Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Beagle - 30.05.2016, 14:31:00
-
Näissä 900 sarjalaisissa näkyy olevan vakiona tuo perävaunun vilkkujen merkkivalo.
Harvassa se kuitenkaan toimii ja oisihan tuo ihan kiva saada pelaamaan. Liekö kellään kokemusta asiaan, mitä tuo vaatisi?
-
Näissä 900 sarjalaisissa näkyy olevan vakiona tuo perävaunun vilkkujen merkkivalo.
Harvassa se kuitenkaan toimii ja oisihan tuo ihan kiva saada pelaamaan. Liekö kellään kokemusta asiaan, mitä tuo vaatisi?
mitä tarkoitat tällä?vilkuthan vilkkuu niinkuin autossakin,eikö ne riitä vai tarkoitatko nyt jotain muuta?
-
Eli tämä merkkivalo toimimaan.
(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/05092010367.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/Mobile%20Uploads/05092010367.jpg.html)
-
ok!tohon en osaa sanoa mitä tarvitsee tehdä,odotellaan viisaampia!mutta mulle riittää ne mitkä siellä on oli sitten kärry tai ei ;) en vaan vieläkään oikein ymmärrä lampun tarkoitusta miksi pitää olla tuplana jos jotakin vedät?oisko se sitten jotenkin muistutus että kärry on perässä?en tiedä
-
Tuon valon on tarkotus kertoa että kärryssä toimii vilkut kanssa. Raskaassa kalustossa tuota käytetään enemmän. Hyvä tuo on olla normi autoissakin niin ihmiset huomais paremmin palaako kärryssä vilkut. Aika harvassa on toimivilla valoilla oleva peräkärry.
-
ok,itse tarkastan kun olen töpselin laittanut kiinni niin ihan silmillä et kaikki futaa,mutta ei tosta mitään haittaa kyllä ole!
-
V70.ssa tuo merkkivalo toimii Kuten pitääkin. Tänään purin mittariston ja huomasin että polttimo on kyllä paikallaan, mutta johtoa ei mennyt liittimelle ollenkaan. Jos liittimeen lisää johdon ja vetää toisen pään auton perälle. Niin minkälainen rele pitäisi olla että tunnistaisi perävaunun?
Jostain bypass releestä löysin juttua. Mutta en oikein sen toimintaperiaatetta tajua.
-
Itsellä loppui toimimasta v70 :ssä kun laitoin takavalot ledeiksi
-
Eilen käytin mittariston irti ja huomasin että polttimo on paikallaan mutta mittaristolle ei mene tälle lampulle johtoa. On vaan tyhjä paikka liittimessä. Valo siis syttyy kun syöttää jännitettä liitinnastaan.
Minkähänlainen johtosarja lie näihin ollut Volvolta alkuperäisenä saatavana. Autossani on fixus liikkeestä hommattu irrotettava koukku ja johtosarja menee liittimelle polttoainetankin kupeeseen.
Oisko alkuperäinen Volvon tehdasasennus tuonut tullessaan mittariston liittimelle johdon ja koukun johtosarjan väliin tuon bypass releen jossa on tuo lähtö merkkivalolle.
-
Kuvissa ympyröity kytkentä. En ole löytänyt 960:n kytkentäkaavioista miten on kytketty, mutta V70:n kaaviosta löytyi.
Eli hazard/vilkkureleen liittimestä paikasta 10 kaapeli mittaristoon oikeaan paikkaan, 1995 960:ssä se on B6.
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/K%C3%A4rryvilkku.jpg?img=img1280)
Itsellä on myös tuo kytkentälisäys ajankohtainen.
-
Kuvissa ympyröity kytkentä. En ole löytänyt 960:n kytkentäkaavioista miten on kytketty, mutta V70:n kaaviosta löytyi.
Eli hazard/vilkkureleen liittimestä paikasta 10 kaapeli mittaristoon oikeaan paikkaan, 1995 960:ssä se on B6.
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/K%C3%A4rryvilkku.jpg?img=img1280)
Itsellä on myös tuo kytkentälisäys ajankohtainen.
Eli siinä se ratkaisu! Kokeilempa tätä. Kiitos avusta!
-
Ole hyvä.
-
Jotta auto tunnistaa koukussa olevan kärryn, täytyy vetokoukun pistorasiassa olla mikrokytkin. Onko 960 kyseinen mikro? ???
-
Jotta auto tunnistaa koukussa olevan kärryn, täytyy vetokoukun pistorasiassa olla mikrokytkin. Onko 960 kyseinen mikro? ???
Mä luulen, jotta siihen vaikuttaa peräkärryn vilkkujen tuoma lisävastus. VAG:n systeemissä on mikrokytkin sammuttamassa takasumuvaloa (näin oon kuullut ) Ei toiminut lisävilkun merkkivalo, kun oli polttimo palanut ja kuten jo mainitsinkin, että takavalojen ledeiksi vaihtaminen lopetti kokonaan em. merkkivalon toiminna
-
Mä luulen, jotta siihen vaikuttaa peräkärryn vilkkujen tuoma lisävastus. VAG:n systeemissä on mikrokytkin sammuttamassa takasumuvaloa (näin oon kuullut ) Ei toiminut lisävilkun merkkivalo, kun oli polttimo palanut ja kuten jo mainitsinkin, että takavalojen ledeiksi vaihtaminen lopetti kokonaan em. merkkivalon toiminna
Voi olla näinkin. Perustuuko kaikki perävaunun tunnistamisessa kuormaan, kun peruutustutkakin kytkeytyy pois kärryn pistokkeen ollessa pistorasiassa? ??? 7-napaisessa rasiassa ei ole peruutusvalosta tietoakaan.
-
En sen suuremmin auton sähkön kulusta tiedä mutta olisko perävaunun tunnistus naitettu osaksi 7 pistokkeen maadostus karvaa?
-
En sen suuremmin auton sähkön kulusta tiedä mutta olisko perävaunun tunnistus naitettu osaksi 7 pistokkeen maadostus karvaa?
Täytyy sanoa, että vähän paremmin itse asiaa tutkien osittain pakon edessä tulin tuohon tulokseen, että se liittyy tuohon maadotusnastaan. Seitenkymppisen maanastassa oli selkeästi hapettumaa, joka aiheutti asuntovaunu perässä mm. parkkitutkan kytkeytymisen peruuttaessa. Myös vaunun valot vilkkui selvästi. Ruikkasin vaunun pistotulppaan sähkölaitteille tarkoitettua CRC:tä, niin johan rupesi toimimaan. *taavih->
-
Mulla oli ysissä vilkunreleen päällä pistoke, josta lähti johdot ja valo mittarille. Rele löytyy vieläkin jemmasta, jos joku sen haluaa.