Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tube - 29.07.2011, 17:11:30
-
Eli volvo S40 2.4 -05 kyseessä, 132tkm veivattu ja kuuluu pientä rohahdusta koneesta tyhjäkäynnillä, myös käynnistäessä kuuluu joku outo ääni joukossa.
Luin jostain topicista että joku pyörä laatikossa oireilee näin? Ääni loppuu kun kytkimen painaa pohjaan.
-
Eli volvo S40 2.4 -05 kyseessä, 132tkm veivattu ja kuuluu pientä rohahdusta koneesta tyhjäkäynnillä, myös käynnistäessä kuuluu joku outo ääni joukossa.
Luin jostain topicista että joku pyörä laatikossa oireilee näin? Ääni loppuu kun kytkimen painaa pohjaan.
Se on kaksoismassavauhtipyörä.
Täristääkös kiihdyttäessä?
-
täristää tyhjäkäynnilläkin ja jonkun verran kiihdyttäessä. Kannattaako vauhtipyörä vaihtaa heti kun oireilu alkaa? meinaa autolla ajettu nyt 132tkm ja tuntuis että kytkinremppa/vauhtipyörän hajoaminen olis aika ennenaikaista jo nyt?
-
Kannattaa tutkia kaikki mahdolliset muut tärinänaiheuttajat ennenkuin alkaa tuota vauhtipyörää vaihtamaan.
-
Mietin myös moottorinkannake kumia jostain suunnasta koska koko moottori fyysisesti tärisee hieman konehuoneessa, ei ole kokemusta täristääkö se muuten kuinka paljon mutta se heiluu, tosin aika vähän kun auto on käynnissä. Mutta auton kuskin puoleisen lokarin kohdilla (laatikon kohdalla) kuuluu pientä ääntä tyhjäkäynnillä, mutta ääni loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Tärinä sen sijaan jatkuu oli kytkin pohjassa tai ei.
-
Asian vierestä:
Automaattivaihteisessa autossa ei ole (kaksoismassa)vauhtipyörää koska siinä on vetolevy? Näin ollen automaattivaihteiset V50:t eivät kärsi tästä tyyppiviasta?
Korjatkaa jos olen väärässä.
-
Asian vierestä:
Automaattivaihteisessa autossa ei ole (kaksoismassa)vauhtipyörää koska siinä on vetolevy? Näin ollen automaattivaihteiset V50:t eivät kärsi tästä tyyppiviasta?
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei siis korjata ;)
-
Mietin myös moottorinkannake kumia jostain suunnasta koska koko moottori fyysisesti tärisee hieman konehuoneessa, ei ole kokemusta täristääkö se muuten kuinka paljon mutta se heiluu, tosin aika vähän kun auto on käynnissä. Mutta auton kuskin puoleisen lokarin kohdilla (laatikon kohdalla) kuuluu pientä ääntä tyhjäkäynnillä, mutta ääni loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Tärinä sen sijaan jatkuu oli kytkin pohjassa tai ei.
Ex-auto piti kitinää kytkinpoljin ylhäällä, vika löytyi kuluneesta kytkinlevystä.
Jos tässä kytkinremontti tulee, niin maksaa jo sen selvittäminen aika paljon kun ruvetaan aukomaan kytkintä sen takia, että tarkastetaan sen olevan kunnossa. Eli kannattaa eliminoida kaikki muuta mahdolliset vianaiheuttajat ensin läpi.
-
Jep, kyllä sitten kun sitä lähetään aukomaan niin kannattaa sieltä samalla kaikki mahd. vaihtaa mikä vähänkin oireilee vaikka kukkarossa tuntuukin.
-
Toisin päin miettien ei se vanhakaan kytkin loputtomiin kestä. Saahan siinä uuden kytkimen, jonka kuitenkin olisi joutunut joskus vaihtamaan. Ettei se koko remontti hukkaan mene.
-
Toisin päin miettien ei se vanhakaan kytkin loputtomiin kestä. Saahan siinä uuden kytkimen, jonka kuitenkin olisi joutunut joskus vaihtamaan. Ettei se koko remontti hukkaan mene.
Ei, jos ei tee kun mää että vuosi remontin jälkeen hävittää auton! :D
-
kuulostais vaan (minun mielestä) oudolta että 133tkm ajetusta autosta joudutaan vaihtamaan kytkin ja vauhtipyörä. Tiedä sitten häntä miten 2 edeltävää omistajaa on sitä kytkintä käyttänyt, saahan sen nopeamminkin menemään jos sitä kokoajan luistattaa.
-
Yleensä jos kuuluu huminaa tai jotain kun kytkin ylhäällä mutta ei kuulu kytkin pohjassa ni aika usein on kytkimen painelaakeri loppu..
Tärinästä en osaa sanoa.
-
Tärinä selvisi, jossain huollon aikana joku (selvittänyt olen mutta kukaan ei tietenkään myönnä virhettä tehneensä ;D) oli unohtanut laittaa suutinpukin pultit kiinni ja ne oli väärässä asennossa, hyvä ettei mäntään kerenny palaa reikää :o. Mutta silti kuuluu käynnistäessä ko. ääni ja pieni rohina kytkin ylhäällä, varmaankin tämä kaksoismassavauhtipyörä. En vaihda ennenkun kytkin alkaa luistamaan kunnolla tai ajo päättyy, menee turhaan rahaa.
-
Vanha aihe mutta ois mielenkiintoinen tietää löytyikö näihin ääniin selvä syy?
http://s156.photobucket.com/user/justin325/media/MISC/ClutchNoiseT5m.mp4.html
Omastani kuuluu samanlainen ääni. Mulla on vaihdettu kytkin+vauhtipyörä melko vasta.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/158911-the-m56hl-gear-rattle-and-isb-all-inclusive-discussion-thread/
Tuota kun luin niin käsitin, että ääni on normaalia tuolle lootalle. Ilmeisesti huonot moottorin tukikumet
saa aikaan tuon kovemman kolinan. Vai olenko ihan väärin ymmärtänyt?