Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tume3 - 12.06.2016, 22:44:45
-
Vm - 00
Paljon on kirjoituksia ollut nykimisestä mutta en ole samanlaista vikaa löytänyt niistä.
Eli pinta kaasulla ei nykimistä eikä myöskään tyhjäkäynti reistaile.kiihdyttäessä kaasu pohjassa, ei siinäkään nykimistä.
Ns välikaasulla ja kun vedättää isommalla vaihteella (automaatti) niin silloin alkaa nykiä ja turista,kaasun kun löysää niin nykiminen loppuu.
Ei anna vikakoodeja mistään eikä ole sytyttänyt mitään merkkivaloja.kylmällä ilmalla vähemmän nykimistä ja taas lämmin päivä niin huomattavasti enemmän nykii.
Mistä kannattaa lähteä vyyhtiä seuraavaksi purkamaan?
-
Tänään huomasin että pakoputki vuotaa.onkohan tällä mitään yhteyttä tuohon nykimiseen?
-
Onko nykiminen terävää vai pehmeetä?
Yks mikä vois aiheuttaa nykimistä on huono sytytys tai polttoaine syöttö katkoilee.
Mut jos kiihdyttäessä ei tapahdu sitä niin voisko olla vaihteistosta/vetoakseleista?
lähtisin tarkistamaan ensin öljynvärin vaihteistosta+muut voimansiirrosta ja sitten sytytyspuolta, jonka jälkeen polttoaine syöttöä.
Yks mikä kertoisi vaihteiston kunnosta niin jos motarilla lämmöt normissa laitat lisää kaasua, nouseeko kierrokset mutta ei nopeus tai tuntuu pientä nykimistä?
-
imu ilman haitari letku halki.. kääntellee ja vääntelee jos pienikin murtuma niin vaihtoon.
-
Kiitoksia vinkeistä.
Lisätään tältä illalta että on alkanut myös tyhjäkäyntikin välillä humpailemaan.eli välillä käynnistäessä on saman tyylistä nykimistä. Tekee niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Ylämäkeen taajama nopeuksissa oikein rauhallisesti kiihdyttäessä ei nykimistä.kun taas ns.normaalisti kiihdyttää alkaa nykiminen.
Nyt kun luin noita teidän vinkkejä niin se nykiminen tuntuisi vaikuttavan siihen jos moottori vähänkin enemmän "elää" konehuoneessa.pitää tarkastaa tuo imuletku et missä kunnossa.
Vastaa kaasuun ihan normaalisti maantie nopeuksissa.maantiellä menee muutenkin aika ongelmitta.
Lähinnä kaupungissa liikkeelle lähdöt ja vedättämiset on se pahin milloin se nykii.täytyy tarkastaa noi mainitsemanne asiat ja kattoo mitä niistä löytyy.kiitos tässä vaiheessa!
80tkm ajettu nyt noilla laatikkoöljyillä.
-
eikö näissä ollut 75tkm välein öljynvaihto vai muistanko väärin? ???
-
eikö näissä ollut 75tkm välein öljynvaihto vai muistanko väärin? ???
Suositus raskaassa ajossa taxit yms. 75tkm. Muuten ei valmistaja suosittele ollenkaan :2funny:
-
Mulla ei kans ole muuta tietoa kun että kannattaa ainakin alle 100tkm vaihtaa noi laatikon öljyt...ja vuoteen tulee ajoa sellaset 20-25tkm.
mut en usko sen silti olevan se nykimisen aiheuttaja
-
Tänään kattelin sen haitariputken ym kumiset lutterot ja kortongit.niissä ei päällisin puolin ollut mitään halkeamia.kääntelin ja vääntelin niitä käynnissä ollessa eikä tyhjäkäynti muuttunut mihinkään.eli sekin näiltä osin pois suljettu...
Miten noi puolat kannattaa tarkastaa jos meinaa niistä saada kotikonstein sitä vikaa irti?
Pitääkö paikkansa ettei se rikkoontunut puola saa olla lämmin auton ollessa lämpimänä?
-
Nykiminen johtuu huonosta seoksen syttymisestä ja mikäli sytytysvälineet ovat kunnosssa syy lienee laihassa seoksessa. Seos voi laihentua esim. alhaisen bensapaineen johdosta, vanhentuneen lambda-anturin* tai myös ilmamäärän mittausvika voi huijata koneen luulemaan vähäisempää polttoaineentarvetta.
Jos bensapaineenmittauslaitteet ovat käsillä niin koestus on helppo, ilmamääränmittausvärkin testaaminen onkin jo haastavampaa (tarvitaan vaihtokikkare). Lambda-anturia voi mittata yksinkertaisin menetelmin mutta ne eivät välttämättä ole täysin luotettavia. 200tkm ikäisiä antureita on jo lupa epäillä.
*) saattaa olla, että "long term fuel trim" -vikakoodi ei aina sytytä vikavaloa - vikakoodi voi kuitenkin olla. Onko koodit luettu?
-
Koodit luettu viimeksi kaksi viikkoa sitten.ei mitään niissä.
Toinen lambda anturi vaihdettu n.vuosi sitten.
Ilmamassamittarikin vaihdettu parin vuoden sisään.
Viime kesänä vaihdettu tulpat.
Pitää varmaan aloittaa noista tulpista ja kattoo muuttuuko mitään. Sitten puolat...
Kun ei noita mittaus laitteita ole nurkissa pyörimässä.
Mut hyvää Jussia vaivautuneille
-
Olisko kaasuläpässä vikaa? Itsellä sama auto ja samat oireet ja vika on kaasuläpässä. Tosin ETS-valokin palaa.
-
Moottorin merkkivalo syttyi.vikakoodiksi antoi P0303 cylinder 3 missfire detected.
-
Puola rikki siis.
-
Kyllä.puola vaihdettu ja vika hävisi.kiitoksia seuranneille ohjeiden ja vinkkien antamisesta.
-
Otsikkoa