Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 855 - 03.06.2016, 09:15:23

Otsikko: Volvo 855 ( Voi poistaa )
Kirjoitti: 855 - 03.06.2016, 09:15:23
Mahtaakohan käydä 125kw moottori 105kw tilalle ?
Auto on manuaali italian tuonti.
Auton moottorissa on ongelmia
enkä viitsisi nähdä vaivaa ruveta korjaamaan nykyistä moottoria.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: laatikkovika - 03.06.2016, 09:30:25
Ovathan jotkut tuon vaihdon tehneet vaikka moottorinohjaus onkin eri. Esim. 20V moottorissa on ilmamassamittari ja 10V moottorissa vain imuilman lämpöanturi mutta ovat kuitenkin toimineet ristiin ok.
Omaa kokemusta ei vaihdosta ole.
Eikä tule, kun en koskaan hanki 10V koneista.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: 855 - 03.06.2016, 09:51:02
Tämäkin 105kw on 20 venttilinen.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: laatikkovika - 03.06.2016, 11:57:24
No sitten puhutaan -99 mallista eteenpäin enkä ota kantaa asiaan.
Silloin tehot rajoitettiin ohjelmalla eikä venttiileillä. Ilmeisesti sähköinen kaasuläppä. Silloinhan kone on ihan sama, tehot vain rajoitettu ohjelmalla. Jos panet tuon tehokkaamman koneen, se on ihan sama mutta joudut päivityttämään ohjelman.


Niin, 850 mallissa ei tuollaista pitäisi olla mutta kun nyt puhutaan italo mallista niin ettei vaan olisi 2.0 tilavuudeltaan 20V? Siinä tehot ehkä samat kuin 2.5 10V.
Sama ensimmäinen ohje lienee pätevä, tosin suuttimet pitää olla siitä isommasta.

Kuten sanottu, en ole tehnyt enkä tee. :)
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: Kojontti - 03.06.2016, 12:04:22
No sitten puhutaan -99 mallista eteenpäin enkä ota kantaa asiaan.
Silloin tehot rajoitettiin ohjelmalla eikä venttiileillä. Ilmeisesti sähköinen kaasuläppä. Silloinhan kone on ihan sama, tehot vain rajoitettu ohjelmalla. Jos panet tuon tehokkaamman koneen, se on ihan sama mutta joudut päivityttämään ohjelman.

Ei varmaan puhuta vaan 2.0 italosta. Tietääkseni kone ja ecuboksit vaihtamalla onnistuu, jos on ajonesto niin sille pitää olla se tikku (tai avain) boksien mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: laatikkovika - 03.06.2016, 12:06:24
Huomasitko päivitykseni. :)
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: 855 - 03.06.2016, 12:15:10
Nimenomaan 2.0 20 valve.

Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: Axu85 - 04.06.2016, 01:49:13
Aika jännää että porukka yhdistää ajoneston koneen ohjausyksikköön tai ruiskuyksikköön...
Varsinkin kun puhutaan 850 malleista...

Niissä on omat juttunsa.. Ainakin omassani ei ole alkuperäistä ajonestoa ja ohjausyksiköt on mallista jossa oli ajonesto...
Toimii kuin unelma joten repikää siitä...
Moottori ja ohjausyksiköt on vaihdettu 2.5 10V mallista 2.5 20V malliin omassani, joten voitte sitten jatkaa keskustelua. :P

PS:jotkut on jopa tehnyt niin että kone on muuten 10V mallia (ohjausyksikö ja anturit yms.) paitsi sylinterikansi joka on 20V+jakopää ja ruiskusuuttimet.
Saaneet huomattavasti enempi tehoa ja vääntöä pelkästään sillä koska enemmän ilmaa ja polttoainetta = enemmän voimaa.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: laatikkovika - 04.06.2016, 08:47:47
PS:jotkut on jopa tehnyt niin että kone on muuten 10V mallia (ohjausyksikö ja anturit yms.) paitsi sylinterikansi joka on 20V+jakopää ja ruiskusuuttimet.
Saaneet huomattavasti enempi tehoa ja vääntöä pelkästään sillä koska enemmän ilmaa ja polttoainetta = enemmän voimaa.
Eikös sentään männät mene vaihtoon.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: Axu85 - 04.06.2016, 09:48:21
Eikös sentään männät mene vaihtoon.

noup. 20V mallissa kansi on sama venttiileitä myöden, oli sit 2.0, 2.3 turbo tai 2.5 kone..
Ja 10V kannen ero on vain se että venttiilit on aavistuksen isommat halkaisijaltaan.
ja muistetaan että männät ei ainakaan ota venoihin kiinni, ellei jako ole pielessä.

tämän kansi swapin tehnyt on myös täällä foorumilla.

Lisäksi näissä vapareissa toi tilavuus on muutettavissa kiertokangen, männän ja kampiakselin vaihdolla.
Nyt ei tarkista onko jopa Kampiakselit samat kone tyypistä riippumatta, mut joku korjaa jos suoralta kädeltä muistaa.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: laatikkovika - 04.06.2016, 14:07:43
No niin katsos kun heti heräätyäni mietin 10v ja 20v eroja mutta tuohan oli tosiaan se italo 20v niin eihän siinä mitään.
Meinaat siis että 10v koneeseen menisi 20v kansi suoraan, ilman mäntiin mitenkään kajoamista?
Minkäs takia siellä männissä sitten ne venttiilinkolot on?
Jotenkin tuntuu hurjalta, luulisi että puolet porukasta on sinne 20v hatun heittänyt jos niin helppoa on.

Kuten sanottu en itse noita ole kädessä vertaillut niin siltä kuuluisalta mutupohjalta laittelen juttua eetteriin..

Eikös niissä kampiakseleissa juuri se ero ole tilavuuksien välillä? Toki porauksissakin vrt. esim. T-5 ja 20V.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: 855 - 04.06.2016, 21:44:22
Eikös 125kw moottori ole suoraan 20 venttilinen ?
Kokonaisen moottorin vaihtoa ajattelin jos sen vielä
saisi nykyisellä moottorin ohjauksella käyntiin.
Otsikko: Vs: Volvo 855
Kirjoitti: 855 - 05.06.2016, 20:40:48
Olisi toinenkin vaihtoehto moottorille.
Olisi kunnostettu 2.5 10 venanen moottori mutta arveluttaa
lähtisikö tuo käyntiin 20 venttiilisen moottorin ohjauksella.
Tehot kun olisi lähes samat olipa sitten 2.0 20 venttiilinen
tai 2.5 10 venttiilinen moottori.
Tietoja tarvitaan eli tietääkö kukaan ?