Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: twatty - 20.05.2016, 10:52:29
-
Moriesta. Pari kk takaperin vaihdoin samanikäisen vapari 2.9l tähän T6:een. Auto on tuotu ameriikoista -05. Vaihdeloota on vaihdettu -12. Kilometrejä autolla on mittarissa n. 285tkm. Ostin/vaihdoin auton liikkeessä, joka käytti ostopäivänä auton katsastuksessa. Olin toki tottunut tuon edellisen 2.9 kans, että näissä saa varautua monenmoiseen ja ihan sovussa myyjän kans sovittiin että kumpikaan ei perään soittele. Omassani oli leima päättymässä ja kuten vähän arvelin, ei se koskaan liikkeessä myyntiin enään tullut. Huoltokirjaa ei ole, mutta aika kattava kuittihistoria edelliseltä omistajalta, joka vuosien -11 ja -12 aikana oli autoon pistänyt lähemmäs kymppitonnin. Vein liikkeestä auton suoraan täyshuoltoon jossa kaikki öljyt ja nesteet vaihdettiin, sekä nuo perus vuosihuollon suodattimet.
Olen nyt katsonut ja alustavasti sopinut ohjelmoinnista sekä Simonsin putken asennuksesta. Samalla ajattelin vaihdattaa välijäähdyttimen, nykyinen on aika osumaa ottaneen näköinen. Lisäksi nuo powerflex pulsat kuulostaa järkevältä? Mites turbojen hukkaportit, mitä saavutan laittamalla uudet? Oletettavasti kannattaa kumpaankin vaihtaa jos niikseen alkaa?
Mutta ennen noita operaatioita pitää laittaa nykyiset perusasiat kuntoon. Elikkäs vikakoodit on luettu ja seuraavanlaiset tuleepi. Ja näihin kuuntelisin apuja. Olen itse ihan *tanan toivoton korjailemaan, mutta muutaman vuoden tuon edellisen kanssa joutu jos minkälaista vikaa metsästämään interwebistä, joten osaan nyt ainakin korjaamossa esittää tietäväni jotain, jos sillä jotain saavuttaapi. Samalla voi Kuopion alueelta suositella osaajia.
Mutta ne vikakoodit:
1) 4308 polttoainesäiliö- vuototunnistin suurivuoto havaittu
-kieltämättä aika kuumotteleva teksti. Mutta bensat ei ainakaan suoraan tankin pohjasta ulos tule, kun ei perästä mitään vuoda. Öljyä tosin tippasee. Edellisessä s80:ssä öljyvuotoa oli kans, mutta läikkien perusteella siinä vuoto oli vähäisempää, mutta samaan aikaan siihen sai olla lisäämässä öljyä kyllä vähän väliä (kerran kuussa), kun taas tässä nykyisessä autossa olen kerran muutaman desin laittanut. Eli jotain tulee moottorin alta parkkiruutuun, mutta ei ainakaan moottori tai vaihdeöljyä, siinä suhteessa kun läikän kokonaismäärä antais ymmärtää. Voiko olla tuola bensapuolella joku vuoto, niin että tulee tuolta konehuoneen puolelta ulos? Tuo tiputus konehuoneesta tulee aika keskeltä, lähempänä ehkä keulaa kuin sisätilaa. Korjaamolta olen ajan varannut tuon vuodon tutkimiseen/korjaamiseen, parin viikon päästä.
2) 280A lambda-anturi epälooginen signaali
3) 2A1A lamdba-anturi riittämätön dynamiikka
4) 290A lambda-anturi lohko 2 epälooginen signaali
Nollauksen jälkeen ajelee 1-3pv ilman uutta moottorihäirviövaloa, tai "check engine" tekstiä.
Eli onkohan lambdojen vaihto edessä, vai voiko vikaa kaivella jostain muualta ensin. Ja voiko bensavuoto vikakoodi olla yhteydessä lambdoihin? Edellisen omistajan kuiteista poimittua, 11/2011: "Öljyvuoto ta/ko. turbon paluuputkiston tiivistys, kampiakselin takapään tiiviste, öljykorkin tiiviste
Kiitoksia.
-
Niin, tuo vuoto tarkoittaa kyllä tässä tapauksessa ns. "ilmavuotoa". Eli tankin huohotus/vastaava systeemi ei ole tiivis. Jenkki kun kyttää myös noita haihtuvia hiilivetypäästöjä. Voi liittyä nuo lambda herjat siihen tai olla liittymättä. Ei tarvitse kun yhden bensahöyryletkun olla poikki konehuoneen ja tankin väliltä tai joku solenoidi taikka venttiili vuotaa, niin ongelmia luvassa. Saman tekee vaikkapa vuotava tankin korkin tiiviste.
Öljyvuotojen yleisimmät paikat jo listasitkin jos se siis varmasti on moottoriöljyä.
-
Niin, tuo vuoto tarkoittaa kyllä tässä tapauksessa ns. "ilmavuotoa". Eli tankin huohotus/vastaava systeemi ei ole tiivis. Jenkki kun kyttää myös noita haihtuvia hiilivetypäästöjä. Voi liittyä nuo lambda herjat siihen tai olla liittymättä. Ei tarvitse kun yhden bensahöyryletkun olla poikki konehuoneen ja tankin väliltä tai joku solenoidi taikka venttiili vuotaa, niin ongelmia luvassa. Saman tekee vaikkapa vuotava tankin korkin tiiviste.
Öljyvuotojen yleisimmät paikat jo listasitkin jos se siis varmasti on moottoriöljyä.
Okei! Hyvä tietää. Bensan kulutus tuntuu kyllä olevan hieman yläkanttiin.. Miten tuon lambdojen toiminnan voi testata, ettei tarvisi sokkona tilata suoraan uusia. Taitaa jäädä huoltamon testattavaksi tosin.
Tuosta öljyvuodosta. Tänään oli hieman hämmentävä hetki. Kävin ostamassa öljyä, että lisäilen. Olettama oli se että sinne siis tarvii lisätä. Yllätykseksi huomasin että öljyä oli tikun mukaan jopa hieman yli ylärajan. Olen siis kerran lisännyt autoon öljyä. Tämä tapahtui pari viikkoa huollon jälkeen, tuolla huollossa vaihdettiin öljyt ja huoltomies sanoi että autossa on öljyvuotoa mutta ei osaa sanoa mistäpäin kun pitäisi pestä pohja ensin. Pari viikkoa huollon jälkeen tarkistin öljyn tilanteen ja tikun mukaan silloin oli asteikon puolivälissä, lisäsin silloin. Ja nyt siis näyttäisi siltä että öljy ei ole vähentynyt lainkaan. Noh sittenpä huomasinkin että jäähdytysnestettä oli hävinnyt ja lisäsin vettä lähes litran. Nyt on hieman sormi suussa enkä tiedä pitäiskö olla huojentunu vai enemmän huolissaan? Käsittääkseni on aika harvinaista että jäähdytysnesteet sekoittuisi moottoriöljyyn ja jos näin olisi käynyt, niin kai auto olisi siitä ilmottanu/levenny? Vuotokohta parkkiruudun perusteella on tosiaankin aika keskellä moottoria, ehkä semisti vänkärin puolella. Mutta en tiedä miten pohjapanssari vaikuttaa tuon havainnon pätevyyteen?
Kiitoksia
-
Okei! Hyvä tietää. Bensan kulutus tuntuu kyllä olevan hieman yläkanttiin.. Miten tuon lambdojen toiminnan voi testata, ettei tarvisi sokkona tilata suoraan uusia. Taitaa jäädä huoltamon testattavaksi tosin.
Tuosta öljyvuodosta. Tänään oli hieman hämmentävä hetki. Kävin ostamassa öljyä, että lisäilen. Olettama oli se että sinne siis tarvii lisätä. Yllätykseksi huomasin että öljyä oli tikun mukaan jopa hieman yli ylärajan. Olen siis kerran lisännyt autoon öljyä. Tämä tapahtui pari viikkoa huollon jälkeen, tuolla huollossa vaihdettiin öljyt ja huoltomies sanoi että autossa on öljyvuotoa mutta ei osaa sanoa mistäpäin kun pitäisi pestä pohja ensin. Pari viikkoa huollon jälkeen tarkistin öljyn tilanteen ja tikun mukaan silloin oli asteikon puolivälissä, lisäsin silloin. Ja nyt siis näyttäisi siltä että öljy ei ole vähentynyt lainkaan. Noh sittenpä huomasinkin että jäähdytysnestettä oli hävinnyt ja lisäsin vettä lähes litran. Nyt on hieman sormi suussa enkä tiedä pitäiskö olla huojentunu vai enemmän huolissaan? Käsittääkseni on aika harvinaista että jäähdytysnesteet sekoittuisi moottoriöljyyn ja jos näin olisi käynyt, niin kai auto olisi siitä ilmottanu/levenny? Vuotokohta parkkiruudun perusteella on tosiaankin aika keskellä moottoria, ehkä semisti vänkärin puolella. Mutta en tiedä miten pohjapanssari vaikuttaa tuon havainnon pätevyyteen?
Kiitoksia
Miltä öljytikussa oleva öljy näyttää? Onko siinä valkoista "kermaa" vai näyttääkö öljyt ihan normaalilta?
Siitä pitäisi selvitä jos vesi pääsee öljytilaan vaikka harvinaistahan se näissä on.
Toivotaan että läikkä auton alla olisi jostakin vuotavaa jäähd.nestettä jonka vuoto on varmasti helpoin ja edullisin vika/vuotokohde.
-
Ensiksi nappaisin sen pohjamuovin veks, niin näkisi mistä kohtaa neste tulee tarkasti.
Jos on jäähdytinnestettä, niin ö-lauhduttimen letkut tarkastaisin ekaks.
-
Öljy on normaalia, ei harmaata eikä vaahtoa.. Ei ole valitettavasti itsella mahdollisuutta päästä auton alle, eli jää tuo panssarinkin irrotus kaiketi korjaamon tehtäväksi. Täytyy nyt tarkkailla tarkkaan että väheneekö tuo j.neste yön aikana. Väriltään on sellaista että ei se ainakaan suoraan säiliöstä ulos tule..
-
Foorumia selailtua päädyin tutkimaan sisäpuolelta kuskin jalkotilaa mattojen alta ja märkähän tuo oli, eli o-renkaiden vaihto lienee myös ajankohtainen. Mutta auton allehan nestettä tulee myös joten ei liene ainoa syyllinen. Pajalle aika on kuun vika pv varattu.
-
Laitetaanpa tänne mitä löyty, eli 0-renkaat tosiaankin oli mennyt. Öljyvuoto oli ad-huollon peruja, olivat vääntäneen öljynvaihdossa suodattimen paskaksi tai eivät olleet vaihtaneet ollenkaan, sieltä lorotteli kartanolle.