Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvo S80tdi - 27.07.2011, 11:59:36
-
Elikkäs auto käynnistyy huonosti, välillä joutuu sahaileen 4-5:n kertaan että edes alkaa lupaan. Toisinaan taas käynnistyy melkein kuin normaali auto. Pumpun hihna on vaihdettu n.10tkm sitten ja ajoitettu. Hehkuissakaan ei luulisi olevan vikaa koska ei vaikuta että onko moottori kylmä vai lämmin, tosin parintunnin motari ajonjälkeen joutui kerran sahaamaan melkein akun tyhjäksi, jos ajoitus on mennyt pieleen niin voiko se tehdä tuollaista että välillä toimii ja välillä ei??
Ajossa auto toimii ja kulkee hyvin, joku lastukin siihen on laitettu joskus.
Eli käynnistys tuntuu välillä siltä että tankki olisi ajettu tyhjäksi ja tankkauksen jälkeen saisi jurnuttaa naftaa koneeseen. Onko tässä autossa jotakin esipumppua mikä voisi olla tiensäpäässä vai voiko olla vain ilmavuoto jossain? Voiko syöttöpumppu olla lopussa ja mitä uusiminen maksaa?
-
Mitään esipumppua näissä ei ole.
Saisiko ilmaa jostain pa:n sekaan? Ilmakuplia voi yrittää tähystää siitä pumpun päällä olevasta läpinäkyvästä letkun pätkästä.
Pyörittääkö startti varmasti kunnolla?
Jos se lastu on joku pumpun liittimien väliin tuleva "tehoboksi", ottaisin sen irti kokeeksi ja testaisin toimiiko paremmin ilman sitä?
-
Mielestäni startti pyörii hyvin ja aina samalla tavalla, akku on myös uusi. Mitään tehoboxia en ole autosta vielä löytänyt, en tiedä onko noihin jo saanut obd:n kautta laitettua? Siltä se kyllä vaikuttaa että ilmaa tulisi jostain, koska jos auton sammuttaa ja heti starttaa niin ehtii jo tekeen tuota samaa :/
-
Voikohan tuo vaikuttaa kun tuosta koneen ylitulevasta (turbon) paksusta putkesta on pieni letku vähän irti ja vuotaa, siitä missä on 90" metallinen kulma, pieni letku menee ilmanputsariin pieneen paisarin näköiseen purkkiin... Letku on jotenkin prässätty kulmaan ja se on löystynyt, en ole vielä keksinyt pitävää patenttia siihen... Tuskin sekään kyllä starttausta noin pahasti sekoittaa...
-
Se pikku letku on nyt kiinnitetty, ei ollut vaikutusta vissiin... Mutta siinä kirkkaassa letkussa meni muutama ilmakupla, eli jostain saa ilmaa... Onkohan noissa jotain yleistä kohtaa mistä voisi vuotaa? Entäs pumpun jokin stefa?
-
Pa-suodatin on yksi yleine vuotokohta ja helppo tarkistaa. Katso esim. Ettei ole jäänyt tuplatiivistettä ts. Suodatinta vaihtaessa vanha tiivite jäänyt kiinni.
-
Tarvii tarkistaa sekin, juuri oli huollossa ja sekin vaihdettiin ja oireili jo sitä ennen. Mutta voihan olla että huoltaja ei ole tajunnut asiaa... Naftaa ei valu mistään mutta ilmaahan voi aina mennä sisään...