Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Mustalaatikko - 14.05.2016, 15:29:06
-
Ajattelin nyt kolme kesää ajettuani vaihtaa V70:n kesärenkaat uusiin kun olivat kaikkien pinnat tulleet 4 milliin tai alle. Mutta kun auto täristi niin katsoin tarkemmin ja vasemman puolen pyörät olikin kuluneet epätasaisesti ja etupyörässä on kyhmy ja takapyörässä porras, molemmissa runkovika. Tilalle meni kiireessä paljon kuluneemmat Michelinit joissa on vielä rungot ehjät. Risat kumit oli 4 vuotta sitten uutena ostetut Hakka Greenit, 15 tuuman vanteilla. Ilmanpaineet 2.5 bar.
Yritin googlata onko tämä jokin Nokialaisten erikoisominaisuus, yhden vastaavan tapauksen löysin että Greenien rungot pettää ennen aikojaan. Talvirenkaissahan ei yleensä pinta ehdi loppua ajamalla mutta kesäpyörissä tämä oli minulle uusi juttu. Onko vastaavia kokemuksia, mietin mitä merkkirengasta uskaltaisin ostaa nyt?
-
Ei oo Nokialaisia ollut alla, "ikinä", eikä ole renkaat itekseen hajoilleet. Vuosikausia ollaan ajettu Bridgestoneilla, sekä ko. merkin edullisemmalla vaihtoehdolla. Ko. valmistajan kumit on Volovossa sekä Rankussa.
Kilsoja tulee 40-50tkm ja toiseen ~30tkm, ja tuosta vaan osa tietysti kesäkumilla. Reikäisillä ja kuoppaisilla maanteilla/moottoritiellä, lisäksi runsaasti soratieajoa.
Noita N:n runkovikoja jossain vaiheessa taivastelivat eräällä toisellakin autofoorumilla. Varmasti on muitakin merkkejä kuin tuo BS, mutta ite tykkään. Toimiva rengas, eli ei pidä itestään melua vaan pyörii jupisematta alla.
Renapultissa oli jotku Misukat, niistä vähän samat kokemukset. Hyvä kumi, kestää hitosti kilsoja eikä ole silti mikään saippua vesikelillä.
Koot autojen vakiokokoja, eli ei mitään vanteensuojia vaan ihan pulleat 65-sarjan.
-
Sorry OT, mut mustalaatikolle O0 O0. Renkaat vaihtuu juur sopivassa kunnossa, eikä ajeta liian kaljuiksi.
(enkä saanu tällä tabulla lisättyä enää tekstiä ekaan viestiin)
-
Joo kyllä tuo on hyvä hetki vaihtaa noilla milleillä, epäilen kyllä että tärinä alkoi jo aiemmin. Mutta kiitos kattavasta vastauksesta!
-
Ei ne juurikaan itsestään hajoile. Riittää kun ajaa routamonttuun tai liian pienillä paineilla (lue lähes tyhjällä)
-
Ainakin 4 sarjaa runkovikaisia/kyljestä vuotavia hakka greenejä tullut itselle vastaan. Kaikilla renkailla ollut ikää juurikin 3-5v ja pintaa ollut vielä +4mm.
-
Oma kokemus noista hakka Green:stä on huono, äänekkäät ja kuluu nopeasti. Tossa passatin alla oli ostaessa uudet renkaat alla ja nyt reilu 10tkm ajettuna pintaa max 4mm ja takaa kulunut keskeltä enemmän kuin reunoista, vaikka paineet ollu min 2,6bar. Ja 215/55/16 koossa.
-
Mulla nuo 195/65/15 Greenit ei sinäänsä mielestäni kuluneet pinnoiltaan nopeasti ja muutenkin niillä oli hyvä ajaa. Ajoin 85tkm autolla sinä aikana moottoritiepainotteisesti kun nuo mulla oli ja noi oli siis alla aina kun ei ollut nastarenkaat. Mutta kahden runkovika on pettymys.
-
Veli osti viime kesänä E92sen bemmin. Siinä oli alla lähes uudet nokia blackit. Vasemmasta takarenkaasta meni kesän aikana sisäkyljeltä raudat poikki. Ajamalla kuitenkin pääsi rengasliikkeeseen kun huomasi ongelman tarpeeksi ajoissa.
Eturenkaat sillä on vielä blackit mutta menee kuulemma vaihtoon. Ei vaan tahdo löytyä sellaista rengaspainetta, että rengas toimisi. Runko menee läjään ja jos liikaa laittaa ilmaa niin se vaan pullistuu pullistumistaan. Runko loppui siis noissakin ennen pintaa.
-
Tämä on ihan mielenkiintoista tietoa nokialaisista. Joskus muinoin oli lähipiirissä ehkä neljä runkovikaista misukkaa vähälle aikaa. Nyttemmin yhdet energy saverit ja yhdet primacyt ajettu loppuun ongelmitta.
-
Saaga jatkuu, auto rupes puoltamaan ja löytyi kolmas hakka green alkava runkovika puoltavan puolen etupyörä tällä kertaa. Tästä viisastuneena tilasin 4 kpl Hakka Green 2:ta :))
Täytyy antaa tunnustusta, hyvät vesikelillä ja hiljaiset oli heikoista rungoistaan huolimatta. Yksi on enää ehjänä ja varmuuden vuoksi pois otettuna.
-
Runkoviat on nokialaisissa tosi yleisiä, takavuosina rungot petti jo muutaman tonnin jälkeen. Greenit ja blackit on taas palauttanut surkeiden runkojen maineen kun välillä tekivät vähän kestävempiäkin renkaita. Ilmeisesti koneet on loppuun kuluneita kun tulee todella paljon jo valmiiksi rungoiltaan kieroja renkaita liikkeisiin saakka, kulutuspinta mutkittelee tai selkäheittoa on todella paljon, eikä pinnan irtoaminen rungosta ole sekään tavatonta. Täristävät vaikka asentaja tuntitolkulla puntittaisi ja kääntäisi kumia vanteella. Renkaita ei saa ajettua loppuun vaan rungot pettävät ensin, no eivätpähän aja asiakkaat huonoilla renkailla kun kumit hajoavat kun pintaa on 4-6 mm jäljellä. Kait jotakin kertoo sekin, että nokialaiset eivät kelpaa pinnoitettaviksi. Bridgestonen nasta- ja kitkakumit tehdään nokialla, niissäkään runkoviat ei ole harvinaisia. Kerran verrattiin samankokoista ja kantavuusluokan Micheliniä ja nokialaista niin nokialainen painoi selvästi vähemmän ja oli kyljistään huomattavasti pehmeämpi, ilmeisesti kudoksissa säästetty. Kulutuskestävyydeltään nokialaiset on huonompia kuin kilpailijat, ja vollottavatkin enemmän.
-
Runkoviat on nokialaisissa tosi yleisiä, takavuosina rungot petti jo muutaman tonnin jälkeen. Greenit ja blackit on taas palauttanut surkeiden runkojen maineen kun välillä tekivät vähän kestävempiäkin renkaita. Ilmeisesti koneet on loppuun kuluneita kun tulee todella paljon jo valmiiksi rungoiltaan kieroja renkaita liikkeisiin saakka, kulutuspinta mutkittelee tai selkäheittoa on todella paljon, eikä pinnan irtoaminen rungosta ole sekään tavatonta. Täristävät vaikka asentaja tuntitolkulla puntittaisi ja kääntäisi kumia vanteella. Renkaita ei saa ajettua loppuun vaan rungot pettävät ensin, no eivätpähän aja asiakkaat huonoilla renkailla kun kumit hajoavat kun pintaa on 4-6 mm jäljellä. Kait jotakin kertoo sekin, että nokialaiset eivät kelpaa pinnoitettaviksi. Bridgestonen nasta- ja kitkakumit tehdään nokialla, niissäkään runkoviat ei ole harvinaisia. Kerran verrattiin samankokoista ja kantavuusluokan Micheliniä ja nokialaista niin nokialainen painoi selvästi vähemmän ja oli kyljistään huomattavasti pehmeämpi, ilmeisesti kudoksissa säästetty. Kulutuskestävyydeltään nokialaiset on huonompia kuin kilpailijat, ja vollottavatkin enemmän.
Nyt todisteita kehiin :o
Tuossa kahvihuoneessa pikaisen gallupin mukaan 20 immeiseltä kysyin, niin kukaan ei ollut törmännyt runkovikaiseen Nokian kumiin.
-
Netistä löytyy käyttäjäkokemuksia, ei juuri kiitosta satele.
Itseltä ei mennyt pahimmillaan kuin seitsämästä mokian uudesta kumista runko yhtenä kesänä, paras kesti karvan alta 20 tkm, huonoin 6 tkm. Sitten myyjä laittoikin kerralla koko nipun nokialle ja mulle autoon Continentalin renkaat (ja lopetti mokian kumien myymisen). Kun en uskonut mokian paskalaatuun niin hain toiselta myyjältä noksun nastakumekset. Kaksi neljästä oli jo valmiiki viallisia, tasapainotuskoneessa näki kuinka kulutuspinta vispasi ja koeajolla ravistivat vaikka koneen mukaan olivat tasapainossa. Niiden tilalle myyjä laittoi uudet (ja lopetti myöhemmin mokialaisten myymisen). Kestiväthän nekin melkein koko talven, sitten yhdestä lähti kulutuspinta irti (kivasti läpsytti tiellä) ja kahdesta meni runko mutkalle, nastoistakin 70% oli poikki vaikka pintaa oli n. 6 mm. Kerran olin seuraamassa kun asentaja valkkasi uusista kumeista parhaita, että sai asiakkaalle sarjan noksuja alle, raakkikasaan meni kuusi kumia eli tarvittiin 2,5 sarjaa että sai koottua yhden jotenkin kelvollisin. Laadunvalvonta on ilmeisesti siltäosin parantunut, että enää ei myyntiin päädy jo valmiiksi kieroja ja soikeita kumeksia samaan tahtiin kuin ennen. Näistä uusista räjähtelee kyljet puhki yhtäkkiä kesken ajon tai auton seisoessa parkissa, ennen sentään varoittivat kun rupesivat jyryyttämään ja pompottamaan kudosten ratkeillessa.
Tutun rengasmyyjän tilastoa:
Michelin: helppoja tasapainoittaa, joukossa paljon renkaita jotka eivät tarvi vanteella edes painoja, muotovirheitä ei ole.
Continental: miltei ylläolevan veroisia, tulos riippuu valmistusmaasta.
Nokia: ei saa tasapainoon helpolla jos koskaan, paljon soikeita ja kulutuspinnaltaan luikertelevia, takuupalautuksia erittäin paljon.
Brigestone: talvikumeissa samaa vikaa kuin nokialaisissa, kesärenkaat saa puntitettua paremmin
Good Year: yleensä saa tasapainotettua helposti, joskus vaatii enemmän punttia
Kait niitä nokian soikuloita olisi ensiasennusrenkainakin jos olisivat hyviä?
-
Minulla ei ole koskaan menny rungot minkään merkkisistä renkaista ja aikamoinen määrä on tullut renkaita kulutettua. On ollut Nokiaa ja ties mitä, jopa pinnoitettuja jotka autokauppias minulle "huijasi" talvirenkaina. Niillä yhden talven ajelin ja asiansa ajoi nekin.
Että Mulugrenilta taas vaihteeksi tällainen kommentti ;D
Edit: mutta nokian kumeja en osta. Viimeksi kun vertasin niin olivat taas 10% kalliimpia kuin kallein kilpailija. suomi ei ole heille myynnillisesti tärkeä markkina mutta strategisesti varmaankin tärkeä testimarkkina. Silti vedetty hinnat tappiin kylmän viileästi. Mukavaa olla isänmaallinen jos saa kuivailla kuspissaa silmistään
-
Nokian R2-kitkoilla menty nyt 67 tkm ilman runko-ongelmia, mutta nyt 2-3 millisinä märkäpito todella heikko. Ensi viikolla pallot lentää jätelavalle. Hyvin palvelivat ja talvella pitivät vaikka nettitarjousrenkaiden paistoleima oli 15/2013
Kesäkumeissa en muista runkovikoja, mutta kitkoissa on ollut Nokiassa ja Contissa.
-
Mulla on 5 vuotiaat greenit alla koossa 185/65R15 ja pintaa hieman päälle 4mm ei mitään vikaa. Itseasiassa kuten mainittukin ei ole tullut omallekohdalle koskaan vastaan runkovaurioita renkaissa, ehkä ollut vaan onnekas tuon suhteen.