Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lapinmies - 13.06.2016, 10:56:44

Otsikko: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: Lapinmies - 13.06.2016, 10:56:44
Tervehdys,

Viikon sisällä tuli mittariin noin 2000km, eli tuli ajettua paljon matka-ajoa. Pisin siivu 900km.

Huomasin kulutusta seuratessa, että ilmeisesti hiukkassuodattimen "poltto-ohjelma" meni päälle todella tiheästi, koska kulutus tuplaantui aina ajoittain ja koneeseen tuli "lisä-ääni". Autolla ajettu 145000km ja suodatinta ei ole vielä vaihdettu.

Poltto ei ole aikaisemmin mennyt nuin tiuhaan päälle. Ajoin siis ihan reilua matkavauhtia ja sitten kun polttotahti ei millään rauhoittunut, niin ajoin motarilla 4 vaihteella sitten melkein 150km 3500kierroksilla. Ei auttanut sekään vaan polttotahti jatkui tiheänä myös sen jälkeen. Ajotietokone ei ole antanut mitään herjoja.

Tässä tulee nyt jatkossakin sellaisia 230km siivuja tiheään, niin voiko tuota vielä yrittää jotenkin ajotavalla yrittää puhdistaa? Vai pitääkö mennä vaihtaan suodatinta? Voiko sinisellä tehdä jonkun ohjelmistopolton testerin kanssa? Muita vinkkejä  :idiot2:? Tavallaan tuo ei tällä hetkellä muuten haittaa, paitsi että dieseliä kuluu kyllä enemmän.

Mitä sitten suodattimen vaihto kustantaa?

Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: svart - 13.06.2016, 12:25:15
Eikös näissä 1.6:ssa oo kiintee vaihtoväli 120tkm hiukkassuodattimessa?
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: mulugren - 13.06.2016, 19:28:31
Tavallaan tuo ei tällä hetkellä muuten haittaa, paitsi että dieseliä kuluu kyllä enemmän.

Olethan tarkkaillut moottorin öljymäärää? Ettei ala sinne asti menemään löpöä jos jatkuvasti regeneroi..
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: svart - 14.06.2016, 06:15:40
Muistelen myös että olis näitä 1.6 koneita kilahellu kun laiminlyöyty tuo vaihto.
Ei suoraan tuklonen dbf tietenlään riko konetta vaan näiden syy ja seuraus juttujen vuoksi.
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: Lapinmies - 14.06.2016, 08:34:12
Kiitos vastauksista. Sininen suosittelee, että suodatin vaihdetaan 120 000km kohdalla. Kaikki muut huoltamot taas totesivat, ettei sitä niin aikaisin kannata vaihtaa kun kyselin huoltotarjouksia... Siksi jätin sen silloin tekemättä... Olikohan huono veto?  :idiot2:

Eli varmaan alan kyselemään, että miten vaihto onnistuis. Onko kellään kokemuksia, mitä huolto kustantaa?
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: SirBBa - 14.06.2016, 08:58:29
Niin, kummassakohan se tieto on....esson baarissa vai valmistajan ohjeita noudattavilla  ::)
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: Lapinmies - 14.06.2016, 09:32:07
Niin, toki ymmärrän merkkihuollon hyvyyden ja tietotason, mutta ehkä sitä joskus ajattelee (raha ohjaavana tekijänä), että kun useampi luotettava huoltamo toteaa, että hiukkassuodattimilla ajaa usein paljonkin enemmän kuin tuon 120 000km (varsinkin jos tulee paljon matka-ajoa), niin sitä haluaa luottaa myös siihen tietoon.

Mutta nyt ei menny yli kuin tuo reilu 20 000km, eli jälkiviisaana voi todeta, ettei tässä suurta hyötyä saavutettu.

Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: Timmeeni - 14.06.2016, 10:49:57
Aika paljon töissä törmännyt tähän, että huollettu pärnäsellä ja siellä vähätelty hiukkassuodattimen vaihtoa tuon 120 tkm välein. Kylläpä ne viimeistään 150 tkm paikkeilla on lavetti tuonu pihalle. Osa menee loukun vaihdolla ja osassa aika paljon kalliimpi remppa. Väärä paikka säästää huollossa tuo loukku, kun se ei tänäpäivänä maksa edes kovin paljoa. Joitain vuosia taaksepäin maksoi melkein 1000€. Nyt taitaa olla mallista riippuen 350 - 650 €.
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: Lapinmies - 14.06.2016, 10:52:44
Sain "sinisen" hinta-arvion juuri:

Työt 145e ja osat 530e.
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: mulugren - 15.06.2016, 22:50:03
Eihän tuo ole paha. Noissa 1.6d myllyissä tosiaan tuo dpf ei tuon kauempaa kestä. Yhdellä tutulla meni aika tasan samoissa kilometreissä vaihtoon. 5 pyttyisissä kestää jostain syystä aivan erilailla. Minullakin jo 300tkm ajettu ja toimii edelleen ongelmitta.

Kantsii vaihtaa suosiolla ettei tosiaan kerry sitä löpöä liiaksi öljyn sekaan. Se regenerointi näet tapahtuu tursaamalla ylimääräistä löpöä palotilaan ja tätä jos päntiönään auto tekee niin loput voit päätellä
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: antsar - 17.06.2016, 20:17:38
 Hei, huomioikaa että järjestään kaikissa on lohkossa olevat kiinnityspultit poikki.
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: mulugren - 18.06.2016, 14:24:17
Hei, huomioikaa että järjestään kaikissa on lohkossa olevat kiinnityspultit poikki.

Tarkennatko
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: antsar - 18.06.2016, 20:09:42
Tukirauta jolla DPF on kiinni lohkossa. Tästä on pultit ollut kaikista poikki joita olen vaihtanut. Onneksi eivät ole kovaa siellä reiässä kiinni, olen porannut keskelle torx-bitsin kokoisen kolon, naputellut kärjen kiinni ja pyöritellyt auki. Olen myös ottanut sellaisen linjan että vaihtoon menee kunnosta riippumatta letkut ja paine-eroanturi.
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: mulugren - 18.06.2016, 23:32:05
Jaaha, 5-pyttyisissä dpf eri paikassa niin en heti ymmärtäny. Mahtaako muuten sininen laskuttaa extraa katkenneiden pulttien repareerauksesta? Luulisi että dpf vaihdolle on listahinta vähän niinku jarrupaloille tms
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: oa5599 - 19.06.2016, 08:55:53
Jaaha, 5-pyttyisissä dpf eri paikassa niin en heti ymmärtäny. Mahtaako muuten sininen laskuttaa extraa katkenneiden pulttien repareerauksesta? Luulisi että dpf vaihdolle on listahinta vähän niinku jarrupaloille tms

kyllähän korjaamo erikseen hinnoittelee noiden katkenneiden pulttien irroittelun,, sehän saattaa olla suurempi työ kuin varsinainen korjaus//osan vaihto, tehtaan pakettihintojen perusteena lienee että osa on irroitettavissa niinkuin se on tehtaan jäljiltä ollutkin
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: mulugren - 19.06.2016, 11:40:57
Sitä vain että ilmoittavatko vaihtotyö arvion tietäen että se ei riitä. Jos kerran aina ne pultit poikki. Vois kyllä Volvo ottaa vastuuta noista huonoista kiinnityksistä ja katkeavista pulteista
Otsikko: Vs: V70 1.6 Drive, VM.11
Kirjoitti: volvotdi - 19.06.2016, 23:04:56
Tukirauta jolla DPF on kiinni lohkossa. Tästä on pultit ollut kaikista poikki joita olen vaihtanut. Onneksi eivät ole kovaa siellä reiässä kiinni, olen porannut keskelle torx-bitsin kokoisen kolon, naputellut kärjen kiinni ja pyöritellyt auki. Olen myös ottanut sellaisen linjan että vaihtoon menee kunnosta riippumatta letkut ja paine-eroanturi.

Ompa erikoista, itse olen noista pönttöjä tyhjännyt sen 100kpl ja yhdestäkään en ole saanut pultteja poikki. No yhdestä puuttui kokonaan se rauta eli ilmeisesti oli ongelmia ollut jollain...  ;D No turha se rauta siellä onkin kun ei sen pöntön päälle siellä mikään käy.