Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 740 GLT - 04.06.2016, 12:22:13
-
??? Olen jo tovin aikaa etsinyt volisevan äänen aiheuttajaa B234F moottorin etupäästä. Semmoinen vaikerrus, volina, aivan kuin jokin
laakeri olisi kuivana. Jakopääremontin olen tehnyt n .kuukausi sitten, volina oli jo ennen sitä, eikä loppunut remontin jälkeenkään.
Tasapainoakselit ei käytössä, mutta akselit kyllä paikoillaan. Otin kopan auki ja kuuntelin metrisellä puutarhaletkulla, toinen pää korvassa,
toinen etsi äänen aiheuttajaa, ja sinne se paikallistui, öljypumpun paikkeille :( Kysymys : Onko mahdollista, ja miten yleistä näissä
16V koneissa että öljypumppu hajoaisi ? Kuulostaa kyllä kummalliselle minusta..... :-\
ps, laturi eikä ohjaustehostajan pumppu ei äännä, varmistettu irroittamalla hihnat kuuntelun ajaksi...
-
:D
Kerran, kun olin vielä volkkariuskossa, rovaniemen pörhön sinänsä yksinkertaisen takuurempan (öljypohjan tiivisteen vuoto) jälkeen kuuntelin 1,6 bensajettani moottoriääntä... sellainen kumma vaikerrus. vein auton korjaamolle ja seurasin vian hakua. öljypohjan ottivat auki. oli masentajan naama kumman näköinen, kun öljypumpun sihdistä roikkui korjaamopaperia melkoinen tukko. voi sitä selitysten määrää. sille autolle tuli sitten siinä yhteydessä lupaus ikuisesta laakeritakuusta.
sait muistelemaan menneitä kohokohtia. sittemmin olen ajellut itsehuolletulla volvolla.
eli ne äänimaailmat on hyvä selvittää ajoissa.
_sfr-
-
:o Olipa tarina... ei tulis ekana mieleen että pickup on tukossa eikä pumppu saa öljyä :-\ Kun ei ois sama vika tässäkin, sihti tukossa. ÄÄni on kyllä
kummallinen vorina/korina /volina, ja kuuluu tismalleen öljypumpun tienoilta. Mitään muuta pyörivää osaa ei ihan lähellä kyllä ole. Merkillinen tapaus :buck2:
-
Jos pumppu epäilyttää niin auki vaan. Pienempi paha tarkastaa kuin odottaa niin pitkään, että jakopää leviää pumpun takia. Jos siinä jotain on.
-
No nyt on pumppu käytetty pöydällä. Olihan siinä kulumaa, lievästi uraiset roottorin liukupinnat. Välystä mittasin liuskamitalla 0,15mm
roottorin ja ulkokehän välillä, samoin ulkokehän ja rungon välillä 0,15 mm välys. En osaa sanoa, enkä löytänyt mistään tietoa paljonko
välys saisi olla, mutta öljynpaine lienee kelvollinen, hydraulit toimii ja merkkivalo sammuu nopeasti startatessa.
Laitoin koneen tulille remmin ollessa paljaana, ilman muita hihnoja haittana, sekoittamassa äänimaailmaa. Instrumenttina käytin
puolen tuuman puutarhaletkua jonka toisessa päässä muovinen tratti. Tällä oli hyvä kuulostella mistä volina lähtee.
Tratti korvalle, letkunpää öljypumpua kohti...ei tulosta, pelkkää suhinaa. Mutta kun siirsin letkunpään kampiakselin alapyörälle,
niin sehän se on joka volisee :-\ Aivan selvästi ääni paikallistui sinne. Armoton volina ja vorina...
Sammutin koneen, tutkin alahammaspyörää, se näytti "ihan hyvälle ", paitsi malliltaan. Näytti kuin hampaat olisivat kantikkaat, vaikka
hihna on pyöreähampainen..voiko se olla mahdollista :P Kaikki muut käyttöpyörät ovat profiililtaan pyöreähampaisia, siis hampaan
pohjalta. Onko edes mahdollista laittaa väärän mallista alahammaspyörää B234f koneeseen, siinähän lienee vähän erilainen pyörä
kuin muissa 2xx vinokoneissa :o Mistä muuten kannattaisi kysellä uutta ratasta, ellei sitten Wetterin tiskiltä ?
-
Mikäli ehjä käytetty ratas kelpaa niin minulta löytyy sellainen.
16v koneen hammashihnapyörä on leveämpi (23mm) kuin 8v koneissa.(19mm)