Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kestosippi - 27.05.2016, 18:57:59
-
Oli kamala metallinen kolina kun Vollen käynnistin. Ääni muuttui rattia kääntelemällä. Loppui lopulta.
Talvella oli outoa ratin ravistelua kesken ajon satunnaisesti. Tämä loppui kun pysäytin hetkiseksi.
Voiko ohjaustehostimen pumppu tehdä tuollaista?
Uusi maksaisi Skruvatila 138 euroa. Miten pumppu normaalisti hajoaa? Jumittuuko kokonaan?
Talvella vaihdoin tehostinlitkut koska epäilin pumpun toimintaa. RedLine litkut laitoin. Pitäs olla hyvät.
-
Minulla kolisi talvella vesipumppu (ilmeisesti), koska ohjaustehostimen ja vesipumpun hihna on aivan liian ylikireällä.
Loppui hihnaa kääntelemällä. Tosin, ääni saattoi myös tulla pumpusta (paha sanoa, kun ääni oli satunnainen). Ainakin pumppu ääntää todella pahasti kylmänä (kolahtelee ja jollottaa). Oman pumppu on aivan loppu.
-
Mitä sen ohjaustehostinpumpun sisällä on?
Onko se jonkummoinen ruuvipumppu vai miten se painetta kehittää?
-
(http://s.hswstatic.com/gif/steering-pump-diagram.jpg)
En tiedä mutta arvelisin että tuollainen siipipyörällä toimiva.
-
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/vanha_pumppu-paikka.JPG)
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/uusi_pumppu.JPG)
Nyt tuli Skruvatilta uusi pumppu. Näyttää muuten samanlaiselta mutta tuo tuloletkun liitin on kohti öljysutia.
Mahtaako hankaloittaa öljynsuodattimen vaihtoa pahastikin?
Tuota liitintä tuskin pystyy irrottamaan. Lienee prässätty paikoilleen koneella. Ei voi olla ainakaan jegoilla koska vanhassa on tollanen mutkamalli joka ei voisi kiertyä paikallaan jengoilla.
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/vanha_pumppu_liitin.JPG)
-
Uutta pumppua aloin asentamaan mutta voihan rähmä! Tuo painepuolen putki ei lähtenytkään irti. Mulla oli ihan hyvälaatuinen ja oikeankokoinen kiintoavain muistaakseni 17mm niin sehän korkkasi kulmat paskaksi tuosta mutterista. Yritin kuumantamallakin mutta ei vaan lähde.
Mikä neuvoksi?
Jos alan vaihtamaan koko paineletkua niin tuleeko ongelmia siellä hammastangon päässä? Siellä näyttäs olevan iso banjopulttiliitos.
-
Sen verran voin kertoa että hammastanko halkeilee jos liikaa voimaa käyttää banjojen kanssa. Löytyy toki erilaisia tankoja.
Järki käteen ja uusia kupariprikkoja niin hyvin menee.
-
Uutta pumppua aloin asentamaan mutta voihan rähmä! Tuo painepuolen putki ei lähtenytkään irti. Mulla oli ihan hyvälaatuinen ja oikeankokoinen kiintoavain muistaakseni 17mm niin sehän korkkasi kulmat paskaksi tuosta mutterista. Yritin kuumantamallakin mutta ei vaan lähde.
Mikä neuvoksi?
Jos alan vaihtamaan koko paineletkua niin tuleeko ongelmia siellä hammastangon päässä? Siellä näyttäs olevan iso banjopulttiliitos.
Itellä lähti ainanki kivuttomasti putket irti tangon päästä kun joutu tangon vaihtamaan
-
Itellä lähti ainanki kivuttomasti putket irti tangon päästä kun joutu tangon vaihtamaan
joo kyllä ne sieltä lähtee aina hyvin. ;)
-
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/uusi_pumppu_ok.jpg)
Kylläpä mä sen putkiliittimen sitten avasin lopulta väkipakolla putkipihdeillä kun ei kunnollisella avolenkillä auennut vaan sen mutterin kulmat meni pilalle. Lopulta putkipihdit pilasi kulmat kokonaan mutta samalla avaimella laitoin kiinnikin.
Kyllä tuo tulopuolen letku käy noinkin päin ja saa tuon suodattimen auki kun vähän letkua taivuttaa edestä pois. Nyt vaihdoin sutin jotta ei tartte siihen kajota ihan heti.
-
toimiiko se tehostin nyt?
-
toimiiko se tehostin nyt?
Toimiihan se.
Vanhassakaan ei ole pahemmin klappia eikä vuotoja. Mutta se piti sillon tällön kovaa mekkalaa.
-
Kyllä se pumppu on juuri tuon piirustuksen tyyppinen.
Avasin sen uteliaisuuttani.
Siinä on nuo teräksiset liukuvat siivet jotka keskipakovoimasta liukuvat pumpun pesän seinämiä kohti. Tuo pesän muoto sitten määrää kuinka se öljy siirtyy pumpun sisällä ja sieltä hammastangolle.
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/pumppu_sisus.jpg)