Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 12.05.2016, 23:24:07
-
960 II 2.5 -97 on talven aikana alkanut melko yhtäkkiä käyttäytymään risteyksissä erikoisesti.
Käntäminen on melko raskasta mutta palauttaa kuitenkin nopeasti. Fiilis kuin eturenkaissa
olisi tosi vähän painetta. Tilanne ei parantunut kesärenkaiden vaihdolla vaan tietenkin paheni.
Ohjaustehostimern öljyä on riittävästi ja se näyttää uuden punaiselta. En ole öljyä koskaan
varsinaisesti vaihtanut, mutta sitä kului litratolkulla muutama vuosi sitten kun paineletku vuosi.
Kierrosluku vaikuttaa selkeästi asiaan. Paha tyhjäkäynnillä, mutta häviää kierroksia nostettaessa.
Pumppu vai hammastankoko vialla? Voisiko ohjausvaihteessa vielä olla 20 vuotta vanhaa öljyä?
-
Pumppua lähtisin itse veikkaamaan jos kerta kierroksia nostamalla paranee :)
-
Taitaa olla harvinaista, että ohjaustehostimen pumppu hajoaa. Mutta jos nyt ostan,
kannattaako ostaa käytetty Volvon alkuperäinen pumppu Ruåtsista vai uusi Briteistä?
Suurinpiirtein samoissa hinnoissa ovat. Hieman toista sataa euroa. Suomessa 250 e.
www.ebay.co.uk/itm/321238503769 (http://www.ebay.co.uk/itm/321238503769)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/ohjaustehostimen_pumppu.jpg)
-
Jos ostaa käytetyn, ei 30e osasta ehkä kannata maksaa 250e, osti sen sitten suomesta tai ulkomailta.
-
Mistä saa pumpun 30 eurolla? Ruotsissa niitä on paljon myynnissä ja hinnat vaihtelevat
Bildelsbasenissa tuollainen asiallisen tuntuinen maksaa 600 kr ja postit saman verran lisää.
Toki joku yksityinen voi Suomessa myydäkin kolmellakympillä plus postit ehkä 15 euroa..
-
Yksityisiltä noita saa, romulavalle oon ite noita heitelly kun ei kukaan huoli edes ilmaseks, yhen oon myöhemmin 20e takia kaivanut vielä lavalta esiinkin ;D.
-
413+tkm on nyt, rupes jäätämään, niin huuhtelin uusilla öljyillä. On sitten ameriikan kevyt, taas?
-
Yksityisiltä noita saa, romulavalle oon ite noita heitelly kun ei kukaan huoli edes ilmaseks, yhen oon myöhemmin 20e takia kaivanut vielä lavalta esiinkin ;D .
Puhutaanko nyt samasta laitteesta? Tämä on siis 960, jossa on aivan erilainen pumppu
kuin muissa Volvoissa. Ainoastaan 850 TDi 95-96:ssa on ollut samanlainen. Ruotsissa
noita kyllä on myynnissä pilvin pimein 300 - 1250 SEK hintaan ynnä postit.
-
413+tkm on nyt, rupes jäätämään, niin huuhtelin uusilla öljyillä. On sitten ameriikan kevyt, taas?
Miten huuhtelit? Minulla on lähes kaikki öljy vaihtunut muutama vuosi sitten, kuten kerroin.
Mutta jos ohjausvaihteen öljy ei normaalisti vaihdu, siellä on todennäköisesti vanhaa mönjää.
Miten järjestelmä pitää huuhdella, jotta kaikki öljy on varmuudella uutta?
-
Pistin paluuletkun vahvaan muovipussiin ja sitten vain pyörittelin rattia(laidasta laitaan), sekä lisäilin öljyä(vajaa pari litraa taisi loppupelissä mennä huuhteluun). Samalla katkaisin 3cm paluuletkun päästä( oil hiukan vuotoa).
Tuo muovipussi oli kyllä loistava idea, vaikka itse sanonkin :D
"Huuhtelun" lopetin, kun mielestäni kierrossa oleva öljy ei enään "vaahtoutunut". Normaalisti olen käyttänyt redline tehostinöljyä(väritöntä) ja saman puljun elvyttäjää(loistavaa tavaraa!)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590030/Red-Line-ohjaustehostinoljy-946ml
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/Red-Line-Seal-Saver-oljyvuodon-tiivistysaine-177ml
Tämän huuhtelun tein kuitenkin ihan normi mineraaliöljyllä(vuotoa ei ollut kuin paluuletkun liitoksessa(josta siis pätkäsin 3cm pois))
-
Jos koko öljymäärä kiertää järjestelmän läpi, on öljy ilmeisesti OK, koska se näyttää punaiselta, ei mustalta.
-
Tarkista se hammastangon ja rattiakselin ristinivel se voi olla jumissa. Omassa s90 oli
-
....
-
Miten sait sen ristinivelen toimimaan? Ihan vaan voitelemalla vai jouduitko vaihtamaan?
-
Kävin suihkauttamassa yläpuolelta WD40:stä ja ikäänkuin olisi ihan hieman notkistunut. Ajoin lyhyen lenkin
ja edeleen on selvä ero tyhjäkäynnin ja 1500 rpm:n välillä. Ristinivelen jäykkyyden tulisi tuntua koko ajan,
myös maantieajossa, koska sitähän ei tehosteta. Näin ollen siinä ei varmaankaan ollut se varsinainen syy.
-
Puhutaanko nyt samasta laitteesta? Tämä on siis 960, jossa on aivan erilainen pumppu
kuin muissa Volvoissa. Ainoastaan 850 TDi 95-96:ssa on ollut samanlainen. Ruotsissa
noita kyllä on myynnissä pilvin pimein 300 - 1250 SEK hintaan ynnä postit.
Jep. Ei niitä kukaan huoli kun ei niitä hajoa.
-
Otin nivelen irti ja nitkutteli edestakaisin ja ruikin WD40 kunnes rupes liikkuun keveästi
-
Olen joutunut autoa talliin ajaessani kääntämään rattia äärestä ääreen ja se kuluttaa pumppua.
Autotallini on toista tallia vastapäätä. Seuraavaksi ajattelin tehdä seuraavaa katsoakseni, auttaako jokin:
1. Asennan pumpun säiliöön tosi tehokkaan neodymium magneetin, katsoakseni kerääkö metallia.
2. Vaihdan lisälaiteihinan. Tämä voi jopa auttaakin.
3. Mittaan pumpun paineen (jos löydän sopivan välihärpäkkeen).
4. Puran pumpun katsoakseni, onko kulumaa.
Minulla on autotallissa valmiina hammastanko, jos se nyt osoittautuu vialliseksi.
Jos päädyn pumppuun, ostan todennäköisesti ehkä uuden Briteistä.
-
Onko kukaan jäykistänyt tuota paineventtiilin jousta nostaakseen painetta?
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/steeringpumpspring.png)
-
Saahan sitä ruuvattua tiukemmalle.
Pumpulle saa myös korjaussarjan(laakerit+tiivisteet), reilu 20€ tais olla rock autossa? Gates 348390
Mutta kuten aikaisemmin on todettu, käytetyt pumput eivät maksa juuri mitään.
-
Olisiko tuon jousen kiristämisellä jotain huomattavaa hyötyä? Saisi ohjaus olla laiskalle vähän kevyempi. Edellisessä 960:ssä oli paljonkin kevyempi mutta ehkä siinä oli pumppukin terveempi. Pitäisi kehittää painemittari jolla testata pumppujen terveys.
-
Saahan sitä ruuvattua tiukemmalle.
Pumpulle saa myös korjaussarjan(laakerit+tiivisteet), reilu 20€ tais olla rock autossa? Gates 348390
Mutta kuten aikaisemmin on todettu, käytetyt pumput eivät maksa juuri mitään.
Kävin katsomassa Rock Autosta, eikä tuo sarja käy tähän Volvoon.
Tämä pumppu on ihan erilainen kuin muissa Volvoissa.
Sano, mistä saan käytetyn pumpun TÄHÄN Volvoon ja vielä halvalla?
Varaosahaku.fi löysi ainoastaan yhden, 250 eurolla.
-
Ostat purkuautosta. Täälläkin myydään s90 konetta kaikkineen 500€:oon, joten siitä voi ottaa mittasuhdetta pumpun hintaan.
Ainakin 960:ssa on itse pumppu samanlainen, mitä nyt säiliö on topattu siihen päälle.
-
S90 on sama auto kuin 960.
-
Ainakin 960:ssa on itse pumppu samanlainen, mitä nyt säiliö on topattu siihen päälle.
Ahaaa. Nytpäs katsoin ja vertasin 940:n ja 960:n pumppuja toisiinsa, ne ovat ihan samanlaiset.
Ainoastaan säiliö ja hihnapyörä ovat erilaisia. Saisikohan tämän moniurahihnapyörän kiinni 940:n
pumppuun? Siinä tapauksessa pumppujen saatavuus ainakin satakertaistuu Suomessa.
-
Myös 850 ja s/v70 on sama pumppu
-
Aiemmin pumppu ujelsi vain pyörien ääriasennoissa, mutta nyt heti kun alkaa kääntää (paikoillaan) rattia.
-
Myös 850 ja s/v70 on sama pumppu
Tarkoitatko nyt itse pumppua vai myös hihnapyörää ja säiliötä?
-
Varaosanumeroilla katsoin, joten kaikkinensa samanlainen. On kahta eri numeroa, joista toisessa on yhteensopivuus noille s/v70 ja s80 etc malleille. Toisella sitten 850 dieselit ja 940/960, sekä s/v90
14cm hihnapyörä, noissa muissa lienee hieman erikokoinen? Tuskin merkittävää eroa?
Mutta tämä nyt esimerkkinä, ettei ne uutenakaan maltaita maksa.
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Power-Steering-Pump-6819751-6-8603047-9157904-9457904-/331419048218
Tuo on 114€ dhl Express toimituksineen
-
Mutta tämä nyt esimerkkinä, ettei ne uutenakaan maltaita maksa.
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Power-Steering-Pump-6819751-6-8603047-9157904-9457904-/331419048218 (http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Power-Steering-Pump-6819751-6-8603047-9157904-9457904-/331419048218)
Tuo on 114€ dhl Express toimituksineen
Ihan saman myyjän pumpun ja kuvan minä postasin heti alussa. :D
-
Nyt se olis asennettu jo paikalleen, jos olisit tilannut :D
Sitten oltas yhdessä todettu, ettei vika ole siinä :D
Onko tolpista kääntölaakerit katsottu?
-
Nimenomaan. Olen lähes satavarma, ettei pumpun vaihtoa auta, koska vika on
vähän sellaisen mekaanisen oloinen ja riippuu myös tiestä ja kaarteesta. Vika
selkeästi vaihtelee ja toisinaan se on selkeä ja toisinaan taas tuntuu puuttuvan.
Tuo tolpan laakeri voisi olla juurikin oikea diagnoosi. Niitä ei ole koskaan vaihdettu.
-
Rasvaa se nivel ihan ensin huolellisesti.
Muutamasta 940:stä korjaantunut "nypyttävä" ohjaus noin. Itsellä on (940) pumppu aivan loppu (vuotaa öljyä, hammastanko väljä ja pumppu huutaa pakkasilla aivan julmetun kovaa), ja "lukittuu" kyllä. Tosin tällöin huutaa apulaitehihnakin (pumppu horii ilmaa ja alkaa hakkaamaan vastaan --> lisää woimoo --> hihnapyörä pysähtyy --> hihna kiljuu).
Lähes kaikki näkemäni jumineet kääntölaakerit ilmeneet ohjauksen "puoltamaan jäämisellä" tai jousen lukittumisella ("BONG" -ääni kääntäessä).
-
Minulla on kallis 960 manuaali, jota tuossa katselin ja siellä on ohje ilmauksesta. Ilmaus pitäisi
tehdä niin, että kääntelee hitaasti päästä päähän ja pitää päässä 10 sekunnin ajan ja tämä pitää
toistaa 20 (!) kertaa. Senpä äsken teinkin ja alussa vinkui aika pahasti mutta loppupuolella se
pieneni huomattavasti. Sen sijaan vasemmalle käännettäessä päässä kuuluu nurinaa, mitä ei
oikealla kuulu. Olen joutunut kääntämään juurikin vasemmalle suurimman osan niitä jyrkistä.
Pumppu kuumeni melkoisesti.
Sorry huono "kuvaruutukaappaus". Ei anna ottaa oikeata.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/servobleeding.jpg)
-
Lisäsin ohjaustehostimen pumpun säiliöön pienen Neodymium-magneetin keräämään metallia.
Lyhyen ajon jälkeen se oli kerännyt jo aika lailla töhkää. Ensin asensin magneetin ruuvilla
mittatikun päässä olevaan reikään, mutta poistin sen arvellen reiän olevan varsin tarpeellinen
ja toimivan jousitetun paineventtiilin kanssa. Nyt kiinnitin magneetin metallilangalla jouseen.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/ohjauspumpun_magneetti.jpg)
-
Rasvaa se nivel ihan ensin huolellisesti.
Muutamasta 940:stä korjaantunut "nypyttävä" ohjaus noin. Itsellä on (940) pumppu aivan loppu (vuotaa öljyä, hammastanko väljä ja pumppu huutaa pakkasilla aivan julmetun kovaa), ja "lukittuu" kyllä. Tosin tällöin huutaa apulaitehihnakin (pumppu horii ilmaa ja alkaa hakkaamaan vastaan --> lisää woimoo --> hihnapyörä pysähtyy --> hihna kiljuu).
Lähes kaikki näkemäni jumineet kääntölaakerit ilmeneet ohjauksen "puoltamaan jäämisellä" tai jousen lukittumisella ("BONG" -ääni kääntäessä).
Jotenkin kuulostaa aika lailla sopivalta tähän vikaan. Juurikin tuo, että välillä ohjaus tuntuu lukittuvan, eikä
pysty ilman voimaa kääntämään tarpeeksi kaarteessa. Kuitenkin oikaisu toimii hyvin. Olen ajanut autolla
hyvin vähän. Luokkaa 3000 km vuodessa, joka ei taatusti tee hyvää tällekään laakerille.
Mitä rasvaa olet käyttänyt ja miten teit homman?
-
Jotenkin kuulostaa aika lailla sopivalta tähän vikaan. Juurikin tuo, että välillä ohjaus tuntuu lukittuvan, eikä
pysty ilman voimaa kääntämään tarpeeksi kaarteessa. Kuitenkin oikaisu toimii hyvin. Olen ajanut autolla
hyvin vähän. Luokkaa 3000 km vuodessa, joka ei taatusti tee hyvää tällekään laakerille.
Mitä rasvaa olet käyttänyt ja miten teit homman?
Tuo ohjausakselin nivelen olen rasvannut useammastakin kulkineesta seuraavasti:
- Notkeaa voiteluainetta (wd40, CRC, Rost-off tjsp) todella reilusti nivelen saranan saumoihin, kaveri pyörittelee samalla rattia laidasta lataan.
- Tämän jälkeen sitkeämpää rasvaa (yleensä HHS 2000) taas reilusti pitkin niveltä kaverin pyöritellessä rattia.
Tuon kun on toistanut pari-kolme kertaa peräjälkeen, on aika huonotkin nivelet notkistuneet. Toki, on vain "väliaikainen" ratkaisu, jos nivel on kulunut/vioittunut jäykäksi. Paras olisi ottaa koko osa irti ja rasvata "käsissä" pyöritellen/väännellen.
Samalla saisi varmuuden nivelen kunnosta.
Kääntölaakereita en ole juurikaan rasvaillut. Yleensä ihan kylmästi uusinut, jos on olleet jäykkiä/rutisseet. Tosin, joskus on tullut käytettyä uusia tarvikelaareita auki (jos avattavissa) ja voidellut MoS2 -vaseliinilla.
Minulla on kallis 960 manuaali, jota tuossa katselin ja siellä on ohje ilmauksesta. Ilmaus pitäisi
tehdä niin, että kääntelee hitaasti päästä päähän ja pitää päässä 10 sekunnin ajan ja tämä pitää
toistaa 20 (!) kertaa. Senpä äsken teinkin ja alussa vinkui aika pahasti mutta loppupuolella se
pieneni huomattavasti. Sen sijaan vasemmalle käännettäessä päässä kuuluu nurinaa, mitä ei
oikealla kuulu. Olen joutunut kääntämään juurikin vasemmalle suurimman osan niitä jyrkistä.
Pumppu kuumeni melkoisesti.
Sorry huono "kuvaruutukaappaus". Ei anna ottaa oikeata.
(http://www.mattikaki.fi/autot/servobleeding.jpg)
Omassa on pumppu jo niin huono, ettei auta tuo. Tietyissä tilanteissa alkaa nypyttämään vastaan, joskus jopa ihan hakkaa niin että käsille käy ja koko auto heiluu.
-
Tuo ohjausakselin nivelen olen rasvannut useammastakin kulkineesta seuraavasti:
Kääntölaakereita en ole juurikaan rasvaillut. Yleensä ihan kylmästi uusinut, jos on olleet jäykkiä/rutisseet. Tosin, joskus on tullut käytettyä uusia tarvikelaareita auki (jos avattavissa) ja voidellut MoS2 -vaseliinilla.
Omassa on pumppu jo niin huono, ettei auta tuo. Tietyissä tilanteissa alkaa nypyttämään vastaan, joskus jopa ihan hakkaa niin että käsille käy ja koko auto heiluu.
Tuon ohjausakselin ristivelen olen jo voidellut, eikä se juurikaan auttanut.
Tuntuu siltä, että tolpan laakerit olisivat juurikin tämän takana. Sen verran iso homma vaan.
Eivät kyllä rutise lainkaan. Katsastus on viikon päästä joten pitää kysyä sieltä. Olen saanut
erittäin hyviä neuvoja Keravan A-katsastuksesta vuosien mittaan.
-
En nyt ihan suoraan muista, onko 960:ssä samanlainen etutolppa/laakeri kuin 940:ssä, mutta ainakin 940:ssä jumivat laakerit voi huomata myös katsomalla konehuoneesta iskunvaimentimen yläpään mutteria kaverin kääntäessä rattia.
Jos laakerit ovat jumissa, koittavat yläpäät kääntyä renkaiden mukana (kumiosa mutterin alla alkaa kiertymään). Pieni liike (havaittavissa juuri) on normaalia, mutta jos oli kuten itsellä (mutteri kääntyi renkaan mukana "kiinteästi"), niin yläpäät entiset.
Jos ei muuta, niin pyydä katsuria katsomaan tarkasti yläpäät. Katsastushan on ostettava pakollinen palvelu. ;)
-
Katos. Olen näköjään unohtanut päivittää tätä. No, katsastusmiehen kanssa asiaa pohdittiin ja hänkin oli
sitä mieltä, että pumppu olisi nyt se ensimmäinen epäilty. Ei ollut valmis vaihtamaan hammastankoa ainakaan
vielä ja tolpan laakeri oli hänen mielestään OK. Kuulemma pitää yleensä aina ääntä ja voi joskus olla todella
jumissa koko ohjaus Tässä tuntuu toimivan ihan hyvin.
Ostin eBaysta uuden pumpun ja vaihtelen sen tässä samalla kun katson ilmastointikompuran kytkinlaakertin.
On kolistellut tuossa jo joitain päiviä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80105
-
Lainataan topikkia, kun ei uutta viitsi tehdä!
Eli itselläni samankaltaisia ongelmia:
-Ohjaus on kohtalaisen jäykkä noin 45° jälkeen keskikohdasta molempiin suuntiin. Huomattavasti jäykempi kuin ex 94kympin ohjaus.
-Aamuisin pahempi/ tai kun seisonut kauemmin
Pumppu ei ujella, eikä hihna vingu.
Neste on normaalin väristä ja liikkuu.
Autossa on madallusjouset, mutta kulmat on kohdillaan.
Onko pumppu lepo, vai mikä mättää?
Autona 98' 945.
-
Kuuluuko mitään epämääräisiä ääniä (rusahtelua, pongahteluja) jos rattia kääntää laidasta laitaan? Jääkö ohjaus puoltamaan, jos käännät vaikka kaikki vasemmalle ja sitten lähdet ajamaan suoraan?