Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: fleshnugget - 05.06.2016, 22:31:37
-
Hellou taasen. Pikkuvolvon eli -92 farkun etupäässä jotain väljää. Ohjaus meinaa välillä kammeta oikealle, ei jatkuvasti. Toiselle puolelle vaihdettiin raidetangonpää pari vuotta sitten, lienee sama menossa toispuol.
Ja jos kerran tonne sorkkii niin mitä olis syytä vaihtaa samalla? Meitti on tolla ajanu sen 10v ja äpt 100tkm, nyt mittaris joku 340.
Semmosta tässä vaan kelailin et olenko kusessa jos yritän parkkiksella vaihtaa sen sekä alapallonivelet? Ei siinä mitään jos joutuu kuitenkin käyttää pyöräsuuntauksessa mut kandeeko ees yrittää? Ja mitä peruskalujen lisäksi olis syytä olla käytössä?
Mulla on myös jemmassa uudet alatukivarret hilppeineen, kantsisko samalla vaivalla laittaa nekin paikalleen? Entiset vielä ihan suht ok. Uusimisesta ei tietenkään haittaa ole, mut onko duuni turhan vaativa kokonaisuudessaan tämmöselle tunarille? (olenhan tosin tolle tehny paljonkin kaikenlaista mut mun oletus on aina et vituiks menee, tähän mennessä olen lähinnä yllättynyt iloisesti..)
Toinen kysymys vielä, pitänee jarrupääsylinteri vaihtaa, polijin painuu pohjaan vaik ilmattu on, lienee mennyt lopullisesti vituiks kun keväällä joutu jarruja "herkistelemään" eli väkisin runttaa mäntiä ulos satuloista.
Tartteeks kummosia ottaa huomioon? Oon netistä tsekkaillu ja tullu ilmi et saattais selvitä ilman koko systeemin ilmausta kunhan täyttää ja pumppailee uuden sylinterin irrallaan täyteen ja sit vasta kiinni.
Se vielä et ohjaustehostin on sekä abs-jarrut.
-
1. Ei oo pikkuvolvo, vaan isovolvo :)
Pystyy parkkipaikalla vaihtamaan raidentangonpään ja alapallonivelet. Toivottavasti pultit aukeavat niin silloin ei ongelmaa.
Tukivarsia ei tarvitse vaihtaa, ellei ole hifistelijä tai puslat on huonot.
Perustyökaluilla pärjää, saattaa olla se joustinkuppi tiukasti kiinni alapallonivelessä.
Jarruista.. vuotaako nesteitä pihalle mistään? Ei ainakaa normaalii että painuu polin pohjaan, auttaakohan herkistelykään.. epäilen.
Kannattaa hommata Volvo 240-korjausopas! :)
-
Tuo puoltaminen saattaa viitata myös jarruihin. Jos toisella puolella on männät tai palat jumissa niin puoltaa.
Kilometrejä ei näköjään ole 10 vuoden aikana kovin paljon tullut mittariin joten ekana selvittäisin jarruongelman. Jumittaa varmasti jos ei jarruja käytä. Samallahan kun renkaat on irti niin tsekkaa puslien kunnon.
-
Eipä vuoda litkua. Olen tässä muualta kans kysellyt niin pääsylinteriin viittaa. On siellä satuloissakin fiksattavaa mut nyt ei lompakko anna myöten. Sain kyllä männät liikkumaan ja rasvaa väliin.
Uskaltaisin väittää ettei se puoltaminen jarruista johdu, se vaihtelee ajossa, eikä pahene jarrutuksen jälkeen. Oon niitä tässä seuraillut, ei lämpene liikoja eikä kahnaa.
Pitää käydä vielä tutkimassa niitä puslia ym. Kaipa sen huomaa et mitkä on entisiä.
On mulla korjausopas, mut siitä tuntuu välillä puuttuvan joitakin juttuja.
Siitä pääsylinterin ilmauksesta vielä, semmonen juttu tuli vielä mieleen et josko ennen vanhan irrotusta ottais palat veke vaik etupäästä (kun useampi mäntä) ja työntäis männät ulos. Sit uus täyteen ja kiinni ja sit vasta työntäis männät takas sisään. Pulahtaiskohan mahd ilmat säiliön kautta pihalle?
-
Siitä pääsylinterin ilmauksesta vielä, semmonen juttu tuli vielä mieleen et josko ennen vanhan irrotusta ottais palat veke vaik etupäästä (kun useampi mäntä) ja työntäis männät ulos. Sit uus täyteen ja kiinni ja sit vasta työntäis männät takas sisään. Pulahtaiskohan mahd ilmat säiliön kautta pihalle?
Mahdollisesti, mutta laita jotain kalikkaa kuitenkin männän ja levyn väliin, pistää harmittamaan kun mäntä pullahtaa ulos. Pääsylinterissä se vika on, pelkkä ilma aiheuttas vaan kumipallomaisen tuntuman jarrupolkimeen.
-
Hyvä konsti on kun laittaa mäntien väliin venajousen. En nyt tarkota et tarttee konetta purkaa sen takia :2funny:
Hokasin joskus et se sopii mäntien väliin sopivasti ja senkun pumppailee niin herkistyy hyvin männät. Satula tietty tarvii irrottaa mut se nyt ei oo suuri vaiva. Myös täytyy kaverille kilauttaa ja pyytää venajousta jos ei omassa taskussa sellasta ole.
-
Pääsylinteri vaihdettu ja jarruja ilmattu niin pirusti ja vaikka missä järjestyksessä, vieläkin ilmapallo polkimessa, menee pohjaan ku painaa kunnolla. Jarruttaa kyllä ihan ok. Toistaseks.
Kattelin ilmatessa etupään jarruletkuja, niissä oli selkeesti eloa kun kaveri pumppas poljinta, en sillon älynny katella tarkemmin mut voisko olla niin et letkut on alkanu antaa periks ja pullistuu jarrua painaessa?
-
Väljä raidetangonsisäpää aiheuttaa just sellasta mystistä kiermurtelua silloin tällöin.
-
Hyvin voi johtua letkujen pullistelustakin.
-
Sitä raidetangon sisäpäätä kans mietin, etupää kun oli ylhäällä ja heiluttelin renkaita vaakatasossa ni pieni kolahdus kuulu sieltä uumenista.
Onks niitten kunnon tsekkaamiseen jotain hyviä vinkkejä? En oikeen saanu tolkkua et kummalta puolelta kuului.
-
Onks niitten kunnon tsekkaamiseen jotain hyviä vinkkejä? En oikeen saanu tolkkua et kummalta puolelta kuului.
Ilman vinoiluja niin katsastuskonttori. Ne pystyy säätää keulan korkeutta ja lonksuttaa sillä vatkaimella. Tietyllä korkeudella se sitten löytyy.
Il
-
Ens kuussa taitais saada jo kattastaa. Vois kerrankin viedä ajoissa.