Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jt4 - 15.05.2016, 21:09:35
-
Volvo sai uudet alatukivarret ja pyöriensuuntauksen, epämääräinen puolelta toiselle hakeminen loppui mutta nyt auto pyrkii oikealle.
Vastaantulijoiden kaistaa kokeillessa pyrkii vasemmalle.
Täysin tasaisella menee suoraan eli tien kallistusten mukaan pyrkii ojaan päin.
Kuuluuko näiden olla näin herkkiä kallistuksille vai saako ton korjattua kulmia säätämällä?
-
Ei pitäisi olla tuolla tavalla herkkä. Veikkaan että jokin on mennyt pieleen pyörien suuntauksessa. Kannattaa tarkistaa taka-akselin pyöränkulmat samalla. Ihan ekana tietty rengaspaineiden tarkistus. Niin ja sekin että jos renkaissa on pyörimissuuntamerkki niin tarkistaa että ne ovat oikein päin. :)
-
Ei oo pyörimissuuntaa merkitty, paineet ok.
Kyllä tossa suuntausraportissa näkyy myös takapään kulmat, ohjearvojen sisällä kaikki.
Todella rasittava ajettava kun pitää kokoajan vääntää vasemmalle.
Pitää käydä näyttämässä uudestaan.
-
Jos kulmat säätää ohjearvoihin (täysin 100% tarkalleen ja jokaiselle renkaalle juuri nappiin tasaisesti), tulee juuri tuollainen. Eli pyöränkulmat ovat identtiset kummallakin puolella. Jos muistan oikein niin tähän vaikutettiin kulkusuunnalla tai huomioimalla takapyörillä toispuoleisena säätönä, eli siten että arvot ovat ohjearvoissa, mutta aiheutetaan lievää vasemmalle puoltamista pyöränkulmilla tahalleen, joka oikeinmitoitettuna kompensoi keskimääräisen maantien kaltevuuden. Kaltevuus ei kuitenkaan aina ole vakio, joten tämä on hieman suurpiirteinen asia.
-
Auraus on molemmilla puolilla samassa arvossa, sekä edessä että takana.
Camberissa ja casterissa sitten on eroja mutta ohjearvojen sisällä kuitenkin.
-
(http://s32.postimg.org/isdce0h81/20160515_205239_1.jpg) (http://postimg.org/image/isdce0h81/)
Itse en tosta juurikaan ymmärrä.
-
2006 julkaistun huoltobulletiinin mukaan aurauksen ohjearvot edessä ovat 0.2° ± 0.1°. Alkuihmettelyn jälkeen tämä täsmääkin liitekuvaan sillä kuvassa on käytetty kulmaminuutteja tai sekunteja mikä sotkee aika pahasti. Säädöt siis näyttäisivät olevan oikein mutta jotain siellä on pielessä ihan varmasti etenkin jos autossa on alkuperäisvanteet.
Epäsymmetriseen asetukseen en usko lainkaan sillä oma autoni kulkee ratti keskellä suoraan myös tasaisella parkkipaikalla eikä se vedä ojaa kohti tielläkään. Joko arvot on mitattu virheellisesti tai siellä on jopa merkkivirhe. Haritus selittäisi moisen pyrkimisen ojan puolelle. Jos virhettä ei löydy niin kannattaa kokeilla aurauksen pientä lisäämistä.
-
Tämä korjaantui aurausta lisäämällä ja camberia säätämällä.
Nyt menee taas suoraan.
-
Tämä korjaantui aurausta lisäämällä ja camberia säätämällä.
Nyt menee taas suoraan.
Kuinka paljon lisättiin noita? Varmaan kuitenkin ohjearvojen sisällä laitettiin enemmän toiseen ääripäähän? Itselläni juuri sama vika, puoltaa sinne minne tie on kalteva...
-
Auraus laitettiin juurikin ääripäähän mutta arvojen sisällä kuitenkin.
Camberi taidettiin laittaa niin että on suunnilleen sama molemmin puolin.
Camber säätöä näissä ei varsinaisesti ole niin se tehtiin apurunkoa liikuttamalla.
-
Hyvä että tuli kuntoon! Mielenkiintoista että etupyörien Camberia voi säätää noin. Taaksehan saa camber-kittejä mutta ei suoraan Volvolta.