Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mestar - 30.05.2016, 15:48:00
-
Hei!
Eilen iltapäivällä kävin tästä läheltä hakemassa ikäisekseen todella siistin S80:n 2.4 170hv bensakoneella ja automaatilla varustettuna. Kilometrejä tuohon on kertynyt vajaat 210 tuhatta, ja huoltohistoria on autossa todella hyvä. Parin suht perusteellisen koeajolenkin jälkeen tehtiin kaupat ja ajelu kotia päin alkoi.
Ajettuani jo n. 40-50km verran maantievauhtia huomasin vaihteistossa jännän oireen: turbiinin lukittuessa alle 2000 r/min nopeudessa kierrokset putoavat n. 1800 paikkeille. Tässä vaiheessa meno on vielä siistiä, mutta jos polkimesta yrittää nostaa hiukan vauhtia, tuntuu kuin turbiinin lukitus ei irtoaisi helposti, vaan se saattaa humpata parikin kertaa ennen kuin meno jatkuu.
Lienee tärkeää mainita, että kyseistä nykimistä en saanut pitkän testilenkin jälkeen aiheutettua millään muulla vaihteella ja/tai kierrosnopeudella, enkä myöskään vakionopeudensäätimellä vauhtia lisätessä. Tuota tapahtuu ainoastaan 1700-1800 kierrosnopeudessa 5. vaihteella (varmaankin alimmassa mahdollisessa lukittumisnopeudessa) kun vauhtia yritetään lisätä kaasupolkimesta. Jos poljinta painaa vähän enemmän, lukitus irtoaa suht nätisti ilman nykimistiä. Mitään muuta vastaavaa vaihteiston kanssa muutenkaan tule ilmi, vaan vaihtaminen ja turbiinin toiminta on tuota lukuun ottamatta todella pehmeää.
Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on viimeksi vaihdettu 120 tkm kohdilla (ei ole tietoa onko tuossa välissä vaihdettu ja jätetty merkitsemättä, mutta epäilen...) ja olenkin varannut tälle viikolle uuden vaihdon huuhtelemalla. Autolla on viime vuosina vedetty asuntoautoa jonkin verran, mutta muuten se on ilmeisesti ollut todella rauhallisessa ajossa. Alusta jarruista pyöräntuentaan on todella jämäkässä kunnossa.
En löytänyt oikein miltään foorumilta vastaavaa ongelmaa, vaan vaihteisto-ongelmat näissä tuntuvat useimmiten koskevan epävarmaa ja hidasta vaihtamista ja turbiinin huonoa lukittumista. Onkohan kyseessä vika ohjauksessa vai itse turbiinissa? Ymmärtääkseni kesälämmöissä vaihteistoöljyn määrä saattaa vaikuttaa laatikon toimintaan aika paljonkin, mutta pitääkö tuosta mainita korjaamolle erikseen että eivät aivan ylärajaan asti laita?
E: kiriotusvirhe
-
Oletko tarkistanut öljyn määrän kuumana, että on yläräjojen välissä ? Kone käynnissä.
-
Oletko tarkistanut öljyn määrän kuumana, että on yläräjojen välissä ? Kone käynnissä.
Alla kuva tikusta. Tasaisella alustalla parin tunnin ajelun jälkeen. Näyttäisi olevan ok? Siis että ei ainakaan liikaa ole?
E: ymmärsinkö oikein että pitäisi olla kuumana noiden ylärajan viivojen välissä? Tosiaan vaihde vapaalla ja auto tyhjäkäynnillä kun mittasin.
(http://i.imgur.com/Z8eL2fD.jpg) (http://imgur.com/Z8eL2fD)
-
Siinä on "hot" mittavälit ja niiden rajojen sisään, eli laittaisin varovasti vähän lisää. En tosin usko, että voisi olla syynä ongelmiin.
-
Siinä on "hot" mittavälit ja niiden rajojen sisään, eli laittaisin varovasti vähän lisää. En tosin usko, että voisi olla syynä ongelmiin.
Jees. Torstaina vaihdetaan kokonaan uudet öljyt sisään niin silloin nähdään että onko pelkästään voitelusta kiinni. Tuo hot-viivojen väli ei kai ole kuin pari desiä? Silti tuo mittaus tehtiin kyllä todella kuumalla vaihteistolla niin öljyä siellä näyttäisi olevan joka tapauksessa liian vähän.
Laittaa kyllä miettimään kun ainoastaan polkimella tietyssä asennossa saan sen nykimään ja cruisella toimii normaalisti joka kerta. Ohjekirjan mukaan näissä on oppiva vaihteisto, mutta onnistuuko sen "nollaus" kotikonstein?
-
Siinähän kai on Aisin 55-50 loota. Mulla meni kierrättäen 12 l Mobil ATF 3309:ä. 144 € yhteensä. Ajoin sen jälkeen kuumaksi ja piti vähän lisätä. Paremmin toimii kuin ennen.
Joo vajaus saattaa olla syynä nykimiseen, mutta aika tummat on ölpätkin. Uusilla luultavasti toimii hyvin, ellei ole venttiileissä jotain sanomista.
-
Siinähän kai on Aisin 55-50 loota. Mulla meni kierrättäen 12 l Mobil ATF 3309:ä. 144 € yhteensä. Ajoin sen jälkeen kuumaksi ja piti vähän lisätä. Paremmin toimii kuin ennen.
Joo vajaus saattaa olla syynä nykimiseen, mutta aika tummat on ölpätkin. Uusilla luultavasti toimii hyvin, ellei ole venttiileissä jotain sanomista.
Ölyt vaihdettiin tänään, kuulemma vajaat 10 litraa meni huuhteluun yhteensä. Laatikko vaihtaa entistäkin pehmeämmin ja matalilla kierroksilla ilman lukitusta kiihdytys on pehmeämpää; aiemmin tuntui kolmosella kiihdytys kahdessa tonnissa vähän karhealta. Kaikki aiemmin omistamani Volvot ovat tosin olleet manuaaleja niin ei oikein ole muuta vertailukohdetta kuin isäukon suht vähän ajetut Mersut ja BMW:t.
Toistuvaa nykimistä en lyhyellä koeajolenkillä saanut aikaan, mutta kevyesti polkimesta kaasua lisätessä lukitus irtoaa kyllä vieläkin pienen nykäyksen kera. Jälleen runsaammalla kaasutuksella tai cruisella irtoaa aina pehmeästi. Lieneeköhän sitten laatikon ohjelma tai venttiilivika. Pitääpi ajella hetken aikaa ja katsoa miten tilanne kehittyy.
-
Otto tarkistanut moottorin alatuen? Tuppaavat menemään väljiksi ja silloin tuntuu nykäys.