Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pvs80 - 17.05.2016, 10:51:18
-
S80 vm. 2002 tutisee n. 90 nopeudessa. Aika lievästi mutta kuitenkin, ratti ei vapise.
Ilmiö tulee niin talvi- kuin kesäkumeilla.
Veroakselien laakereista olen kuullut moisen ehkä johtuvan, eivät ainakaan rutise mutta pientä välystä on havaittavissa kun akselista voimakkaasti heiluttaa.
Valistuneita arvailuja tai tietoa kaipailen.
Autolla ajettu 208tkm ja kulkee suoraan ja muutenkin hyvin huollettu.
-
Vetoakselien suuntaan kallistuisin, jos kerran tunnet jo välyksen niitä heilutellessa.
Vaihtoon vaan.. ::)
-
Muuttuuko tärinä jos ei paina kaasua tai painaa enemmän?
-
On sellainen tuntuma että ei ole juuri merkitystä painaako kaasua vai ei, en kuitenkaan ole vielä varsinaisesti kokeillut.
-
Korjataan vähän tuota mun edellistä. :idiot2:
Jos tutina on vain tuossa tietyssä 90km/h nopeudessa eikä ole vedosta riippuvainen niin vika tuskin on silloin vetareissa minun mielestäni.
Sain jostain käsityksen, että kiihdyttäessä tutisuttaisi. :o
-
Vedättäminen ei vaikuta tutinaan, kytkin pohjassa samanlainen värinä. Olisikohan sittenkin renkaista lähtevää? kummeksuttaa että talvikumeilla samanlainen.
-
Olisko etupyörän laakeri?
-
Tästä aiheesta monta ketjua. Yleinen vaiva johon ei täsmäläkettä helpolla löydy(vetarit, navat,alatukivarret, joustintuen yläkumit, jarrulevyt..). Selvittely maksaa kun joutuu osia vaihtelemaan ilman varmuutta. Onneksi sulla mustakoppa jonka vetarit ei ole ihan niin kalliita.
Onko muuten kuinka paljon ajetetut jarrulevyt? Ja kuluneet renkaat eivät ainakaan helpota tutinaa.
-
Itsellä oli S60:ssä samaa ongelmaa. Tutinaa ei kyllä tuntunut lyhyillä matkoilla, vaan ainoastaan pitemmillä (>30km) matkoilla. Syyllinen oli etupyörän laakeri, joka ilmeisesti leikkasi kiinni lämmittyään.
-
ehkei se ihan kiinni leikannut vaan oli väljä vain;-) minulla on vaihdettu molemmat pyöränlaakerit eli navat eteen. myös molemmat vetoakselit. kesärenkailla hyvä mutta ei täysin tutinaton. talvirenkailla ei ole hyvä.
arvatenkin siellä on tutinan aiheuttajia ja sitä vahvistavia elementtejä. luulisi että puslat ja kumit vanhoina ja väljinä kuin myös rengastus(?) vahvistaa pyörivien osien alkuunpanemaa tutinaa :idiot2: Ken tietää
-
Jarrulevyt ovat olleet jo vuosia mutta ei lähellekkään lopussa, ei tutise jarruttaessa.
Laakerit eivät varmaankaan ole syynä, en ainakaan renkaita vaihtaessa ja pyöritellessä huomannu mitään poikkeuksellista, väljää tms.
Ehkäpä puslat ja muut hilppeet alkaa ikääntyä ja vahvistavat tutinaa, täytyy seurata tilannetta. Kiitos vastauksistanne, antoivat paljon ajateltavaa.
-
Jarrulevyt ovat olleet jo vuosia mutta ei lähellekkään lopussa, ei tutise jarruttaessa.
Laakerit eivät varmaankaan ole syynä, en ainakaan renkaita vaihtaessa ja pyöritellessä huomannu mitään poikkeuksellista, väljää tms.
Ehkäpä puslat ja muut hilppeet alkaa ikääntyä ja vahvistavat tutinaa, täytyy seurata tilannetta. Kiitos vastauksistanne, antoivat paljon ajateltavaa.
En tarkoittanut jarrutustutinaa vaan että ovatko levyt enää tasapainossa. Ne kun ruostuvat aikalailla vuosien saatossa. Ruostuneet navat ja levyt niin mahtaakohan olla häävistikään keskittyneet toisiinsakaan(?). Laakerien kunto ei pyörittelyllä ja rynkyttämällä oikein selviä ellei nyt sitten ihan loppu ole. Kuuluisa kikka on pitää kättä jousella ja pyörittää ja tunnustella että tuntuuko jousessa mitään napsetta. Tuokin taitaa paljastaa jo aika finaalissa olevat laakerit vain. Toisaalta, jotkut mekaanikot on minulle sanoneet etteivät ole laakereita vaihtamalle mitään tutinoita koskaan korjanneet
Edit: lisätään tähän vielä yksi eli pyöräkulmat. Mittauttaminen ei maksa kuin muutamman kympin. Vaikka ei olisi renkaat kummasti kuluneetkaan ja vaikka ajopuoli olisikin kunnossa niin mittauttaisin silti. Vaikka kaikkein viisainta tämänikäisten värkkien kanssa olisi tu-tu-tutista vain menemään ja säästää rahat 8)
-
Ja renkaista kannattaa mun mielestä vielä etsiä kyhmyjä huolella pyörää ilmassa pyörittäen "kammaten", sen verran on itsellä renkaita hajonnut viime aikoina. Tulee mieleen aloittaa takapyöristä kun ratti kerran ei vapise. Kaikki epätasaisen pyörimisen aiheuttajat täristää.
-
Aika monella ellei jopa kaikilla tutisijoilla ilmiö on läsnä sekä kesä että talvirenkailla. Minulla vieläpä vaihtui kesärenkaat uusiinkin eikä tilanne korjaantunut. Goodyearin kumeja eli ei mitään halppiskumeja. Myöskään vanteiden syypääksi en tätä tutinaa enää jaksa uskoa. Minkään auton kanssa ei minulla ole kumit aiheuttaneet tutinaa eivätkä myöskään vanteet. Ei edes pinnoitetut kumit. Voihan tämä Volvo olla jotenkin poikkeuksellisen yliherkkä mutta en oikein jaksa(halua) uskoa.
-
Yleinen vaiva johon ei täsmäläkettä helpolla löydy(vetarit, navat,alatukivarret, joustintuen yläkumit, jarrulevyt..). Selvittely maksaa kun joutuu osia vaihtelemaan ilman varmuutta. Onneksi sulla mustakoppa jonka vetarit ei ole ihan niin kalliita.
Tämä. Saattaa myös olla kerrannaisvaikutusta, eli mikään osa ei ole selkeästi sökö vaan useamman ehtoopuolella olevan osan myötä alkaa vapina voimistumaan.
Mikäli vika ilmenee vain tietyssä nopeudessa on se melko varmasti pyöriviin massoihin liittyvä.