Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: bel-ria - 27.07.2011, 15:48:45
-
Nyt jo jonkin aikaa tuo auto on pitänyt varsinkin "vetäessä" semoista tasaista vinkunaa.Aiemmin loppui kun hölläsi kokonaan jalan kaasulta.Nykyään ei enää auta.Vika tai ainakin ääni on pahentunut nopeasti.
Se ääni on aika korviaviiltävää.
Ääni ei kuulu auton ollessa paikallaan.
Alkaa yleensä n.5-10km ajon jälkeen.
Kaikki ideat otetaan vastaan kiitollisena!
*Ääni ei kuulosta tulevan konepellin alta.
-
Pyöränlaakerit varmaan loppu?
-
Ilmeisesti osut erittäin oikeaan,nyt mies lähti pakittaen pihasta,niin hurja rohina eturenkaan luota kuului.
-
Ei ole laakerit,olisiko muita ehdotuksia?Naapuri veikkasi aiemmin kardaania,ei tosin ole ääntä kuullut.Ja juu,siitä en itse ymmärrä mitään.
Sitten takanta iskarin luota ylhäältä tippui sellainen musta kumisysteemi,jolla ei ollut mitään vastakappaletta.Pitäisikö olla ja onko tuo osa mahdollisesti tärkeäkin...?
-
Se musta mötikkä (sedanissa sellanen tasapaksu kulmikkaan pisaran ja farkussa sellanen tötterön muotoinen) on taka-akselin joustorajoitin, pohjaanlyöntikumi. Se metallinen vastakappale, kiinnitysosa, jää sinne runkotolppaan. Katsastuksessa pidetään sen verran tärkeänä, että ilman sitä taitaa tulla hylsy. Ja on muuten suht hinnakas, jos Siniseltä kyselet.
-
Voi paska,se on sit laitettava sekin.Farkku siis kyseessä.
-
itsellä puuttuu molemmat pohjaanlyöntikumit ja korjauskehotus vaan tuli. Uudet maksaa sinisellä muistaakseni jotain 60-80€ ja motonetistä ei löydy.
-
Ilmeisesti osut erittäin oikeaan,nyt mies lähti pakittaen pihasta,niin hurja rohina eturenkaan luota kuului.
Jos eturenkaan luota tulee rahinaa ni se voi olla myös jarrulevyt/palat tai sit se jarrukilpi on ruostunut ja on levyssä kiinni?
-
Niitä pohjauskumeja ei saa lainkaan tarvikkeena, joka paikasta olen kysynyt. Mutta ovat kaikissa porrasperäsissä samat eli purkamolta vaan hakemaan. "Uutta" paikalleen laittaessa kannattaa putsata kunnolla ruosteet pois ja pistää runkopalkin ja pohjauskumin väliin kunnolla vaseliinia, niin ei mätäne. Se kumi itsessään ei yleensä haperru, vaan peltinen kiinnitysosa. Jos kumi on tallella, niin itse ainakin väkertäisin siihen uuden peltiosan ihan itse, ei vaadi kummoisiakaan taitoja.
-
Kumi on tallella,joten ehkäpä tuo mies saa patentoida sen jotenkin paikalleen.
Renkaat otettiin irti ja jarruissa ja levyissä ei ollut mitn vikaa.
Unohdetaan se rahina toistaiseksi ja yrittäkää ihanat ihmiset veikkailla tuon ulinan syytä:)
Tuo auto on mulle tärkeä ja korjaaja on yhteistyöhaluisempi,mikäli saa vinkkiä vikaan :P
-
Kumi on tallella,joten ehkäpä tuo mies saa patentoida sen jotenkin paikalleen.
Renkaat otettiin irti ja jarruissa ja levyissä ei ollut mitn vikaa.
Unohdetaan se rahina toistaiseksi ja yrittäkää ihanat ihmiset veikkailla tuon ulinan syytä:)
Tuo auto on mulle tärkeä ja korjaaja on yhteistyöhaluisempi,mikäli saa vinkkiä vikaan :P
Jos se ulina tulee vaan vetäessä eli ajaessa ni en ainakaan ite näe ku 3 vaihtoehtoa mistä se voi tulla..
Perä, vaihdelaatikko ( ei pidä yleensä kovaa ääntä) tai pyöränlaakerit, ite en ainakaan oo kuullu että moottori alkais ulisee kaikkea muuta ääntä sieltä voi tulla..
Ootko ihan varma pyörän laakereista? itellä oli rellussa niin että ääni alkoi hiljalleen 40km/ ja n. 100km/h vauhdissa ääni oli korvia viitävää :(
-
Jos ääni hiljenee tai katoaa tykkänään nelosvaihteella, vika kohdentuu vaihdelaatikkoon.
Itellä oli tämmöinen korviavihlovasti ulvova laatikko 945:ssa.
-
Ennen kuului siis vain kun painoi kaasua,nykyään kuuluu,niin kauan kuin auto on liikkeeellä,vaikka olisi kytkin pohjassa.
Kuitenkin ajonaikanakin äänessä on taukoja silloin tällöin.Ja alkaa tosiaan vasta n.10km ajon jälkeen.
Kuuluu kaikilla vaihteilla kyllä minusta tuo ääni.
Käydään illalla vielä nuo laakerit uudestaan läpi.
Kiitoksia erittäin paljon kaikille jo vastanneille!
-
Onpa outoa
-
Ennen kuului siis vain kun painoi kaasua,nykyään kuuluu,niin kauan kuin auto on liikkeeellä,vaikka olisi kytkin pohjassa.
Kuitenkin ajonaikanakin äänessä on taukoja silloin tällöin.Ja alkaa tosiaan vasta n.10km ajon jälkeen.
Kuuluu kaikilla vaihteilla kyllä minusta tuo ääni.
Käydään illalla vielä nuo laakerit uudestaan läpi.
Kiitoksia erittäin paljon kaikille jo vastanneille!
Allekironnut veikkaa kardaanin tukilaakeria. Ääni kuulostaa just siltä kun tulis etupyöristä, kiitos rungon "heijastusten" :P
-
Sama vaiva itsellä viime talvena.. Omituinen vinkuna tai ujellus .... Kannatinlaakerihan se siellä kardaania soitteli....
-
Jaksaisikohan joku vielä sen verran auttaa,että mitkä osat tuolta motonetistä noudan,kun nyt vahvahti vaikuttaa,että se on tuo kardaanin tukilaakeri.
Auto siis 240 -89 farmari volvo.
Onko tuo motonetin laakeri käypänen,joka on tässä linkissä?Ja tarviiko vahinkojen välttämiseksi ostaa jotain muutakin,kuin pelkkä laakeri.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=18-4230
Josko toimis linkki nyt.Näköjään täytynee tilata,ellei sitten muualla olisi.
-
Jaksaisikohan joku vielä sen verran auttaa,että mitkä osat tuolta motonetistä noudan,kun nyt vahvahti vaikuttaa,että se on tuo kardaanin tukilaakeri.
Auto siis 240 -89 farmari volvo.
Onko tuo motonetin laakeri käypänen,joka on tässä linkissä?Ja tarviiko vahinkojen välttämiseksi ostaa jotain muutakin,kuin pelkkä laakeri.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=18-4230
Josko toimis linkki nyt.Näköjään täytynee tilata,ellei sitten muualla olisi.
Tod. näk. autossasi on paksumpi kardaani, eli tuo laakeri ei todellakaan käy.
-
Ok,osasilta löytyi kaksi eri kokoa,lupasi että saan kummatkin matkaan,niin ei jää siitä kiinni.
Ellei sitten jollain ole hajua koosta?
-
Ok,osasilta löytyi kaksi eri kokoa,lupasi että saan kummatkin matkaan,niin ei jää siitä kiinni.
Ellei sitten jollain ole hajua koosta?
Jos oikein muistan niin se isompi oli 50,8mm.
-
Itsellä oli samantyyppistä vikaa 200-sarjalaisessa, välillä vinkui ajossa kuin pilliin olis puhaltanut ja välillä ei, vika oli kaasarin ja imusarjan välisessä tiivisteesä.
-Pate-
-
Ei auttanut tukilaakerin vaihto,mutta ei kyllä vingukkaan nyt kun säät viileni,joten seuraillaan tilannetta.Jos tuon leimasta saisi läpi kuitenkin.
-
Ei auttanut tukilaakerin vaihto,mutta ei kyllä vingukkaan nyt kun säät viileni,joten seuraillaan tilannetta.Jos tuon leimasta saisi läpi kuitenkin.
Menikö se tukikumikin samalla vaihtoon? Oliko vanha laakeri senverran ehjä että pyöri kuitenkin? Itsellä leipo tuo kyseinen laakeri aikoinaan kiinni ja ulkokooli rupesi pyörimään sen tukikumin sisällä. Piti kimeetä ääntä. Edes katsastusmies ei löytänyt tuosta vikaa.
-
kartaaninkannatuslaakeri. >:(
-
oisko nelikanttien tyyppivika?kokemusta:142,144,242,240.
-
kartaaninkannatuslaakeri. >:(
Eikö tuosta pari viestiä ylempää voi päätellä että tuo tukilaakeri ei ole syyllinen koska se on hiljattain vaihdettu. ::)
-
Pitänyt melkosta ulinaa/surinaa/vinkumista B230F -91
Tätä tapahtunut vaan lämpöisellä koneella, kylmällä siis ei kuulunu mitään ylimääräistä.
Tämä ääni kuuluu paikallaan, kiihdyttäessä, moottorijarrulla ja myöskin kytkin painettuna eli kaikki voimansiirron ja renkaiden yms osat voi laskea pois.
Ainoastaan tyhjäkäynnillä tätä ääntä ei kuulu, mutta hieman kun nostaa kierroksia niin ilmenee.
Imusarjan tiiviste vaihdettu ja tarkistettu imuputket/letkut.
Kiilahihnat oikeassa kireydessä
Öljytaso ok
Laturissa ei ole välystä
Nyt sitten purin kiilahihnat pois ja kuuntelin apulaiteita, ja vesipumppu (vaihdettu 7tkm sitten, motonetistä) kuulosti tältä.
Video (http://www.youtube.com/watch?v=39N9Bnp0kDc&feature=youtu.be)
Kone oli vielä vähän lämmin mutta tuskin sen tuollaista ääntä kuuluu pitää?
Klappia ei tuntunut kyllä juurikaan.
Mutta tuo kyllä kuulostaa enemmän joltain kurnutukselta eikä olenkaan ulina/vinkumiselta mutta samallahan tuo vaihtuu jos tarvetta..
Mutta sitten en kyllä enään keksi mistä tuon vinkuminen tulee, kerta lämpeäminen vasta tuon saa aikaan...
-
Luultavasti siinä vikaa on ku ei tuo ääni ainakaan normaali ole. ja voisiko se vinkuna tulla sitten viskosta, eli kannattaa kokeilla niin että visko pois ja auto käymään ja kaasuttaa niin kuulet onko vinkuna hävinnyt ja jos on niin varmistat sen vielä niin että laitat viskon takaisin ja katot tuliko vinkuna takaisin? Koska eikös tuo visko ole melkein ainoa apulaite jonka toiminta on erinlaista kylmällä ja lämpimällä moottorilla? Eli kylmänä ei ole niin paljon käytössä ja lämimänä on toiminnassa kokoajan.
Veikkaan meinaan että jostain laitteesta on laakeri mennyt ku ainoastaan tyhjäkäynnillä ei vingu.
-
Ei se visko ole.
Käytin sen irti ja sama ääni tallessa, tosin nyt kuulu vielä selvemmin kun ei ollut viskon huminaa seassa.
Tossa vielä todistusaineistoa video (http://www.youtube.com/watch?v=1MxP3K1jiaY&feature=youtu.be)
Puhelimen mikrofoni vääristää hieaman ääntä, sisällä ei resonoi noin paljon, mutta se sirinä kuuluu kyllä tuossa takana.
Ja konehuoneen puolella ei myöskään säksätä tuohon tapaan :D, mutta siitä myös kuulee tuon sirinän, varsinkin kun kierrokset laskee.
Jotenkin tuo ei kyllä kuulostaisi vesipumpun aiheuttamalta ääneltä, enemmin jokin pyörivä metallinen juttu...
Joten pakosarjan/putkiston voi myös sulkea pois?
Voisiko kenties öljypumppu saada tuollaisin äänen?
-
Kokeilitko kuuntelulaitteella? Joku polkemaan kaasua ja kuuntelet konehuoneesta, mistä vika löytyy. Aiempi video ei aukee. Saattaisi olla luistava hihna, omassa pitää kylmänä samanlaista, hihnat ok ja tiukalla.
-
Kuuntelulaite? Empä ole kuulukkaan sellaisesta.
Vanhat hihnat ovat vielä tallella niin voin tietysti koittaa niilläkin.
Ainoona vaan tuo laturin/flektin remmit ovat maks. kierydessään ja eivät välttämättä ole _aivan_ momentissaan... täytyy varmaan hankkia lyhyempää tilalle, nykyisen ovat 925mm
(Vesipumppu videon linkki korjattu)
-
Kokeile niin että hihnat pois ja auto käymään, jos ääni tulee vielä niin ei ole apulaitteissa vika.. Sitten pystyy paikallistaa vian moottoriin eli jakopää, siimapyörä tai muu vastaava pyörivä osa?
Sulla kyllä luki tossa aikasemmin että hihnat oli pois paikaltaan mutta käsitin että et laittanut konetta käyntiin? Mutta ei kannata montaa minuuttia pitää käynnissä varsinkin jos moottori on kuuma valmiiksi.
-
Kokeile niin että hihnat pois ja auto käymään, jos ääni tulee vielä niin ei ole apulaitteissa vika.. Sitten pystyy paikallistaa vian moottoriin eli jakopää, siimapyörä tai muu vastaava pyörivä osa?
Siinä vaan se että ei tule kun lämpöisenä se ääni, niin ei viitti ilman vedenkiertoa pitää käynnissä, että olisi tarpeeksi lämmin... :(
Sulla kyllä luki tossa aikasemmin että hihnat oli pois paikaltaan mutta käsitin että et laittanut konetta käyntiin? Mutta ei kannata montaa minuuttia pitää käynnissä varsinkin jos moottori on kuuma valmiiksi.
Juu huonosti selitin, aiemmin kun remmit olivat pois niin ihan käsi pyörittämällä pyöritin v-pumppua,laturia ja koitin kuunnella.
Ei siis käynnissä olessaan.
-
Kuuntelulaite? Empä ole kuulukkaan sellaisesta.
Vanhat hihnat ovat vielä tallella niin voin tietysti koittaa niilläkin.
Ainoona vaan tuo laturin/flektin remmit ovat maks. kierydessään ja eivät välttämättä ole _aivan_ momentissaan... täytyy varmaan hankkia lyhyempää tilalle, nykyisen ovat 925mm
(Vesipumppu videon linkki korjattu)
ohueen letkuun joku metallitanko ja se koneen kylkeen, kuuntelet mistä ääntä tulee. ??? Leveys siinä hihnassa on tärkein, gatesin ja volvon omat hihnat on leveämpiä.
-
Siinä vaan se että ei tule kun lämpöisenä se ääni, niin ei viitti ilman vedenkiertoa pitää käynnissä, että olisi tarpeeksi lämmin... :(
Juu huonosti selitin, aiemmin kun remmit olivat pois niin ihan käsi pyörittämällä pyöritin v-pumppua,laturia ja koitin kuunnella.
Ei siis käynnissä olessaan.
Kyllä sitä voi hetken kokeilla vaikka auto lämmin olisikin valmiiksi, ku ei ne lämmöt heti mene punaiselle. Auto käymään ja kuuntelee tuleeko ääni ja sit auto sammuksiin.. Siinä menee aikaa varmaan noin 2 minuuttia niin en usko että kerkee kauheasti kuumenemaan. Ainakin sais karsittua vian mahdollisuuksia pois :)
Älä huoli velipoikakin ajo lämmöt punaisella ilman vesiä monta kilometriä ku syyläri räjähti kesken ajon eikä moottorista mikään menny rikki :2funny:
-
Leveys siinä hihnassa on tärkein, gatesin ja volvon omat hihnat on leveämpiä.
Juu motonetin remmit paikallaan, std vai mikä lie.
Vanhat on contitech(leveys 10mm) mutta rajansa tietysti leveydellääkin, että mahtuvat uriinsa.
-
Juu motonetin remmit paikallaan, std vai mikä lie.
Vanhat on contitech(leveys 10mm) mutta rajansa tietysti leveydellääkin, että mahtuvat uriinsa.
erot on kymppilöitä, 11,5 tai 11,7 tjn. Ei tuo videon vesipumppu vaikuta terveeltä. Aja kone lämpimäksi, hihnat irti ja käyntiin. Luultavasti ääni tulee vesipumpusta, alkuperäiset pumput on toiminut, nykyisellä ajettu useampi vuosi, ei vuoda eikä metelöi mutta maksaa vähän enemmmän.
-
En olisi ikinä uskonut että noin metallinen ääni pystyy tulemaan kiilahihnoista.
Mutta vaihoin vanhat remmit tilalle ja ei ainakaan 15km koe ajolla kuulunut enään sitä ulinaa.
Tiedä sitten oliko laturin vai ohjaustehostimen hihnat jotkat aiheutti.
Suuret kiitokset vinkistä -H- P>