Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: j.kottenberg - 22.06.2016, 11:21:26

Otsikko: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 22.06.2016, 11:21:26
Tervehdys hyvät harrastajat!

En ole mistään onnistunut löytämään tietoa mikä on tilanne jos 940 vm-91 230FB moottorin jakohihna katkeaa.  Pyöriikö vapaasti vai onko iso vaurio käsillä?

Jostain koneen etupäästä vuotaa öljyä ja tietysti on vaara että hihna saa öljyä ja sehän ei taida pitää siitä.  Tarkistin muovikoppaa raottamalla niin hihna ei ollut juurikaan öljyinen vielä.  Ihan vähän mustaa tuli sormiin.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Elk - 22.06.2016, 11:33:52
Ei ole vapaastipyörivä moottori. Eli vaihda se nokan stefa ja jakohihna kiristimineen mahdollisimman pian.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 22.06.2016, 12:58:13
No sitten asia on kuten sanoit.  Aika nopeasti kannattaa korjata.

Muuten, Volvolta ostetut jakohihnat on toimineet ihan ok ja niin on kiristäjäpyörätkin.  Mutta sen viisivuotta/75 tkm ajetun on ollut kiristäjäpyörän laakeri on ollut aika lopussaolevan tuntuinen pitkän linjan autoasentajan(velipoika)mukaan.  Mistä olette hihnoja ja kiristäjäpyöriä ostelleet?
Kampiakselin stefan ostin jo Motonetista ja se oli Elring-merkkinen saksalainen ja ihan laadukkaan näköinen. Nokan ja tasapainoakselin stefat oli loppu ja juhannuksen jälkeen hyllyssä.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.06.2016, 13:47:17
Itse suosinut orkkisosia stefojen suhteen kun hinnassa ei ole isoja eroja tarvikkeeseen. Jakopäässä ajaa asiansa varmaan ihan tuo motonetin vaihtoehto (tod. näk. Gates) siinä missä alkuperäinenkin.

PS. Se lohkossa oleva akseli kulkee apuakselin nimellä ja pyörittää öljypumppua (ja virranjakajaa jos lohkossa eikä kannen päässä), tasapainoakselit (2kpl) löytyy vain 16v-moottoreista. ;)
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Keppi - 22.06.2016, 17:11:11
Elringin stefa pitäs olla myös ihan käypänen kyllä. Ite en oo Motonetista yhtään Elringiä vielä saanut, mutta kuullut kyllä että sieltäkin saattaa välillä saada.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: havock - 22.06.2016, 21:29:37
Joskus kun oli 940 -91 b230fb koneella ja hihnan vaihdosta ei tietoakaan, ihmettelin ja googlasin.
Britit ja ruottalaiset väittää että b230f koneet olisi "non-interference", ja fb:ssä on pienemmät rutut kuin f koneessa joten ei tulis venat mutkille. Käytänöstä en tiedä, hihna kesti. Samallahan sen jakopään tekee kun öljyvuodon korjaa.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: jaippi - 22.06.2016, 22:34:55
On se B230FB vapaastipyörivä.
Venttiilit eivät tule kannen palotilan ulkopuolelle.
Toki siitäkin huolimatta kannattaa se jakopää laittaa kuntoon. Helppoa ja kohtuuhintaista hommaa.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 24.06.2016, 00:46:35
Onko miten käyttökelpoisia esimerkiksi Motonetin jakohihnat ja kiristäjäpyörät?

Vai onko parasta ostaa Biliasta alkuperäiset?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: The_OttoB - 24.06.2016, 01:16:48
En ole ikinä vaihtanut vinokoneen kiristintä. Koskaan en ole kuullut että se olisi hajonnut.

Nim. +30 vuotta vinokoneilla
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Viking - 24.06.2016, 10:14:12
Onko miten käyttökelpoisia esimerkiksi Motonetin jakohihnat ja kiristäjäpyörät?

Vai onko parasta ostaa Biliasta alkuperäiset?

Motonetissä myydään Gatesin kamoja eli kelpo tavaraa. Ja b230fb on vapaastipyörivä
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: TVS - 25.06.2016, 17:33:11
En ole ikinä vaihtanut vinokoneen kiristintä. Koskaan en ole kuullut että se olisi hajonnut.

Nim. +30 vuotta vinokoneilla
Tarvikerissoja oon vaihtanu useampiakin alta 40tkm kun ne on pitänyt niin pelottavaa mekkalaa, ja on ollu käsin pyöritellessä täysin kypsiä.

230FB on vapaastipyörivä siinä kohdassa, mihinkä nokka "hakeutuu". Ei tullut testattua mitä käy jos asettelee nokan siten että imu/pako on maksimiaukiolon kohdalla että osuuko, mutta uskaltaisin lujasti veikata että ei osu sittenkään.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: laatikkovika - 25.06.2016, 19:37:20
En ole ikinä vaihtanut vinokoneen kiristintä. Koskaan en ole kuullut että se olisi hajonnut.

Nim. +30 vuotta vinokoneilla
Kirjoittaja vinoilee taas tapansa mukaan. Ei sitä kiristintä tarvitsekaan vaihtaa vaan vain sen pyörä.
Se kiristinhän on vain kierrejousi joka harvemmin sille tarvittavalla puristuksella hajoaa.

Vai mitä otto.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: The_OttoB - 25.06.2016, 20:44:16
Ei, en vinoile. En ole ikinä vaihtanut sitä kiristinpyöräzydeemiä. Ehkä olen ollut onnekas?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: janne81 - 25.06.2016, 20:49:48
En mäkään oo ikinä itse ostanut uutta.. jos on rohissut niin miljoonalootasta parempi tilalle.
Kenellä tuo on oikeesti hajonnu?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: laatikkovika - 26.06.2016, 13:13:38
No vaikka allekirjoittaneella, 30 tuhatta ajettu fag laakeri, leikkasi siis kiinni.
Olette sitten tosi onnekkaita jos koneella ajettu vaikka 400 tuhatta ja kiristinrullaa ei ole ikinä vaihdettu.
Ketäpä tässä uskoa?
Miksi se laakeri kestää ikuisesti vinokoneessa jos vaikka tinalohkossa vain max 250 Tuhatta.
En tiedä mutta en olekaan laakeri-insinööri.

Ed. Näppäimistön kulumisesta johtunut kirjoitusvirhe korjattu.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: The_OttoB - 26.06.2016, 14:01:28
Taittorulla pääsee helpomalla verrattuna vaikkapa laturin  kuulalaakeriin. Laturihan menee yleensä 400-500 tkm. Mutta tosin sitten on niitä huono-onnisia osia jotka kyykkää kättelyssä.YMMV
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.06.2016, 14:30:27
Syitä nopealle kulumiselle/hyvälle kestolle voi olla useita:
- Onko jakopään suojat ehjät?
- Onhan kiriminen tehty ohjeen mukaisesti?
- Valmistusvika
- Kulkeehan hihna keskellä kiristäjää?
- Mikä on kiristäjän rasitus (voi olla suurempi toisenlaisessa moottorissa, esimerkiksi tinakone vs. vinokone, en tiedä)?
- Onhan kiristäjä suorassa ("yläsaranan" lohkon reikä jos on nafti eikä tappi ole pohjassa, on kiristin aavistuksen vinossa)?

Itse otsikkoon, perus FB pyörii vapaasti, näin muistaakseni vaikka olisi ns. "maksiminosto". Tosin, 1mm madallettu kansi ja 11krpm, ei pyöri ilman osumista...
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: laatikkovika - 26.06.2016, 14:57:21
Tuossapa huonossa kuvassa näkyy tuo tinakoneen taittorulla oikealla ja suunnilleen samalla rasituksella lienee vinokoneessa(kiristinrulla) mutta ei vain kestä.
Päätelty tuosta kosketuskulmasta.
(http://i.fixya.net/uploads/images/tdisline_616.jpg)

Joten lienee arpaonnella osuus asiaan jos kestää ja uskoisin kenen tahansa normaalijärjellä varustetun tuon asia myöntävän.
Vertaa vinokone. Lienee vielä kovemmalla?
(https://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/192750_Volvo740TimingBelt_1.jpg)

Tai sitten taas ei, niin millään jos se arpaonni on suosinut.
Joku puhui sitten taittorullasta ja niinpä sitten minäkin. Missä muuten vinokoneessa on taittorulla jos ei puhuta 16V?
Kiristin on toki kovemmalla tinalohkossa, taas perusteena tuo remmin kulma.

Enempää en tähän ketjuun osallistu kun aina on niitä jotka pitävät parempana tapana korjata autoa laittamalla sinne viimeisiään vetelevä laakeri, kun se nyt vielä pyörii...
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.06.2016, 15:15:11
Tosin, jos omaa työkalut ja osaamisen vinokoneen jakopään vaihtoon (yksi automaailman helpoimpia, alapultti on kaikista vaikein), niin ottaa ne jakoromut autoon mukaan ja ajaa niinkauan kuin liikkuu.
Jos koppa ehtii homehtua ensin, siirtää jakopääsarjan seuraavan vinokoneisen hansikaslokeroon. :D
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: laatikkovika - 26.06.2016, 16:02:49
Tosin, jos omaa työkalut ja osaamisen vinokoneen jakopään vaihtoon (yksi automaailman helpoimpia, alapultti on kaikista vaikein), niin ottaa ne jakoromut autoon mukaan ja ajaa niinkauan kuin liikkuu.
Jos koppa ehtii homehtua ensin, siirtää jakopääsarjan seuraavan vinokoneisen hansikaslokeroon. :D
Osallistun kuitenkin puheitteni vastaisesti vielä vähän.
Ruoskikaa!!

Jos on vaikka vapaastipyörivä turbo eikä ole pitkää ajoa niin voihan sen remmin kestävyyttä testata...
Tuon uuden remmin vaihtohan on kotelot mukaan lukien ehkä korkeintaan 0.5h työ.
Saahan siihen enemmänkin menemään. Vaikkapa sinisellä...

Mutta nyt tämä jauhanta loppui osaltani ikuisiksi ajoiksi!
Pärjäilkää.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: The_OttoB - 26.06.2016, 19:24:36
Toi tinakoneen taittopyörä on ns vedon puolella ja kiristypyörä taas 180 asteen taitossa-> kehävoima iso.

Vinokoneen taittopyörä taas pieneĺlä taitolla ja vedottomalla puolella.

Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Chall - 26.06.2016, 20:30:06
Taas pikkasen karkaa aihe...
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 26.06.2016, 23:26:36
Kiitän kohteliaimmin hyvistä tiedoista.  Hyvä että uskaltaa ajaa varaosaliikkeiden kautta ilman että riskinä on koneen totaalinen tuho, ja Motonetin Gates-merkkistä hihnaa ja ilmeisesti ko liikkeen kiristäjäpyörääkin voinee hyvin käyttää?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Keppi - 26.06.2016, 23:50:22
Itellä ollu pelkästään noita. Uskaltaa käyttää.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 27.06.2016, 11:09:45
Semmoista juttua vielä kysyisin että tarviiko kampiakselin ja nokka-ja käyttöakselin stefoja asentaessa sellaisen työkalun jossa stefa menee tiettyyn syvyyteen, eli stefan pesässä ei ole vastassa mitään olkapäätä.  Vai "lyödäänkö pohjaan"?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: jen - 27.06.2016, 11:16:10
pärjää ilmankin,koita laittaa pikkasen erikohtaan mutta ei pohjaan ;)
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 17.07.2016, 23:19:45
Terve!

Vaihdoin kaikki stefat, siis kampiakselin, sivuakselin ja nokka-akselin stefat.  Pahaksi onneksi öljyä näkyy vuotavan edelleen.  Aika vähän mutta kuitenkin selvästi.  Purin jakopään, sivuakselin ja nokka-akselin hihnapyörät on paikoillaan ja katselin pienellä tarkastuspeilillä, jossa on valo, akseleita ja stefoja. 
 Kampiakselin stefa ei ole öljyinen, siis alareunassa ei ole öljyvanaa, samoin sivuakselin stefa näyttäisi kuivalta ja nokka-akselin seutukaan ei ole pahemmin öljyinen.  Mutta jakopään etukappale, vai miksi sitä alumiinista osaa josta kampiakseli ja sivuakseli tulee läpi kutsutaankaan, näkyy sivuakselin yläpuolelta olevan hyvin öljyinen ja sieltä näkyisi tulevan valumajälkiä.  Onko tyypillistä että omia aikojaan alkaa etukappaleen tiiviste vuotamaan?
Katselin sitä ja näyttäisi että sen saa irti ihan pultit ja mutterit irrottamalla?  Onko muuta tehtävä kuin hyvin puhtaaksi paikat ja uusi tiiviste ja moottorisilikonia väliin?
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: jen - 17.07.2016, 23:26:37
sieltä alumiinipukin välistä usein myös tulee,muistikuva et siellä oisi vain paperitiiviste,mutta etene juuri noin kun kerroit ;)
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.07.2016, 23:40:34
Ja ilman sitä tiivistettä ei sitten apuakseli pyöri. Uutta tiivistettä en ainakaan minä saanut mistään, olisi pitänyt tilata koko alakerran tiivistesarja.
Joten ostin tiivistepaperia ja tein uuden siitä. Molemmin puolin vielä ohuen ohut kerros moottorisilikonia ja hyvin pitää.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 17.07.2016, 23:45:20
Täytyy hommata tiivistepaperia.  Muuten, mitä alumiinipukkia tarkoitat?  Ei ole oikein tuttua kun jakohihnan ja stefojen vaihtoa pidemmälle mennään.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: TVS - 17.07.2016, 23:52:28
Uuden tiivisteen saanee volvolta, jos siis viitsivät vaivautua varaosakataloogista sen etsimään ja/tai vastaavat kyselyihin mitään.

Sensijaan laiska testaisi kiristellä pultit, yleensä ne on sormikireydessä vanhemmiten, ja monesti pelkkä kiristely helpottaa ongelmassa dramaattisen paljon. Taitaa olla 8Nm nurkilla ohjemomentti, mutta sillai tolkun kanssa kiristelee niin varmasti paranee ellei jopa korjaudu.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.07.2016, 00:05:46
Uuden tiivisteen saanee volvolta, jos siis viitsivät vaivautua varaosakataloogista sen etsimään ja/tai vastaavat kyselyihin mitään.
Jyväskylän Hämeen Autovarusteella todettiin, ettei ole hyllyssä eikä saa erillään. 1-2 viikkoa toimitusaika ja koko alakerran tiivistesarja.

Ajoin Biltemaan ja ostin muutamalla eurolla paperin.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Acke - 18.07.2016, 08:21:08
Uuden tiivisteen saanee volvolta, jos siis viitsivät vaivautua varaosakataloogista sen etsimään ja/tai vastaavat kyselyihin mitään.
Muutama viikko sitten sai tilaamalla. Voin laittaa varaosanumeron tänne myöhemmin.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: j.kottenberg - 18.07.2016, 16:01:26
Katselin vähän tarkemmin jakopään etulevyä ja se näyttäisi alapäästään tiivistyvän öljypohjaa vasten?
Onkohan tilanne semmoinen että kun levyn vetää eteenpäin niin tiiviste öljypohjan ja jakopään etulevyn välissä menee rikki?  Jos näin on niin voi olla vaikea saada uudelleen pitämään. 
Taidan pestä ensin hyvin paikat ja samalla kokeilla että pultit on kiinni ja kasata sen. Sitten vähän ajoa ja jos vielä vuotaa niin näkee paremmin mistä vuotaa.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: The moose - 18.07.2016, 17:15:17
Seo sellainen et se valuttaa öljyt alareunasta öljypohjaan. Öp tiiviste kun tivistää sen päädyn niin kopan lohkoavasten pinnalla on kolo.

Ota koppa käteen ja pesee osat ja tiivisteen tueksi vähän tiivisteliimaa.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: sekokupu - 20.07.2016, 21:48:50
Jyväskylän Hämeen Autovarusteella todettiin, ettei ole hyllyssä eikä saa erillään. 1-2 viikkoa toimitusaika ja koko alakerran tiivistesarja.

Ajoin Biltemaan ja ostin muutamalla eurolla paperin.

Kyllä ne minullekkin Hämikseltä sen tiivarin myi ihan kiltisti.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: janne81 - 20.07.2016, 21:58:49
Kyllä ne minullekkin Hämikseltä sen tiivarin myi ihan kiltisti.
Joo ihan varmasti saa sieltä, jos sattuu olemaan Kortelainen myymässä niin sehän nyt sanoo jokaiseen yli 10-vuotta vanhaan osaan että ei saa kun se ei ees viiti etsiä  :2funny: pari kertaa avautunut sille niin se on jopa soittanut virka-ajan ulkopuolella nykyisin jos on joku asia jäänyt epäselväksi  :)
Hermoja vaativa mesta, mutta kyllä sielläkin sitkeys palkitaan.

Kannattaa mennä varaosanumeron kans, nopeuttaa jonniin verran toimintaa..
Jyväskylän Hämeen Autovarusteella todettiin, ettei ole hyllyssä eikä saa erillään. 1-2 viikkoa toimitusaika ja koko alakerran tiivistesarja.

Ajoin Biltemaan ja ostin muutamalla eurolla paperin.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 20.07.2016, 22:41:44
Näin uumoilinkin kun tarve oli, ei vain aikaa ollut jäädä ihmettelemään.

Tosin, onko tuo nyt ihmekkään jos ei hyllyssä ole. Kuitenkin viimeisimmän vinokonetta käyttäneen mallin valmistus on mopetettu jo 18- vai 19 vuotta sitten....

Itseasiassa nyt kun muistelen, myyjä (en muista kuka) vielä koneelta pyyti katsomaan mitä tiivistettä tarkoitan ja sen hyllysaldo oli 0. Milloinka olet Sekokupu tai Janne81 hakenut? Tämä oma tarve oli 2kk sitten.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: janne81 - 20.07.2016, 22:48:28
No onhan siitä parivuotta varmaan jo, mutta äkkiä ne tulee Ruotsista sinne vaikka Hämiksen saldo oiskin nolla.
Otsikko: Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.07.2016, 22:51:02
Varaosanumero etulaipan tiivisteelle 1378493 ja hintaa 10,80e.

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/1378493

Tulee tilattua nykyisin aikalailla kaikki orkkisosat mitä tarvitsee tuolta Bilian verkkokaupasta. Postikulut on halpa hinta siitä että säästää ainakin yhden, jos osia ei löydy hyllystä niin kaksi, asiointia Jyväskylän sinisellä. Siellä kun tosiaan on tuo suhtautuminen joillakin vähän mitä on kun näihin vanhoihin romuihin kyselee osia.