Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuomaril - 13.06.2016, 15:59:50
-
Kiva pieni piristys tähän päivään...Vein Vollen nelipyöräsuuntaukseen, jossa huoltoukko huomasi, että moottorin suojamuovi sekä jakopään / laturin hihnan alla oleva alue oli aivan moottoriöljyssä. Kävin katsomassa alueen missä auto oli seissyt hetkeä aiemmin pari minuuttia, niin oli sinnekkin kerennyt reviirinsä merkata! S* Huoltoukko veikkasi, että joku kampiakselin stefa tms olisi mennyt...Onko teillä ideoita? Pitää nyt tarkasti seurata tuota vuotoa ja öljytasoa, jos tuolla pitää ajella...Ja tosiaan, se vuoto on erittäin runsas...
-
Jakopää remontti pitää tehdä jotta stefat saa uusittua. Nokkahihna on öljyinen joten sen kestoikä on lyhentynyt ja on uusittava.
Huohottimen puhdistus kannattaa myös tehdä. Tukkeutunut huohotin saa stefat pullahtamaan ulos.
-
Ennen vuotokohdan löytymistä autolla ei kannata lähteä mihinkään pidemmälle.
E: Selvitelty sen verran, että vuotaa koneen alakerran kohdilta, mistä heittää ylöspäin ??
Olisiko kampuran stefa vai öljypumpun tiiviste pettänyt..
No, huomenna ollaan viisaampia....
-
Ennen purkamista kannattaa kokeilla kampiakselin päittäis välys.
Ei olisi ensimmäinen josta kampiakselin pitkittäis liikettä estävät laakerit ovat loppuneet ja kampiakseli myös kulunut.
Vika koskee pääasiassa manuaaleja,automaatissa ei itsellä ole vielä tullut vastaan.
-
Kyseessä automaatti..
-
Itsellä pakopuolen vvt vuotaa & se osa maksaa n.300euroa.itsellä vuotanut jo n.3kk pitää tarkkailla ettei hihna öljyynny liikaa..tai tulee kallista lystiä >:(
Itsellä siis 2.5T / V70-05 259tkm mittarissa,korjausaika tilattu viikon päästä kustantaa n.1300euroa.
Tosin tehdään samalla jakopäänremppa+vesipumppu+abs-kehän vaihto+etujarrupalat+moottoriö+suodatin sen perään eiku vaan kovaa ajoa 8)
-
Jakopään vuoto selvitetty öljypumpun tiivisteen pettämiseen..
Vaihdettu tiivisteet ja jakopään kilkkeet, ainakin koeajolla tuntui pitävän..
Vaihdosta kiitos Vauxille -H- -H-
-
Korvaamattomat kiitokset anssi68:lle ja Vauxille! *taavih-> Ilman heidän apuaan ei olisi Volvo päässyt Italiaan asti. S*
-
Mitenkäs tässä 2.5T koneessa jossa on VVT nokkapyörät, vaihdetaan tuo kampiakselinstefa ku näkyy kuseksivan? jos nokka-akselit on takapäästä katsottuna kohdillaan mutta vvt pyörien tehtaan merkit ei. uskaltaako käynnistää vaikka moottori käsin pyörii? :-\