Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: kulmave - 01.06.2016, 08:29:12
-
Jos -65 mallin Amazoniin jossa on ykspiirijarrut(levyt edessä) asentaa girling tehostimen niin pitääkö laittaa takapäätä varten paineentasausventtiili?
-
En minä ole 65:seeni mitään muutoksia tehny, kun tehostimen laitoin. 30 vuotta siitä jo tosin on, en ehkä muista enää.
-
Mä laitoin -67 Favoritiin 240 Volvon jarrutehostimen ja pääsylinterin. Jaoin piirit toinen eteen toinen taakse. Tuli vähän turhankin kevyet jarrut, kunnolla polkaistessa lukittaa eturattaat, mutta tosiaankin etupää lukittuu ensin. Kelpasivat myös konttorilla ilman sen suurempia jorinoita, merkittiin vain tehostus otteeseen.
-
Hyvä, siksi kyselen kun tehostimen kanssa jarruista tulee hieman takapainoiset joka ei ole hyvä homma. Muuten toimivat kyllä paljon kevyemmin. Jostakin lueskelin että -65 mallissa olisi ollut optiona Girlingin tehostin mutta en löytänyt mistään tietoa tuliko silloin paineentasausventtiili mukaan kuvioihin. Pitänee ehkä vaan kokeilla. No olihan vihreäkantisessa kuva tehostimella varustetusta yksipiirisestä eikä näkynyt olevan paineventtiiliä joten ehkä selviää tarkoilla säädöillä.
-
Yksi keino saada jarrutehoa pienemmälle voisi olla, jos käyttäis jarrulinjassa Opel Astra F (pthyi) koppasen jarrupaineen säätimiä. Eivät ole hinnalla pilattuja ja eivät vaadi muuta kuin, että liittimet saa sovitettua.
http://www.autodoc.fi/abs/7715419
http://www.mk3oc.com/forum/threads/gsi-rear-brake-bias-valves.72255/
Ovat suunnilleen sellaisen keskikokoisen peukun kokoiset. Aikaa myöten vikaantuvat siten, että päästävät paineen läpi rajoittamatta (on koettu)