Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: J2K - 21.06.2016, 09:26:03
-
Eli tänne voisi kirjoittaa millä automaatti-ilmastointi on saatu toimimaan lämmöiltään tasaiseksi. Netissä on paljon kysymyksiä joihin harva vastannut miten se on ratkennut.
Oma lehmä ojassa kun pitäisi saada korjattua. Vikakoodeja ei ole ja sisäanturi näyttää ehjältä. Kylmää pukkaa apukuskille. :-\
-
Meillä V50 d5 vm. 2010:ssä oli joskus reipas vuosi sitten sellainen vika että toiselle puolelle tuli viileämpää kuin toiselle, ja sen sai tasaiseksi kun toista puolta nosti n. 4 astetta lämpöisemmäksi.
Vika korjaantui ohjelmistopäivityksellä Volvolta, maksoi - en enää muista mitä, mutta ilmainen se ei ollut. Auton runkonumerosta selvisi että ko. auto osui juuri siihen väliin joissa oli raportoitu kyseinen lämmityslaite / ilmastoinnin vika.
-
Ihme logiikkaa Volvolta "havaittu virhe, sinä maksat"
-
Täällä kans kaipailtais neuvoa ku vänkärin puolella paleltuu (ei auta vaikka lämpötilansäädin on tapissa). Samoin huomas keskisuulakkeista että kuskinpuolella tulee kuumaa ja vänkärinpuolelta kylmää.
Autona xc90 -06.
-
Itsellä samaa vaivaa XC70 -07 mallissa kuin edellisessä viestissä. Istuinlämmittimien boxeista johdot irroitettu ja kokeiltu myös ristiin. Otin hanskalokeron pois ja tutkin asiaa, niin apumiehen puoleinen vivusto joka hoitaa lämmönsäätöä ei liiku läppämoottorin voimalla. Käsin kun vipua liikuttaa, niin lämmintä kyllä tulee. Vaihdoin läppämoottorin käytettyyn osaan, ja 8.9. on varattu aika Tampereen (kerta-)Käyttöautoon lämmityslaitteen "kalibrointiin", jos sen jälkeen olisi viisaampi asian suhteen?
Kerron sitten miten siellä kävi.
-
No niin, 328e köyhempi mutta toimii.
Hieman taustaa, oireet olisivat siis sellaiset ettei oikea puoli totellut lämmönsäätöä, vain puhallusnopeus nousi ei lämpö. Istuinlämmittimien ohjausboxit testattu, ja toimivia olivat.
Kesällä antoi vikakoodia ilmanlaadun anturista, ja tilalle vaihdettu VW/Audin osa joka "huhujen" mukaan on sopiva, oli aivan alkuperäisen näköinen ja sopi paikoilleen, sillä poistui myös vikakoodi.
Käyttöautossa testasivat kaikki ohjainlaitteet jotka liittyvät lämmitykseen/ilmastointiin, kun testivuoroon tuli tämä "vastaava" VW osa, niin sen irtikytkennän jälkeen "jännitteet" kuulemma normalisoituivat ja kaikki alkoi toimimaan.
Huoltomiehen mukaan kyseinen osa oli sekoittanut koko järjestelmän, ja alkuun testeri herjasi "väylävikaa". Ohjelmisto päivitettiin, ja kyseinen anturi poistettiin käytöstä, kun en ollut innokas maksamaan siitä anturista noin 250e hintaa.
En lähde spekuloimaan kyseisen VW anturin soveltuvuutta, mutta ainakin tässä tapauksessa ongelma lähti selviämään sen poistolla.
Hintaan sisältyi myös Ardicin automaattikäynnistyksen poisto ohjelmallisesti.
Kallista, mutta pätevän oloista toimintaa P>
-
Voi per...! Arvaapa löytyykö täältäkin vastaava osa.
-
No jopas sattui, ei taida sittenkään olla sopiva palikka Volvoon :nohnoh.
-
Toimii jälleen. Anturi pois ja akun kenkä vartiksi. Sitten lämmönsäätimiä edestakaisin.
-
Hieno homma *taavih->
-
Itsellä samaa vaivaa XC70 -07 mallissa kuin edellisessä viestissä. Istuinlämmittimien boxeista johdot irroitettu ja kokeiltu myös ristiin. Otin hanskalokeron pois ja tutkin asiaa, niin apumiehen puoleinen vivusto joka hoitaa lämmönsäätöä ei liiku läppämoottorin voimalla. Käsin kun vipua liikuttaa, niin lämmintä kyllä tulee. Vaihdoin läppämoottorin käytettyyn osaan, ja 8.9. on varattu aika Tampereen (kerta-)Käyttöautoon lämmityslaitteen "kalibrointiin", jos sen jälkeen olisi viisaampi asian suhteen?
Kerron sitten miten siellä kävi.
Vaatiiko se moottori sen kalibroinnin että lähtee toimimaan? itse tilasin ulkomailta uuden moottorin mutta ei lähde toimimaan (antaa vikakakoodin siitä), vai vaikuttaako ilmanlaadun anturi toimintaan (tällä hetkellä ei ole paikallaan)?
-
v70 2,4 bensa 01 automaatti ilmastointi ei puhalla lämmintä kuljettajan puolelle mistään ritilästä. Apukuljettajan puoli toimii normaalin oloisesti. Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? lämppärin kenno vaihdettu jonkin edellisen omistajan toimesta. Ilmastointi puhaltaa kylmää kyllä joka paikkaan. Kuskin puolen säätimestä ei tapahdu kun ehkä pieni muutos lämpimämpään suuntaan?
-
Tiedä sitten onko tästä mitään apua mutta oli mk2 -00 sellainen ongelma että kuskin puolen lämmönsäätö ei mitenkään toiminut. Vikakoodit luettiin eikä niitä ollut. Läppien perusasetukset testerillä ajettiin ja homma meni OK. Edelleenkään ei lämmintä tullut joten otin lämmönsäätöpaneelin pois ja avasin. Sieltä oli kuskinpuoleisesta lämmönsäätöhanikasta muovinen "kardaani" hajalla. Siis kun paneelissa olevaa kuskin puolista lämmönsäätö hanikkaa käänsi niin yksikössä oleva potikka ei liikkunut. Katsoin sitten apukuskin toimivalta puolelta missä kohtaa potikka kuuluu olla että tulee 22 astetta sisälle ja laitoin sen sille kohtaa. Nyt on pari vuotta menty tuolla eikä siihen ole ollut tarvis puuttua kun hyvin on toiminut. Sama homma apukuskin puolella. Kun lämpö on kohdallaan. Oli kesä eli talvi.
-
Kannattaa aloittaa purkamalla muoveja sen verran, että näkee ne alumiininväriset vivut lämmityslaitteen kotelon sivuilla molemmilla puolilla, jotka liikuttavat lämmönsäätöläppiä. Hanskalokeroa ei tarvitse välttämättä irroittaa, mutta parantaa näkyvyyttä.
Tarkasta onko läppämoottorin ja läpän vivun väliset tangot kiinni.
Ei "virallisen" volvohuollon mukaan, kalibrointia ei välttämättä tarvitse, mutta ennen moottorin kiinnitystä pitäisi moottori "ajaa" laidasta laitaan irrallaan johdot kytkettynä, ilmeisesti lämmönsäätönappulaa ääriasennosta toiseen kiertämällä?
Kun ne lämmönsäätövivut siellä kotelon kyljessä näkee, niin voi testata niitä käsin liikuttamalla, että alkaako tulemaan lämmintä?
-
Purin koko hanskalokeron pois enkä nähnyt missään alumiinisia tankoja? muovinen rengas muovi vipu löytyi ja säätyi nappia kääntelemällä. Myös kuskin puolen nappia kääntelemällä muovi rengas liikkui siis moottorin.
-
v70 2,4 bensa 01 automaatti ilmastointi ei puhalla lämmintä kuljettajan puolelle mistään ritilästä. Apukuljettajan puoli toimii normaalin oloisesti. Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? lämppärin kenno vaihdettu jonkin edellisen omistajan toimesta. Ilmastointi puhaltaa kylmää kyllä joka paikkaan. Kuskin puolen säätimestä ei tapahdu kun ehkä pieni muutos lämpimämpään suuntaan?
Vika edelleen päällä testerillä tulee 0007 -häiriö ilman sisäpuolisen anturin virtapiirissä -jatkuva. missä komponentissa vika siis ja missä sijaitsee?
-
Hieman taustaa, oireet olisivat siis sellaiset ettei oikea puoli totellut lämmönsäätöä, vain puhallusnopeus nousi ei lämpö.
...
Kesällä antoi vikakoodia ilmanlaadun anturista, ja tilalle vaihdettu VW/Audin osa joka "huhujen" mukaan on sopiva, oli aivan alkuperäisen näköinen ja sopi paikoilleen, sillä poistui myös vikakoodi.
...
En lähde spekuloimaan kyseisen VW anturin soveltuvuutta, mutta ainakin tässä tapauksessa ongelma lähti selviämään sen poistolla.
...
Samantapainen kokemus täällä ko. kiinanpojan anturista XC70-05-bensassa. Oikean puolen säädöt ei enää sen jälkeen toimineet lainkaan. Vanha toimimaton takaisin ja taas kaikki säädöt toimii. 15 asteen pakkasella vaan ei oikein tahtonut lämpö riittää. Nyt vaihdettu uusi Hella by Behr-kenno niin vielä kymmenen asteen pakkasella parhaimmillaan 80 asteista työntää keskiritilästä kun pyyntö täysillä.
-
Mulla -07 v70 d5:sessä ilmeni semmonen vika, että kuskin puolelle ei saa kylmää tulemaan millään... vänkärin puoli reagoi lämpötilan säätöön ja puhaltaa hienosti kylmää mutta kuskin puoli vain kuumaa?? Oletteko tämmöseen törmänneet?
-
Kuskin perseenlämmitinkin pimiänä...ovatko naimisissa jotenki keskenään?
-
Kuskin perseenlämmitinkin pimiänä...ovatko naimisissa jotenki keskenään?
Olisiko se boxi hajalla sieltä penkin alta..
Haulla löytyy seuraavaa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3093.0