Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Akkli - 21.05.2016, 14:47:22

Otsikko: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Akkli - 21.05.2016, 14:47:22
Hei

Näyttöön ilmestyy moottorin varoitusvalo uudestaan nollauksista huolimatta, eli joku anturi ilmeisesti vialla. Lukija näyttää ECM P043000, Katalysaattorijärjestelmän tehokkuudesta... rivi 2.

(http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg753#msg753) 
P0420  Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) 
P0430  Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)

Tässä V8 vehkeessä on ilmeisesti vain 4 sensoria, joten tarkoitetaanko Bank2:lla oikeanpuoleista etu- vai takasensoria?

Jos oikein siis tulkitsen toinen näistä:
30751865 ; 30713593; 30735330. = Right, Rear
30751864 ; 30713595; 30735328  = Right, Front

Tietty jos halvalla löytäis hyvää, niin vois varmaan vaihtaa kaikki? Autolla kilsoja 237tkm.

*ongelma yhä päällä,  muutamista korjauksista huolimatta.
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Akkli - 28.05.2016, 10:27:28
Vastaus on 30751865 (30713593; 30735330). Hintaa tuolle anturille 260e. Sain Kotkan siniseltä vinkkejä tarkistuttaa imu- ja pakovuodot. Upeeta palvelua. Ebaysta tuolle osalle Densona tulisi hintaa 80e +posti. Mulla on pelko persikassa aina, ettei osia vaihtamalla asiat korjaannu.

Törmäsin palstalla myös oxygen sensor spaceriin, (5-10e), mikä ohittaisi tuon ongelman korjaamatta sitä. Mitähän katsastusmies asiasta sanoisi, kun tuo ei päästöihin vaikuta kuitenkaan? Esim täällä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56646.msg951546#msg951546 keskusteltu.
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Akkli - 01.06.2017, 12:33:22

Onko kukaan joutunut vaihtamaan katalysaattoria? Kaikki sanoo ettei usko katin menneen.

Olen vaihtanut:
MAF-anturin, ei vaikuttanut mihinkään, edes kulutukseen.
Tulpat vaihdettu
Imu- ja pakovuodot tarkistettu sinisellä. (ei löytynyt)
Lambda vaihdettu, ei vaikutusta.

Mitäs seuraavaksi, hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: volvotdi - 01.06.2017, 15:38:11
Näpelletään pari bittiä toiseen asentoon niin ei herjaa enää
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: M1kk0 - 01.06.2017, 16:15:30
Catalyst System Efficiency Below Threshold vikakoodi tarkoittaa ettei katalysaattori toimi enää riittävän tehokkaasti (suom. katalysaattorijärjestelmän toimintakyky alle raja-arvon). Kummankin katalysaattorin etu- ja takapuolella on lambda-anturit, joista ensimmäinen tutkaa moottorin seossuhdetta, kenties muutakin toimintaa ecu:n koodista riippuen, kun jälkimmäinen tutkailee katalysaattorin toimintaa. Lambda-antureille on omat vikakoodit, eli vika on täten katalysaattorissa eikä koodi viittaa anturin vikaantumiseen. Imu- ja pakovuotojen ei tuohon pitäisi vaikuttaa, kumpikin saa anturin näkemään laihempaa seosta kuin kuuluisi, jolloin mahdollisesti ilmenisi muita vikakoodeja tai auto ei kävisi kunnolla, vähintään pitäisi tulla myös ennen katalysaattoria olevalta lambdalta myös virheellistä tietoa. Mikäli kaikki toimii normaalisti ja tuo on ainut vikakoodi, viittaa se katalysaattorin hajoamiseen.

Mikään tuossa koodissa ei viittaa mihinkään anturivikaan tms. vaan yksinkertaisesti ecu on tutkinut ja tullut tulokseen että katalysaattori on saavuttanut elinikänsä päätepisteen. Sitä en tiedä kumpi sylinteririvi on numero 2. Loogisesti ajateltuna taemmainen keulasta katsottuna? Bank 2 viittaa siis sylinteririviin/ryhmään 2. Lambda-anturi joka tuon vikakoodin tuottaa on se katalysaattorin jälkeen oleva anturi. Ennen katalysaattoria oleva tosiaan tutkii moottorin toimintaa ja taemmainen katalysaattorin toimintaa/tehokkuutta.

Kun katsoin tuon linkkisi, niin toki voi viedä vikakoodin pois, ainakin teoreettisesti. Ei se kuitenkaan katalysaattoria korjaa. Täten päästöt huononee, mutta tästä tuskin tulee ongelmia sillä katsastuksen päästörajat suhteessa auton hyväksyntäpäästöihin ovat niin suuret että auton todella täytyy olla rikki. Vaikka leiman saakin niin terveyden pilaamiseen se kuitenkin osallistuu, katalysaattorin pointtihan on vähentää ihmiselle vaarallisia päästöjä. Aivan kuten hiukkasloukunkin. Siksi ne olisi hyvä olla kunnossa ja käytössä. Maksaa vain p*******sti.
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Akkli - 02.06.2017, 00:31:44
Kiitos kattavasta ja perustellusta vastauksesta. Tarkoitus on korjata.
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Jasu80 - 15.10.2019, 11:25:35
Jatketaanpa tätä. Eli tässähän vika oli "korjattu" siirtämällä lambda noin puoli metriä taakseppäin, jolloin koodia ei enää tullut.
Kun vaihdoin tuon TME:n putkiston autoon, niin lambda piti laittaa takaisin alkuperäiseen paikkaan, jolloin luonnollisesti koodi tuli takaisin.
Tässä kun on todella ahdas paikka lambdalle alunperinkin, niin kokeilin tälläistä (https://www.ebay.co.uk/itm/02-LAMBDA-SENSOR-EXHAUST-DE-CAT-90-DEGREE-SPACER-ADAPTER-ECU-FOOLER-TRICKER/253495575505?hash=item3b058383d1:g:bFkAAOSwNMVaXLDw) jos sattuisi auttamaan.
Ei auttanut, vaan nyt tulee koodiksi ECM-P227200, eli O2 Sensor Signal Stuck Lean - Bank 2, Sensor 2.
Nyt siis lambda ei saa juurikaan kaasua mitatakseen yhtään mitään.
Ennen tätä kokeilua kun seurasi kaikkien lambdojen jännitteitä, en nähnyt niissä mitään tavallisesta poikkeavaa. Toki seurannat on olleet lyhyitä.

Eli mitä seuraavaksi? Tähän konkurssiin kun ei viitsisi ostaa vain kokeillakseen tuota takimmaista pakosarjaa. Mahdollisia vikapaikkoja kun tässä on runsaasti (suuttimet, tulpat, puolat, lamdat jne...).
Otsikko: Vs: S80 2007 Vikakoodi P0430, vikaa etsitään yhä
Kirjoitti: Jasu80 - 31.10.2019, 10:27:52
Näpelletään pari bittiä toiseen asentoon niin ei herjaa enää
Meinaatko että tuo onnistuisi?