Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 29.05.2016, 20:53:44
-
Hei!
Olisko jollain tiedossa, millä logiikalla V50 d5 tekee tuota hiukkassuodattimen tyhjennyspolttoja?
Nimittäin tässä muutaman päivän aikana kävi näin:
Töistä tullessani V50 alkoi tekemään tyhjennyspolttoa. Pidin autoa x ajan joutokäynnillä, ja x ajan ajoin normaali ajoja, kunnes se lopetti sen tekemisen. Autolla ajettu semmosta sekalaista ajoa, mutta enempi kaupunkipyöritystä.
Ajettiin 320km yhtä soittoa ja lähellä määränpäätä auto alkoi tekemään taas sitä tyhjennyspolttoa. Nyt oli vain tilanne että en päässyt ajamaan autolla, mutta annoin sen olla tavallista pidempään joutokäynnillä niin että se haju lakkasi.
Auto oli yhden vuorokauden paikallaan ennen paluumatkaa. Paluumatkalla seurasin hetkellistä kulutusta, eikä tyhjennyspolttoa tullut. Mutta kuinkas ollakkaan, taas muutaman sadan kilometrin jälkeen juuri 2km ennen määränpäätä auto alkoi TAAS tekemään tyhjennyspolttoa. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä reilusti enkä sammuttanut autoa koko paikalla olon aikana (paikalla olo aika ehkä 20 min) ja kun matkaa jatkettiin niin tyhjennyspoltto oli ohi (hetkellinen kulutus meni 0.0:aan kun teki moottorijarrutuksen).
Loppumatkan noin 115km aikana ei tyhjennyspolttoa tullut.
Auto kävi moottoriöljyn vaihdossa maanantaina eli koneessa uuden uutukaiset öölit. Moneen otteeseen sanoin huoltomiehelle että muista öljymäärä ja että kaksi XX -viivaa pitää jäädä näkyville. Torstaina ennen tuota autoreissua tarkistin öljyt ja kuinka ollakkaan näkyi vain yksi XX -viiva.
Tämän hiukan vajaa 760km reissun jälkeen moottoriöljy oli noussut reippaasti yli maksimin... Auto on aiemminkin tehnyt useasti tuota tyhjennyspolttoa, eikä vielä koskaan ole noin pirusti öljy lisääntynyt... otin itse samantien imurilla liiat pois ettei kottero alkaa valittelemaan "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -tekstiä...
Eli:
Onko nyt niin että kun tuo hemmetin hiukkasloukun tyhjennyspoltto on meneillään, niin ei riitä että auto käy tyhjäkäyntiä, sillä on ajettava? Siis jos haluaa välttää tuon moottoriöljyn lisääntymisen?
Onko mahdollisesti pitkän matkan ajotavalla vaikutusta siihen, miten tiheään V50 D5 tekee tuota tyhjennyspolttoa? Tuota vajaa 760km matkaa ei ajettu mitenkään sukkasillaan naftaa säästellen, vaan sillai suht ripeästi muttei kaahaillen.
En ainakaan ole havainnut että auto olisi laiskistunut ainakaan ratkaisevasti eli että dpf ei pitäisi olla liian täynnä, ja jos olisikin niin sitten pitäisi autonkin jo siitä ilmoittaa, ja ko. ilmoitusta ei ole ruutuun tullut.
-
Tyhjäkäynnillä ei polttoa tapahdu. Softaversiosta riippuen tyhjennys poltto tapahtuu noissa 1000-2000km välein kun kaikki on kunnossa. Poltto, joka tapahtuu tästä tiheämmin on paine-eroanturin käskyttämänä tehtyä eli normaali tyhjennysväli ei enää riitä.
Kun pönttö alkaa olemaan jo melkein tukossa tehdään poltto jopa melkein väkisin, jolloin öljyn määrä lisääntyy kun ei moottori pysty polttamaan kaikkea polttoainetta sen runsauden vuoksi.
Volvon omat moottorimallit antavat mennä pöntön lähes jopa tukkoon saakka ja siltikään ei ilmoitusta tule. PSA moottorilliset ovat herkempiä ilmoituksille.
Nyt vaan seurantaa päälle ja maantieajoa. Mitään polttolitkuja ei sitten kannata törkätä dieselin joukkoon kun aiheuttaa enemmän tuhoa.
-
Taas V50 teki tyhjennyspolton, ja nyt se osui matka-ajoon. Pahus kun en tajunnut katsoa tripistä kauanko se sitä teki mutta uskoisin että n 15km matkan ajan se sitä teki.
Manuaalissa lukee että tyhjennyspoltto tehdään 300-900 km välein.
Tuo on kyllä ikävä kun tuota tyjennyspolttoa ei pysty mitenkään ennakoimaan. Nytkin tämä poltto tapahtui yli 170km työmatka-ajon viimeisen ehkä 30km matkalla, kun aiemmin olisi ollut lähes 80km yhtämittaista ajoaikaa tehdä tuo poltto...
Täytyy laskea taas muutama sata km ja sitten seurata että alkaako tekemään polttoa.
Olen sitten antanut itseni väärin ymmärtää että tyhjennyspoltto tapahtuisi myös tyhjäkäynnillä. Mutta hyvä tietää että pakko on autolla ajaa.
Edit:
Jatkokysymys öljyistä: viikko sitten maanantaina meni öljyt vaihtoon ja nyt oli tuon vajaa 760km reissun jälkeen tosiaan lähes litra liikaa. Onko nyt riskiä että öljyn laatu on heikentynyt niin paljon tuosta noin litran noususta johtuen että pitääkö tässä alata murhetia koneen voinnin perään...?
-
No kyllä jos litra on tullut lisää niin prosentuaalisesti se on suuri määrä voitelematonta öljyä. Vaarana tuossa on moottorin ryntääminen ja automaattia on huono sammuttaa kun ei ole sitä kytkintä...
-
No onneksi tämä meidän versio on manuaalivaihteinen. Mutta nyt seuraan tilannetta, jos n. 300km välein poltto tapahtuu, sen pitäisi tapahtua seuraavan 60km sisällä.
Koneen voinnilla tarkoitin lähinnä sitä, että onkohan noiden uusien öljyjen voiteluominaisuudet miten paljon heikentyneet kun määrä oli kasvanut ilmeisesti juuri naftan takia noin litralla?
-
Tyhjennyspoltto on tapahtunut noiden em. mainittujen jälkeen vielä kahdesti ja aika tasaisesti 300km välein, poislukien viimeisin joka tapahtui n. 280km välein. Nyt pian pitäisi taas tulla tyhjennyspoltto jos se sen tekee 300km välein.
D5 kone ei nyi, eikä mun mielestä ole hirveästi laiskistunutkaan, joten en usko että tuo olisi tulossa "pian tukkoon".
Osaisiko joku kertoa, mistä Vidalla näen hiukkasloukun tilanteen? Siis sen että kuinka täynnä se on? Sen verran selvisi että löysin hiukkasloukun lämpötilan.
-
Nyt on otantaa tyhjennyspoltosta:
30.5. n 94638km
2.6. n 95238km
3.6. n 95510km
8.6. n 95865km
12.6. n 96170km
Mulla oli 29.5. päivällekin kilsat ylhäällä mutta olin syystä tai toisesta kun piti vaihtaa suurempaan paperinpalaan, kirjoittanut samat metrit mitä 30.5. olin kirjoittanut, joten sen suhteen vähän pieleen... ja muutenkin tuo 29.5. oli se kun jätin auton pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille jolloin se tyhjennyspoltto ei tapahdukaan.
Mutta: Aika tiheään on tuota tehnyt, mutta joka kerta se on nyt sen tehnyt matka-ajossa ja joka kerta poltto on ollut n. 20km ajon mittainen, ja kun olen osannut nyt seurata tuota polttoa niin olen jatkanut ajamista kun olen havainnut että poltto on käynnistynyt. Ja tämä viimeisin tapahtui vielä niin että tyhjennyspoltto aloitti itsensä vähän ennen kun polttoainevalo syttyi, mutta jatkoi kyllä polton tekemistä vaikka valo syttyi.
Auto ei edelleenkään nyi (uskoisin että nykiminen on ensimmäinen oire kun dpf alkaa olla tukossa?) eikä mielestäni laiskakaan ole.
Mutta mitä mieltä olette, kannattaako tästä varata aika dpf:än väkisin poltolle? Vaiko suosiolla uusi dpf pönttö?
Joku mulle sanoi että tähän D5 V50:een on helpompi ja halvempi tehdä dpf:än vaihto uuteen kuin ottaa se pois, koska dpf:än poistaminen vaatii ohjelmointia ja se ohjelmointi vaatii moottorin aivolaatikon fyysisen avaamisen ja on haasteellinen saada oikeasti vedenpitävästi se kiinni, koska aivolaatikko sijaitsee jossain sisälokarin takana ja on aina alttiina kosteudelle? Pitääkö tuo paikkansa?
Toki tuossa ohjelmoinnissa saisi varmaan samalla vaivalla lisää woimaa koneesta, mutta miten paljon? T13 -loppuinen moottorin koodi ja manuaali loota, koneesta pitäisi olla 400Nm vääntöä vakiona.
-
Korjataanpa pari asiaa:
-Tuossa mallissa ei tarvitse ecua avata ja vaikka tarvitsisikin niin aivan varmasti sen saa liimattua tiiviiksi. Ja ecuhan sijaitsee vesitiiviissä kotelossa juuri eturenkaan edessä lokarin sisällä.
-DPF poltto ei aiheuta nykimistä, ei edes silloin kun on tukossa
-Ohjelmointihinta vs uusi pönttö riippuu täysin siitä mistä kysyy pöntön ja ohjelmoinnin hintaa. Pääsääntöisesti ohjelmointi on halvempi ja saahan sillä rahalla jotain muuta kuin uuden pöntön.
-Ohjelmoinnilla manuaaliin 215hv ja 450Nm, enempää ei ole järkeä ja tuolla muutos vakioon on jo huomattava.
-Pakkopoltto = normaaliajossa tapahtuva poltto eli sinun tapauksessasi 300km välein on tapahtunut Pakkopoltto.
Kyllä autosi polttelee vaarallisen usein eli moottoriöljyt ovat laimentuneet dieselillä melko varmasti. Kannattaa pian tehdä asialle jotain.
-
Jukka79 onko auto huollettu merkkiliikkeessä? Nimittäin korjattu ohjelma pitäisi olla moottorin ohjaukseen. Ei lisääntys öljy enää sen jälkeen. Service 2.0 millon viimeksi laitettu?
-
Vai oliko se niin että päivityksenä tuli tarra konehuoneeseen joka kertoo suositellun öljymäärän ettei laiteta täyteen?
Ehkä moottorinohjaukseen tuli jotain hienosäätöä mutta ei kai se öljyn lisääntymistä kokonaan estä.
Itsellä tarra löytyy eli kaiketi kyseisessä huollossa käynyt mutta silti kerran pitkän kaupunkiajo jakson aikana öljy lisääntyi.
-
On niihin tullu päivitys moottorinohjaukseen. 2010-2012 D5 oli iso ongelma kun polttoainetta kertyi oikeasti todella paljon öljyn sekaan. Öljytikunpätkän kun nykäsi pois niin sieltä pukkasi öljyä pihalle parhaimmissa. Ja tämä korostui nimenomaan niissä autoissa joilla ajettiin lyhyitä pätkiä (taxit) poltto alkoi aina mutta ei saanu loppuun tehtyä niin todella nopsaan täytty öljyt polttoaineella. Uudessa päivityksessä sitä lisä ruiskutusta muutettu että palaa mahdollisimman hyvin se ylimääräinen aine.
Sillä kyselin että onko käyny merkkihuollossa auto milloin viimeksi, kun kamppanjat tarkistavat ja tämä päivitys on muistaakseni kamppanja joka tehdään joka autoon johon ei ole tehty.
-
Edellisen omistajan aikana auto oli käynyt merkkiliikkeessä, mutta ei aina. Kun auto reipas vuosi sitten käytettynä ja 61tkm ajettuna ostettiin, soitin tänne firmaan josta se oli uutena ostettu ja sieltä sanottiin ettei yhtään takaisinkutsua ole avoinna. Tämä Volvo on kyllä käynyt paikallisessa ei-virallisessa Volvo liikkeessä, jossa on virallisen Volvo liikkeen kouluttamat Volvo miehet töissä ja heillä on virallinen Vida, ja he eivät ole ainakaan sanoneet mitään että täältä puuttuisi joku merkittävä päivitys.
Olen joo lukenut noista ohjelmapäivityksistä ja tuosta öljymäärän noususta, ja siksi osasin kysyä tuota takaisinkutsuja. Tosin, meillä ei mitään erikoista tarraa ole konehuoneessa.
Meidän aikana V50 ei ole kertaakaan käynyt merkkiliikkeessä, eikä käy...
Öljyn määrää olen tarkkaillut koko tänä aikana kun tämä V50 on meillä ollut ja koskaan aiemmin öljymäärä ei ole lisääntynyt noin radikaalisti kuin tuon 700km matkan jälkeen. Kerran aiemmin viime kesänä öljyn määrä nousi jonkin verran mutta ei paljoa, ja silloin tämä V50 kävi väkisinpoltossa. Silloin saatiin jotain pientä aikaseksi paine-eroon ja gramma määrään, mutta en vaan kirveelläkään muista mitä ne luvut oli... löytynee kyllä täältä foorumilta haulla, koska tänne siitä kirjoitinkin.
-> Edit: tässä ne erot: paine-ero tippui 20 mbar -> 11mbar ja nokigrammat tippuivat 17.8 -> 11.
Edit 2:
vaihdatan m.öljyt suodattimineen n. 10tkm välein. Tähän asti on saanut ajaa ihan rauhassa 10tkm ilman tuollaisia öljyn itsestään lisäyksiä, korkeintaan sen yhden XX viivan verran on tuona aikana lisääntynyt jos sitäkään. Nyt siis oli eka kerta kun yli 700km matkalla öljymäärä lisääntyi noin jumalattomasti että sai vajaan litran ottaa pois.
Epäilen vahvasti että että tuo dpf on menossa tukkoon, tai ainakin lähes täynnä, ja juuri tänään vein Volvon sellaiselle joka sen dpf:än ottaa pois ja tekee vähän jotain muutakin tuolle V50:lle... ensi viikolla selviää mitä kaikkea autolle on tehty.
-
Villi veikkaus, että paine-ero anturi sökö. Ei luulis noilla kilometreillä tukossa vielä olevan. Omani (2.0D) kiukutteli DPF:stä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9929.msg1061077236#msg1061077236), joka lopulta paljastui anturiviaksi (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9929.msg1061095632#msg1061095632). DPF:n poisto toki poistaa ongelmat jatkossakin, mutta halvempi fixi olis kokeilla vaihtaa anturi.
-
Olen lukenutkin tuon sinun kirjoituksen, mutta veikkaan että 2.0d:ssä ja d5:ssa on erimoiset dpf:ät koska koneetkin ovat erilaisia, MUTTA: en tokikaan varma ole - viisaammat saavat korjata.
Mutta kun tarkoitus on pitää tuo auto, ostettiin se siksi kun työkaverilla V70 d5 2-tuhatluvun alusta miltei 600tkm ajettu eikä mitään isoja remppoja, ja yksikin mun asiakas kehui V70 d5:sta että paras auto mitä ikinä hänellä ollu, ja 450tkm ajettu sekin. Tällä meidän V50 d5:lla veivattu nyt vasta alle 97tkm, niin siksi tuo himmetin hiukkasloukku kuuseen. Niin, ja samalla hintaa saa lisää voimaakin :) ja samalla pistetään egr:kin pois toiminnasta.
Täytyy myöntää, että vaikka tuo V50 d5 on pienikokoinen farkku, niin on se asuntovaunun vedossa osoittautunut hyväksi: 4. vaihteella vedettäessä as.vaunua kulutus on 8-9 l/100km.
Mielenkiinnolla odotan ens viikkoa kun auton saa hakea...
-
Oon nyt tarkkaillut tota oman auton polttelua ja samoin tuntuu täällä käynnistyvän n.300km välein.
Öljy ei kuitenkaan lisäänny ainakaan niin merkittävästi että aiheuttaisi toimenpiteitä. Eikä muutenkaan ongelmia ole poltonkanssa.
Ohjekirja tosiaan sanoo että 300-900km välein ajo-olosuhteista riippuen, eli olisiko se nyt kuitenkin niin että esim kevyessä ajossa poltto käynnistyy useammin kuin raskaassa motariajossa?
Itsellä ajo on pääsääntöisesti kevyttä n.70km päivässä 80-alueella. Eli jonossa mittari 90km/h kutosvaihteella ja kierrokset alhaalla.
-
Itseni olen antanut ymmärtää että dpf:än tyhjennyspolttojen tiheisyys on suoraan verrannollinen siihen ajatko matka-ajoa vai taajamapyöritystä. Jos ajat paljon / vain matka-ajoa niin dpf tyhjennyspoltto tapahtuu harvemmin kun taas pitkäkestoisessa kaupunkipyörityksessä huomattavasti useammin. Ilmeisesti kaupunkipyöritys kuormittaa dpf:ää hiukkasten osalta kun autolla kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - hidastellaan, pysähdytään, kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - jne, kun taas matka-ajossa koneessa on pitkään suht sama kuorma ja kierrokset jolloin pakokaasussa hiukkasiakaan ei ole niin paljon. Viisaammat saavat korjata.
Mutta:
Nyt on dpf otettu pois ja egr laitettu kokonaan kiinni. Auto tuntuisi toimivan hyvin, ei ongelmia ja olen seurannut mm. sitä tyhjennyspolttoväliä ja ei ole pitkään aikaan sitä aloittanut tekemään. Vielä testit jatkuvat ja kerron kokemuksia.
Aivolaatikkoa ei tarvinnut avata että tuon ohjelmoinnin sai tehtyä. Ohjelma otettiin autosta ja lähetettiin muualle koodattavaksi ja ympättiin uudelleen autoon. Auton ohjekirjassa mainittu 400Nm vääntö on "huijausta", kuulema sen näki aivolaatikossa olevasta ohjelmasta että maksimivääntö mitä tässä V50:ssä on oli 380Nm.
Vetoja tuli ainakin lisää: 6. vaihteella kun 105kmh:sta painaa kaasun pohjaan, vetää paremmin. Kulutus: ensituntuma kun vakkarilla ajaa 105kmh, pysyttelee hetkellinen kulutus lähes kokoajan alle viidessä.
Ainut mitä ehkä vähän mietin on että miten tuo Volvon M66 vaihteinen manuaalilaatikko kestää. Mutta ainakin tämä lastutuksia tekevä kaveri oli varma ettei mikään paikka säry, koska tehonlisäykset ovat sen verran maltillisia.
Nyt siis pellinalla on 210hv ja 440Nm. Enempää ei kuulema saanut, koska jostain syystä Volvo on halunnut rajoittaa näissä pikkuvolvoissa maksimiväännön 440Nm:hin, vaikka sama kone isommassa Volvossa, maksimivääntö mitä koneesta saa on jonkin verran suurempi.
-
Poltosta vielä senverran että ulkomaiselta foorumilta löytyi sellaista tietoa että ohjekirjassa mainittu 300-900km tarkoittaa että 900km on maksisimi polttoväli joka toteutuu ainoastaan silloin kun poltolle otollisia olosuhteita ei aikaisemmin tule. (Eli esim jatkuva kaupunkiajo) ja jos 900km tulee täyteen niin silloin tapahtuva poltto olisi vähän kovempi ja pitkäkestoisempi kuin normaali tiheämmin tapahtuva.
Normaali polton edellytyksenä on ilmeisesti maantienopeus ja jos 300km jälkeen otollinen nopeus saavutetaan, käynnistyy poltto.
Foorumilla puhuttiin muistaakseni 500-1000km luvuista mutta autona oli joku isompi volvo 185hp koneella.
Tietojen oikeellisuudesta en tiedä mutta itse aion ajella vaikka polttelee 300km välein kunhan öljy ei lisäänny.
Penkitettiinkö jukka79:n volvo?
Oliko se tässä paikallisella pajalla ohjelmoitavana?
-
Ei ollut paikallisella, mutta tuossa n. 80km matkan päässä kävi.
Ei penkitetty kyllä, joten noissa luvuissa voinee esiintyä heittoa... Olen kuullutkin että erääseen tähän paikalliseen firmaan on tulossa ilmeisesti jopa aika hyväkin dyno.
Hiukkasloukun paine-eroantureiden putkistotkin olivat meillä tuhkassa, ja aika täynnä se itse loukkukin oli ollut. No, nyt ei enää tarvi murehtia koska tyhjennyspoltto tulee ja että koska on ajettava matka-ajoa että sen tyhjennyspolton saa kunnialla suoritettua.
Seuraan tilannetta ja kerron kokemuksia kunhan niitä kertyy.
-
Ootko todellista kulutusta laskenut ennen loukun poistoa?
Itseä kiinnostaa poiston vaikutus kulutukseen ja egr:n vaikutus moottorin lämpöihin.
Pistä tosiaan kokemuksia tänne kun niitä kertyy.
-
Uskoisin että M66 kestää, kytkin on se joka hajoaa ensiksi. M66 on ollut käytössä aiemmin mm. 300 hv/ 400 Nm S60/V70R:ssä ja ilmeisesti näiden rataversioissa. S60 Polestar Conceptissa on myös versio M66:sta mutta siinä sitä on jo jouduttu vahvistamaan kun tehoa on 501 hv ja vääntöä 575 Nm. :)
-
Eikös 5-vaihteinen versio M56 kestä sen 700-800 heppaa ja 650 Nm ilman vahvistamista ja luulisi, että 6-vaihteinen ei kovin paljon heikompi olisi. Siis S40 ja V40 T4:sia on Suomessa, joissa paljon tehoa, mutta käsittääkseni vakio laatikko lukkoa lukuunottamatta.
-
No nyt on kuukausi ajeltu lastutettuna.
Tulos on, että öljyn lisääntymisestä ei ole tietoakaan - onneksi. Voiman lisääntymisen huomaa kun ohitustilanteessa laittaa n. 80kmh vauhdissa nelosen tai vitosen päälle ja tinnin tiskiin - jo kiihtyy.
Yksi vikakoodi tuli, joka kuuluu ilmeisesti asiaan: tarkkaa tekstimuotoa en muista, mutta Memory Checksum erroria herjaa. Googlella löysin että joissain automalleissa ko. vikakoodi tarkoittaa huonoa akkua, ja joissain VAG vehkeissä koodi liittyy lastutukseen.
Sen verran olen huomannut että kutosvaihteella n. 106kmh lasissa vakkarilla ajaessa hetkellinen kulutus on tosi usein alle viidessä, ja ennen lastutusta se oli yli viidessä. Vaunua vedettäessä kokeilin myös vitosta (yleensä 4. vaihde käytössä kun vaunu koukussa) niin myös 5. vaihteella hetkellinen kulutus laski ollen nyt alta kymppiä aika usein kun aiemmin se oli kympin ja yhdentoista välillä. Myös 4. vaihteella vedettäessä hetkellinen kulutus väittäisi olevan pienempi.
Seurannat jatkuu...
-
Eikös 5-vaihteinen versio M56 kestä sen 700-800 heppaa ja 650 Nm ilman vahvistamista ja luulisi, että 6-vaihteinen ei kovin paljon heikompi olisi. Siis S40 ja V40 T4:sia on Suomessa, joissa paljon tehoa, mutta käsittääkseni vakio laatikko lukkoa lukuunottamatta.
M56:ta ei ole saatu V/S40 peleissä 1000 hp / +800 NM vielä rikki. Miksi M66 ei kestäisi...
-
M56:ta ei ole saatu V/S40 peleissä 1000 hp / +800 NM vielä rikki. Miksi M66 ei kestäisi...
Joo oli näemmä unohtunut "ainakin" sana tuolta tehonkestosta. Lujia laatikkoja ovat kyllä.