Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mestari sarjassaan... - 23.05.2016, 13:35:00
-
Elikkä pitempään jatkunut tyhjäkäynnin vaeltelu, joskus käy normaalisti 700-800 pinnassa tyhjäkäyntiä, toisinaan esim valoihin tultaessa kun painaa kytkimen pohjaan kierrokset jää seilaamaan 1500-2000 rpm väliä niinkuin polkis itestään kaasua, ja alamäkeen kun painaa kytkimen pohjaan nii usein kierrokset jää kantamaan 1000-1500rpm välimaastoon. Asennontunnistimen oon säätänyt ett se naksahtaa kuten pitää, cruisea autossa ei ole, vikakoodeja ei tarjoa, lämmöt on normaalit. Ja käynti on muuten puhdasta ett sytkäpuolen vois olettaa olevan kunnossa, ei pätki eikä rötää. Soppaa tuntuu menevän vaikka millätapaa ajaen se vähintään 12litraa satasella, ja sedani siis kyseessä. Olisko kellään ideaa mikä kyseistä ilmiöö vois tehdä.
-
Millos oot tyhjäkäyntimoottorin putsannu? Immua testattu?
-
Viime syksynä putsailin, tosin kuinka perusteellisesti se purkaa ja pestä täytyisi? Immun oon testannu mittaamalla , 2,3v sieltä pitäisi käsittääkseni saada ja hyvin lähelle tuota se antoi, vois kyl siitäkin vielä varmistua, vaiva on jatkunu varovasti arvioiden 1,5vuotta, välillä useimmin ja välillä pitkiä aikoja normaalisti pelittäen. On tullu mieleen ett voisko toi boksi itessään tehdä tuota, auenneen tinauksen tai puuttuvan maan tms. Takia? Lisäys: mittasin tuon immun ja 2,36V antoi 3pinnistä immun runkoon, ja saman auton koriin mitaten, joten sopinee olettaa olevan kunnossa. Ja tyhjäkäynnillä normilämpösenä mittasin.
-
Eikö näissä kuulunut olla hiukan korotettu tyhjäkäynti hetken jos auto liikkuu? Ainakin käyttispommi jättää usein kierrokset 1000-1200 tuntumaan kunnes auto pysähtyy kokonaan. Imm 2,3V ei tarkoita toimivaa 100% varmuudella, sama juttu naksahtavan asentoanturin kanssa. Niissäkin on näköjään ollut huonoja juotoksia (lähde ruotsiksi (http://johannesgustavsson.weebly.com/tips--raringd/volvo-740-hog-tomgang-ibland)).
-
No sitten sitä on huono korjata jos on ominaisuus. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja puhtaalta näytti, varmuudeksi kliinerillä putsailin ja takas paikalle, sitten vasta alkoikin sekoileen, tyhjäkäynti karkaili 1500-2500 välillä ja sitte ei välis tyhjäkäyntiä lainkaan. Hetken purkuosia ku pengoin nii löysin vastaavan ja sillä taas käy enempi kuin hyvin. Täytyy heittää pikku koeajo nii pystyy toteemaan käytännössä
-
Imuvuotoja katellut?
-
Ilmeisesti vikaa oli tuossa tyhjäkäyntimoottorissa, tälläin 300km ajojen jälkeen vaikuttas siltä.. imuvuotoja oon ettiskellyt useastikin kuitenkaan löytämättä, starttipilotin avulla. Tuos tyhjäkäyntimoottoria vaihtaes purin imuputkiston pois ja läppäkoteloa siivosin nii sattumalta huomasin haitarissa pienen hankauman, joka tuli korjattua samalla. Tyhjäkäyntimotikalta tuleva letku nojannut haitariin sen reilu 20 vuotta nii puhkihan se oli mennyt. Koitan liittää kuvan aiheesta.
(http://s33.postimg.org/lj5geaipn/20160524_125338.jpg) (http://postimg.org/image/lj5geaipn/)