Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: automaattikasipätkä - 18.05.2016, 08:32:56
-
'00 2,5d automaatti v70 sytytellyt satunnaisesti vikavaloa tässä kevään aikana, viime aikoina vähän useammin. Ensioireita kierrosten putoamiset risteyksissä odottaessa, välillä meinaa sammua kun lähtee liikkeelle. yleensä näiden jälkeen sytyttää vikavalon, joka sitten sammuu taas jossain vaiheessa. Tasaisessa maantieajossa kulkee yleensä normaalisti, joskus n. 80-90 nopeuksissa tuntuu pientä nykimistä.
Kävin luetuttamassa koodit, moottorin pyörintänopeusanturia herjaa. Onko sama kuin kampiakselin asentotunnistin? Mistä mahtaa löytyä, jostain vauhtipyörän kohdalta? Ehtivät nollaamaan koodit ennen kuin otin tarkan koodin talteen...
-
Otin moottorin suojamuovin, ahtoputken, imuputken ja syöttöpumpun hihnan kotelon irti, enkä nähnyt mitään anturin tapaista yläpuolelta. Auto pukille ja pohjan suojamuovit pois, niin melko alhaalla lohkon etupuolella, siinä keskellä edessä olevan moottorin kumityynyn takana on joku anturi. Siihen tulee suojakuoren sisällä 2 johtoa, onko se tämä:
(http://i11.aijaa.com/t/00583/14173424.t.jpg) (http://aijaa.com/Wpzyg9)
-
Kellään mitään hajua tästä?
Auto ollut illat ajossa eikä ole päässyt tutkimaan...netistä yrittänyt etsiä tietoa tästä, mutta sekavalta tuntuu...
Jossain näyttää että Volvo nro. 9168039 olisi sekä vaihteiston että kampiakselin tunnistin?
-
Siellä se syöttöpumpun alla piilossa on, taitaapa tuo kuva sen juurikin näyttää. Anturi haistelee "kololevyä", joka on kampiakselin takastefan kanssa vähän niinkuin samaa varaosatuotetta, joten anturikin on aivan lohkon ja vaihteiston kuoren rajapinnan vieressä ja tietysti moottorin lohkossa.
-
Tuli viikonloppuna askarreltua tuon parissa. Ensin kunnon pesu moottorille ja sitten anturin kimppuun. Kyllä se tuo anturi oli, alapuolella 8mm pultti, jonka sai pikkuräikällä ja jatkovarrella sieltä moottorin kumityynyn etupuolelta auki. Anturin päässä oli sen verran likaa, että saattoi tuon vian kyllä aiheuttaa. Kunnollinen puhdistus brake cleanerilla ja takaisin paikalleen. Eilen tuli pyörittyä tuon kanssa kylillä, ja kaikki tuntui ainakin vielä toimivan.
-
Pari kuukautta se taas toimikin ilman vikavaloa. Oireet ovat samanlaiset, vikavalo palaa suurimman osan ajasta ja tyhjäkäynti heittelee. Putsasin anturin uudelleen, mutta ei vaikutusta.
Rupeaa ärsyttämään tämä rakkine ihan kunnolla. Taas pitäisi viedä korjaamolle koodien lukuun, kun ei näillä omilla lukijoilla pääse näihin volvon koodeihin käsiksi. Tää volvoilu rupeaa käymään vähän liian kalliiksi, aina jotain vikaa päällä. Toisena käyttöautona oleva samanikäinen e46 BMW toimii kuin kello ja ylläpitokustannukset ovat murto-osan tämän tuotoksen vastaaviin verrattuna. Kohta pitäis taas laatikkoöljyt vaihtaa, ja ne maksaa jo tähän '00 vuosimalliin niin pirusti.Ja kaipa toi syöttöpumpun hihnakin hihnapyörineen kohta taas poikii kun on melkein 2 vuotta toiminut. Hälytin, ajovalojen pyyhkijät ja ardic ovat jo luonnollisesti pudonneet pelistä. Ilmastoinnin antureita hain rompparilta, koska Volvolla maksoivat satasen kappale. Kampiakselin asentotunnistinta en ole uskaltanut Volvolta kysyäkään, VW-autossa maksoi 133 e. Sori tämä vuodatus, oli ihan pakko kun kaikki vapaa-aika tuntuu menevän tämän kimpussa. Saa tarjota halpoja vikakoodinlukijoita, joilla oikeasti tekee tämän keksinnön kanssa jotain.
-
TDI-koneissa perässä on aina vanhan mallin nelivaihteinen automaatti. Joten vaikka on -00 mallinen niin ei tarvi kalliita JWS3309 öljyjä laittaa.
-
Anturin päässä oli sen verran likaa, että saattoi tuon vian kyllä aiheuttaa. Kunnollinen puhdistus brake cleanerilla ja takaisin paikalleen.
Anturin toiminta perustuu magnetismiin, joten lialla ei ole toimintaan vaikutusta. Ehkäpä johdon katkos tai hiertymä/oikosulku runkoon tai liittimen kontaktivika. Jollakin oli joskus ko. johtimen liitinkontakti viallinen moottorinohjainboksin pohjaliittimessä.
-
Liittimen kontaktit näyttivät hyviltä, heiluttelin johtoa koneen käydessä mutta ei vaikutusta käyntiin. Jaa että ohjainboksin päässäkin voisi vika olla? Ei ole vielä aikaisemmin ollut tarvis tuota kaivaa esille.
Mielenkiintoisen tästä viasta tekee se, että aamulla töihin ajellessa ei ole mitään vikaa. Iltapäivällä kun lähtee kotiin, toimii vieläkin alussa hyvin. Mutta jos matkalla käy vaikka kaupassa, niin tämän jälkeen alkaa kierrokset heitellä, välillä sammuu kokonaan. Ja maantieajossa n. 80 nopeudessa nykii melko terävästi. Tämä kuvio on toistunut nyt jo samanlaisena viikon verran.
-
Kuulostaa kontaktivialta. Kaupassa poiketessa moottorin lämpö leviää kaikkiin konetilan johtosarjoihin yms. Aamulla ja aamuisen käynnistyksen jäljiltä yhtämittaisen ajon aikana ajoviima pitää osat kylminä.