Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ben - 03.06.2016, 12:47:34
-
Moi. Nyt uudella hihnalla ja kiristimillä huomasin, että aut.säätö menee ajossa yli eikä palaudu. Kellolla ennakko 0.3 ja kiristin säätöihin eli viisari näyttää keskelle, mutta ajon jälkeen on mennyt kireämmälle puolelle. Säätö joustaa kuitenkin eli ei se jumissa ole. Ajatuksia?
-
Vastaan uudella kysymyksellä. Vaihdoin vielä uuden remmin, koska uusivanha siis oli venynyt. Nyt uusimmankin kanssa sama. Muutaman päivän ok, mutta pidemmän ajon jälkeen taas remmi venyi ja kiristin tulee yli asteikon. Mistä voisi johtua? Käynti menee huonoksi, kun ajoitus muuttuu ja vikavalokin syttyy. Kun kone jäähtyy, niin remmi kutistuu hieman ja käynti lähes ok. Ei aivan kohdilleen palaa kuitenkaan. ???
-
Eihän tässäkin vaan käy niin, että säätörullan pinnapultti kannessa tulee ulospäin sitä mukaa kun sitä kiristää? Eli kannesta on silloin mennyt hienokierre sileäksi mihin pinnapultti kierretään.
Itse tappelin omassa ongelman kanssa ja laitoin lopulta pinnapultin lujalla kierrelukitteella ja on kestänyt. Seuraavaksi jos lukite joskus antautuu, ei auta kuin tehdä isommat kierteet kanteen. Tilaa kuitenkin on porakoneelle.
-
Se alempi rulla varmaan antautumassa kuten edelläoleva jo kirjoitti. Meillä tuli kans pinnapultille tunnit täyteen ja ulostautui kannesta kierteineen, ihme ettei ollut pudonnut kokonaan pois. Laitoin helicoilin ja kunnon pultin niin kestää.
Kuinka maailmassa joku keksii laittaa alumiinikanteen hienokierteellä tommosen jota saa "jatkuvasti" runkata.
-
Osa pinnapultin kierteistä tuli vanhaa pulttia irrottaessa tosiaan pois, mutta jäljelle jäi noin puolet. Laitoin lukitteen ja kiristin mutterin 25Nm. Kiristimen asento ei ole muuttunut eli se vaikuttaisi olevan ok. Jos se tulisi ulospäin, niin kiristin samalla vapautuisi, eikö niin? Jos tuo kiristin antaisin hihnan löystyä, niin viisarin asennonhan täytyisi muuttua. Tuo olisi ollut hyvä selitys ja helpottava tieto. Päättelin hihnan venyneen siitä, että koska ajoitus muuttui, niin automaattikiristin otti yläpuolelta löysän pois ja alapuoli kiristyäkseen veti samalla pumpun pyörää myöhäsemmälle. Mutta lienen hakoteillä, koska en tiedä mikä hihnaa venyttäisi enkä saa asiaa korjattuakaan eli neuvoja edelleen kaipaan...