Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vi[[e - 08.06.2016, 01:28:15

Otsikko: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 08.06.2016, 01:28:15
Noniin, tuli pari päivää sitten ostettua tollanen 850 Volvo -92 ja 20v vitoskone, papereissa lukee että 2.43litrainen.
Eivaan käynnisty. Ajosta oli sammunut edelliseltä omistajalta kovalla pakkasella.
Moni koittanut laittaa kuntoon tuloksetta. Tulpat ei kastu, eli ei saa bensaa. Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.

(http://s32.postimg.org/t0j41kh6p/20160608_011310.jpg) (http://postimg.org/image/t0j41kh6p/)

Tuollaiset valot palavat mittaristossa.
Vaihdettua osaa on ainakin kaikki sytkän osat, pakonokan anturi myös vaihdettu toiseen.
Auttakaa! Olis kiva saada opelin sijasta Volvo ajoon
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: arska11 - 08.06.2016, 06:42:53
Noniin, tuli pari päivää sitten ostettua tollanen 850 Volvo -92 ja 20v vitoskone, papereissa lukee että 2.43litrainen.
Eivaan käynnisty. Ajosta oli sammunut edelliseltä omistajalta kovalla pakkasella.
Moni koittanut laittaa kuntoon tuloksetta. Tulpat ei kastu, eli ei saa bensaa. Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.

(http://s32.postimg.org/t0j41kh6p/20160608_011310.jpg) (http://postimg.org/image/t0j41kh6p/)

Tuollaiset valot palavat mittaristossa.
Vaihdettua osaa on ainakin kaikki sytkän osat, pakonokan anturi myös vaihdettu toiseen.
Auttakaa! Olis kiva saada opelin sijasta Volvo ajoon



Kovalla pakkasella sammunut...miten se pyörittää konetta nyt? Pyöriikö vähän niinkuin ilman puristuksia, eli todella kevyesti?
Tulisi vain noista pakkasista mieleen tuo "liimaventtiili" ilmiö joita näissä on aikas paljon nähty..
Liimaventtiilissä venttiilit jää auki ja näin ollen tuntuu kuin kone pyörisi ihan ilman puristuksia, mutta lähtee kyllä käyntiin pytty kerrallaan kun apuvirran kanssa kauan starttailee.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Nick - 08.06.2016, 08:18:33
Eikös "liimaventtiili" -ilmiö aiheudu vasta käynnistäessä jos on siirtänyt pari metriä autoa?

Lue vikamuisti. Ohjeet FAQ -osiossa jos ei ole tuttu toimenpide.
Oletko tarkastanut onko jako kohdillaan?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 08.06.2016, 10:39:15
Eikös "liimaventtiili" -ilmiö aiheudu vasta käynnistäessä jos on siirtänyt pari metriä autoa?

Lue vikamuisti. Ohjeet FAQ -osiossa jos ei ole tuttu toimenpide.
Oletko tarkastanut onko jako kohdillaan?
En liimaventtiiliäkään pidä todennäköisenä tai mahdollisena, kun ajosta sammunut.
Jakopää laitettu vuosi sitten, n.15 000km sitten, että en pidä oikein sitäkään todennäköisenä. Ja sitäpaitsi eikö sytytystulppien kuuluisi kastua vaikka jako olisikin pielessä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 08.06.2016, 10:52:28
Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.

Olisko ruiskuyksikkö moro, jos kerta ei tule polttoainetta ja painetta kumminkin löytyy...
Lisäksi suoraan ajosta sammunu niin on aika vahva epäilys sen suuntaan...

Edit: jos oikein muistan niin moottorinpuoleinen yksikkö on ruiskutusyksikkö.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: laatikkovika - 08.06.2016, 13:19:13
Jos ei tulpat kastu ja b-painetta on niin voisikohan olla mitenkään niin yksinkertainen vika kuin main relay eli suutinrele pimeä.
Silloin ei kyllä suuttimet aukea vaikka boksi niitä maadoittelisikin, kun ei sitä jännitettä ole suuttimilla.
Ei tosin toimi jos boksi olisi sökö mutta aloittaisin tarkistuksen halvemmasta ja yleisemmästä viasta eli siitä releestä.

Laita virrat päälle ja katso yhdestä suutintöpselistä tuleeko toiseen nastaan jännite?
Jos ei tule niin siinähän se sitten olikin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 10.06.2016, 14:00:58
Jos ei tulpat kastu ja b-painetta on niin voisikohan olla mitenkään niin yksinkertainen vika kuin main relay eli suutinrele pimeä.
Silloin ei kyllä suuttimet aukea vaikka boksi niitä maadoittelisikin, kun ei sitä jännitettä ole suuttimilla.
Ei tosin toimi jos boksi olisi sökö mutta aloittaisin tarkistuksen halvemmasta ja yleisemmästä viasta eli siitä releestä.

Laita virrat päälle ja katso yhdestä suutintöpselistä tuleeko toiseen nastaan jännite?
Jos ei tule niin siinähän se sitten olikin.
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii? Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: laatikkovika - 10.06.2016, 15:30:04
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii? Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o
Olisiko jopa johtosarjavika? Johtimet oikosessa?
Toki voit ottaa boksin irti ja kellottaa suutinjohdot, etteivät ole keskenään yhteydessä?
Jos noin on niin ensin pitää johdot korjata ja sitten katsoa vanhalla boksilla, jos ei toimi niin uusi boksi sitten paikalleen...
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 10.06.2016, 19:09:10
Bensapaineet eivät olekkaan iha vaaditut. Näyttäisi 2bar. Pitäisikö moottorin lähteä tuommoisilla paineilla käyntiin? Bensatukissa ei ainakaan ole mitään bensapaineelle tarkoitettua anturia
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 10.06.2016, 23:00:45
Jostain syystä tulee jännite sytkävirrat päällä ihan jokaiseen suuttimen johtoon mitä on. Ei taida olla normaalia? Sähköboksien irroituksella ei vaikutusta. Ei myöskään harmaan syylärin päällä olevan releen (ilmeisesti ruiskun rele?) irroituksella.
Voisiko joku anturi olla rikki? Ei vaan ymmärrä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 11.06.2016, 14:25:16
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii?

Siltä osin kaikki on kunnossa. Toiseen napaan tulee jatkuva 12 V ja koska ECU:n puoleinen napa kelluu ilmassa, niin siinäkin on 12V. Sitten kun ECU haluaa ruiskuttaa, kytkee se transistorilla maapuolen johdon ruiskutuksen ajaksi maahan. Moottorin seistessä ei tietenkään ruiskuteta.

Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o

Mittasitko oskilloskoopilla? Pitäisi mitata. Kun/jos moottorinohjain haluaa ruiskuttaa, ruiskutuspulssit ovat kestoltaan millisekuntien luokkaa, joten jos mittalaitteena on yleismittari, ei sillä kuulukaan näkyä jännitemittauksessa muuta kuin 12 V ECU:n puoleisesta johdosta maata vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 14.06.2016, 00:02:43
Voisko olla mitenkään niin simppeli vika että nuo bensapaineet ei oo riittävät? Jos ajoitus olisi pielessä niin ruiskuttaisko silti?
Vikakoodeja A2 kohdasta ei voi lukea, hetikun tökkää piuhan siihen pistokkeeseen, virrat päällä, ledi alkaa hehkua himmeästi. Sittenku nappia painaa noin. 1sek ei mitään koodeja.
Volvo security system tai vastaavaa lukee ikkunassa, onkohan siinä silloin ajonestoa? Voisikohan olla päällä?
Kipinä siis tulee, heti hörähtää kun laittaa männän päälle bensaa. Mutta startatessa kierroslukumittarin viisari ei värähdäkkään.
Mitähän kannattais tehä ensimmäisenä. Voisiko ne boksit olla rikki, onkohan herkkiä hajoamaan?

(http://s32.postimg.org/9beij4j9d/20160610_174244.jpg) (http://postimg.org/image/9beij4j9d/)

Jotain virityksiä löyty tuolta bensapumpun releen vierestäkin. Osaako kukaan sanoa mitä ne ovat?
Mitä ajonesto tekee? Miten sen saa pois? Auttakaa! :-\
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: laatikkovika - 14.06.2016, 08:33:26
Jotain virityksiä löyty tuolta bensapumpun releen vierestäkin. Osaako kukaan sanoa mitä ne ovat?
Autossa jotkut lisävalot? Joku käyttänyt kytkentään alkuperäistä valorelettä. :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 14.06.2016, 15:09:57
Autossa jotkut lisävalot? Joku käyttänyt kytkentään alkuperäistä valorelettä. :idiot2:
Ei ainakaan ole paikallaan.  :P
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 14.06.2016, 18:10:23
Eihän se paska vaan lähde käyntiin.
Yksi kerrallaan irroitettu suuttimien päistä johto, mutta ei vaikutusta. Vikakoodia lukiessa siis on tuo vika A2 kohdassa että kun laittaa piuhan kiinni, alkaa ledi hehkua himmeästi. Ulomman boksin kun irrotin, ledi sammui. Entiedä voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä?
Kyllä tuli vissiin niinsanotusti lyötyä kädet paskaan, kun tämmöisen romun ostin. Vaikuttaako kampiakselin asentotunnistin polttoaineen ruiskutukseen?
Kuuluisiko kierroslukumittarin viisarin siis startatessa hyppiä? Kun se on ihan paikallaan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 15.06.2016, 01:01:03
Kampiakselin tunnistin antaa kipinän..
Nokka-akseli antaa ennakon siihen.
Suihkutus tulee laskennallisesti.

Onko sulla yksi vai kaksi ohjausyksikköä? jos on kaksi (Bosch LH-Jetronic järjestelmä) niin koitas lukea koodit myös A6-nastasta, koska se on ruiskutuksen/suihkutuksen ohjausyksikkö.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: laatikkovika - 15.06.2016, 08:01:09
A6 sytytys
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 15.06.2016, 10:42:56
A6 sytytys

on siinä sekin (alfamer:in mukaan).
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Lankku - 15.06.2016, 11:18:10
Vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että harmaa järjestelmän virtarele siinä flektin päällä on viallinen. Boksilta puuttuu virtaa jos A2 navasta ei ole vastausta, vaan ledi palaa himmeästi kuten on kuvailtu. Joutokäyntimoottorinkin pitäisi surista hetki virtojen kääntämisen jälkeen jos rele toimii.

Kuori pois päältä releestä ja käy kaikki tinaukset läpi piirilevyltä. Yhdessä autossa virtajohto releen liittimen vierestä oli niin hapettunut, että katkesi relettä käsitellessä.

2bar bensanpaine voi hämätä, koska virrat päälle kääntäessä bensapumppu pyörähtää hetkellisesti vaikka boksi ei mitään tekisikään. Startatessa ei pyöri, mutta paine ei siitä laskekaan heti kun suuttimet eivät aukea.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: laatikkovika - 15.06.2016, 11:53:06
on siinä sekin (alfamer:in mukaan).
En minä mitään tiedä, siteeraan vain tätä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0

A2 on fuel system ja A6 ignition

Alfamer on vähän käpy.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 15.06.2016, 23:22:22
Vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että harmaa järjestelmän virtarele siinä flektin päällä on viallinen. Boksilta puuttuu virtaa jos A2 navasta ei ole vastausta, vaan ledi palaa himmeästi kuten on kuvailtu. Joutokäyntimoottorinkin pitäisi surista hetki virtojen kääntämisen jälkeen jos rele toimii.

Kuori pois päältä releestä ja käy kaikki tinaukset läpi piirilevyltä. Yhdessä autossa virtajohto releen liittimen vierestä oli niin hapettunut, että katkesi relettä käsitellessä.
(https://s32.postimg.org/dorfp2jsx/20160615_150233.jpg) (https://postimg.org/image/dorfp2jsx/)

(https://s32.postimg.org/toa38mfup/20160615_150217.jpg) (https://postimg.org/image/toa38mfup/)
Ei tässä mitään vikaa näyttänyt olevan ainakaan. Naksahtaa ihan ok, kun laittaa virrat päälle.
Olen unohtanut mainita, että flekti alkaa pyörimään heti kun laittaa virrat päälle, voisikohan tästä tehdä mitään johtopäätöksiä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 16.06.2016, 02:22:07
Olen unohtanut mainita, että flekti alkaa pyörimään heti kun laittaa virrat päälle, voisikohan tästä tehdä mitään johtopäätöksiä?

moottorin lämpötila-anturi on mahdollisesti sökö ja jos on jotenkin yhteyksissä niin ohjausyksikkö.

PS:
On tullut yks V40 vastaan joka ei käynyt kunnolla tai välillä edes käynnistynyt, kun kyseinen anturi oli rikki. mut se on uudempaa tekniikkaa se...

Ja yhdellä V70 mallissa joka oli uudempaa (motronic 4.4) ei käynnistynyt kun se nro.103 rele oli sökö. oli 2bar painetta mut ei silti lähtenyt käyntiin...
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 16.06.2016, 20:29:49
Kävin purkaa toisesta Volvosta kummatkin boksit, 103 releen ja flektin päälle kaikki releet ja vaihdoin ne.
Ei vaikutusta.
Ja tuo flekti pyörii. Myös virtojen ollessa pois päältä. Voisko olla lämpötila-anturi jotenki sökö?
Kohta menen kokeilemaan starttaako siitä liittimen ollessa irti.
Alkaa usko loppumaan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: AnteroV70 - 16.06.2016, 20:48:35
Moottorin lämpötila-anturi pyörittää kyllä flektiä jos rikki. Pitäisi kyllä startata joskin todella huonosti. Oma ainakin kävi todella huonosti. Ilman anturia sama homma ja uudella myös kunnes nollasi viat pois. Tosin oli v70 mk1 mutta eiköhän tuo toimi aika samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 17.06.2016, 18:18:01
Moottorin lämpötila-anturi pyörittää kyllä flektiä jos rikki. Pitäisi kyllä startata joskin todella huonosti. Oma ainakin kävi todella huonosti. Ilman anturia sama homma ja uudella myös kunnes nollasi viat pois. Tosin oli v70 mk1 mutta eiköhän tuo toimi aika samalla tavalla.
Tänään taas starttausyrityksissä ei flekti pyörinyt. Kokeilin kuitenkin irroittamalla lämpötilaanturin johdon, mutta ei vaikutusta käynnistykseen.
Suuttimet ei jostain syystä saa edelleenkään pulssia. Virtaa on suuttimille kyllä.
Missäs tuo ECUn maadoitus paikka on? Mikä kaikki vaikuttaa tohon pulssin saantiin?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: RILLUV70 - 18.06.2016, 01:20:43
Terve. Ainaki yks B5244T:ssä oli kampura-anturissa vika ni ei lähteny käymään.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 18.06.2016, 18:58:25
Terve. Ainaki yks B5244T:ssä oli kampura-anturissa vika ni ei lähteny käymään.
Vaikuttaakohan ruiskutussuuttimien avautumiseen?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: aprilli - 21.06.2016, 14:05:39
Mikä kaikki vaikuttaa tohon pulssin saantiin?

Suuttimia ohjataan näillä antureilla:

 * engine load, by MAF sensor (7/17);
 * throttle opening and opening rate, for acceleration enrichment, in the form of signals from the TP potentiometer (7/54);
 * engine coolant temperature, by the ECT sensor (7/16);
 * exhaust gas oxygen content, by the HO2S (7/15);
 * engine speed, by the ICM (4/10).

Eli MAF, kaasuläpän asentotunnistin, lämpötila-anturi, lambda-anturi ja kampiakselin asentotunnistin sytkäboksin kautta.

Näistä ainoa anturi jolle ei voi antaa mitään perusarvoa anturin rikkoutuessa on kampiakselin asentotunnistin. Ilman muita antureita pitäs käydä tai yskähdellä jotenkuten.

Nämä tiedot löytyi vadiksesta, siinä tapauksessa että joku haluaa alkaa vänkäämään siitä, että vaikuttaako kampiakselin asentotunnistin suuttimiin mitenkään  ELK

Mä kokeilisin seuraavaksi sitä kampuran anturia vaihdella, ihan vaan sillä että saa yhden mahdollisuuden pois.

EDITTIÄ: Unohtu kirjotellessa mainita, että tuon anturin voi testatakkin ennen kuin uutta ostaa. Pitäs olla vastusarvo 200-400 ohmia anturin pinnien välillä. Koitin pikaseen lukasta ketjun läpi ja ei osunu ainakaan silmään että tuota anturia olis testattu vielä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 22.06.2016, 17:31:46
Suuttimia ohjataan näillä antureilla:

 * engine load, by MAF sensor (7/17);
 * throttle opening and opening rate, for acceleration enrichment, in the form of signals from the TP potentiometer (7/54);
 * engine coolant temperature, by the ECT sensor (7/16);
 * exhaust gas oxygen content, by the HO2S (7/15);
 * engine speed, by the ICM (4/10).

Eli MAF, kaasuläpän asentotunnistin, lämpötila-anturi, lambda-anturi ja kampiakselin asentotunnistin sytkäboksin kautta.

Näistä ainoa anturi jolle ei voi antaa mitään perusarvoa anturin rikkoutuessa on kampiakselin asentotunnistin. Ilman muita antureita pitäs käydä tai yskähdellä jotenkuten.

Nämä tiedot löytyi vadiksesta, siinä tapauksessa että joku haluaa alkaa vänkäämään siitä, että vaikuttaako kampiakselin asentotunnistin suuttimiin mitenkään  ELK

Mä kokeilisin seuraavaksi sitä kampuran anturia vaihdella, ihan vaan sillä että saa yhden mahdollisuuden pois.

EDITTIÄ: Unohtu kirjotellessa mainita, että tuon anturin voi testatakkin ennen kuin uutta ostaa. Pitäs olla vastusarvo 200-400 ohmia anturin pinnien välillä. Koitin pikaseen lukasta ketjun läpi ja ei osunu ainakaan silmään että tuota anturia olis testattu vielä?
Kiitos neuvoista. Kampiakselin asentoanturi on siis ilmeisesti virranjakajan alapuolella oleva anturi, yhdellä torxilla kiinni? Mikäli oikein osasin mitata sen, sain tulokseksi n.300ohm. Olisiko mahdollista että siltikin olisi viallinen? Sormissa sitä pyörittelin ja vähän putsailin, mutta ei käynnisty. Koitin myös liitin irrallaan lukea vikakoodit A2 kohdasta, mutta ledi palaa himmeänä. Ledi siis sammuu kun nostaa ulomman bosch boxin irti.
Onko raati sitä mieltä että kannattaisi kuitenkin käydä toinen anturi ja kokeilla käyntiin? :(
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: aprilli - 22.06.2016, 20:47:34
Oikean anturin löysit ja mittauksen perusteella pitäis olla toimiva. Ei ainakaan itellä oo tullu vastaan toimimatonta joka kuitenkin antaisi oikean vastusarvon. Eli takasi lähtöruutuun.

Koita laittaa ECU testimoodiin, eli se piuha reikään 2 ja sitten painat kolme kertaa namiskaa. Jos suuttimet napsuu testatessa niin sitten ei pitäisi olla ECUssa vikaa ja maadoituskin olisi kunnossa.

Diagnostic test mode (DTM) 3

DTM 3 is activated by three brief operations of the test button on the DLC. The MFI module responds by operating the following components, in the order listed:

Chassis Nos. –30699:

 - Injectors, for 10 seconds
 - 5–second pause
 - IAC valve, for 10 seconds
 - 5–second pause

The sequence is repeated three times.

Chassis Nos. 30700– and all 5–door:

 - Air -pump relay, auxiliary air system for 5 seconds (certain models only).
 - 5–second pause
 - Solenoid, auxiliary system for 5 seconds (certain models only).
 - 5 second pause.
 - Injectors for 5 seconds.
 - 5 second pause.
 - Idling valve for 5 seconds.

The procedure is repeated three times.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 23.06.2016, 15:10:15
Oikean anturin löysit ja mittauksen perusteella pitäis olla toimiva. Ei ainakaan itellä oo tullu vastaan toimimatonta joka kuitenkin antaisi oikean vastusarvon. Eli takasi lähtöruutuun.

Koita laittaa ECU testimoodiin, eli se piuha reikään 2 ja sitten painat kolme kertaa namiskaa. Jos suuttimet napsuu testatessa niin sitten ei pitäisi olla ECUssa vikaa ja maadoituskin olisi kunnossa.

Diagnostic test mode (DTM) 3

DTM 3 is activated by three brief operations of the test button on the DLC. The MFI module responds by operating the following components, in the order listed:

Chassis Nos. –30699:

 - Injectors, for 10 seconds
 - 5–second pause
 - IAC valve, for 10 seconds
 - 5–second pause

The sequence is repeated three times.

Chassis Nos. 30700– and all 5–door:

 - Air -pump relay, auxiliary air system for 5 seconds (certain models only).
 - 5–second pause
 - Solenoid, auxiliary system for 5 seconds (certain models only).
 - 5 second pause.
 - Injectors for 5 seconds.
 - 5 second pause.
 - Idling valve for 5 seconds.

The procedure is repeated three times.
Kokeilin kolme kertaa painaa nappia piuhan ollessa kohdassa a2 mutta ei kuulu mitään napsumista.  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: aprilli - 23.06.2016, 16:30:17
No entä päästelikö lisäilmaventtiili mitään ääntä? Mietin että lähtikö se koko testi päälle.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Xanthe_ - 24.06.2016, 06:51:08
En lukenut joten jos sanon tyhmää jättäkää väliin mut kun huono mieli muista asioista.


Jos ecu ei napsuttele tarkista ecun virransyöttö ja sulake.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 29.06.2016, 21:19:56
En lukenut joten jos sanon tyhmää jättäkää väliin mut kun huono mieli muista asioista.


Jos ecu ei napsuttele tarkista ecun virransyöttö ja sulake.
Virtaa tulee ainakin suuttimille.
Jostain syystä ei lähde se testi päälle, monella eri tyylillä koitettu painaa 3 kertaa sitä nappia, johdon ollessa A2 kohdassa.
Mutta se kierroslukumittari ei pompi kun starttaa. Ottaako kierroslukumittari tiedon kampiakselin asentoanturin kautta? Sen anturin kyllä mielestäni mittasin ihan oikein, ja näytti 300ohmia. Voisikohan se silti olla rikki?
Ja miten se ajonesto. Voisiko olla päällä? Miten sen saisi pois?
Apua! :'(

Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: The moose - 29.06.2016, 21:25:52
Testannut ajonestoa irroitetulla sulakkeella. Antaa koneen hörähtää mut ei muuta.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 30.06.2016, 12:03:54
Onko sulla tämän tyyppinen avain?
http://cepinc.jp/chumon/new_rm/image/volvo_key.jpg (http://cepinc.jp/chumon/new_rm/image/volvo_key.jpg)

Jos on, niin silloin ei ole ajonestoa autossa...

Tämän tyylisessä avaimessa on ajonesto.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=20601 (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=20601)


Eli jos lenkkin reikä on iso, ei ajonestoa.
Pieni lenkkin reikä ja muutenkin otteen kohta on iso. silloin on mahdollisesti siru sisällä.

Ps:Lukkosepät pystyy tarkistamaan onko avaimessa siru vai ei, eivätkä yleensä veloita siitä mitään...
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: aprilli - 30.06.2016, 15:18:01
Mutta se kierroslukumittari ei pompi kun starttaa.

Tää on normaalia. Kierroslukumittari nousee vasta ku kone käy.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 10.07.2016, 14:44:23
Onko sulla tämän tyyppinen avain?
http://cepinc.jp/chumon/new_rm/image/volvo_key.jpg (http://cepinc.jp/chumon/new_rm/image/volvo_key.jpg)

Jos on, niin silloin ei ole ajonestoa autossa...

Tämän tyylisessä avaimessa on ajonesto.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=20601 (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=20601)


Eli jos lenkkin reikä on iso, ei ajonestoa.
Pieni lenkkin reikä ja muutenkin otteen kohta on iso. silloin on mahdollisesti siru sisällä.

Ps:Lukkosepät pystyy tarkistamaan onko avaimessa siru vai ei, eivätkä yleensä veloita siitä mitään...

ellei ole lakupätkä kyseessä.
Otsikko: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 30.08.2016, 13:59:58
Noniin, ennen talvea olisi vielä viimeinen kerta koittaa saada Volvoa käyntiin. Laitoin akun latautumaan, ajattelin käydä toisesta autosta purkamassa tuohon autoon vielä varmuuden vuoksi:
-Kampiakselin asentotunnistin
-Nokkaakselin asentotunnistin
-Moottorin lämpötilaanturi
-Kaasun asentotunnistin
-Lambdaanturi
Kannattaako vielä mitä muuta vaihtaa?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 04.09.2016, 14:44:51
Onkohan tähän olemassa mitään sähkökaaviota? En ainakaan tohon 2.4  -92 meinaa löytää. Vois mitata onko boksille maadotus kunnossa. Muttakun ei tiedä mikä pinni siellä boksin alla kuuluu antaa maadotusta ja mikä virtaa. :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: vi[[e - 15.09.2016, 12:59:51
Yksin puhumiseksi menee mutta menköön  ::)
Kattelin tosta A6 nasturasta vikakoodit.
123 engine coolant temperature sensor (ect) from control module missing or faulty
144 ignition control module load signal missing
Ton alemman 144 koodin sain poistettua, mutta tuo 123 ei lähde millään. Aina kun koittaa sen koodin poistaa, naksuu coolingfan rele siinä puhaltimen päällä pari kertaa.
Saakohan sen koodin pois kun vaihtaa jäähdytinnesteen lämpötilaanturin toiseen? Voiskohan vika olla siellä  :-\
Vaikuttaakohan jos se anturi on rikki myös tuohon ruiskutuksen vikakoodien lukuun?

Otsikko: Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
Kirjoitti: Axu85 - 15.09.2016, 13:15:50
Moottorin lämpötila-anturin (jäähdytinneste) signaali puuttuu tai on virheellinen, jos anturi on ehjä, tarkista johdot.