Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 26.07.2011, 22:24:47

Otsikko: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 26.07.2011, 22:24:47
Perus 240 DL:llä, 2.0 koneella ja 4-lovisella laatikolla.

Ongelmana on:
Auto täristää (mittarin näyttämä) 65-85 km/h nopeudessa.
Voimakkaimmin 70-80 km/h välillä.
Täristystä on mielestäni vain nelosvaihteella ajettaessa veto päällä, voimistuu kun painaa 70-80 km/h:ssa reilusti kaasua (voi tärrätä kolmosellakin, mutta auto tärisee niillä kierroksilla muutenkin niin paljon, ettei välttämättä tunne). Auto ei täristä, jos laitan kytkimen pohjaan.
Ulinaa/jurinaa/vihellystä tms ei ole. Ei merkitystä ajaako suoraan, mutkaan tms.
Tärinää ei mielestäni ole myöskään moottorijarruttaessa esim. alas 90 km/h:sta 60 km/h:n 4-vaihteella.
Takatukitankojen ja panhardin puslat vaihdettu...oli kolinaa liikkeelle lähtiessä ja kuopissa ja kun kytkimen painoi alas nopeasti vaihdetta vaihtaessa....väheni kolahtelut huomattavasti vaihdon jälkeen (hieman vielä kolahtaa liikkeelle lähtiessa, oisko muutkin puslat vielä väljiä).
Vaihdelaatikon stefat ilmeisesti vuotaa hieman, ei merkkaa kuitenkaan reviiriä. Loota vähän märkä etupäästä, takapäästä roiskinut pohjaan.

Toinen ihmetys... jos ajaa terävästä möykystä/montusta, niin peräpäässä jää joku tärisemään. Eli iskun jälkeen perästä kuuluu hetki "trrrrrrrr....". Lisäksi, jos ajaa isosta möykystä ja perä jää tavallaan ilmaan, niin tuntuu kuin koko takaripustus tipahtaisi alas hirveällä kolahduksella. Iskarit edellinen omistaja uusinut viime talvena, eli pitäs olla ok. Onkohan sitten heikot, eivätkä jaksa jarruttaa jousten työntyessä suoriksi?

Kiitos vihjeistä jo etukäteen... eli tärkeimpänä haluaisin vastauksia tuohon ekaan asiaan. Nämä muut laitoin vain, jos jotenkin vaikuttavat toisiinsa.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: 240 - 26.07.2011, 22:51:05
Kardaanin laakeri/tukikumi tai murros rikki.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: pomo - 26.07.2011, 22:52:50
Onko kardaanin tukilaakeri ja ristikot kunnossa?

Tohon peräpään ääneen.
Olisiko takaluukun jouset?
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 26.07.2011, 23:02:42
Voikos tukikumin/-laakerin vika tosiaan aiheuttaa vain tuollaisen tietyn nopeusalueen tärinän ja vain vedolla?

Ja tyhmänä ensimmäistä takavetoista omistaessa kysyn mikä on murros? Siis tukilaakerista taaksepäin oleva ristinivel vai? Edessä ja takana on vissiin jokin kumilaippa nivelineen?

Mites viat (kumissa tai murroksessa) voi todeta? Eli paikoillaan pyöritellen klappia tms? Noi nivelet ja tukilaakerit ilmeisen halpoja osia ja vaihtokaan ei vaikeaa? Kannattaako kuitenkin antaa ammattilaisen tehdä... olen lueskellu, että voi välillä olla hankala saada laakeri oikeaan asentoon yms. ettei uusia tärinöitä? Itellä kyllä työkalut pysyy hanskassa.

-
-
-
Ei varmaan oo takaluukun jouset, kun mielestäni tärinän myös tuntee. Ihan kuin iskarit/jouset jäis tärräämään. Voisin tietysti kokeilla teippaa noi luukun jouset ja kokeilla loppuuko.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: 240 - 26.07.2011, 23:17:37
Laakerin tukikumin kunnon näkee heti katsomalla ja ristinivelet käsillä tunnustelemalla.

M47ssa eli vitoslaatikossa on edessä kumilaippa (toisinaan).

Kun itsellä oli tukikumi rikki, niin tunne oli kun joku olisi hakannut moukarilla auton pohjaa. Kun murrosnivel oli rikki, alkoi tärinä juuri tietyllä nopeusalueella.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 26.07.2011, 23:28:07
Kiitos tähänastisista vastauksista.
Täytyypi siirtyä tuonne auton alle tutkimaan, josko jotain selviäisi.
Näitä asioita on vaan "kiva" tutkia kun ekaa kertaa tutkii... ja ei ole tietoa/kokemusta siitä millainen ko. osa tms. on kunnossa ollessaan.

En ole vielä tuota laatikon tyyppikoodia selvittänyt. 4-lovinen (ei loikkaria/ylivaihdetta). Noita 4-lovisia on vissiin paria erilaista.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: 240 - 27.07.2011, 00:11:21
M45 on sitä vanhempaa ja sitten sitä uudempaa.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 27.07.2011, 00:22:35
Löytyipä tuosta Alfamerin oppaasta ohjeet tuon tukilaakerin/-kumin ja murrosten vaihtoon. Jos vika murroksessa, niin työ tyssää ohjeen ensimmäiseen kohtaan: "Työssä tarvitaan suuri ruuvipenkki".... tallista löytyy vain pieni.  :-[
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Gorgane - 27.07.2011, 00:37:12
Laitetaan nyt tähän samaan, kun vähän sivuaa asiaa eli oma 242DL -80 kolisee jostain takapäästä vasemmalta. Sellanen ihan selvä metallinen kolahdus. Ekana on tullut mieleen, että peräpöntön kumit venuneet ja pönttö osuu pohjaan, mutta en ole saanut tätä varmistettua nyt, kun ei ole nosturia. Auton takapäätä rynkyttäessä käsin ei kuulu mitään, mutta joka montussa kolahtaa vasemmalta takaa. Rattiin ei tunnu mitään ja kolahdus tuntuu tulevan vähän viiveellä siitä, kun takapyörä osuu johonkin. Iskarit ja jouset kunnossa. Koitin autoa katsastuskuntoon rempatessa kattella takapäästä kaikki mahdolliset väljyydet, mutta en löytänyt kyllä mitään eikä löytänyt katsurikaan alkukesästä.

Ideoita otetaan vastaan, että mistä johtuu.

Kyseisessä autossa on muuten myös selvä resonanssinopeus ajettaessa nelosella 60-70km/h. Eli tuntuu tärisevän ja pitää vähän jurnuttavaa ääntä. Kartaanissa kaikki nivelet lähes uusia, ei löytynyt väljää mistään. Tiedä sitten mistä johtuu. Voimansiirto ei muuten pidä mitään metakkaa ja loota/kytkin pelaavat täysin äänettä.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: 240 - 27.07.2011, 01:02:45
Pakoputki ottaa kiinni runkoon (näin ittellä muutamaan otteeseen).
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Gorgane - 27.07.2011, 11:34:21
Pakoputki ottaa kiinni runkoon (näin ittellä muutamaan otteeseen).

Joo, tätä olen epäilly itte kanssa eniten. Pitää hommata uusia kannatinkumeja ja laittaa paremmin kiinni putki/pönttö. Tutun autosta samaa korjailin tossa viime talvena, mutta siinä oli niin finaalissa kannatinkumit, että ei voinut olla huomaamatta vikaa.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 27.07.2011, 23:08:48
Nyt on käyty Volvon alla tutkimassa.

Tukilaakerin kumi on jonkin verran hapertunut/kovettunut ja yhden sakaran tyvi osin murtunut. Kardaania kun veti alaspäin, niin kumi irtosi auton pohjasta lähes 0,5 cm (siis tuon verran kumi irtosi auton pohjasta, liikerata vielä huomattavasti suurempi). Ei ole kokemusta, mutta liikerata vaikutti melko suurelta ja köykäseltä.

Sitten kävin läpi ristinivelet. Taka- ja keskinivelessä ei mitään klappia (ei sivu- tai kiertosuunnassa). Etunivelessä tuntui pieni "naksahdus" kun kardaania yritti heiluttaa sivusuunnissa. Kiertäessä ei naksunaa kuulunut/tuntunut. Näkyvää klappia ei ole.

Olisikohan syypää tuo tukilaakerinkumi ja se aiheuttanut ehkä pientä klappia eturistiniveleen tai sitten vaihdelootan takastefan tienoille. Stefa kun falskaa ajossa (varmaan heilumisesta johtuen...roiskinut pohjaan). Muutoin laatikko ei vuoda tai auto merkkaa reviiriään.

Kuuluu/tuntuu tuo täristys nyt pahemmin, kun vaihdoin autoon takaisin tuon takapöntön suoran putken tilalle...nyt kun kuuleekin jotain  :)

No...tilasin uuden tukilaakerin ja -kumin, sekä varmuuden vuoksi yhden ristinivelen. Ensi viikon keskiviikkona vaihdatan samalla, kun auto käy jakohihnarempassa. Kahtotaan sitten, josko kulkisi kuin sukkasillaan...
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 29.07.2011, 12:49:25
Nyt sitten jäätiin mäkkärin kaistalle. Ei enää käynnistynyt.
Ystävällisiä tuli työntämään sivuun.... ei siinä muuta kun luukku auki...poika istumaan työkalupakin päälle nugetit kourassa....sitten vikaa etsimään.

Sytkäjohto puolanpäästä hapettunut... putsaus...ei auttanut...
Virranjakajan kansi auki.... pyörijä hapettunut ja "hitsautunut" ja kannen joka nasta syöpynyt tosi syville hapettuneille urille.... Kovaa rapsutusta ja pitkä starttisahaus ja käyntiin lähti.

Nyt sitten kantta ja pyörijää ostamaan, josko vika sillä korjaantuisi kokonaan. On autossa ollu sellasta oiretta, että kylmänä käynnistyy tosi hyvin... lämpimänä/kuumana saa jonkun aikaa sahata. Voisiko toi sytkäpuoli ollut siihen vikana?
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: 240 - 29.07.2011, 12:56:23
Silloin kun on itsellä mennyt pyörijä/kansi, niin jonkin aikaa varoittaa juuri sillä, että joutuu pitkään starttaamaan. Sitten yks päivä ei enää käynnistykään. Monet kerrat on tuo rajoittimella oleva pyörijä sulanut.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Gorgane - 29.07.2011, 13:29:55


Nyt sitten kantta ja pyörijää ostamaan, josko vika sillä korjaantuisi kokonaan. On autossa ollu sellasta oiretta, että kylmänä käynnistyy tosi hyvin... lämpimänä/kuumana saa jonkun aikaa sahata. Voisiko toi sytkäpuoli ollut siihen vikana?

Kylmänä toimii vielä, koska metallin ollessa kylmää on resistanssi pienempi eli sähkö kulkee paremmin. Sitten lämpeneminen kasvattaa resistanssia ja huono kontakti taas kuumentaa johtimia vielä lisää ja soppa on valmis.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 29.07.2011, 14:05:26
Nyt on vaihdettu uusi kansi ja pyörijä. Laakista käyntiin :)
Kävin ajelemassa lämpimäksi ja sammuttelin/starttasin tuossa pihassa, niin hyvin pelitti. Sahasin avaimesta liiankin pitkään tottumuksen mukaan kun kone käynnisty jo avaimen hipasusta.

Sitten takaisin tuohon aiheen alotusvikaan.
Viimeyönä miettiessäni tajusin tutkineeni niitä ristiniveliä väärin... :idiot2:
Eli autossa oli ollut vaihde päällä ja vähän kalteva maa, joten ei kai ne ny mihinkään lonksu.
Nyt tutkin uudestaan tasasella auto vapaalla. Taaimmaisessa ristissä saattaa olla hieman liikettä... en oo varma ku perä lonksuu niin pirusti  :'(  Ei taida olla ihan normaalia, että kolahtelee aika reilusti kun kardaania pyörittää edes takasin? Muuten ajossa perä ei kyllä äännä. Liikkeelle lähdössä kylläkin kolahtaa (luulin johtuvan puslista, ku ääni väheni kun osan puslista jo vaihdoin... alatukivarren etu ja takapuslat vielä vanhat, muut vaihdon töyssyissä kolahtelun takia (takaylätukivarsi + panhard)).
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h.....KORJATTU
Kirjoitti: lateleo - 03.08.2011, 18:28:25
Taas toimii!
Kardaanin tukilaakeri oli sökö...sekä tukikumi hieman lötkö. Kardaanin spoorit/boorit (vai mitä ne nyt on) oli aivan kuivat (eli ne hammastetut/uritetut tangot ku menee sisäkkäin). Nyt on rasvattu. Kaikki ristinivelet oli kunnossa.
Nyt lisäksi vaihdettu jakohihna sekä kaikki öljyt (moottori, loota ja perä)...nyt kehrää ja kulkee nätisti. Ykkös- ja kakkosvaihdekin menee helpommin päälle (aiemmin takkuilu).
Kiitos vinkeistä!
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 04.08.2011, 22:03:41
... eipä se täysin kunnossa vielä ole.
Nyt ku enemmän ajellu niin huomaa, että samalla vielä on jotain vibraa. Ei yhtä selkeätä ja selkeällä/laajalla nopeusalueella.
Taisi kumin vaihto vaan tehdä paketista tukevamman eikä pääse täristämään niin pahasti.
Olisikohan kardaani epätasapainossa?
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 09.08.2011, 10:02:00
Onkos tuo taka-akselin ja takatukivarren välinen pusla kahden "renkaan" välissä kiinni taka-akselissa? Eli voiko siitä puslasta puslaa vaihtaessa leikkaa rälläkällä siivun pois keskeltä ja sitten ruveta taiteilemaan niistä "renkaista" pienet puslasiivut pois?

Toisena vaihtoehtona olen ajatellut laittaa powerflexin uretaanipuslat, jotka asennetaan vanhan puslan holkin sisälle (edellyttää tietty, ettei holkki ole ruostunut käyttökelvottomaksi).

Kumpikohan on isompi duuni...rälläköidä vanha pois ja puristella uusi...vai sulattaa vanha kumi veks ja ujuttaa uretaanipusla paikoilleen (powerflexin pusla vielä 2-osainen, joten helpompi tunkea). Ja homma olisi tarkoitus tehdä taka-akseli paikoillaan.

EDIT.
Kysyisin vielä, onkos jollakulla kokemusta moottorin ja vaihteiston tukikumien vaihdosta? Tuntuisi tuo vaihteiston tukikumi olevan aika pehmeä, enkä ole varma, onko enää vulganoinnit kunnolla kiinni (metallin ja muovin liittymiskohdassa näyttää olevan "rakoa"). Eli onko jotain jippoja...Alfamer opastaa vain, että nosta konetta ja vaihda kumi. (löytyykö jotain nostopisteitä/-korvakkeita tms. mistä konetta kannattaa kevittää...öljypohjastahan ei saa nostaa. En omista mitään oikeita nostolaitteita. Vaihteistoa varmaan voi kevittää tunkilla?)
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: jogiin - 13.08.2011, 00:57:20
Kysyisin vielä, onkos jollakulla kokemusta moottorin ja vaihteiston tukikumien vaihdosta? Tuntuisi tuo vaihteiston tukikumi olevan aika pehmeä, enkä ole varma, onko enää vulganoinnit kunnolla kiinni (metallin ja muovin liittymiskohdassa näyttää olevan "rakoa"). Eli onko jotain jippoja...Alfamer opastaa vain, että nosta konetta ja vaihda kumi. (löytyykö jotain nostopisteitä/-korvakkeita tms. mistä konetta kannattaa kevittää...öljypohjastahan ei saa nostaa. En omista mitään oikeita nostolaitteita. Vaihteistoa varmaan voi kevittää tunkilla?)
Ite vaihdoin koneen ja laatikon tukikumit kartanoon... Laatikon kannakkeen irrotti että sai kumin pois välistä. Ei ollu paha rasti, vähä ahdasta laatikonpäästä irrottaa mutteri mutta ei mahdoton  :)
Ota ne kumin mutterit muuten ensin auki... tunkkia vaikka laatikkoa tukemaan ja sit palkki alas.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 20.08.2011, 23:26:47
Tänään tuli vaihdettua vaihdelaatikon- ja moottorintukikumit. Oli vanhat jo aika haperon oloiset ja "lintallaan".
Mutta...eipä noiden vaihto tuohon tärinäongelmaan auttanut. Jos jotain positiivista, ni ei ollut kuitenkaan turha toimenpide.
 
Testasinpa nyt seuraavaa:
Nostin tunkilla takapyörän kerrallaan ylös ja pyöritin rengasta. Pyörittäessä rengasta kuuluu sellainen vaimea "tang, tang, tang, tang,...-ääni" (vai miten sitä nyt sanoin kuvaisi).
Ääni kuuluu vasenta ja oikeaa pyörää pyöritettäessä.
En kyllä kyennyt paikallistamaan tarkasti äänen lähdettä kun ääni kaikuu/kulkeutuu rautaa pitkin vähän kaikkialle...ja auto vain tunkin varassa ja samalla ite pyörittää rengasta.... Mutta siitä perästä se ääni tulee (vetopyörästö/kardaani/vetari-kombinaatiosta).
Pyörittäessä rengasta seurasin kardaanin takimmaista ristiniveltä, niin ääni kuuluu joka kerta, kun kardaani pyörähtää 1/4 kierroksen.
Voisikos tuo taaimmainen ristinivel olla se syyllinen??? Esim. laakerivikojen äänenhän luulisi olevan jatkuvaa rahinaa/rutinaa. Autoon vaihdettiin pari viikkoa sitten korjaamolla viallinen tukilaakeri kumeineen ja korjaamon mies sanoi ristinivelten olevan kunnossa...mutta jospa sittenkin??
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 22.08.2011, 09:30:39
Keltään tukea tuolle ristinivel ajatukselle? Voiko mikään muu moista ääntä pitää?
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: jogiin - 23.08.2011, 23:02:41
Eikös siinä kardaanin takimmaisessa oo rasvanippa  ??? Muuttuisko ääni jos sinne rasvat ruuttaa?
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 24.08.2011, 07:04:35
Käsittääkseni jokainen risti on samanlainen ja minulla oli jo kerran risti hankittuna kun laakeri vaihdettiin, eikä siinä ollut nippaa. Mut täytyypi tarkastaa...
Rupee kuulemaan/tuntemaan tärinää ajoittain jo muillakin nopeuksilla, täytyy varmaan kohta lopettaa tuo ajaminenkin sillä. Varasin ajan jo korjaamolle (vasta 2 viikon päästä), kun ei kotona saa autoa ylös ja tuossa puisessa höyläpenkissä on surkeat ruuvipuristimet tuon ristin irrotteluun.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Mrop - 24.08.2011, 08:29:19
mulla ois samaa vikaa omassa autossa.

täristää 70-80kmh muttei sit 100kmh tai alle 70kmh.

mutta taas alle 40kmh täristää taas, mut "hitaammin" että jossakin ois klappia tjsp.

en sitten yhtään tiedä mistä aloittaa, ratin alla oli yks pultti löysässä joka pitää vaan ratin tangon paikoillaan, se ei auttanut :D
eturenkaiden vaihto auttoi jonkinverran.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 09.09.2011, 13:16:40
Nyt on käyty korjaamolla. Korjaamon miehet eivät vain löytäneet Volvostani mitään vikaa.  :o

Sanoivat, että koeajossa kyllä huomasivat pientä tutinaa/tärinää ko. nopeusalueella, mutta.... Tarkastivat ristit, kardaanin, perän yms. olevan kunnossa. Sanoivat myös, että kytkin ja vaihdelootakin tuntuu pelittävän hyvin. Olen myös vaihtanut autoon moottorin ja vaihteiston tukikumit sekä puolet perän puslista. Sanoivat vaihtamattomienkin puslien olevan yllättävän hyväkuntoisia (taka-alatukivarren puslat).

Aamulla kun auton korjaamolle ajoin, niin tärinä oli kyllä hieman aiempaa vaimeampaa (tutisee välillä miedommin ja välillä kovemmin), niin sovittiin että ison tärinän päivänä käyttäisin autoa heillä koeajossa, josko sitten vika löytyisi. Tutinaa/tärinää tuntuu nykyään selvästi myös vedättäessä, kun ollaan vielä väännön alueella. Päätä kun pitää niskatukea vasten, niin kyllä täryttää. Ihme auto... :(
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.09.2011, 14:12:09
Onkos tuo taka-akselin ja takatukivarren välinen pusla kahden "renkaan" välissä kiinni taka-akselissa? Eli voiko siitä puslasta puslaa vaihtaessa leikkaa rälläkällä siivun pois keskeltä ja sitten ruveta taiteilemaan niistä "renkaista" pienet puslasiivut pois?

Toisena vaihtoehtona olen ajatellut laittaa powerflexin uretaanipuslat, jotka asennetaan vanhan puslan holkin sisälle (edellyttää tietty, ettei holkki ole ruostunut käyttökelvottomaksi).

Kumpikohan on isompi duuni...rälläköidä vanha pois ja puristella uusi...vai sulattaa vanha kumi veks ja ujuttaa uretaanipusla paikoilleen (powerflexin pusla vielä 2-osainen, joten helpompi tunkea). Ja homma olisi tarkoitus tehdä taka-akseli paikoillaan.

Taka-akseli paikallaan niiden isojen puslien tyhjentäminen on aikamoinen homma. Ilman varta vasten tehtyä ulosvetäjää niiden ulkokuorien painaminen pois niistä korvista on aika hankalaa, riskinä myös että ne korvat vääntyy. Siitä se riemu sitten vasta repeääkin.  :P Itse unohtaisin rälläkän tuossa hommassa kokonaan.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 13.09.2011, 18:24:13
Nyt rupee tulemaan uskonpuute... kellään mitään ideaa...  :'(
Olen tuota tutinaa yrittänyt analysoida...tässä yhteenvetoa:

"Alustasta" vaihdettu: moottorin ja vaihteiston tukikumit, tukilaakeri kumeineen/jousineen, taakse reaktio- ja panhardtankojen puslat.

Huomioita:
- täristää selvimmin n.40 ja 70-80 km/h
- täristää n. 1700 ja 2500-2700 rpm tienoilla, varsinkin vedättäessä voimistuu, selkeintä 3. ja 4. vaihteilla
- esim. ajaessa 40 km/h 3. vaihteella tutina on "laajinta" ja hieman harvempaa, 80 km/h 4. viahteella tiheämpää tutinaa
- tärinä loppuu ko. nopeus/kierrosalueilla kun vedon poistaa (ts. kytkin pohjaan, tai vapaalle) ja samalla voi kaasulla nostaa kierrokset em. alueille eikä täristä.
- töyssyistä ajo, mutkittelu tms. ei tunnu vaikuttavan tutinaan/tärinään
- kone käy tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin hieman "rytmihäiriöillä", eli kone/käynti välillä nytkähtelee/heilahtaa (johtuu ehkä suuttimista, vaihdettu pyörijä, kansi, johdot)...ajatus, että huono käynti resonoisi kardaanin/perän läpi koko autoon.... tärinä tulee kuitenkin moottorijarrutuksessakin ko. nopeus/kierrosalueilla, joten en siksi usko syyksi.
- esim. sillan liikuntasauman yli ajaessa vaikka 80 km/h (terävä täräys), jää perästä "soimaan" tärinää, joka muistuttaa  tätä ongelmana olevaa tärinää, mut en varma. Eli töyssystä ajaen perästä jää kuulumaan/tuntumaan TTTRRRRRRRRRRRR.....Jouset on varmaan alkuperäiset.
- Isosta töyssystä ajaessa, kun perä jää vähän kuin "tyhjän päälle", kuuluu kova jysäys, kun perä tipahtaisi alas aivan kuin ilman iskarien vaimennusta. Iskarit on kyllä edellinen omistaja vaihtanut viime talvena. Olen irrottanut ne ja pumpannut käsin ja tuntuvat olevan OK.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.09.2011, 06:21:04
"Alustasta" vaihdettu: moottorin ja vaihteiston tukikumit, tukilaakeri kumeineen/jousineen, taakse reaktio- ja panhardtankojen puslat.

Täytyy varmistaa vielä, onko ne taka-akselin alemmat, isot puslat, vaihdettu? Itsellä oli ne joskus loppu niin montuissa kolisi. Aikanaan kun vaihdettiin omaan 242:seen turbotekniikka niin sitä seurasi raivostuttava kardaanin täristys/jyrinä. Monta kardaania kerettiin käymään läpi kunnes vaihdelaatikko meni vaihtoon järeämmän tieltä. Siihen loppui ne ongelmat.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: ilmari - 14.09.2011, 08:33:53
minun auto täristi samoilla nopeuksilla koska renkaassa oli runkovika joka ei päällepäin näkynyt.tajusinkin tuon vasta kun olin vaihtanut renkaat ja täristys loppui siihen.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: kimisetä - 14.09.2011, 16:41:34
Oma 240 täristi myös nokia NRE renkaiden vuoksi. Renkaissa ei ollut varsinaista runkovikaa mutta ainakin pari niistä oli aavistuksen soikeita ja, kun eturenkaat olivat ajoittain samoin päin soikeat niin tärinä oli melkoista. Rengaskauppias sanoi, että nimenomaan noissa NRE renkaissa oli samantapaista vikaa esiintynyt muillakin.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 14.09.2011, 17:28:35
En vain usko vian olevan renkaissa, koska tärinä lakkaa kun vedon poistaa. Eli tutisee vedättäessä/vedolla ja moottorijarrutuksella, mutta ei vapaalla. Mutta kai sitäkin pitää kokeilla...onpa ainakin ilmanen testi osien vaihtoon verrattuna... :'(
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: s73 - 15.09.2011, 20:50:48
tärinä voi tulla kardaanin tukilaakerin kumista tai moottorin kumityynyistä jos ne tarvikeosia, epäilen kardaanin tukikumia. Trrr.. Ääni voi tulla siitä pakosarjan vierestä jos kiinnike kerran puuttuu. Perän heilahdus montuissa johtuu varmaan niistä sachsin iskareista tai mitkä liekkään.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 15.09.2011, 21:01:45
Tarvikkeita ovat kaikki vaihdetut osat (koneen ja kard. tukikumit, laakeri, puslat). Mutta kaikki oireet olleet ennen osien vaihtoakin. Viime viikonloppuna tuli myös rempattua takajarrut (uusittu kässärikengät, levyt, palat) kun kässäri ei pitänyt vasemmalla (kengistä oli hävinny kitkapinnat).

Iskarit ovat mallia Motonet, käsin pumpatessa tuntuvat olevan OK:t mut tiedä sitte.

Rupesin ny vaan harkittee noita ristikoiden vaihtoa yks kerrallaan. Tänään ku testasin...vauhtia 35-40 km/h...pinta kaasulla tasasta tietä, niin ettei oo vetoa eikä moottorijarrutusta. Ei tärinöitä.
Lisään kaasua hivenen...niin et siirtyy juuri ja juuri vedolle, mut vauhti ei nouse. Alkaa täristää. Perähän keikkuu tukitankojen puslien joustosta johtuen... ja paljon keinuukin.
Jos nyt vaan ois niin, että jompi kumpi taaimmaisista ristikoista olisi kuitenkin paskana ja alkaa kettuilemaan kun perän kulma hieman muuttuu. Vaikka jo KAKSI korjaamoa on sanonut, että ristikot ovat KUNNOSSA.

Jos tää tärinäongelma vielä jatkuu pitkään, niin kerkeen rempata tota kaaraa niin paljon, että tän voi siirtää toiselle osastolle projektipäiväkirjaksi... :2funny:
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Gorgane - 15.09.2011, 23:12:34
Muutamia ideoita, että mikä voisi olla pielessä:

-Joku tehnyt aikaisemmin kardaaniin nivelremonttia osaamatta hommaa eli kardaanin tasapainotus ei enää olekaan kohdallaan, kun ei ole tajuttu tehdä osiin kohdistusmerkkejä vaihdettaessa.

-Perämurikan stefa vaihdettu ammattitaidottomasti merkkaamatta mutterin kohtaa/laskematta mutterin kierroksia, jolloin laakerijännitys perästä mennyt pieleen ja pitää mekkalaa/täristää.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 23.09.2011, 22:06:58
Perskele... nyt perjantai-illan ratoksi ja tärinään kettuuntuneena otin tuon kardaanin takaosan pois auton alta. Ja niin kuin on alusta asti epäilty, ni ristikkohan siellä on rikki. Vaikka on kaksi autokorjaamoa väittäny ehjiksi. Klappia ei tosin tunne kardaanin kiertosuunnassa, mutta pitkittäis suunnassa sen välyksen huomaa. Eli takimmainen risti vaihtoon, josko sitten olisi tasaista kyytiä. Tärinä ainakin oli vaimeampaa nyt ku laitoin kardaanin takas ja kävin ajelulla. Sama ilmiö, mitä kävi ekalla korjaamoreissulla kun vaihdettiin tukilaakeri.

Niin... joo... ois tietty ollu hyvä olla uus ristikko hankittuna, ku kardaaninkin irrotin... Mut taidan kuitenkin viedä vaihdatettavaksi ku voi jäädä vaihto tekemättä tuossa puisessa ja heiveröisessä höyläpenkissä.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: lateleo - 10.10.2011, 11:47:25
Nyt on ristikot vaihdettu.
Auttoi osin, mutta on siinä vielä jotain muutakin vikaa.
70-80 km/h alueelta tuo tärinä on lähes täysin hävinnyt. Vajaa 40 km/h alueella tutisee edelleen ja uutena tuli tuohon 65 km/h alueelle pientä tutinaa. Nyt vaimeampaa ja hieman erilaista.
Varmaan pitää jossain vaiheessa vaihtaa myös taka-alatukivarren etu- ja takapuslat vaikka kohtuukuntoisilta vaikuttaakin (muut puslathan on uusittu).
Varsinainen vika on ilmeisesti muualla (esim. nuo puslat) ja viallinen ristikko on vain laittanut tutinan potenssiin kaksi resonoimalla tärinät pahemmin kardaaniin.
Otsikko: Vs: 240 täristää 70-80 km/h
Kirjoitti: Mrop - 05.01.2012, 21:48:55
ittellä vieläkun auto oli ajossa samaa vikkaa, mutta tärinä lakkasi samantien vänkärin etukumin puhjettua ja kun vararenkaan laittoi ja ajoi (auto hieman kenossa) niin ei täristänyt yhtään :D  :2funny: