Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 25.05.2016, 16:30:46

Otsikko: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: luchadore - 25.05.2016, 16:30:46
Tällä kertaa kävi niin että nyt se musta boschin sytkäboksi kärähti kaiketi. En tiedä mikä vika, enkä osaa tutkia.

Semmoinen tuli mieleen, että täällä on puitu näitä halpoja sytyn muutos-sarjoja kärjettömäksi, koitin etsiskelläkkin, muttei kyllä vastaan tulleet :-[ Niin ajattelin että otan koko boksin pois ja etsin jonkun halvan kärjettömän muutos-sarjan siihen. Ja ostoslistalle tulee 123 ignition. Mutta nyt kuitenkin sillä välin pitäisi jollain päästä kulkemaan, muistaisin että joku jossain joskus kirjoitteli jostain ihan muutaman kympin kärjettömstä setistä :o

En vain löytänyt sitä mistään, kertokaa noita halpoja vaihtoehtoja mistä olette ostanut ? kunhan olisi joku nyt väliaikaisesti. Saa tarjota toki käytettynäkin  :)

-----

Edit. Tämä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19149.0) topikki löytyi, oliko se tämä (http://www.simonbbc.com/electronic_ignition_kits/volvo_140_142_144_p_121_p122_p544_4_cylinder_2_pcs_left_hand_points_vacuum_advance_replacement_ignition_kit) minkä halvimmalla saa. Tuon tilaamiseen menee varmaan hyvä tovi, onko noita mahdollisesti kotimaasta saatavana, tai muita vastaavaa ?
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: luchadore - 25.05.2016, 17:57:23
Tämmöinen (http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Amazon-1968-1970-B20b-Electronic-Ignition-Kit13-/180632461540?hash=item2a0e88a0e4:m:mOsPI2aodXEOkoQUttD-cmg) ?

Tämmöinen (http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Amazon-AccuSpark-Stealth-1968-70-B20B-Electronic-Ignition-k13-/190588486607?hash=item2c5ff583cf:m:mT_XkeL-EndNbqUstJq-yOg) ?

Oikeakätinen kärki ? Auttakaa :-[ En löydä mistään tietoa kummanlainen on kumpi ? Minulla alipainekello aikaistaa jakajassa.
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: Kojontti - 25.05.2016, 20:24:32
Mikä ihmeen boksi kärkisysteemissä?

E: avaa jakajan kansi ja katso miten päin sulla on kärjet siellä, sitte vertaat tuolla ebaysivulla näkyvään vertailukuvaa.
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: luchadore - 25.05.2016, 20:57:12
Jakajassa on tällä hetkellä kiinni kärjetön anturi, ja piuhat menevät erilliseen boschin boksiin, josta menee myös puolalle piuhat. Ei sieltä näe mitenpäin kärjet kuuluisivat olla. Ja minä en sitten väkisinkään löytänyt manuaaleista enkä kuvista tai mistään, että mitenpäin missäkin jakajassa kuuluisi kärjet olla. Jakaja oli muistaakseni semmoinen JFU4 tms :idiot2:

Jos jollain on mahdollisuutta räpsästä vaikka kuvat eri jakajista kärjillä niin se olisi selkein juttu.
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: leka - 25.05.2016, 21:05:01
Onko semmoinen iso musta bosch sytkäboksi?
Mikä puola?

En ole koskaan kuullut että iso boschin sytkäboksi olisi hajonnut.
Miten hajosi?
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: luchadore - 25.05.2016, 21:26:29
En tiedä hajosiko vai ei, en keksi muutakaan kun se on niin kuuma ettei suunnilleen sula käsiin. Samoin puola on aivan tulikuuma, ei kärsi pitää kiinni ollenkaan. Puola on MSD Blaster 2.

Boksi on tommoinen. Enkä tajua mitään siitä, niin en oikein osaa oireita tutkia :idiot2:

(http://s33.postimg.org/6p4n5w0kb/20160510_135423.jpg) (http://postimg.org/image/6p4n5w0kb/)

Ja jakaja.

(http://s33.postimg.org/3pp0ant97/20160330_112241.jpg) (http://postimg.org/image/3pp0ant97/)     (http://s33.postimg.org/r2dv1oul7/20160330_124653.jpg) (http://postimg.org/image/r2dv1oul7/)

Reilu 2 viikkoa sitten siis sain koneen kasaan ja auton ajoon. Sytkäpuolella oli se ongelma, että vanha etuvastus oli kärynnyt poikki (ihan ikänsä puolesta). Se kaiketi oli semmoinen 0,8ohm. Ainakin ku nkoitin tutkia ja tutkia koko netin halki, niin tuohon tulokseen päädyin, kun msd:n sivuilla koitin lukea.

No, en löytänyt vastusta mistään, ja auto piti tielle saada (CMS lahti), niin kasasin sytkäosat ilman vastusta, ja hyvin se tuntui pelittävän, ei ollut ongelmia toiminnassa. Nyt vasta pari päivää on ollut ihme oireita. Kone pätkii vetoa jaksottaisesti rajustikin ja aivan tajuttomia pamauksia putkessa, sitten paikansin noita oireita (luultavasti) tonne syttypuolelle, koska bensaa se kyllä saa. Joka startilla piti räplätä sytyn johtoja, muuten ei tullut kipinää ollenkaan eikä startannut. Johtojen nykimisen jälkeen starttaa kuin unelma, ja toimii taas vähän aikaa. Tänään sitten kokeilin ensiavuksi motonetin 1,6ohm vastusta, niin kone rupesikin toimimaan ihan eri tavalla, käynti oli tasaista ja hyvä veto jne, mutta sitten yhtäkkiä teki niin julmetun pamauksen keskustan talojen välissä että varmaan talojen ikkunaruudut sai jo kyytiä, ja sitten sammui. Puola ja boksi niin tulikuumat että alkaa jo savu nousemaan. Sain sitten räplättyä piuhoja ihmettelemällä ja tyhjää näpräämällä auton käyntiin ja kotiin. Nyt on parkissa ja pysyy kaiketi :-\

Toimii nätisti, mutta kun laitteet kuumenee, alkaa hirveät ongelmat. Harmi kun ei näistä löydy mitään dataa eikä kaavioita, enkä muutenkaan ymmärrä noista mitään. Ajattelin että heitän mäkeen koko rojun ja laitan jonkun simppelin kärjettömän tilalle.. Mutta sekin osoittautui hankalaksi kun ei olekkaan mitään käryä, että kumpikätinen kärki jakajassa on ollut. Ja onko tuolla mitään väliäkäään :idiot2:

Edit. Niiin kun siis vastaan tuli parikin kertaa semmoinen teksti että kärjetön  sytty ei edes tarvitsisi puolalle etuvastusta, sillä varjolla uskalsin kasata osat ilman vastusta, ja hyvin se pelittikin pari viikkkoa :idiot2:
Otsikko: Vs: b20 sytytyspuoli
Kirjoitti: reve - 25.05.2016, 22:09:16
Äkkiseltään näyttäis siltä että joku on sovittanut b20:n alujakajaan hall-anturin kärkien tilalle ja boksina on bmw/opel/alfa/mb/possu tyyppinen boksi.

Tohon systeemiin kuuluu esivastus ja se todennäköisesti toimii paremmin boschin alkuperäisellä puolalla kuin noilla msd:n jälkimarkkinaromuilla.

Kauheasti tuon yksinkertaisempaa kärjetöntä ei taida olla olemassa - hall-anturi jakajassa, boksille tulee plussa, maa, hall:in johdot ja puolan maapuoli. Jos googlaat tuolla boksin numerolla niin löydät kytkentäkaaviot.

Boksi on voinut vaurioitua ilman etuvastusta ajelusta koska latausvirta on silloin liian suuri. Myös msd:n kökköpuolan virrat voi olla vähän eri kuin boschin orkkiksen. Boksin voi todennäköisesti korvata "volvo" mallisella stidiaskin kokoisella 7-pinnisellä jos tekee vähän johtoja uusiksi - Voisi hyvinkin toimia tuolla bemarin(?) hall-anturilla mikä jakajassa on (villi veikkaus). Boschin kärjettömän puolia ja yksikanavaisia hall-bokseja löytynee ihan uloskantohintaan harrastajien nurkista - noita on melkein missä vaan 80-luvun autossa (esim. volvo 240) ennen sähköruiskuaikaa.