä katoa. Eli täristää vääntäessä ja sitä enemmän mitä enemmän vääntöä tarvitaan. Infernaalinen vatkaus jos paljon painoa ja liian suuri vaihde päällä.
Tärinä on sivuttaissuuntaista ja täristää koko autoa, tuntuu myös kepissä. Hyvin vaikea sanoa kummalta puolelta edestä tärinä tulee, mutta tuntuu hieman paremmin apukuskin paikalla. Ei pidä ääntä. Kytkin ei tunnu millään tapaa erikoiselta, eikä tunnu luistavan. Moottorin tuista on vaihdettu kaksi, moottorin alla takana oleva tuki, sekä moottorin hihnapyörästön päässä oleva tuki, laatikon yläpuolella/akun alla oleva tuki tarkastettu. Vetoakselit käsikopelolla ja silmämäärällä tarkistettu eikä huomattavaa välyyttä ole havaittu. Alla ollut kolmet renkaat kaksilla eri vanteilla (pelti- ja aluvanteet), vanteet tasapainotettu. Jarrulevyt ja -palat vaihdettu noin kuukausi sitten.
Vaihtoehtoina ei enään oikein tunnu olevan muuta kuin vetoakselien sisemmät päät/nivelet tai kaksoismassavauhtipyörän verkkainen leviäminen. Huoltamollakaan eivät ole osanneet tämän enempää auttaa koeajon ja vilkaisun jälkeen ilman hintavampaa tutkimusta asiaan.
Asiaa foorumeilta ja internetistä selvittäessä löytyy niin paljon ristiriitaista kokemusta, neuvoa, ohjetta ja oiretta, että ei oikein tunnu saavan mitään tolkkua asiaan.
Kyselisinkin siis, että josko jollain vrcf:n jäsenistä olisi kokemusta vastaavasta ongelmasta ja millä homma saatiin hoidettua?
-
Itse aloittaisin vetarien uusimisella
-
Onko värinän taajuus yhteydessä nopeuteen vai moottorin kierroksiin?
-
Sisempi vetarimalja kulunut kuopille, ei huomaa millään käsikopelolla vaan on avattava jotta näkee kumpi puoli vai peräti molemmat...
Ja itsellä ei volvossa ole mennyt mutta saabissa oli päässyt vesi maljan sisään ja kulunut kuopille, oire on juurikin tuo kuvailemasi.
-
Onko värinän taajuus yhteydessä nopeuteen vai moottorin kierroksiin?
En sanoisi kumpaakaan, koska ainoa asia mihin sen olen pystynyt liittämään on väännön määrä, jonka taas voisi varmaan rinnastaa moottorin kierrosten nousuun ja laskuun.
Vakionopeudella ylämäkeen 80km/h = Hirveä vatkaus
Vakionopeudella tasaisella 80km/h = Kevyellä kuormalla juuri ja juuri huomattavaa, mutta raskaalla hyvin tuntuvaa vatkaamista
Vakionopeudella alamäkeen 80km/h = Auto rullaa kuin mitään ei olisi
Yleisimmät nopeudet missä vatkaamista/tärinää esiintyy on kiihdyttäessä 75km/h - 110km/h (yli 110km/h mennessä tärinän taajuus taitaa jo kasvaa niin korkeaksi ettei sitä jotenkaan huomaa ??? ). Jos pidetään vakionopeus eli moottori ei juurikaan väännä niin tärinää ei ole.
-
Heitän pari arvausta lisää vaikkakin vetoakseliteoria saattaa olla oikea. Paljonko autolla on ajettu?
1) Etupyörien laakerit. Kaukaa haettu mutta ei ihan mahdoton jos niitä ei ole koskaan vaihdettu. Luulisi että olisi selvinnyt tutkittaessa helposti.
2) Eualatukivarsien puslat. Saattaa olla vain osa ongelmaa mutta minulla lopussa olleet puslat tuntuivat ensin tärinänä jarrutuksissa ja loppuvaiheessa (ennen vaihtoa) myös vedättäessä.
-
Heitän pari arvausta lisää vaikkakin vetoakseliteoria saattaa olla oikea. Paljonko autolla on ajettu?
1) Etupyörien laakerit. Kaukaa haettu mutta ei ihan mahdoton jos niitä ei ole koskaan vaihdettu. Luulisi että olisi selvinnyt tutkittaessa helposti.
2) Eualatukivarsien puslat. Saattaa olla vain osa ongelmaa mutta minulla lopussa olleet puslat tuntuivat ensin tärinänä jarrutuksissa ja loppuvaiheessa (ennen vaihtoa) myös vedättäessä.
290 tkm ajettu.
1) Laakerit pitävät aina ääntä..? Näin ainakin itse olen eliminoinut laakerit pois mahdollisena vikana. Olen myös nostanut auton ja koittanut mikäli renkaissa olisi laakerin kulumisen/väsymisen kaltaisia oireita - näitä en ole havainnut. Auto kävi tänään myös katsastuksessa, jossa pyörät veulattiin läpi ja katsastus kaiffari ei myöskään löytänyt asiasta mainittavia. Seurasin vierestä ja kyselin hänen mielipidettään ongelmaan ja hän heitti ilmoille ehdotuksen kaksoismassavauhtipyörän verkkaisesta hajoamisesta, jossa valitettavasti on myös hyvin paljon samankaltaisia oireita kuin mitä autossani on.
2)Toinen etualatukivarren laakerointi todettiin väljäksi katsastuksessa, joten se tulee vaihdetuksi jokatapauksessa. Jarruttaessa ei ole ilmennyt minkään asteisia vaivoja. Ja kuten mainittua tärinä ilmenee vain kiihdyttäessä. Eikö kyseisen laakerivaivan tulisi ilmetä ihan myös tasaisesti ajaessa?
-
Alatukivarsien ongelma ei tule esiin tastaisesti ajettaessa. Nyt kun toisella puolella on vikaa niin kannattaa tietysti uusia ne molemmille puolille.
Jos pääsisi kiihdyttelemään rullien päälle niin saisi ainakin vauhtipyöräongelman diagnosoitua. Tosin vauhtipyörän hajoamisen luulisi tuntuvan aina kun moottorin kierrokset nousevat ja kytkintä ei ole painettu?
-
En sanoisi kumpaakaan, koska ainoa asia mihin sen olen pystynyt liittämään on väännön määrä, jonka taas voisi varmaan rinnastaa moottorin kierrosten nousuun ja laskuun.
Vakionopeudella ylämäkeen 80km/h = Hirveä vatkaus
Vakionopeudella tasaisella 80km/h = Kevyellä kuormalla juuri ja juuri huomattavaa, mutta raskaalla hyvin tuntuvaa vatkaamista
Vakionopeudella alamäkeen 80km/h = Auto rullaa kuin mitään ei olisi
Yleisimmät nopeudet missä vatkaamista/tärinää esiintyy on kiihdyttäessä 75km/h - 110km/h (yli 110km/h mennessä tärinän taajuus taitaa jo kasvaa niin korkeaksi ettei sitä jotenkaan huomaa ??? ). Jos pidetään vakionopeus eli moottori ei juurikaan väännä niin tärinää ei ole.
Jos sä siinä 80km/h nopeudessa vaihdat pykälää pienemmälle onko sen vatkaamisen _taajuus_ nopeampi, eli ravistaako tiheämmin kuin isommalla vaihteella?
Tuolla pystyy kartoittamaan sitä lähdettä, onko se ennen vai jälkeen vaihdevalinnan. Jos taajuus ei muutu, niin silloin todennäköisimmät paikat ovat juurikin vetarit, jos se on värinä tihenee, niin silloin se voisi olla esim kytkimessä.
-
Ei ole vauhtipyörä tai kytkin vika...
Ainoa potentiaalinen vaihtoehto tuolle vetarille noilla oireilla on tasauspyörästö tai mahdollisesti joissain laatikoissa olevat holkit(joihin vetonivelen pää tukeutuu)
Mutta nämä jälkimmäiset ovat sen verran harvinaisia jotten oikein usko niihin...
-
Jos sä siinä 80km/h nopeudessa vaihdat pykälää pienemmälle onko sen vatkaamisen _taajuus_ nopeampi, eli ravistaako tiheämmin kuin isommalla vaihteella?
Tuolla pystyy kartoittamaan sitä lähdettä, onko se ennen vai jälkeen vaihdevalinnan. Jos taajuus ei muutu, niin silloin todennäköisimmät paikat ovat juurikin vetarit, jos se on värinä tihenee, niin silloin se voisi olla esim kytkimessä.
Jos vaihtaa vaihdetta pienempään niin vatkaaminen helpottaa, eli tuntuu huomattavasti vähemmän. En sitten tiedä johtuuko tämä aistimus siitä, että vatkaus on niin paljon tiheämpää ettei sitä huomaa niin helposti. Tuota oiretta on niin hankala kuvailla sillain yksinkertaisesti että sekin varmaan vaikuttaa oikean diagnoosin löytämiseen.
-
Vatkaus siis tihentyy kun vaihtaa vaihdetta pienemmälle vaikka ylämäessä? Jos näin on niin se on riippuvainen käyntinopeudesta eikä ajonopeudesta jolloiin vetariongelma olisi poissuljettu. Vauhtipyörävika vaikuttaa melkein ainoalta mahdollisuudelta jos näin on. Outoa silti että väännön määrä vaikuttaisi niin selvästi. Ehkä tukivarsivika tehostaa vatkausta kun vetoa on enemmän päällä?
-
Vetari, suurilla kierroksilla helpottaa ja ilman vetoa ei ravista yhtään.
Ei todellakaan johdu vauhtipyörästä.
Pikku veto pystyyn?
Ja juuri noin käyttäytyi oma puhallin saabi, oireet ei millään tavoin viittaa mihinkään muuhun.
Ota vetari irti ja suojakumi pois, pienikin muutos maljassa aiheuttaa tuon, kumpi puoli niin selviää vain avaamalla.
Joissain voi vetarit vaihtaa puolelta toiselle jolloin ravistus loppuu, tuosta en tiedä onnistuuko tuohon volvoon...
-
Vetari, suurilla kierroksilla helpottaa ja ilman vetoa ei ravista yhtään.
Ei todellakaan johdu vauhtipyörästä.
Pikku veto pystyyn?
Ja juuri noin käyttäytyi oma puhallin saabi, oireet ei millään tavoin viittaa mihinkään muuhun.
Ota vetari irti ja suojakumi pois, pienikin muutos maljassa aiheuttaa tuon, kumpi puoli niin selviää vain avaamalla.
Joissain voi vetarit vaihtaa puolelta toiselle jolloin ravistus loppuu, tuosta en tiedä onnistuuko tuohon volvoon...
Noh, tätä toivotaan.
Rohkaisevaa kuulla vihdoin, että jollakulla ollut täysin samaa ongelmaa ja syy selvinnyt.
Jo toinen vastaus, jossa otetaan esiin nuo vetarien maljat. Täytyypä siis tarkistaa ne pikimmiten!
Kiitos vastauksesta!