Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: boogieman - 27.07.2011, 18:12:28
-
S70 2.4t '00, 244 tkm
Uusi kaasuläppäkotelo (Volvo alkup. varaosa FRF:ltä).
Uudet tulpat (Volvo alkup. varaosa Avain Vaunulta).
Uudet öljyt.
Ei vikakoodeja.
Ongelma:
1) Siirryttäessä vedosta hyvin kevyelle kuormitukselle tai moottorijarrutukseen, auto nykäisee tuntuvasti. Tämä tapahtuu kaikilla vaihteilla, kaikissa nopeuksissa.
2) Tyhjäkäynnillä kaasua kevyesti polkaistatessa kierrokset tipahtavat noston jälkeen liian alas. Reippaammalla kaasutuksella näin ei käy. Ks. http://www.youtube.com/watch?v=gbDIxRWAXRA
3) Kierrokset humpaa välillä ylösalas. Tätä tapahtuu varsinkin kun liruttelee risteykseen vaihde vapaalla tai kytkin alhaalla. Vaihteluväli jotain 900-1300 rpm.
Ongelma poistui tänään n. 30 km matkan ajaksi, kun auto oli ensin monta tuntia akun kenkä irti CVVT:n puhdistuksen ja johtojen tarkastelun ajan (ks. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7847.0) . MAFfin johdon irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä tapahtuviin tiputuksiin.
ScanGauge2:lla tarkasteltuna järjestelmä hyppii koko ajan open loopin ja closed loopin välillä.
Mistähän tätä vikaa lähtisi hakemaan?
Onko uusi kaasuläppäkotelo rikki?
Onko etummainen lambda viallinen? Luultavasti paikoilllaan on tarvikelambda.
Voiko johtosarja olla viallinen? Mistä?
Eilen auto oli Avain Vaunulla testerissä ja koeajossa. Välillä tuli vikakoodeja mm. sytytyskatkoissa sylintereissä 2 ja 3.
-
oisko huonot tulpat ja johdot ja jakaja ja pyörijä? ???
-
oisko huonot tulpat ja johdot ja jakaja ja pyörijä? ???
1) uudet tulpat
2) jakaja kuuluu korttipöytään ja pyörijä minne lie, mutta kumpikaan ei kuulu suorasytkällä toimivaan koneeseen
Jos otetaan tilanne jossa autossa olisi ko. härveleitä, niin miten ne toimisi 30 km verran ja sitten taas ei?
Minun paras veikkaus olisi, että vika lienee nyt jossain anturidatassa, eli joko arvot ovat sallittujen ulkopuolella tai anturi on rikki ja antaa väärää tietoa.
-
Imu/alipainevuoto jossain? Ihan vaan villinä arvauksena.
EDIT: kyllä kun uudestaan ton sun avauksen luin, niin jonkinlaisen sähköisen/anturivian puoleen ehkä sittenkin mennään...
-
Imu/alipainevuoto jossain? Ihan vaan villinä arvauksena.
Hmm. Eikö senkin pitäisi tuntua heti eikä vasta pitkän ajan päästä? Kone oli lämmin jo ekan 5 km jälkeen, ja tuohon ongelmattomaan 30 km sisältyi monenlaista ajoa aina kaupunkipysähtelystä moottoritien 100 km/h menoon, ja hiljaisia ja reippaita kiihdytyksiä reiluilla ahdoilla ja ilman.
Vai tuota hmm. Se vika nimittäin tuli takaisin moottoritielle toisen kerran lähtiessäni. Kiihdytin ihan reippaasti, en kuitenkaan mitenkään repien, mutta kuitenkin mukavasti turbo lauleli. Voisko siellä joku paikka antaa periksi kun ahdot nousee... Tänään en kyllä käyttänyt irti kuin turbolta välijäähylle menevän putken, eikä se ollut mitenkään löysällä.
-
Asiat palautuvat hiljalleen mieleen.
ETM:n vaihto tehtiin näin (tästä sovittiin sinisellä jo etukäteen ja se oli heille OK - arvelin siis että kyseisessä tavassa ei ole mitään autolle vahingollista):
1) Vein auton Avain Vaunulle saatteella "ohjelmoikaa uusi ETM, vaihdan sen sitten itse". ETM:ään ajettiin uusi softa ja autolle kerrottiin että uusi ETM on käytössä. Uusi ETM siis käytettiin kiinni autossa ohjelmoinnin ajan.
2) Ajoin auton talliin (n. 7 km matka). Auton käytös oli huonoa - nykiminen oli hyvinkin samanlaista mitä se nyt on! Sinisellä kuitenkin sanoivat, että auto voi käyttäytyä vähän hassusti, joten jätin tämän ongelman huomiotta.
3) Vaihdoin uuden ETM:n paikoilleen.
Voiko olla niin, että joko itse ohjelmoinnissa tai ohjelmoinnin yhteydessä (kun on pitänyt kaivaa se liitin esille) on mennyt jotakin pieleen tai jotakin on onnistuttu rikkomaan?
-
Nähtävästi mikään ei ole vialla - kone vaan muuttui dieseliksi omia aikojaan. Evoluutio, nääs.
http://www.youtube.com/watch?v=NkpkeaXhtmY
Mit vit, sanoisi ruotsalainen.
-
...MAFfin johdon irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä tapahtuviin tiputuksiin...
Vaikuttikos tuo MAFfin johdon irroitus kuitenkin muulla tavalla?
Eli selkeä ero johto irti/johto kiinni välillä.
-
Vaikuttikos tuo MAFfin johdon irroitus kuitenkin muulla tavalla?
Eli selkeä ero johto irti/johto kiinni välillä.
Tyhjäkäyntikierrokset nousi jonnekin 1100 nurkille.
-
[...]ScanGauge2:lla tarkasteltuna järjestelmä hyppii koko ajan open loopin ja closed loopin välillä.[...]
Kappas, olinkin jo lähempänä itse asiaa kuin arvasinkaan.
Tänä aamuna huomasin, että käyntiongelmat tulevat joka kerta, kun järjestelmä menee open looppiin! Closed loopissa kone kehrää nätisti eikä katko. Open loopissa tuntuu tulevan sytytyskatkoksia. Kertauksen vuoksi siis open loopissa käytetään koneen ohjaukseen esiohjelmoituja karttoja eli toimitaan asennetun softan perusteella ja closed loopissa käytetään anturidataa. Tuo SC2:n näyttö vähän hiihtää perässä, mutta asia käy ilmi: http://www.youtube.com/watch?v=HupP0EpSIOA
Soitin siniselle ja kuvasin ongelman ja että milloin se esiintyy ja että oireet ovat hyvin samankaltaisia mitä heti uuden ohjelman asennuksen jälkeen. Olivat sitä mieltä, että ei oikein mitenkään voi olla softavika, koska "koko prosessi on automaattinen". Luottamus tietokoneisiin on kyllä suloista.
Asentaja nosti esille seuraavan vaihtoehdon: pakonokan hihnapyörä on löysällä ja se aiheuttaa ongelmat. Kas, pakonokan hihnapyörässä _on_ päittäisvälystä. Selittäkää minulle, miten CVVT, open vs. closed loop ja koneen käyntihäiriöt ovat yhteydessä toisiinsa.
Asentajakaan ei osannut suoralta kädeltä sanoa mitenkä päin open loop ja closed loop menee. Ja tästä osaamisesta pitäisi vielä maksaa! Huhhuh.
Ei taaskaan vikavaloa vaikka kone vajailla pytyillä, mutta mietin, että olisikohan se valon syttyminen vaatinut ajoa eikä pihassa käyttämistä.
-
no ei siellä jossain oo imuilman vuoto?..
-
no ei siellä jossain oo imuilman vuoto?..
Ei vaikuttaisi olevan. Starttisprayn suhuuttelu ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Vika tuntuu pahenevan moottorin lämmetessä. Lambda?
-
Minua kyllä suuresti ihmetyttää, kun sanot että auto käy vajailla pytyillä välillä eikä vikavalo syty. Oma kasipätkä heitti seos rikas/laiha ilmoituksen heti, jos jäi virranjakaja ongelman takia joltain pytyltä tahti-pari syttymättä...
Lambdastakin pitäs tulla koodi, jos se on täysin sökö. Jos taas mittausarvo on huono mutta vaihteluvälin sisällä niin ei auton käynti pitäis totaalisen sekasin mennä.
En tunne tätä suorasytkävärkkiä ollenkaan, mutta kyllähän tämä kaikkine kuvauksineen kuulostaa jonkinlaiselle sytkävialle. Noi oireet täsmää aika pitkälle virranjakaja vioille mitä minulla kasipätkässä aikanaan oli..
-
Minua kyllä suuresti ihmetyttää, kun sanot että auto käy vajailla pytyillä välillä eikä vikavalo syty. Oma kasipätkä heitti seos rikas/laiha ilmoituksen heti, jos jäi virranjakaja ongelman takia joltain pytyltä tahti-pari syttymättä...
Lambdastakin pitäs tulla koodi, jos se on täysin sökö. Jos taas mittausarvo on huono mutta vaihteluvälin sisällä niin ei auton käynti pitäis totaalisen sekasin mennä.
En tunne tätä suorasytkävärkkiä ollenkaan, mutta kyllähän tämä kaikkine kuvauksineen kuulostaa jonkinlaiselle sytkävialle. Noi oireet täsmää aika pitkälle virranjakaja vioille mitä minulla kasipätkässä aikanaan oli..
Kyllä sen kuulee kun joku pytty jää sytyttämättä. Lisäksi kone heilahtelee. Jääkö sytytys väliin kipinän puutteen vai liian bensan tai bensan puutteen takia, evt. Bensanpaine oli ok, sinisellä senkin tarkistivat.
-
Bensanpuute ilmenisi varmaan ensin täyskiihdytyksissä ei moottorijarrutukselle laskettessa.
-
Ei vaikuttaisi olevan. Starttisprayn suhuuttelu ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Vika tuntuu pahenevan moottorin lämmetessä. Lambda?
eihän vaan ole tarvike lambdaa?
-
eihän vaan ole tarvike lambdaa?
Ei ole täyttä varmuutta alkuperästä. Pystyykö niitä erottamaan ulkoisten tuntomerkkien perusteella?
-
Minulla oli muutama vuosi sitten vika yhdessä sytytysyksikössä...tuli aina välillä käyntiongelmia...tosin taisi kyllä syttyä vikavalokin...mutta oli kovin ajoittainen vika...korjaantui yksikön vaihdolla.
(142 kW -00)
-
Minulla oli muutama vuosi sitten vika yhdessä sytytysyksikössä...tuli aina välillä käyntiongelmia...tosin taisi kyllä syttyä vikavalokin...mutta oli kovin ajoittainen vika...korjaantui yksikön vaihdolla.
(142 kW -00)
Mikäli puhut suorasytytyksestä, tarkoitatko pyttykohtaisia puolia?
-
Mikäli puhut suorasytytyksestä, tarkoitatko pyttykohtaisia puolia?
Tarkoitti varmaan jotakin tämmöstä:
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Ignition-Control-Unit-3501921.jpg)
-
Pyttykohtaista puolaa tarkoitin...
-
Toimii n. 30 km kerrallaan kun käyttää virrattomana vähintään 20 min (en ole lyhempää nollausaikaa vielä kokeillut). Kulkee oikein nätisti, kiihtyy kivasti, käytös on aivan eri siistiä mitä vanhalla ETM:llä.
Mittariston lämpömittari nousee puoleen väliin ja viisari pysyy siinä riippumatta jäähdytysnesteen lämpötilasta. OBD2-portista saaduista lukemista pystyi seuraamaan lämpötilan vaihtelevan välillä 87-104 ja mittariston mukaan taas mitään ei muuttunut.... Onko näissä kuitenkin kaksi eri lämpötila-anturia, toinen moottorille, toinen mittaristolle? (asiaa arvottu täällä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6437 ).
Pakko alkaa etsimään toista autoa, eihän tästä tule yhtään mitään... Ostakaa pois! Teknisesti siis ok, joku anturiperseily tässä nyt on käynnissä.
-
Haa! Tänään sain toisen logitiedoston tilanteesta, jossa käyntiongelma ilmenee. Vertailukohteena on kaksi tämänaamuista logia, joissa auto toimi ok. Keräilen dataa OBDScopen versiolla 1.50.
Heti kun kone alkaa pätkimään, lambdan arvot (OBDScopesta Happitunnistin M1A2 (V)) tippuvat lähes nollaan eivätkä enää nouse vaikka autolla kiihdyttää nollasta viiteenkymppiin.
Silloin kun auto toimii normaalisti, lambdan antama jännite auton toimiessa normaalisti on suurin piirtein 0,3 - 0,8 välillä, käyden vain välillä joko nollassa tai melkein nollassa, ja tämäkin näyttää tapahtuvan moottorijarrutuksen aikana.
Kysymys kuuluukin: mennäänkö tässä laihalle vai antaako lambda väärää tietoa?
Käsittääkseni happianturin antama pieni jännite voi johtua siitä, että
1) bensa-ilma -seos jää palamatta (sytytyskatkos) jolloin happianturille menee liikaa ilmaa
2) bensansyöttö ei ole riittävä, jolloin sylinteriin ja sitä kautta happianturille menee liikaa ilmaa
-
Keräilin muutamina päivinä (28.7., 29.7. ja 31.7.) dataa OBDScopella. Pari kertaa onnistuin nappaamaan tilanteen, jossa auto hyytyi (kuvat 1 ja 4). Kuvassa 1 hyytyminen tuli yllättäen, ja käyntiongelmat eivät siitä jatkuneet, kunhan auton sai parin yrittämän jälkeen käyntiin. Kuvan 4 tapauksessa taas ongelmat jatkuivat ajon loppuun (alle kilometri taisi olla) ja poistuivat taas, kun otin akun kengän irti 20 minuutiksi.
Kuva 1, 28.7.2011 (https://picasaweb.google.com/lh/photo/UK98qwTiIwFyQhKhOcdZEhAeLYe-81M-SHz6D2Rjy74?feat=directlink): sekalaista ajoa, kaavion lopussa sammuminen.
Kuva 2, 29.7.2011 (1) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/LQf4UIHFEzcur-qaKFKFiRAeLYe-81M-SHz6D2Rjy74?feat=directlink): Ei pätkimisiä. Sama ajo jatkuu kuvissa 3 ja 4.
Kuva 3, 29.7.2011 (2) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/0zApY1CtIrt4kqeVtVlyQhAeLYe-81M-SHz6D2Rjy74?feat=directlink): Juuri ennen Avain Vaunulle menoa. Ei pätkimisiä.
Kuva 4, 29.7.2011 (3) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/fkkyHqG9Msjyvx9qIonJLhAeLYe-81M-SHz6D2Rjy74?feat=directlink): Vartin seisonnan jälkeen taas ajoon. Sekoilu alkaa ja lambda tippuu nollaan.
Lopuksi vielä tänä aamuna otettu kylmästä lämpimäksi käyttö pihassa (1500-2000 rpm):
Kuva 5, 31.7.2011 (https://picasaweb.google.com/lh/photo/WyjMvSuH6j1Be8tqbDxVIhAeLYe-81M-SHz6D2Rjy74?feat=directlink).
Kuvassa 4 hämmentää se, että kun lambdan jännite tippuu liki nollaan, LTFT näyttää silti koko ajan -20 lähellä olevia arvoja. LTFT tahtoo siis sanoa, että kone saa liikaa bensaa ja korjaus on kohtalaisen suuri, kun taas virheellisen käynnin kanssa yhtämatkaa kulkeva matala lambdan jännite väittää, että seos on todella laiha. STFT taas nousee heti lambdan tippuessa ylös, mutta jostain syytä tietokone ei halua ottaa sitä huomioon.
Olisiko joitain muita arvoja, joiden huomiointi kaavioissa olisi tärkeää? Näiden perusteella lähden tutkimaan seuraavia vaihtoehtoja:
-bensapumppu: n. 20-30 min ajon jälkeen tuleva ongelma voisi johtua loppumetreillä olevasta bensapumpusta, joka lämmetessään alkaa hiipumaan.
-puolat: testerissä tulleet 2- ja 3-pytyn sytytyskatkot voisivat myös tulla lämmön myötä, ja aiheuttaa matalan lambda-arvon
-lambda: viallinen lambda voisi syöttää virheellistä tietoa ECMlle, joka sitten ajan myötä ajaisi itsensä tilaan, jossa ohjaus ei enää ole mahdollista ja moottorin käynti menee huonoksi.
-vuoto pakoputkessa turbon ja lambdan välissä: tämä selittäisi voimakkaasti negatiivisen LTFT:n ja matalan lambdan jännitteen
-virheellinen softa: ongelmat alkoivat maanantaina Avain Vaunulla tehdyn ohjelmoinnin jälkeen.
-
Vaihdettu Boschin MAF.
Ennen ilmamassa-arvo (g/s) tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella oli 8,25, nyt 4.
Kotoa töihin (n. 6 km) toimi ongelmitta, mutta pitää käydä iltapäivällä vähän pidempi lenkki, niin tulee testattua kunnolla.
-
N. 600 km ajettu. Hyvin toimii. Kylmäkäynnistyksissäkään ei ole ongelmaa. Kulutus tippui melkein puolisen litraa satasella (maantieajossa), tehoja on perstuntumalla 20-30 heppaa enemmän.
Osa kerrallaan hyvä tulee (ja uudenveroinen auto).