Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Täysvirhe - 06.06.2016, 21:41:16
-
Hommasin ekan volvon ja nyt kone vähän ihmetyttää. Papereissa lukee 1,99L mutta nokkahihan suojassa B230A NR:14750.
Pystyykö alla olevista kuvista sanomaan mitään?
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_20_30_15_Pro_zps7tg5z8mu.jpg)
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_20_30_33_Pro_zpsbhdshpny.jpg)
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_17_21_15_Pro_zpsw3nxeztd.jpg)
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_17_32_39_Pro_zpspyaminuy.jpg)
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_17_36_51_Pro_zpsn3a1ulrn.jpg)
(http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Volvo%20244%201980/WP_20160606_17_43_57_Pro_zpsr3bwbobt.jpg)
-
tää on nyt joku sekasikiö,siihen on laitetttu uudenmanmallinen kone ja vanhan mallinen imusarja + kaasari jos auto on vm 80,mutta jakopään kopassa voi lukea mitä vaan kun käyvät tossa koneessa ristiin,mitä siellä lohkon kyljessä lukee?
-
Kiitos vastauksesta. Tarkennatko vielä hieman että mistä suunnalta lohkosta pitäisi merkintä löytyä?
-
imusarjan alla lohkossa tai pakosarjan alla lohkossa aika takana,siellä lukee nyt tuossa koneessa b200 tai b230
-
Eikös tuo ole ihan vakio 230A:n kaasari ja imusarja? Vois kuvitella, että joku on korvannut vaan alkuperäsen B19A:n B230A:lla.
Muistuttaa ainakin kovasti oman ex-lankun konetta Kuvalinkki (http://i1226.photobucket.com/albums/ee417/Johannes700/Volvo_244GL/B230A.jpg)
-
Eikös tuo ole ihan vakio 230A:n kaasari ja imusarja? Vois kuvitella, että joku on korvannut vaan alkuperäsen B19A:n B230A:lla.
Muistuttaa ainakin kovasti oman ex-lankun konetta Kuvalinkki (http://i1226.photobucket.com/albums/ee417/Johannes700/Volvo_244GL/B230A.jpg)
sulla on siellä just se kaasari mikä kuuluukin olla b230a motskarissa mutta ylläolevissa kuvissa ei,mikä vuosmalli sun auto oli?veikkaan jotain 86-87 mutta toi edellämainittu on 80 ja niissä ei ollut vielä b200-b230 koneita,ne tuli vasta 85,eli jokatapauksessa siihen on kone uudemmasta ja toi kaasutin ei siihen kuulu,se kuuluu b19-b21 motskareihin ja vielä kun kuvia kattelen niin sun autossa ei ollut kärkiä?niinkuin ei kuulukkaan olla mutta ylemmissä kuvissa mielestäni on?eli vielä oon sitämieltä että joku sekasikiö rakennelma mutta en tiiä?.....
-
Itselläkin on b23a alakerta, b230f:n 530 kannella ja b230fb:n vx3 nokalla...
kori vuodelta 1982
jakaja kärjillä ja tuolla jeesuksen aikaisella cd175llä
Sekosikoja mahtuu mailmaan vaikka kuinka... Itsella ajattelin vielä väkästellä vanhan venttiilinkopan tuon 530 kannen päälle, mutta mene ja tiedä koska joutaa alkaa muuttelee setuppia
-
Itselläkin on b23a alakerta, b230f:n 530 kannella ja b230fb:n vx3 nokalla...
kori vuodelta 1982
jakaja kärjillä ja tuolla jeesuksen aikaisella cd175llä
Sekosikoja mahtuu mailmaan vaikka kuinka... Itsella ajattelin vielä väkästellä vanhan venttiilinkopan tuon 530 kannen päälle, mutta mene ja tiedä koska joutaa alkaa muuttelee setuppia
elämme muutoksen aikaa :2funny:
-
Kiitos vastauksista,
Kyllä tosa jotakin sekotusta tosiaan on. Esim imusarjan pinnapultit hädin tuskin riittävät kaasarin laipan yli eikä mutterien alla mahdu olemaan prikkoja. Ei taatusti alkuperäinen ratkaisu.
En vielä tänään ehtinyt tarkistaa löytyykö jostain numerosarjaa.
-
Siellä on kato kaikista kylän volvoista kyhätty yks ehjä. :D
-
Pakosarjan alta löytyi "B230" ja "D"
Onko tämmösestä koneesta viritysaihioksi? Turbolle ehkä...
Niin ja mistähän vuosimallista tämä voisi olla että osaa ostaa oikeita osia?
Mites katsastus kun papereissa 1.99L? Tosin on se kyllä kai aikoinaankin mennyt läpi kun ollut liikenteessä.
-
Pakosarjan alta löytyi "B230" ja "D"
Onko tämmösestä koneesta viritysaihioksi? Turbolle ehkä...
Niin ja mistähän vuosimallista tämä voisi olla että osaa ostaa oikeita osia?
Mites katsastus kun papereissa 1.99L? Tosin on se kyllä kai aikoinaankin mennyt läpi kun ollut liikenteessä.
ei ne ainakaan vakiokoneessa ala ihmettelemään sen tilavuuksia,se on 85 tai siitä ylöspäin
-
B230A on ollut käytössä 85-86. Ei tuo mikään kootut teokset ole, samanlaisia ne on tehtaalla survoneet 240 ja 740 konehuoneisiin. Joku vain on vaihtanut vanhan (ja väsyneen) B19:n vähän uudempaan ja isompaan moottoriin ja unohtanut mainita leimalla, ulkoisesti kun noita ei äkkisilmäyksellä erota. Jos en väärin muista niin kaasarin kiinnitys pultit ovat tarkoituksella lyhyet, jos olisivat prikan verran paksumpia ei kaasutin kiristyisi imusarjaan kun pultin pää ottaisi kaasarin runkoon kiinni. Soveltuu viritysaihioksi, pitäisi olla ns. linnunluu kangilla, jotka heikoin lenkki, ja tasaisilla männillä. Katsopa onko jakajan kohdalla lohkon yläreunassa koneistetussa tasaisessa kohdassa pistekirjoituksella koneen tyyppi.
-
B230A on ollut käytössä 85-86. Ei tuo mikään kootut teokset ole, samanlaisia ne on tehtaalla survoneet 240 ja 740 konehuoneisiin. Joku vain on vaihtanut vanhan (ja väsyneen) B19:n vähän uudempaan ja isompaan moottoriin ja unohtanut mainita leimalla, ulkoisesti kun noita ei äkkisilmäyksellä erota. Jos en väärin muista niin kaasarin kiinnitys pultit ovat tarkoituksella lyhyet, jos olisivat prikan verran paksumpia ei kaasutin kiristyisi imusarjaan kun pultin pää ottaisi kaasarin runkoon kiinni. Soveltuu viritysaihioksi, pitäisi olla ns. linnunluu kangilla, jotka heikoin lenkki, ja tasaisilla männillä. Katsopa onko jakajan kohdalla lohkon yläreunassa koneistetussa tasaisessa kohdassa pistekirjoituksella koneen tyyppi.
toi kaasari ei ainakaan kuulu tohon moottoriin se on satavarma asia,b23a-b230a moottoreissa oli se keltakorkkinen malli missä co säädettiin kaasarinpohjasta 8mm hylsyllä. ;)
-
Alakerta on ainakin 2.3L koska pakkasproput on molemmilla puolilla lohkoo. Ulkoisesti B19 ja B21 on samanlaisia mut B23 eroaa näistä juuri sen takia ku vesimarkat/pakkasproput on kummallakin puolella lohkoo. Kansi on 530 tai hyvässä tapauksessa 531. Merkinnän voi lukea pakosarjan puolelta. Eli numerosarjan loppuosa. Nokka-akselin merkintä löytyy nokka-akselin päästä tulipellin puolelta.
Annan äänen sille et alakerta on B230 ja joku vaihtanu vuosien saatossa yläkerran ja kaasarin.
Jos paketti toimii niin hyvä niin.
-
Alakerta on ainakin 2.3L koska pakkasproput on molemmilla puolilla lohkoo. Ulkoisesti B19 ja B21 on samanlaisia mut B23 eroaa näistä juuri sen takia ku vesimarkat/pakkasproput on kummallakin puolella lohkoo. Kansi on 530 tai hyvässä tapauksessa 531. Merkinnän voi lukea pakosarjan puolelta. Eli numerosarjan loppuosa. Nokka-akselin merkintä löytyy nokka-akselin päästä tulipellin puolelta.
Annan äänen sille et alakerta on B230 ja joku vaihtanu vuosien saatossa yläkerran ja kaasarin.
Jos paketti toimii niin hyvä niin.
niin ja toi b230 alakertakaan alunperin ei kuulu tähän autoon,koska vuonna 80 ei tommosia ollut olemassakaan,ja vielä että tämä yksilö on tehty kärjelliseksi niin ei sovi kaavaan koska alunperin b200-b230 koneet oli jo kärjettömiä,mutta b19-b23a moottorit olivat kärjillä,eli jos joku sanoo että tämä kokoonpano mikä autossa nyt on on ollut tehtaallta asti niin on kyllä väärässä,näin se vaan on. ;)
-
Mites ton jakajan saa irti? Löysäsin pultin mutta jakaja ei hievahdakkaan. Lekalla hakkasin niin kovaa kun uskalsin ja jakaja vaan jököttää paikallaan.
Kattelin sytkäennakkoja ja strobon mukaan on ihan helvetisti myöhässä. Kärkiväliä suurentamalla käynti parani huomattavasti mutta ei oikee vieläkään ole hyvä.
-
Mites ton jakajan saa irti? Löysäsin pultin mutta jakaja ei hievahdakkaan. Lekalla hakkasin niin kovaa kun uskalsin ja jakaja vaan jököttää paikallaan.
Kattelin sytkäennakkoja ja strobon mukaan on ihan helvetisti myöhässä. Kärkiväliä suurentamalla käynti parani huomattavasti mutta ei oikee vieläkään ole hyvä.
se on jämähtänyt jumiin,jotain irrotinta siihen juureen ja yrittää käännellä sitä varovasti että lähtee liikkeele ;)