Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 05.12.2010, 22:44:52

Otsikko: Alatukivarren uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 05.12.2010, 22:44:52
S60,V70,XC70,S80,XC90
Alatukivarren uusinta
(Eri mallien välillä ohje saattaa poiketa momenttien osalta, sekä XC malleissa alatukivarren kangotuksen osalta)
Ohje koostettu autoa V70 2005 D5 aut. hyväksi käyttäen

(Jossain vaiheessa saattaa tulla ohje myös alatukivarren puslien uusintaan, mutta se vaatii erikoistyökalua tai mittojen mukaan sorvattua holkkia)

Pyörä pois, napapultti irti
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/01.jpg)

Alapallonivelen mutteri irti
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/02.jpg)

Kangotetaan alatukivartta alaspäin, niin saadaan tukivarsi irti alapallonivelstä, käännä pyöräntuenta taaksepäin, niin voit vapauttaa tukivarren ylös.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/03.jpg)

Vetokseli irtosi navasta hieman naputtamalla tapin ja vasaran avulla, nosta vetoakseli tuohon jarrusatulan päälle, jarruletkua vasten, näin vetoakseli ei ole alatukivarren irroituksen edessä.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/04.jpg)

Moottorin alasuojamuovi pois
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/05.jpg)

Alatukivarren etummaiset pultit irti
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/06.jpg)

Alatukivarren takimmainen pultti irti (läpipultti)
Vedä tukivarsi pois ja asenna uusi
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/07.jpg)

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, muista laittaa vetonivelen ja pyörännavan välinen tiiviste takaisin paikalleen, mikäli se irtosi.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/alatukivarsi/08.jpg)
Otsikko: Vs: Alatukivarren uusinta
Kirjoitti: o_j - 01.03.2015, 09:27:19
Tää ajatteli että tää J2K:n erinomainen kirjoitus puslien vaihdosta vois sopia tähän? :)

Tässä muutama kuva joista ilmenee minkä kokoisia putkia täytyy olla apuna.

36 hylsy oli juuri sopiva. Ulkohalkaisija max. 53mm.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_104011.jpg/_full.jpg)

Kyseinen pusla.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140426_084609.jpg/_full.jpg)

Tässä puristavan putken ulkohalkaisija max. 48mm ja vastaavasti tuon toisen sisähalkaisija oltava noin 49mm.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_105340.jpg/_full.jpg)

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140426_084821.jpg/_full.jpg)

Tässä tuo pusla.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140426_084656.jpg/_full.jpg)

Tämän laitto onnistui parhaiten ruustukissa. Käänteli siinä ja puristi millin kerrallaan puoliltaan.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_143549.jpg/_full.jpg)

Alapallonivel oli melko piukassa. Alkuun iskuja taltalla tuohon juureen ja lopuksi kangella irti.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_095337.jpg/_full.jpg)

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_095457.jpg/_full.jpg)

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_095249.jpg/_full.jpg)

Alatukivartta paikoilleen laitettaessa täytyy ottaa akseli pois tieltä. Vetonivelen pulttia ei kannata irroittaa kokonaan. Apuremmiä käyttäen sen voi jättää syrjään roikkumaan.

(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Puslien%20vaihto/20140424_151548.jpg/_full.jpg)