Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: oz1e - 28.07.2011, 21:03:36
-
Onkos mitenkä vaikea asentaa turbo timeri?
http://vapaakauppa.net/tuote/964/turbo-timer Tälläsen tilasin ku halavalla sai.
Ja kyseessä siis vm 91 940, Kone B230FT.
Tarkotus tiedostaa etukäteen miten asennus tapahtuu ennenku timeri saapuu.
-
Onkos mitenkä vaikea asentaa turbo timeri?
http://vapaakauppa.net/tuote/964/turbo-timer Tälläsen tilasin ku halavalla sai.
Ja kyseessä siis vm 91 940, Kone B230FT.
Tarkotus tiedostaa etukäteen miten asennus tapahtuu ennenku timeri saapuu.
noinhan sen luulis toimivan
(http://www.dnsf.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=12288.0;attach=2553;image)
-
Ei oo hälyjä eikä ajonestoja :P onkos haisuja että mihin tuossa ecussa se sitten kytketään?
-
Itse kytkin suoraan virtalukon johtoihin.
Mittailin sieltä paksun johdon johon tulee jatkuva +12v ja toisen paksun johdon johon tulee avain II asennossa se +12v.
Näiden kahden välille tuon oman timerin tääkäisin kiinni ja hyvin on toiminut vaikka autosta ajonestokin löytyy.
-
Kertokaas samalla tyhmälle tarkalleen turbotimerin virka? :idiot2:
-
Kertokaas samalla tyhmälle tarkalleen turbotimerin virka? :idiot2:
Jälkikäyttää autoa sillon kun ite ei kerkee istumaan autossa.
-
Jaippi, meinaatko että ei tarvitsis ollenkaanko laittaa eculle piuhaa ?
-
Tonne virtalukon pohjaan se kannattaa kytkeä niinkun jaippi sano..
Ja sitten viellä käkkärille yks johto että saat koko roskan pelittään
-
Jaippi, meinaatko että ei tarvitsis ollenkaanko laittaa eculle piuhaa ?
Karkeasti ajateltuna virtalukoltahan se sähkö ECU:llekin menee.
Omassa ei ole tuota käsijarrukytkentää laisinkaan käytössä.
Omassa siis tämän näköinen kapine:
KLIKS (http://www.netikka.net/samih/turbotimer.jpg)
-
Omassa siis tämän näköinen kapine:
KLIKS (http://www.netikka.net/samih/turbotimer.jpg)
On muuten harvinaisen kamala, ja se aika ei oo 2kertaa sama, jotenkin eivaan kiinalainen osaa ajastusta.
itellä savukoneessa ja kaverin pajerossa on kummassakin tuo kyseinen malli. Melkeen pistäisin vähän enemmän ja ostaisin semmosen että jos laittaa minuutin ajaks niin se on myös minuutti eikä mitä vaan 20s ->2min väliltä ;D
-
Itellä toiminut ihan kuten pitääkin.
Sen huomannut että jos timeri on pois päältä , sen laittaa napista päälle ja
heti kääntää avaimesta "sammuksiin" niin käyntiaika jää lyhyemmäksi.
Kenties ei ehdi timerin konkka latautua tuossa ajassa tarpeeksi.
-
Notta, jos joku viitsii askarrella, niin tässäpä Turboajastin, joka pyörii siinä sadan sekunnin nurkilla.
Jos aika ei riitä, niin konkkaa suurentamalla aina kaksinkertaiseksi, voit tuplata ajan. Säätöväli tuolla kytkiksellä 60 sek -> (riippuen konkan tarkkuudesta)).
Ohjaus siten, että joku nasta johon virtalukko kytkee jännitteen (siis jokin muu kuin eculle menevä piuha) tulee ohjaus liitäntään.
Rele vetää säädetyn ajan virtalukon kääntämisen jälkeen. Relelähdöt Ecun sähkönsyöttöön. Rele voi olla myös yksikärkinen.
(http://i7.aijaa.com/t/00618/8418154.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006188418154.jpg)
Juu ja niin....
Ajastin piiriksi käy mikä tahansa 555-ajastin, mutta niillä voi tuo aika-alue olla erilainen kuin Maximin 7555 piirillä.
-
Pikkasen reilu tunti meni ja timeri asennettu. Ei ollut paha homma!
-
Elektroniikkaliikkeistä saa ostettua myös Kemo:ja, tjsp, joku vois valaista tarkemmin?
Kuitenkin, sama idea, aika säädetään potikalla, ja siihen sai muistaakseni tuntiin asti, minkä itse ostin,
sen säädön (silloin jos tuntiin halusi piti jotain vastusta lisätä potikan ja piirilevyn väliin). Toimii lähes kuin turbotimer, tässä virtapiiri kulkee kemon
läpi ja ajastinpiiri säätää kauan se pitää sitä auki. Ja sai muistaakseni kytkettyä niin,
että meni automaattisesti päälle kun sammutti.
Nurkissa nuita kaksi on, taisi maksaa 6€ kappaleelta, ei o vaan jaksanu ikinä mihkään asentaa.
-
missä on 940 happianturin (O2) johto, ko mun timeri haluaa myös siltä tiedon?
-
missä on 940 happianturin (O2) johto, ko mun timeri haluaa myös siltä tiedon?
Vaikkapa pakoputkea pitkin seuraten löytyy lambda-anturi jostain kohti. :juhau: Kytkentäkuvaa ei itsellä ole saatavilla joten en osaa sanoa että minkävärinen johto se on johtosarjassa ja mihin nastaan se ECUn liittimeen menee. Jos ei muuten niin saahan sen yhtälailla liitettyä siihen lambdan liittimen juureenkin?
Mitä Turbotimeri muuten tekee lambdan signaalilla? ???
-
Näitä turbotimerin hyödyllisyyksiä miettinyt, ja esim. sataman vetomestareissa (vedetään rekkatrailereita kun lastataan ja puretaan laivoja) tuntuu olevan lämpötilatunnistin joka käyttää moottoria tarpeellisen ajan sen jälkeen kun kuski häippää ulos koneesta. Joskus käy 10s ja joskus 10min.
Olisko sensijaan fiksua laittaa vaikka lämpötunnistin ahtimen kupeeseen tai paluuöljyputkeen, ja sen perusteella sitten kone sammuu kun lämpötila laskee alle tietyn pisteen. Tottakai sitten ohitusnappi kaveriksi ettei "pakolla" tartte aina tyhjäkäyttää. Kytkentähän ei tarttis kun releen virtalukon viereen, ja relettä ohjattaisi ahtimen kupeessa olevalla lämpökytkimellä ja ohitusnappi releen viereen kaveriksi. Muutama johto ja muutama minuutti ja johan toimii. Lämpötunnistimeksi esim. syylarin sähköflektin tunnistin joka vaikka kytkee IRTI jossain 100celsiuksen nurkilla, eli kun öljy on jäähtynyt sopivasti. Ei tartte tunnistinta ihan ahtimen viereen asentaa, vaan vaikka putken ulkopuolelle ja keskelle putkea pituussunnassa vaikka, ja hakemalla sopiva paikka. Halpaa ja fiksummin toimivaa. :)
-
Vaikkapa pakoputkea pitkin seuraten löytyy lambda-anturi jostain kohti. :juhau: Kytkentäkuvaa ei itsellä ole saatavilla joten en osaa sanoa että minkävärinen johto se on johtosarjassa ja mihin nastaan se ECUn liittimeen menee. Jos ei muuten niin saahan sen yhtälailla liitettyä siihen lambdan liittimen juureenkin?
Mitä Turbotimeri muuten tekee lambdan signaalilla? ???
mun turbotimeri on ns. apexi-kopio, ja siinä on timerin lisäks:
jännitemittari
o2-mittari
a/f-mittari
sillä kyselin nastoja nii ei tarttis vetää johtua tulipellin läpi...
-
Jos meinaat sen happianturin siihen taimeriin kytkeä, niin hitsuuppa toinen paikka pakoputkeen uudelle anturille, ei tykkää signaali hyvää jos siitä ryöstellään tietoja mittarille. Alkaa bensaa menemään.