Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HarriF - 06.06.2016, 18:46:35
-
Tervehdys foorumilaiset. Olen anonyyminä tähän asti selaillut foorumia sen jälkeen, kun helmikuussa siirryin rinkilikeulasta äijä-autoon. Nyt sitten piti ottaa tunnukset ja kysyä neuvoa !!
Tähän asti kaikki on mennyt auton kanssa hyvin, mutta nyt tapahtuu kummia - Seisoessaan auto purkaa akun tyhjäksi. Vien sen huomenna autosähköpajalle, jossa hivenen tutkivat, mikä voisi moisen aiheutta.
Sen verran olen jo selvittänyt foorumilta, että testaus taphtuu siis sulakkeita pois nyppimällä ja vuotovirtaa mittaamalla
- vika voi olla itse akussa, tuo nykyinen antoi äsken pikatestissä vielä 75 %:n kunnossaoloarvon
- lepovirtaa mitattiin pihtimittarilla 0,4-0,5 A
- keskusteluista löytynyt syyllisinä vihjeitä hälyttimen akkuun, laturiin ja joihinkin ohjausyksiköihin
Arvelin, että täältä saisi vielä jotain vihjettä, jolla mekaanikkoa voisi huomenna auttaa !!!
-
Mahdollisesti akku oikosulussa. Eli kenno hajonnut jolloin purkautuu omineen.
-
Ei noilla ampeereilla pitäisi akun tyhjentyä kulutuksen vuoksi. Siinä on yleensä 75-100 Ah akku.
-
Tuolla virrankulutuksella kestää 3-4 vrk, kun akku on tyhjä. Mielestäni lepovirran ei pitäisi olla läheskään noin paljon. Tosin aika pitkään pitää odotella ovet lukittuna ennen kuin virrankulutus menee "lepotilaan"
-
Selviskö tämä jo?
Nukkutilassa lepovirta 0.02A.
-
Ei ole vielä selvinnyt ihan loppuun asti, mutta toistaiseksi tuon kanssa pärjää kun aina välillä pitää yli yön laturissa. Kunhan lomat alkaa viikon päästä, pitää selvitellä juuriaan myöten.
Lepovirta on yli yön seisottuaan 0,15-0,20 A. Jos oikea arvo on tuo 0,02 A, niin joku moduli sinne jää hereille.
-
Ainakin vanhemmissa on tuo. Uudemmissa saattaa olla jotain laitetta tullut lisäkuormaksi. Terve normikoon akku kestää tuon 0,2:kin kyllä edellyttäen tietysti, että laturi pelittää eli se tulee ajossa täyteen. Jos akku ok ja laturi toimii, niin virrankulutus on kyllä suurempi jossain kohtaa. Jos ei lepovaiheessa, niin ennen sitä täytyy olla useita ampeereita.