Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 29.07.2011, 20:18:43

Otsikko: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: LAIRA - 29.07.2011, 20:18:43
Onko normaalia, että n.300tkm ajettuna ja viikon päivät seisottuaan takapää korkealla pitää melkoista kolkutusta käynnistyttyään? Ääni vaimenee ja häviää kuulumattomiin lämmittyään ja 10-20 min käynnin jälkeen. Vuorokausi tuon jälkeen ei kolkutusta enää ole kuulunut kylmänäkään. Öljyä näyttäisi olevan normaalisti, mutta olisko joku esim. venttiilikoneistossa päässyt liian kuivaksi tuon seisokin  aikana? Vetoakin on löytynyt nyt ihan normaalisti.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: jaippi - 29.07.2011, 23:03:03
Jos manuaalivaihteinen, niin kolkotus "kuuluu" asiaan.
Kaksoismassavauhtipyörä + M90 vaihteisto = klapajaa jo 140tkm ajetussa.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: LAIRA - 30.07.2011, 08:57:00
On automaatilla. Kolkutus kuului heti tyhjäkäynnillä.Autolla ei yritetty ajaa ennen äänen häviämistä. Ilman sen tarkempia "kuuntelulaitteita" tuntui tulleen venttiilikoneistosta, mutta äänethän kulkeutuu joskus ihan ihmeellisesti?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: Dartteri - 01.08.2011, 11:57:44
männät kuluvat helmoistaan ja rupevat vähän klopajamaan. Ns. omituisuus... Mun vissiin vuoden -84 vuoden vapari B230E on klopajannu jo parikymmentä vuotta. Ei aiheuta mitään toimenpiteitä ;)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: TVS - 01.08.2011, 14:41:24
männät kuluvat helmoistaan ja rupevat vähän klopajamaan. Ns. omituisuus... Mun vissiin vuoden -84 vuoden vapari B230E on klopajannu jo parikymmentä vuotta. Ei aiheuta mitään toimenpiteitä ;)
Se kone on -85, ja vitut ole klopajannu kun korkeintaan kymmenen vuotta >:( ;D

Ei ole muuten kovin yleistä, että FK kone klopajais kun siinä on öljysumut, 425 ajetusta kun oli täkki irti niin ei männät kipannu käsin tönimällä sevverta että ne olis klopsahtanu.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: LAIRA - 01.08.2011, 15:34:10
Tuli tossa vaan mieleen josko joku venttiilinnostaja olisi päässyt kuivaksi/jotenkin jumittumaan ja rupesi taas toimimaan kun öljyt lähti kunnolla kiertoon?(pelkkä arvaus)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: hevonen - 01.08.2011, 15:51:35
Kyllä ne nostajat on näissä punalohkoissa ns. pakko-ohjattuja.(poislukien 16V mosa) Ei ne voi jumittua, jos joku jumittuu, on vena heti kyllä mutkalla. P>
Jaano, ei ehkä turboissa.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: LAIRA - 01.08.2011, 18:06:16
Juu, niin ajattelinkin, että luulis venttiilin kärsivän. Kaikki on kuitenkin taas toiminut normaalisti muutaman päivän. Pitänee vaan kai olla tyytyväinen(ja odotella ehkä seuraavaa kertaa). Ajattelin vaan josko jollain muullakin olisi ollut samantapaisia kolkutuksia. (niin konehan on fk, eli turbo, josko niissä nuo on vähän erilailla?)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: hevonen - 02.08.2011, 09:41:45
Laitetaas vielä vähän... Kyllähän se kuitenkin auki voi periaatteessa jumia mutta sen huomaa kyllä sitten käynnistä, on yksi pytty pois pelistä.
Eihän siinä ole kiinnipäin mitään pakkoa, selitin vähän väärin. :-[
Otsikko: Vs: 940-96 230fk kolkutus
Kirjoitti: LAIRA - 02.08.2011, 10:29:44
Voipi olla, että yksi pytty oli tuon aikaa poissa pelistä, mutta siihen ei osannut kiinnittää huomiota tuon kolkutuksen aiheuttaman "järkytyksen" takia. (ja autollahan ei edes yritetty ajaa)