Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: VRV-977 - 30.07.2011, 02:05:57
-
Onko kenelläkään kokemusta kuinka naitetaan turbo ja remmiahdin samaan moottoriin? :-\
moottori on jo turbotettu mutta tällä hetkellä vain 0,5ahdoilla kun tuo vakio ruisku ei oikein meinaa pysyä perässä.
moottorin ohjaus vaihtuu talven aikana luultavasti tatech:kiin. Moottoriin vaihdettu wisecon männät ja H-profiili kanget. turbona tällä hetkellä garrett gt32. tarkoituksena olisi saada hyvä vääntö myös alakierroksille.
-
http://bioage.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/tsi_airflow.png
-
Kiinnostava aihe...
Millaista remmiä olet turbokoneen kanssa aatellut laittaa?
Pieni remmi ja iso turbo
Keskikokoinen remmi ja iso turbo
vai
Iso remmi ja iso turbo
Budjetista riippuen noita remmiahtimiahan saa hintahaitarilla parista kolmesta satasesta aina pariin kolmeen tonniin.
Eaton rootseja löytyy varmasti helpoiten ja halvimmalla. Sitten tulee lysholmit whippiet yms ruuviahtimet.
Ruuvilla saisi parhaan paineentuoton, riittävän suuren lysholmin kanssa ei tarvi välttämättä turboakaan.
Onko homma edennyt ajatuksen tasolta minnekkään?
-
olli nickisellä kaverilla ainakin löytyy kaksoisahdettu 240 volvo.
-
Olikos tää se nappilamppunen farmari, väriltään vaalean keltainen?
-
Olikos tää se nappilamppunen farmari, väriltään vaalean keltainen?
Ei ole keltainen farmari.
-
245 herrakin taitaa vielä täällä kirjoitella.
-
olli nickisellä kaverilla ainakin löytyy kaksoisahdettu 240 volvo.
Meinas mennä puurot ja vellit sekaisin, taisikin olla niin että olli oli landiassa eri nikillä?
-
Meinas mennä puurot ja vellit sekaisin, taisikin olla niin että olli oli landiassa eri nikillä?
Kyllä.
Omassa autossa on Eaton M45 ja Holset HX52. Ohjaamassa Hestec.
Auto on ns. ikuisuusprojekti opiskelun vuoksi ja on ollut lähes valmiina jo pitkän aikaa, mutta hienosäätöä ja säätöä vaille.
Tuollainen kahden ahtimen yhdistys ei ole mitenkään niin eksoottista kun monet luulee. Yksinkertaisimmillaan mekaaninen ahdin eli tässä tapauksessa M45 saa ilmansa oman puhdistimen kautta ja puhaltaa turbon imupuolelle ilmaa, turbon kautta ilma kulkee moottoriin.
Kun turbo alkaa imea ilmaa enemmän kuin mekaaninen voi tuottaa, aukeaa turbon imupuolella olevasta putkesta haaroitetun putken päässä oleva takaiskuventtiili ja turbo alkaa imeä ilmaa oman puhdistimen kautta.
Omassa autossa on mekaanisen ja turbon välissä 1 dumppi ja 2 coolerin ja kaasuläpän välissä.
Jos haluaa oikein hifistellä voi miettiä että tykkääkö turbo imupuolen paineesta, pitääkö systeemiin asentaa magneettikytkin mekaaniseen ahtimeen ja pitääkö takaisku saada aukeamaan jotenkin ohjatusti. Itse sotkisin mahdollisimman vähän tekniikkaa tähän yhtälöön, koska rojua ja mietittävää on muutenkin tarpeeksi.
Jos itse tekisin homman uudestaan, niin laittaisin mekaanisen ahtimen vähän suuremmaksi. Tuo Holset on 67/70-siivillä ja #16-pesällä. Sen toimivuudesta ei ole mitään tietoa tässä kokoonpanossa.
Huomionarvoista on myös se, että saavutetaanko tälläisellä oikeasti niin suuri hyöty, että siihen kannattaa lähteä? Yksi oikein mitoitettu turbo voi saada lähes saman luonteen moottoriin ja säästytään kauhealta putkihässäkältä konehuoneessa.
-
Omaan autoon on tulossa Eaton M45 ja Holset HX52. Ohjaamaan Tatech T32 pro
Tuo Holset on 67/70-siivillä ja #16-pesällä ja billetti siivellä..
nää romut on tulossa miun 16v koneeseen piakkoin. ovat tällä hetkellä kasaamatta vielä:)
-
nää romut on tulossa miun 16v koneeseen piakkoin. ovat tällä hetkellä kasaamatta vielä:)
Ei muuta kuin onnea ja menestystä. Onko autosta olemassa joku projekti täällä?
-
Ei muuta kuin onnea ja menestystä. Onko autosta olemassa joku projekti täällä?
onhan tuolla (144 b234sct) mutta en ole vielä saanut kuvia lisättyä vieläkään..
-
Mitenköhän tollainen kokoonpano käyttäytyis jos vaihtaisi karvan verran isomman remmiahtimen ja hieman pienemmän turbon? esim m62 ja hx 40 tai 50 ja isolla pakopesällä.
Ettei eatonia tarvis kierrättää yläkierroksilla ihan helvetisti...
Jos nyt joskus saan ton oman kuminauhavetoisen koneen kasaan oon aatellut yhdistää siihen vielä turbonkin, siihen on vielä matkaa jokunen ilta...
-
Eikös se koko idea mee vähä hukkaan jos lykkää kauheen ison remmiahtimen turbon kaveriks.
Jos turbo on täysin pelissä esim. 4000rpm niin siinä vaihees on turha enää remmiahdinta pyöritellä siinä rinnalla, magneettikytkimellä vaan pois pelistä.
Ja remmiahdin sitten mitotettu niin että se antaa raakaa vääntöä lähes tyhjäkäynniltä sinne neljääntonniin.
Tai emmä tiiä minkälaisia koneita te ootte rakentamas. :pomo:
-
Eaton M62 saa kiertää muistaakseni 14 000 rpm
Välitys suhteella 2 konetta voisi kierrättää 7000rpm
B230 alakerralla ja 8v kannella max ahdot pyörii siellä 0,5-1,0Bar
Tehoa irtoaa karkeasti +200hv, riippuen tosi monesta muusta tekijästä
Kannattaa katella noita nimim. Lankku projekteja ja Viritys "reseptit" ja dynolaput-topicia
-
http://sporttiauto.com/tuotteet/procharger/fi_FI/procharger/
eikös tollasta vois miettiä yksinään.. miten mahtais toimii :idiot2:
-
http://sporttiauto.com/tuotteet/procharger/fi_FI/procharger/
eikös tollasta vois miettiä yksinään.. miten mahtais toimii :idiot2:
Ilman muuta. Hinta tuollaisessa Prochargerissa vaan on vähän eri kuin jossain Eatonin M45:ssä, jonka saa parhaassa tapauksessa käytettynä jollain 200-300 eurolla.
Jos puhutaan näistä esim. 2.3-litraisella alakerralla olevista vinokoneista, joissa on jopa 16-hattu, niin itse en näe tarpeelliseksi asentaa siihen jonkun HX40-kokoluokan ahtimen kaveriksi enää toista ahdinta. Tuo herää ihan riittävän hyvin yksinään.
-
Jos puhutaan näistä esim. 2.3-litraisella alakerralla olevista vinokoneista, joissa on jopa 16-hattu, niin itse en näe tarpeelliseksi asentaa siihen jonkun HX40-kokoluokan ahtimen kaveriksi enää toista ahdinta. Tuo herää ihan riittävän hyvin yksinään.
Tähän tulokseen minäkin tulin ja jätin hihnavetoisen ahtimen hyllyyn. Varmuuden vuoksi pidensin vielä iskua