Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: sysostar - 21.06.2016, 03:28:52
-
Hei
Kellään kokemusta rakentaan nykyisten säännösysten mukaan turbo vähäpäästö koneelle?
B234f, 1989 olisi kysessä. kolmipistekatalysisaatori lukee jossain rekisteriotetta.
turbon ja välijäähyn asennus ei sinänsä iso ongelma. kuhan on palikat ja toivottavasti ei tarvi paljoa hitsailla ;)
miten joku muun turbon pakosarja käy b234f:ään suoraan ?
Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?
Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.
ja jos tietäjä rakentaja olisi lapin läänissä niin aina parempi ;)
-
Kellään kokemusta rakentaan nykyisten säännösysten mukaan turbo vähäpäästö koneelle?
B234f, 1989 olisi kysessä. kolmipistekatalysisaatori lukee jossain rekisteriotetta.
Jos auto vastaa vertailumallia ja menee käynninaikaisesta päästömittauksesta läpi, niin muutoskatsatuksen jälkeen leima läpsähtää paperiin
Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?
Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.
Muutoskatsastus maksaa muutoskatsastuksen hinnan. Oletettavasti myös päästölappu pitää toimittaa tai ottaa sekin konttorilla.
-
Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?
Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.
Penkkilappu ja alustan vertailu kainaloon ja konttorille.
Hinta riippuu mm. kaikesta. Oma oli: penkkilappu 75e, alustavertailu 0e, muutoskatsastus 150e ja päästöt 15e.
-
Hei
Vetailumalli, eli jostain (mistä?) 740 2.3l turbon tietoja?
Päästöille ei siis tarvi kallista vtt tai vastaavaa mittausta enään ?
-
Ei tarvitse, euro 2 ja vanhemmat riittää normi päästömittaus. Pelkkä varaosaluettelo on kai riittänyt alustan vertailuun.
Tässä keskustelua lainmuutoksesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0
-
Selvittelin tätä juuri soittamalla A-testin tekniseen palveluun ja varmistelin vielä parilta muutoskatsastuksia tekevältä inssiltä. On omakin prokkis käynnistymässä.
Helpointa on kun tilaa Volvolta (maahantuonnista) vastaavuustodistuksen mihin autoon muutosta tehdään.
Hintaan 50€ + alv tuli postiennakolla parissa päivässä todistus missä todennettiin mitä muutoksia autoon saa valmistajan sallimissa rajoissa tehdä ja mitä muuta muutosta vaaditaan moottorin vaihdon yhteydessä.
Tuo todistus+kuitit tai muu varmenne muista vaihdetuista osista mukaan ja leimalle.
Volvolta tosin suositeltiin penkkilappua mukaan millä voi todentaa ettei tehot ylitä valmistaja suurinta sallittua. Mutta tuo ei siis pakollinen.
Ja ainakin omalla kohdalla muutosvaatimukset (b200f tilalle b230ft) olivat pienet. Iskarit ja renkaskoko. Kaikki muu riittää. Tosin rakennellessa vaihtuu muutakin, mutta noilla olisi jo päässyt leimalle.
-
Huomiona ettei 900-sarjaan saa tuota mallisarjavertailua...
-
Huomiona ettei 900-sarjaan saa tuota mallisarjavertailua...
Tarkoittaa käytännössä mitä? Ettei volvolta saa vastaavuustodistusta, vai täh?
-
Tarkoittaa käytännössä mitä? Ettei volvolta saa vastaavuustodistusta, vai täh?
Juuri näin. 200-srjaan sain maahantuonnista mutten 900-srjaan :(
-
tähän liittyen volvolta sain seuraavan viestin.
"se maksaa joko 62€ (COC-todistus) tai 124€ (vaatimustenmukaisuustodistus)."
luultavasti ton kalliiman tarvii vai pitääkö tilata molemmat?-)